Jump to content

Stygg sak, på mer enn en måte . . . .


Poseidon

Recommended Posts

Trådstarter kaller dette en stygg sak, på mer enn en måte...

Jeg er enig i det.

En ting er bruk av alkohol ombord.

En annen ting er hensynet til nyttetrafikken.

En tredje er forholdet til sjøveisregel 15. Jeg har selv opplevd at medlemmer her på BP - og mange andre - gir fullstendig blaffen i denne regelen, og jeg formoder at de har vært uten alkoholpåvirkning under seilasen.

Jeg tror at flere av oss har grunn til å gå i oss selv og tenke over hvordan vi seiler.

Link to post
Share on other sites

På spørsmål fra programleder i TV2 om hvilke regler som var gjeldende svarer han at fritidsbåter har vikeplikt for nyttetrafikk. :confused:

 

Spørs om ikke denne politibetjent burde satt seg inn i gjeldende regelverk før han uttaler seg for pressen.

Jeg sitter her med boka "Veien til båtførerprøven" brukt for båtførerprøven i 2003. Jeg siterer: "Fritidsbåter skal alltid holde av veien for nyttebåter. En stor, tung lastebåt som stikker dypt i sjøen, kan ikke styres hvor som helst og slipper derfor å følge de vanlige reglene for vikeplikt i skjærgården."

 

Så enten er det endringer i regelverket siden det, eller er det noen andre som burde sette seg inn i regelverket.

 

Skylden ligger hos småbåten slik som jeg ser det, men skjønner godt de som ikke ville "rennt" småbåten i senk. Er grenser for hvor "sta" man bør være med disse reglene.

Hjemme bra, på sjøen best!

Link to post
Share on other sites

Boka di er feil.

 

Dette er hva Sjøveisreglene sier om saken:

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

 

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Disse reglene er du pliktig til å ha ombord.

De internasjonale reglene, COLREGS, skiller ikke på fritidsbåt og nyttetrafikk.

 

Dette er en henstilling om å forstyrre større fartøy, ferger og annen nyttetrafikk minst mulig, noe som jo er fornuftig og som de aller fleste holder seg til.

Men ei sånn ferge er jo ikke noen diger båt som stikker dypt og er vrien å manøvrere. Med propell og ror i hver ende kan de kjøres sidelengs om nødvendig.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse reglene er du pliktig til å ha ombord.

Akkurat dette er en modifisert sannhet. Er avhengig av båt-type! :smiley:

 

 

Regel 54. Reglene skal finnes om bord

 

Enhver fører av dekket norsk fartøy skal sørge for at minst ett eksemplar av sjøveisreglene er om bord.

Min utheving.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Så enten er det endringer i regelverket siden det, eller er det noen andre som burde sette seg inn i regelverket.

 

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

 

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Som du ser Tyggo så er regelverket litt mer nyansert enn du tror, ofte er det greit å lese selve lovteksten og ikke personers tolkning av den.

Min påstand er at det ikke er mange ferjeleier på vestlandet som kommer i kategorien - trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Derfor har en ferje som får kryssende trafikk inn fra styrbord som regel vikeplikt. Dette er det ikke mange styrmenn på ferjer som vet (eller bryr seg med) derfor praktiserer jeg selv at ferjer ALLTID har retten på sin side og jeg viker. Ikke det at de alltid har rett, men jeg vet at jeg taper :diving: om vi begge står på vår antatte rett.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Derfor har en ferje som får kryssende trafikk inn fra styrbord som regel vikeplikt. Dette er det ikke mange styrmenn på ferjer som vet (eller bryr seg med) derfor praktiserer jeg selv at ferjer ALLTID har retten på sin side og jeg viker.

 

Hvis det er riktig at profesjonelle styrmenn ikke vet, eller bryr seg med, de regler som gjelder til sjøs hvordan kan man da forvente at en enkel båtførerprøve hvor man kan ha en masse feil og allikevel bestå prøven, skal bedre sikkerheten til sjøs og redusere ulykkesstatistikken? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Du kan så si Mouche, men du vil se i praksis at veldig mange tuter i hornet og holder stø kurs enten du i fritidsbåt kommer inn fra deres styrbord eller babord. Har sett det altfor mange ganger. Når i tillegg politiet står frem i TV og uttaler at fritidsbåter har vikeplikt for nyttefartøy - punktum, så kan en begynne å lure.

 

Skal vi forholde oss til regelverket eller såkalt "vedtatte sannheter".

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hvis en følger sjøveisreglene så oppstår vikeplikt problemer skjelvhendt , men hvis en følger sjøfartsdirektorates tidligere publikasjoner som også nå blir gjengitt i media som sier at fritidsbåter har vikeplikt for nyttetrafikk så blir det mange unødige ulykker.

Det er nok at det kommer en Svenske som ikke er kjent med at Norge har egne og motsatte vikeplikts regler.

 

En liten fritidsbåt som prøver å krysse foran ei ferge bør anmeldes og bøtelegges uavhengig av styrbord eller babord da den da gjør en ulovlig handling etter sjøveisreglene , smeller det der ferga hadde vikeplikt vil den trolig også bli bøtelagt i retten.

 

Altså : att fritidsfartøy skal holde unna nyttetrafikk fratar ikke nyttetrafikkens vikeplikt.

 

Sjøfartsdirektorates publikasjon var ment for fritidsflåten , problemet oppsto da nyttetrafikken har hatt for lange ører , de trenger bare å se i sine egne sjøveisreglene for å se att vaset fra sjøfartsdirektoratet er villedende.

Link to post
Share on other sites

Dette er hva Sjøveisreglene sier om saken:

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

 

Disse reglene er du pliktig til å ha ombord.

De internasjonale reglene, COLREGS, skiller ikke på fritidsbåt og nyttetrafikk...... .

 

Her blander du litt.

Regel 44 er ikke en del av de internasjonale sjøveisreglene COLREG.

Regel 44 står i de norske særreglene.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har du lest labrapporten?

Jeg vet ikke annet enn at utåndingsprøven viste rødt.

 

Det var festival og kalas på Halsnøy.... gjett resten :smiley:

 

 

På spørsmål fra programleder i TV2 om hvilke regler som var gjeldende svarer han at fritidsbåter har vikeplikt for nyttetrafikk. :confused:

Spørs om ikke denne politibetjent burde satt seg inn i gjeldende regelverk før han uttaler seg for pressen.

 

Dette var bare en av de eg hadde lyst å kommentere....

Stiller bare nokre spørsmål i stedet eg.....

Hvorfor i helvete blei det så viktig for endel kverrulanter her på BP å forsøke finne smutthull fra loven som seier at nyttetrafikk skal vikes for?

mumlemumle....kanskje ikkje den ferga var til nytte for nokre av dykk ?

Jaggu godt ikkje alle dykk regel-kverulanter skal på båttur her i Sunnhordlandsbassenget samtidig. Då måtte vel all rutetrafikk blitt innstillt..........

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Nå har du missforstått! Det er ikke snakk om "smutthull", men er riktig forståelse av gjeldende lover.

 

Hva man praktiserer er en annen sak. Jeg har selvpålagt vikeplikt for nyttetrafikken.

 

Rart at noen kan tolke et ønske om riktig forståelse av lovens bokstav og hensikt som "å kverulere og lete etter smutthull."

Link to post
Share on other sites

Uansett reglverk eller skyld, så er det vel ikke meningen å finne "smutthull" her som 2nd Trikker'n her sier. Er vel mer å få en oppklaring.

 

Likevel godt gjort at to båter skal klare å ryke sammen pga graden av stahet fra førerne. Eneste jeg er sikker på er at jeg hadde holdt klar bane for den ferga. Som SF her sier: "derfor praktiserer jeg selv at ferjer ALLTID har retten på sin side og jeg viker. Ikke det at de alltid har rett, men jeg vet at jeg taper "

Hjemme bra, på sjøen best!

Link to post
Share on other sites

Evt lovverk som er så difust utformet at det gir enkelte rom for å ha forskjellig "forståelse" for-bør endres.

Jeg synes lovverket er klinkende klart. Er man ikke i stand til å forstå det selv, bør man som ansvarlig båteier ta kontakt med andre som kan forklare det.

Link to post
Share on other sites

Ja helt enig !

Så får det bli opp til den enkelte om de føler andre må lese og forklare for seg. Eg viker iallefall.

 

 

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

 

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Prøver legge ut bilde av området men inner ikke noen plass å kopiere kart fra. Noen som vil prøve seg??

Stikk inn på norgeibilder.no så finner du frem til plassen. Ta en printscreen og beskjær i pailt eller no'. Hvis det er det åpne område du vil demonstrere? Vet ikke eksakt hvor det var så...

Hjemme bra, på sjøen best!

Link to post
Share on other sites

Ca. posisjon er ved + tegnet midt i kartet her:

hordalandkollisjon170709.jpg

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

..... derfor praktiserer jeg selv at ferjer ALLTID har retten på sin side og jeg viker....

 

Jeg følger også samme praksis. Ser ikke noen grunn til at jeg skal gjøre noe annet.

 

Litt på siden, men relatert:

Jeg har mer problemer med å vike for hurtiggående taxibåter.

Farten er en helt annen, og det er ikke åpenbart at båten er en taxi før den er ganske nær.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...