Jump to content

Evinrude E-TEC, er det brukbar motor??


Marwin

Recommended Posts

Jeg oppgraderte en E-tec fra 40 til 50 hk i 2009. Fikk tak i EMM og injektorer fra en antagelig havarert 50 hk. Funket bare godt det. 

Jeg hadde diagnoseprogram/kabel men tror ikke det var aktuelt den gangen å kalibrere eller legge inn koeffisienter. 

Men det kunne vel ha vært gjort for å bruke 40 hk-injektorene til 50 hk EMM.

De gamle har jeg nok solgt, men det var en injektor med svart og en med hvit label. Da var kanskje den ene byttet fra før, en eller annen gang mellom 2004 og 2009.

injektor1.jpg

injektor2.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har byttet på kablene, og virker som at det er brudd inne i injektor, kobler jeg injektor 2 på kabel til injektor 1 så går injektor 2 normalt

 

Men injektor 1 går ikke vist jeg bruker kablene til injektor 2.

 

Dårlig forklart kanskje.

 

Går det ann og åpne disse?

 

Link to post
Share on other sites

Vi bestilte på ebay. 2500,- pr stk. flekk nye.

 

Vi kjøpte en 130HK som skulle være i OK stand med unntak av én injector. Vips, alle fire måtte byttes.. 

 

EDIT: Jeg hadde samme feilkode på en 90HK E-TEC. Et par bank med gummihammer ordnet min injector. Men den hadde nok satt seg pga. vann i bensinen. Du har jo målt og testet.

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

eXpence skrev On 22.6.2004 at 10.39:

 

 

(Har ellers lite til overs for "konverterte 4 takts bilmotorer" utover nettopp meget bra tomgangsstøy og fine "dorgeegenskaper". Har f.eks. fått sett hva som skjer når en 4 takter bråstopper etter bunnkjenning, da er det ikke bare undervannhuset som ryker... godt det finnes forsikring...)

 

 

Nå er iallefall Yamaha sin F50 ikke en "inteference" motor. RYker reima går ventilene klar syløinderne....

 

Link to post
Share on other sites

Fjantus skrev On 9.8.2018 at 13.48:

Går det ann og åpne disse?

 

Ja, med en tommeskrue(5/16) og en glidehammer kan man nappe injektorer ut av huset den sitter i. Det er dette huset som gir forskjell på høyre og venstre injector. Selve injector-spissen kan man også demontere ved hjelp av en liten trebit med hull i og ei skrustikke. Men selve injectoren er forseglet/krympet sammen, og ikke demonterbar. Hvis man har ohmet og i tillegg får open curcuit feil, er det bare å slå helene sammen, kaste den over høyre skulder og bestille en ny. Husk å bestille pakningssett samtidig. Koster ikke mange kronene. 

Sikkert mange steder man kan bestille, jeg har hatt god erfaring med marineengineparts.com

Link to post
Share on other sites

Sitter o-ringer på fuel-niplene som går ut og inn av injectorhuset. Disse må/bør byttes. Følger også med en klemring og en stor oring som tetter mellom selve injectoren og huset, men de brukes kun når du tar injector ut av huset. Kjøper du komplett ny injector med hus trenger du ikke dem. Men de følger med i pakningssett-settet. 

Link to post
Share on other sites

Honduras skrev for 11 timer siden:

Sitter o-ringer på fuel-niplene som går ut og inn av injectorhuset. Disse må/bør byttes. Følger også med en klemring og en stor oring som tetter mellom selve injectoren og huset, men de brukes kun når du tar injector ut av huset. Kjøper du komplett ny injector med hus trenger du ikke dem. Men de følger med i pakningssett-settet. 

Da er det vel bare å kjøpe disse ;-)

 

Hva bruker dere for å "presservere" motoren?

Finnes det noe spray som er lurt å dusje den med bare for å holde saltvann borte fra elektronikken og metal deler generelt?

Link to post
Share on other sites

Fjantus skrev 58 minutter siden:

Da er det vel bare å kjøpe disse ;-)

Beklager hvis mitt tips om å huske på å kjøpe pakningssett til 8-10$ samtidig med injector synes unødvendig all den tid du velger å kjøre rundt i ettertid på leting etter fire o-ringer i rette tomme-dimensjon for å bli ferdig med jobben. Lykke til med å spare seg til fant. 

Link to post
Share on other sites

Honduras skrev for 1 time siden:

Beklager hvis mitt tips om å huske på å kjøpe pakningssett til 8-10$ samtidig med injector synes unødvendig all den tid du velger å kjøre rundt i ettertid på leting etter fire o-ringer i rette tomme-dimensjon for å bli ferdig med jobben. Lykke til med å spare seg til fant. 

Nå tror jeg at du missforstår meg, jeg skal kjøpe nye pakninger og takk for tips.

 

 

Link to post
Share on other sites

Lundins Marin i Sverige kan nok gjøre det, men det koster jo flesk.

Jeg skulle gjerne ha gjort det i 2009 men den gangen var det ikke enkelt å få til, selv om jeg hadde diagnosekabel/program.

Forhandlere kunne kanskje gjøre det den gangen, men det var nok regler mot slikt.

Kanskje enklere idag 9 år etter. Hvis man får tak i programvaren da. Kanskje den kan hentes ut fra en 50 hk.

Ser at diagnosekitene som selges på ebay gjerne inkluderer "bootstrap" kabel. 

"Bootstrap cable for EMM reprogramming included",

 

Som nevnt endte opp med å bytte EMM og injektorer (siden de er kalibrert/matchet mot hverandre). Var heldig og fikk tak i brukt. Fikk solgt de gamle så det ble ikke mye mellomlegg. Men jeg var nok heldig.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

slik jeg forstår det så kan jeg sette emm i recovery mode og flashe med annen programvare (f.eks 50hk programvaren), men jeg tørr ikke å prøve med fare på å ødelegge den. 

 

så jeg lurte bare på om det er andre som har testet dette med godt utfall?

Teerex skrev 18 minutter siden:

Lundins Marin i Sverige kan nok gjøre det, men det koster jo flesk.

Jeg skulle gjerne ha gjort det i 2009 men den gangen var det ikke enkelt å få til, selv om jeg hadde diagnosekabel/program.

Forhandlere kunne kanskje gjøre det den gangen, men det var nok regler mot slikt.

Kanskje enklere idag 9 år etter. Hvis man får tak i programvaren da. Kanskje den kan hentes ut fra en 50 hk.

Ser at diagnosekitene som selges på ebay gjerne inkluderer "bootstrap" kabel. 

"Bootstrap cable for EMM reprogramming included",

 

Som nevnt endte opp med å bytte EMM og injektorer (siden de er kalibrert/matchet mot hverandre). Var heldig og fikk tak i brukt. Fikk solgt de gamle så det ble ikke mye mellomlegg. Men jeg var nok heldig.

 

Link to post
Share on other sites

God dag, båtfolk.

 

Er det noen som har fått feilmelding "Low system volt"?

Har 2 stk Etec 150hk 12/13 mod. hvor den ene gir sporadiske feilmeldinger om "Low system volt".

Har vært på verksted å fått lest av feilmeldingen, og de får opp en spenning på 45 volt (mener å huske den skal være 50 eller 55 volt).

Verkstedet mener det enten er hjernen eller spolen, og begge deler er jo forholdsvis kostbare deler. (Ny hjerne kommer på rundt 15 båtlapper)

Litt kjedelig å bytte det ene, om det viser seg å være det andre. Får kun feilmelding på tomgang.

 

Er det noen som har vært borti samme feil, og i så fall hva ble gjort da?

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Fjantus skrev 40 minutter siden:

hvordan i all verden får man lastet ned  Coefficient Files for skifte av en injector?

Forhandler visstnok. 

 

Vi har en 130HK (09 mod) E-TEC som ble byttet 4 injectorer på, flekk nye alle fire. Men viser seg nå å være et mulig hjerne-problem. Så skal selges komplett/i deler da vi fikk et godt tilbud på en 150HK Merc 4T. Bare sånn i tilfelle folk trenger deler.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...