Jump to content

Evinrude E-TEC, er det brukbar motor??


Marwin

Recommended Posts

Takk for tips Ivar og teerex. Gikk med endel teip, men det gikk faktisk greit. Færre kabler på denne etec'en enn Yamahaen. Nå er ny motor heist på, kabler og alt er strekt opp... Men det tar tid! Ut nå og gjøre siste fremstøt med montering av instrumenter og sånt. Kjedelig å jobbe i regn.

Hadde ambisjon om å være på sjøen ikveld, så jeg får testkjørt litt før "langturen" i helga.

Hvilken e-tec har du kjøpt? Fikk du ikke til yamahaen eller siden du bytter?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

At lading fra motor eller ekstern lader var tilkoblet, og at batteriene et øyeblikk ble frakoblet (batteribryter)?

Det jeg tenker på er at en spike (spikerpuls) har klart å knekke elektronikken?

At å skifte enheten for en likeretter ( hvis det var det da) koster 16000, er litt tøft,

Men det er vel slik i dag, at det er lite kompetanse til å reparere elektronikk, så de bare skifter hele enheter.

 

Tillegg: Synes det er litt viktig om du finner årsaken, slik at du kan hindre at slikt skjer igjen. Beklager oppstylltet språk fra padda :-)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Noen som vet hva som skjer om man ikke benytter riktige tennplugger eller orienterer dem som man skal? Jeg spør fordi jeg hadde motoren (90Hk) på service i vinter (ikke merkeverksted; finnes ikke lengre her) og bla skiftet pluggene. Jeg synes at den går meget hardt nå og det er mye rammel og støy. Dessuten synes jeg den vibrerer mer enn før. Ellers er ytelsene og forbruk normalt. Mistenker at noe er galt med tenninga. Kan det være pluggene...?

Redigert av Voff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Visse årsmodeller krever visse plugger http://www.etecownersgroup.com/post/SPARK-PLUG-Chart-thru-2012-5926480

QC12PEPB går fint istedenfor QC12PEP, det var iallefall det som var brukt på min 2004 E-tec 50. Men du har kanskje en nyere modell som skal ha QC10WEP ?

 

Mere debatt her vedr. plugger og indexering http://www.etecownersgroup.com/post?id=4782875

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Etter mye tenking om hva jeg skal gjøre med min "havarerte" evinrude v4 1996 modell er jeg kommet til at jeg kjøper en e-tec, en avgjørelse som ikke ble mindre aktuelt av å lese gjenom denne tråden. Blir nok en som er 2-3 år gammel da dette passer lommeboken min best og sansynligvis 115 hk

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

kanskje litt å banne i kjerka her men... Jon-Kåre, båten din burde funke like bra med en 4T i omtrent samme størrelse - så får du litt mer utvalg å lete i.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Joda ser den får se hva som dukker opp, e-tecen er vel noe lettere i vekt en det en 4-takter vil være? Mindre vedlikehold/service er jo og et pluss. Tenker eg sier 85/15 i e- tecens favør

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ryktene om 4T motorens store vedlikeholds behov er en smule overdrevet, men

tre års serviceintervall det er jo et pluss så kostnaden ved å eie en E-Tec er mindre enn for 4T.

Men gå for en V4 E-Tec på 115 hk, dette er en frisk motor, denne er en helt annen

opplevelse en rekke 3`eren på 90.

Link to post
Share on other sites

Så litt om impeller:

Skiftet denne for 3 år siden; I fjord var ikke båten på sjøen, men stod i betonghus hele året. Da jeg startet opp motoren for første gang i går ( den startet umiddelbart!), syntes jeg at kjølevannstrålen var litt svak. Impeller ble skiftet, og den så svært dårlig ut! Kommer til å skifte hvert 2. år heretter! Koster bare 200 kr.

Det er antagelig det at den stod et år som deformerte impelleren. En brukt impeller (tatt i bruk) liker dårlig å stå over lang tid da 1/3 del er flatklemt.

En impeller kan vare 15 år eller flere tusen timer om den ikke står for lenge, ikke blir kjørt tørr og ikke drar inn fremedlegemer (også sand/ gjørme).

 

Et tips til de som skal lagre over tid hvor det er mye jobb å ta ut impelleren, er å tørne motoren litt en gang i mnd eller noe slikt.

 

Kan bare bruke en skralle på svinghjulet og turne 1/4 omdreining F.eks.

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Så litt om impeller:

Skiftet denne for 3 år siden; I fjord var ikke båten på sjøen, men stod i betonghus hele året. Da jeg startet opp motoren for første gang i går ( den startet umiddelbart!), syntes jeg at kjølevannstrålen var litt svak. Impeller ble skiftet, og den så svært dårlig ut! Kommer til å skifte hvert 2. år heretter! Koster bare 200 kr.

Det er antagelig det at den stod et år som deformerte impelleren. En brukt impeller (tatt i bruk) liker dårlig å stå over lang tid da 1/3 del er flatklemt.

En impeller kan vare 15 år eller flere tusen timer om den ikke står for lenge, ikke blir kjørt tørr og ikke drar inn fremedlegemer (også sand/ gjørme).

 

Et tips til de som skal lagre over tid hvor det er mye jobb å ta ut impelleren, er å tørne motoren litt en gang i mnd eller noe slikt.

 

Kan bare bruke en skralle på svinghjulet og turne 1/4 omdreining F.eks.

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har en 8 hk tohatsu som bare står lagret og har gjort det i mange år.

Jeg drar i snora av og til men det er jo vanskelig å huske på å gjøre det regelmessig, så vi får se åssen strålen ser ut ved neste oppstart.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Etter mye tenking om hva jeg skal gjøre med min "havarerte" evinrude v4 1996 modell er jeg kommet til at jeg kjøper en e-tec, en avgjørelse som ikke ble mindre aktuelt av å lese gjenom denne tråden. Blir nok en som er 2-3 år gammel da dette passer lommeboken min best og sansynligvis 115 hk

Ble jo ikke 115 hk men en 90 e-tec og til nå er jeg storfornøyd, fikk dog 3 knop mindre toppfart nå en med min gamle 90 hk mens marsjfart 4300-4500 steg med 3 knop. Marsjer nå på 25-26 knop når vannet er relativt flatt. Silver Vikingen frister ikkke til de store hastigheter ved litt bølger med mindre jeg er alene i båten. Bensin forbruket har jeg ikke målt skikkelig enda men det liggger en plass mellom 0,7-0,8 og kjøring til hytta er blitt betdyelig rimeligere. Oljeforbruket tør jeg ikke si noe om da jeg enda ikke har sett etter men får lette på dekslet en av de nærmeste dagene. Topp turtall ligger i underkant av 5000 med meg alene i båten, dette etter orginal turtelleren. Tenkte å sjekke med en annen turteller før jeg startet med proppel skifte. Leste på et bombardie forum at det iddele var 5200

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Noen som vet hva som skjer om man ikke benytter riktige tennplugger eller orienterer dem som man skal? Jeg spør fordi jeg hadde motoren (90Hk) på service i vinter (ikke merkeverksted; finnes ikke lengre her) og bla skiftet pluggene. Jeg synes at den går meget hardt nå og det er mye rammel og støy. Dessuten synes jeg den vibrerer mer enn før. Ellers er ytelsene og forbruk normalt. Mistenker at noe er galt med tenninga. Kan det være pluggene...?

Ja. Og programvaren! :smash:

Se på tidligere innlegg i denne strengen.

Jeg hadde tennplugger som var tilpasset motoren (i 2006)... Det viste seg at 2 av dem ikke stod i riktig vinkel...

Jeg tar vanligvis all service høst og vår selv (med bistand) og gjør mere enn det som er anbefalt (Oftere oljeskift på gear, og impeller)

Men da jeg fikk skikkelig Evinrud-tekniker ombord i 2012, viste det seg at det var kommet nye plugger til motoren, samt at den programvaren som MIN motor hadde, var så gammel at den ikke vistes på service-PCen til teknikeren lengre... (Han hadde de siste 4 versjonene inne...)

 

Resultat etter skifte av plugger OG program:

Motoren ble enda mere lettstartet, samt at forbruket sank litt.

Synes sjøl at motoren går bedre / jevnere. Plggene viser lite slitasje. (De gamle pluggene (2 av dem) var nesten oppspist.)

 

Så: Forsøk å finn en skikkelig service-tekniker og gjør som meg .

Lykke til :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Noen som har mer innspill?

 

Blitt kjøp av en 2010 mod med følgende feil: Ene sylinderen fyrer ikke.

 

Komp. Og gnist er OK. Fått ny bensinpumpe. Gjort av et u-autorisert verksted.

 

Utifra infoen jeg har fått, før jeg sender den inn. 

 

Er å teste/bytte fuel injectoren.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Snakket litt mer med selger, og han forteller at motor er justert for å bruke vanlig totaksolje.. :confused:

 

Trodde at man MÅ(!!!) bruke enten XD50 eller XD100?

 

Om man bruker feil olje, kan det skade motor? Merker at jeg likte dette dårlig..

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...