Jump to content

Evinrude E-TEC, er det brukbar motor??


Marwin

Recommended Posts

Men da er det jo noe feil, enten en bagatell eller noe verre. Dvs. at du får ikke de 115 hestene ned i vannet av en eller annen grunn.

Enten feil propell, feil motorhøyde og/eller trim, feil med gasswire overføring eller feil med motoren..

Eller feil med båten (ja har opplevd det også).

På den båten skal du nok relativt enkelt få rundt 40 knop med den motoren.

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har bestilt diagnose kabel. Kavitasjonsplaten ligger Ca 4 cm over bunnen. Har prøvd med Div motorrens produkter uten noen nevneverdig virkning. Ser i ein annen tråd her inne at eit eksosspjeld kan gi sånne bivirkninger ? Har vurdert å senke motor 1 hull og se om det er forskjell !!

Link to post
Share on other sites

Ikke bare-bare å kingse deler/injectorer på disse. Det er et servicefirma i USA som sier de server og kalibrerer injectorene så nøye at de er bedre en slik de kommer ut av smia. Husker ikke referansen i farta.

 

Sitat

During manufacturing each injector is thoroughly tested for its flow characteristics and given a serial number that contains calibration numbers called coefficients. These numbers “tell” the engine computer (EMM) how to compensate for slight differences in flow so that each electrical pulse to the injector will be timed to deliver a precise amount of fuel, measured in millionths of a gallon. These unique numbers are the reason that the injectors cannot be used in a different cylinders or on another engine; the injector’s coefficients and cylinder location are programmed into the EMM. It is the combination of the EMM and the calibrated injectors that makes the Evinrude E-TEC an ultra-low emission outboard as determined by the EPA and the California Air Resources Board (C.A.R.B.).

 

For an example of the fuel metering accuracy, a V6 E-TEC idles around 500 rpm and consumes about 0.3 gallons of gasoline per hour. That means that it takes 3.3. hours to consume 1 gallon and in that time the engine completes 99,000 revolutions activating the 6 injectors on each rotation. The calculations show 594,000 injector pulses for every gallon of gasoline. In other words, the E-TEC injector has to be extremely accurate to deliver less than two/millionths of a gallon per cylinder each time it “fires”. For those who live by numbers, that equates to approximately 0.0000017 gallons of gasoline for each injector activation.

 

Because of the injector’s highly technical design and precision construction it is important to have a quality fuel-water separator filter in addition to the engine-mounted fuel filter. Today’s ethanol E-10 fuels attract moisture which may settle to the bottom of a fuel tank and be ingested into the motor’s pumps and injectors. Be proactive by using fresh gasoline in the tank and a fuel stabilizer additive such as Evinrude’s 2+4 to avoid gummy varnish deposits and to help prevent corrosion. This way your motor will remain the reliable, smooth running outboard that it should be and give you years of enjoyment on the water.

 

 

Regner med at det føles greit å betale dyrt for å være prøvekaniner i WWW laben til Bombardier......

 

To Ficht or not to ficht....

Link to post
Share on other sites

Og hva er forskjellen på disse injektorene, og injektorene i millioner av biler med direkte insprøytning? Kan ikke se at det burde være noen forskjell på dette. Teknologien er jo brukt der siden 90-tallet. Omtrent halvparten av alle biler som lages i dag har direkte bensininnsprøyting.

Link to post
Share on other sites

Vel, BRP har nå fått det til, så de er vel flinkere enn de andre de da...:thumbsup:

Har en 115 Etec, og den går nå som ei kule på min Ballistic 550. Topp turtall ligger rundt 5900 i sesongen (ca 6000 rett etter uttak). Kruser rundt på 4-4500 omdr. Lyden på full gass er rå... og i mine subjektive ører mye bedre enn en firetakter på samme turtall. Samt at firetakteren har 100 smådeler som sviver rundt i toppen mens Etec'en har null.

 

Flere har nevt eksosporten. Her kommer et tips. Ved neste konservering, skru av sidedekselet på undervannshuset. På vestre side av stammen sitter en elektrisk motor(ikke på de minste motorene). Løsne denne forsiktig. innenfor går det et stag fra en arm på motoren til den omtalte eksosporten i stammen. Mellom staget og eksosport-armen sitter det et lite plastklips. Dette kan ryke, med det resultat at el-motoren ikke får åpnet eksosporten. Dermed får man ikke åpnet til det lengre ekspansjonskammeret som gir optimal motorkraft på ulike turtall. Så bytt gjerne dette klipset med noen års mellomrom som ren forebygging. Etecen har to ekspansjonskammere for henholdsvis lavt og høyt turtall. Alle som har trimmet mopeder vet hva jeg snakker om når det gjelder viktigheten av ekspansjonskammer på 2T motorer.

Har du en motor som går fint men som har litt dårlig ytelse ift hva man forventer, er dette en enkel sak å sjekke.

Husk å dytte inn ei fille e.l. i åpningen før man bytter klips, for du vil ikke at dette skal falle ned i stammen, hverken det gamle eller det nye... :)

 

Et tips til, når jeg først er i gang. Etec bruker bensin for å kjøle injectorene. Du vil se at slangene går fra den ene injectoren til den andre. Her sirkulerer bensinen mens den venter å å bli forbrent. Bensinen går innom et filter i bakkant på motoren. Firkantet boks på høykant. Der vhro bensinen kommer inn i bunnen(merket med pil inn) sitter det et lite kont filter. Ta av slangen, bruk et liten treskrue eller noe forsiktig til å ta tak i filteret og nappe dette ut. Rengjøres forsiktig i bensin eller byttes. Det filtrerer ut gummipartikler etc fra bensinslangene. Dersom dette gror igjen reduseres gjennomstrømningshastigheten, og dysene får mindre kjøling. 

Så et punkt til på konserveringslista di. Tar et par minutter å fikse, kan spare deg for et verkstedbesøk kanskje. Hvorfor sier ikke verkstedet noe om dette. Tja, det blir vel litt mindre i kassa da....

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Honduras skrev On 18.8.2017 at 14.57:

Vel, BRP har nå fått det til, så de er vel flinkere enn de andre de da...:thumbsup:.

.

.

.

Hvorfor sier ikke verkstedet noe om dette. Tja, det blir vel litt mindre i kassa da....

Mange gode tips ? Er det på venste side sett bakfra. Var av med deksel og der sitter det ein gummi " demper" er det bak den eg må? 

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Heisann, jeg er i eie av en 40 hk e-tec 2008 mod.

 

Har litt problemer med denne, den vil kun gå på 1 cylinder etter noen minutt gange.

 

Tar jeg ut pluggen (den er våt) og rengjør den så går den på begge. 

 

Har skiftet til nye plugger og fulgt såkalt indeksering.

 

Neste steg er å prøve å bytte coil på den cylinderen som ikke vil gå, men jeg lurer på om det er noen hær som har vært utsattfor det samme?

 

Mvh Terje

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 3 timer siden:

Har du gnist på pluggen?

 

Har gnist. Men har opplevd på andre motorer med ødelagt coil at det er gnist, men ikke nok styrke for å si det sånn. Derfor jeg tenkte å bytte coil først.

 

Det jeg synes er så rart er at den går på begge cylinderer i en stund for så å dø av.

Link to post
Share on other sites

På de større etec'ene skal pluggene "indekseres" med at tennplugg-"åpningen" står i en spesiell retning på blokka. Om det medfører disse feilene tviler jeg på. Men greit å være obs på..

 

Bytter du coil kan det kanskje være greit å bytte plugg-ledning også? Dette er vill tipping fra min sin side riktignok...

Link to post
Share on other sites

Planen er at pluggledningene skal byttes, kostet 850 for en ny coil og siden jeg bor så langt unna forhandler så er det billigere å bare prøve å bytte den en å dra inn til forhandleren med motoren for sjekk.

 

Men fungerer ikke dette så må jeg vel ta den med for en diagnose sjekk.

chrisrik skrev for 9 timer siden:

På de større etec'ene skal pluggene "indekseres" med at tennplugg-"åpningen" står i en spesiell retning på blokka. Om det medfører disse feilene tviler jeg på. Men greit å være obs på..

 

Bytter du coil kan det kanskje være greit å bytte plugg-ledning også? Dette er vill tipping fra min sin side riktignok...

 

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev for 9 timer siden:

ps. diagnosekabel får du på ebay for et par hundrelapper med program. Men det spørs vel om den kan gi så mye info.

kanskje heller bruke pengene på et kompresjonstest-utstyr fra biltema.

Sjekker ebay og en mamge forskjellige plugger ute å går, nå vet ikke jeg om hvilke regler det gjelder her, men er det mulig å be om en link på en slik kabel?

 

For å måle komp så har jeg det, kjører snøscooter, men har ikke tenkt på at drt kan være dårlig kompresjon, men det er jo fort å sjekke, rundt 120psi som er normalt?

Link to post
Share on other sites

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fulk%2Fitm%2F132501519422

 

her er et eksempel, skulle det være brudd på noem regler får admin slette :)

Forskjellen er om det er med eller uten bootstrap tror jeg. Den brukes kun dersom man skal skrive til hjernen - feks oppgradere softwaren. Kanskje også ved innlesing av nye koeffisienter ved pluggbytte (usikker). Et felt jeg ikke kjenner noe til :)

 

Mener 110-120 psi er normalt. Men som vanlig er det vel at de er jevn som er viktig. Nå er jeg ikke mekaniker, så kan godt være det ikke har noen sammenheng med problemet ditt. Men etter å ha konstatert røket toppakning alt for sent ved et tilfelle, har jeg sørget for å endre praksis med å konstatere kompresjon tidlig i prosessen :-)

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev 43 minutter siden:

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fulk%2Fitm%2F132501519422

 

her er et eksempel, skulle det være brudd på noem regler får admin slette :)

Forskjellen er om det er med eller uten bootstrap tror jeg. Den brukes kun dersom man skal skrive til hjernen - feks oppgradere softwaren. Kanskje også ved innlesing av nye koeffisienter ved pluggbytte (usikker). Et felt jeg ikke kjenner noe til :)

 

Mener 110-120 psi er normalt. Men som vanlig er det vel at de er jevn som er viktig. Nå er jeg ikke mekaniker, så kan godt være det ikke har noen sammenheng med problemet ditt. Men etter å ha konstatert røket toppakning alt for sent ved et tilfelle, har jeg sørget for å endre praksis med å konstatere kompresjon tidlig i prosessen :-)

Tusen takk, da er en slik bestilt ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har «gammel» diagnosekabel, og man kan fint lese inn koefesienter på ny injector med denne. Har gjort det. Mange (forhandlere) vil nok si at dette må man gjøre hos dem, men det er ingen heksekunst. Diagnosekabel, bærbar PC med EvDiag og en smarttelefon er alt du trenger. Kan ta det fort(etter hukommelsen ):

Jeg forutsetter at man har montert ny Injektor med nye pakninger på korrekt moment osv. 

1. Via Evd har man funnet hvilken Injektor(IN) som skal byttes. 

2. Last ned en App på mobilen som kan lese 3D qrt-kode. Finnes mange. Jeg måtte teste et par før jeg fant en som leste lappen korrekt. Er gratis-apper.

3. Les inn Qrt fra merkelappen som står på ny IN. Er bare en lang tekst-streng. 

4. Send denne på email til PC du har EVDiag på. Klipp&lim, pass på at du får med hvert eneste tegn. 

5. Kopier strengen fra email så den ligger i minne på PC (ctrl+C)

6. På Evd velger man installere ny IN på korrekt sylinder. 

7. Evd ber nå om at man Scanner inn qrt via håndscanner som forhandler har. Da bare markerer man tekstfeltet og limer inn tekststreng. Dette må gjøres to ganger. Evd sjekker at scan er korrekt og legger inn koefesientene i oppsettet for ny IN. Job done ?

Dette er tatt etter hukommelse og er hvordan jeg gjorde det. Jeg garanterer ikke at du får det til ved å følge oppskriften over, du skrur på eget ansvar. Er du ikke trygg på dette, leverer du selvsagt motoren til et autorisert verksted. 

Så kan du jo bare bruke Evd etterpå til å sjekke at serienummer på ny IN er lest inn i mappingen. Det ligger i tekststrengen man leser inn, så får du tilbake motor uten at serienummer er endret kjører du på mappingen til den gamle IN, og verkstedet du har brukt har ikke peil på hva de driver med. 

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fjantus skrev On 26.7.2018 at 18.04:

Heisann, jeg er i eie av en 40 hk e-tec 2008 mod.

 

Har litt problemer med denne, den vil kun gå på 1 cylinder etter noen minutt gange.

 

Tar jeg ut pluggen (den er våt) og rengjør den så går den på begge. 

 

Har skiftet til nye plugger og fulgt såkalt indeksering.

 

Neste steg er å prøve å bytte coil på den cylinderen som ikke vil gå, men jeg lurer på om det er noen hær som har vært utsattfor det samme?

 

Mvh Terje

da er coil byttet og samme problem.

 

Nå lurer jeg på injektoren, men føler at jeg ikke gidder å bestille noe før jeg får testet det diagnose programmet.

 

Men bare for å spørre, er det noe mulighet for å rengjøre disse, tenker da vist det er kommet smuss i dem?

Pluggen blir våt for å si det sånn, men virker som den kanskje får for mye bensin siden den er så fuktig.

 

Mvh Terje

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...