Jump to content

Evinrude E-TEC, er det brukbar motor??


Marwin

Recommended Posts

Drev i går med klargjøring av båt for utsetting. Da klarte jeg å knekke den plastdingsen til nødstoppen. Må selvfølgelig få tak i ny. Men spørsmålet er om motoren kan kjøres uten denne ?

 

Det står i håndboka at motoren kan kjøres uten i nødstilfelle , men betyr det at den kan kjøres som vanlig eller må jeg gjøre noe ekstraordinært først ?

Link to post
Share on other sites

1334086089[/url]' post='1274153']

Det stemmer , satte ut båten i dag og motoren gikk som normalt uten dødmannsknapp , men turteller og trim meter virket ikke. En side av samme sak eller er det noe annet feil ? Får ny knapp i morgen så får teste å se.

 

 

Da er det sikkert dårlig kontakt eller gåen sikring.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ny forhandler av Seamaster i MidtNorge selger med Mercury på hekken. På spørsmål om eTec i stedet, ble det svart at DET var samme motoren, for de var begge produsert i USA.... :eek::thumbsdown::puke:

 

En annen var litt vanskeligere å avsløre kanskje: På Finn.no var det annonsert en Finnsport med eTech. Sa og skrev selgeren. En rask titt på medfølgende foto viste at det var en Fict RAM av eldre årgang. :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Ny forhandler av Seamaster i MidtNorge selger med Mercury på hekken. På spørsmål om eTec i stedet, ble det svart at DET var samme motoren, for de var begge produsert i USA.... :eek::thumbsdown::puke:

 

En annen var litt vanskeligere å avsløre kanskje: På Finn.no var det annonsert en Finnsport med eTech. Sa og skrev selgeren. En rask titt på medfølgende foto viste at det var en Fict RAM av eldre årgang. :thumbsdown:

 

 

Sånne forhandlere holder man seg langt unna.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Magnus992 hadde et innlegg (som ble sperret) om avskalling av lakken på stammen til eTec i går....

Har klargjordt egen motor før sjøsetting i går, og ser at det begynnerå bli et par flekker med avskalling der også.

Når jeg studerer offeranodene, begynner de å bli ganske mye tæret, og jeg mener å ha sett at i slike tilfeller bør disse skiftes. Ofte! Ser av bildene til Magnus992 at anodene ser ganske like ut med mine egne. Om dette er årsaken, skal være usagt.

Min motor er alltid vippet ut av vannet når den ikke er i drift...

Noen her som har bedre peiling på slikt?

(KAN det være dårlig lakkarbeide /lakk, eller er det tæring forårsaket av motoren selv, som er årsak?)

 

Så litt om impeller:

Skiftet denne for 3 år siden; I fjord var ikke båten på sjøen, men stod i betonghus hele året. Da jeg startet opp motoren for første gang i går ( den startet umiddelbart!), syntes jeg at kjølevannstrålen var litt svak. Impeller ble skiftet, og den så svært dårlig ut! Kommer til å skifte hvert 2. år heretter! Koster bare 200 kr.

Redigert av Marwin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Byttet impelleren på min E-tec først etter 8 år. Skal sies at båten ikke hadde vært veldig mye brukt. Gummien i impelleren var myk og uten sprekker da jeg byttet den. Det som derimot ikke likte det lange inspeksjonsintervallet var dekselet der girskifte-staget går inn i undervannshuset. Det var tæret i stykker under gummidekselet som omgir girskifte-staget.

Redigert av Audiquattro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var skovlene rette på impelleren, eller var de konstand bøyde da du tok de ut? Min var bøyd og pumpa gav lite effekt.

Hadde kanskje holdt en sessong til, men slikt gambler jeg ikke med. Ikke til den prisen på impeller nei!

Gummidekslet du beskriver så greit ut på min....

Link to post
Share on other sites

Det dekselet jeg snakker om er i metall. Det var korrodert UNDER gummihetten. Når du tar av undervannshuset må du spyle rent under denne gummihetten hvis ikke vil du få samme problemer som det jeg fikk. (Hvis motoren går i saltvann.)

 

Impelleren var helt ok. Jeg byttet den kun fordi jeg hadde plukket ned alt sammen i forbindelse med bytte av det dekselet som var korrodert. Motoren hadde totalt gått 122,5 timer når jeg byttet impelleren. Jeg flusher motoren med ferskvann etter hver tur i saltvann. Dette hjalp ikke på dekselet til girstaget da gummihetten forhindrer at man klarer å flushe dekselet med ferskvann uten å droppe ned hele undervannshuset. Litt mye jobb å gjøre dette etter hver tur så jeg har bestemt meg for å gjøre dette hvert tredje år.

 

Se bilder i denne linken:

 

http://www.etecownersgroup.com/post/50-HP-lower-unit-assemble.-6019502

Redigert av Audiquattro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ikke antydning til korrosjon på det dekslet mitt.

Kjører motoren i ferskvannstønna hver høst og vår....

Min motor er fra 2096.

Og har alltid gått i sjøvann...

(Ut fra de kommentarer som er fremkommet, samt at jeg ser endel korrosjon på anodene mine, kommer jeg til å skifte disse i høst!)

Redigert av Marwin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I morgen trer jeg inn i e-tec-verdenen! Har idag begynt å demontere og gjort klart. Henter ny kontrollboks og instrumenter imorgen tidlig - håper å få strekt kabler iløpet av dagen før ny motor heises på plass på ettermiddagen gjett om noen gleder seg! :yesnod:

Håper kabeltrekkingen går greit, alle kabler går så og si åpent, men skal gjennom noen trange hull som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal få kontaktene igjennom. Håper natten bringer noen svar...

Link to post
Share on other sites

Takk for tips Ivar og teerex. Gikk med endel teip, men det gikk faktisk greit. Færre kabler på denne etec'en enn Yamahaen. Nå er ny motor heist på, kabler og alt er strekt opp... Men det tar tid! Ut nå og gjøre siste fremstøt med montering av instrumenter og sånt. Kjedelig å jobbe i regn.

Hadde ambisjon om å være på sjøen ikveld, så jeg får testkjørt litt før "langturen" i helga.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...