Jump to content

Evinrude E-TEC, er det brukbar motor??


Marwin

Recommended Posts

Korrekt! Du MÅ bruke anbefalt olje på eTec!

Det er greit å kjøpe kabel og software for å lese av motordata, men en skikkelig Fagmann VET hva han gjør. Sjøl vil jeg bli betenkt på å kjøpe en motor som har vært stellt (justert) av hobbymann for å spare noen kroner!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Riverman
11-11-2011, 02:22 PM
Just to clarify things:

You can use any TC-W3 certified oil in an E-TEC at the normal factory setting, or any of the Evinrude oils. That satisifies the factory warranty and satisfies the government, no problem.

If you decide to have your dealer program the motor for the optional reduced-oil setting, then you HAVE to use the XD-100 oil. There is no substitute in BRP Evinrude's eyes any any lubrication failure from other oils would not be covered in the reduced-oil setting.

I forgot to mention that, thanks for the clarification.
 
 
EDIT: Er justert av verksted, ikke hobbymann. Prisen er såpass lav at jeg tjener penger selv om motor er defekt, he he.
Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

http://www.charlestonfishing.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=125149

 

Her sier de det samme.

 

Ulempen(e) er at den ryker mer og bruker mer olje, men da fikk jeg litt mer ro i sjelen. :cheers:

 

Da ser det ut som all TC-W3 olje er godkjent, men bare ikke anbefalt.. (Sikker fordi Evinrude ikke tjener noe dersom man ikke kjøper de sin olje). ^^

 

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Hva mener du ? Ifølge forumene kan du kjøre på det hele tiden.

men jeg skjønner ikke hva tidligere eier mener at den har blitt omprogrammert til tcw3 olje, er jo det som er standard fra fabrikk.

det henger en liten lapp på lokket på oljetanken hvor det står nettopp dette.

en annen ting er vel at motoren har enda bedre av xd100 syntetisk olje..

Link to post
Share on other sites

HO-motorene er vel programmert til XD100 olje originalt såvidt jeg husker. Men ikke de andre.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Marwin skrev On 5.6.2017 at 21.29:

Korrekt! Du MÅ bruke anbefalt olje på eTec!

Det er greit å kjøpe kabel og software for å lese av motordata, men en skikkelig Fagmann VET hva han gjør. Sjøl vil jeg bli betenkt på å kjøpe en motor som har vært stellt (justert) av hobbymann for å spare noen kroner!

 

Bare sånn til info, så er det svært begrenset mulighet for å justere så veldig mye i programmet - så jeg tror ikke du skal være veldig bekymret for dette. Programmet er ment som diagnose-program, så funksjoner begrenser seg i all vesentlighet til å utføre tester på ulike komponenter og lese av måleverdier. Stille inn oljemodus og oppdatere software (da trenger man en ekstra "kobling", som man i ordne drift ikke bruker), samt laste opp koeffisienter til injektorer.

Jeg vil påstå at det er bedre å kjøpe en etecmotor av noen som har denne kabelen. De har nok veldig god peiling på type olje motoren bør ha, hvilket turtallsområde den har operert i og antall motortimer :-) og mye mye mer!

 

Marwin skrev On 5.6.2017 at 21.52:

Kommer an på hvor lenge du kan kjøre på vanlig olje da... Tror ikke Evinrude anbefaler spes. olje uten grunn.

I manualen er det ikke definert noen tidsbegrensning på bruk av tcw3-olje dersom motoren er satt opp for denne kvaliteten.

Selv har jeg valgt tcw3-innstilling men kjører utelukkende på xd100.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Det skal jeg gjøre!

 

Snakket med en kar som jobber seriøst med disse på fritiden. Han kunne rense, bytte og programmere injectoren(e), samt teste bensinpumpe(ne) til en meget grei pris. 

 

Injectoren blir dog brukt, men ny dyse. Testet og renset. Ville dere styrt unna?

 

Prisen er under halvparten av hva verksted ville tatt for å bytte injector. (Dog den er jo ny).

 

Motor har aldri vært på service, så skal gjøre den selv.

 

Er det verdt bryet/kostnaden å oppdatere programmvaren i motoren? Har noen erfaringer med det?

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Da er motor på vei hjem. Karen jeg brukt (lokalisert like utenfor Arendal) er den mest kompetente fyren jeg har snakket med som driver med E-TEC.

 

Etter litt penger, og mange timer så sviver motoren nydelig. Var snakk om å rense dysene (som var utrolig fulle av dritt og lort) og bytte den ene. Programvaren er oppdatert og alt er nå riktig justert og på stell.

 

Eneste som blir igjen er å installere en vannutskiller til bensinen. Noen som kan anbefales?

 

Da er jeg en lykkelig eier av en lite brukt etec fra 2010. Underkant av 140 timer og kun ferskvannkjølt (inntil nå).

 

Fikk utrolig mange tips ang. E-TEC motorene, så burde bli mange problemfrie år i båtlivet.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev for 19 timer siden:

 

Bare sånn til info, så er det svært begrenset mulighet for å justere så veldig mye i programmet - så jeg tror ikke du skal være veldig bekymret for dette. Programmet er ment som diagnose-program, så funksjoner begrenser seg i all vesentlighet til å utføre tester på ulike komponenter og lese av måleverdier. Stille inn oljemodus og oppdatere software (da trenger man en ekstra "kobling", som man i ordne drift ikke bruker), samt laste opp koeffisienter til injektorer.

Jeg vil påstå at det er bedre å kjøpe en etecmotor av noen som har denne kabelen. De har nok veldig god peiling på type olje motoren bør ha, hvilket turtallsområde den har operert i og antall motortimer :-) og mye mye mer!

 

I manualen er det ikke definert noen tidsbegrensning på bruk av tcw3-olje dersom motoren er satt opp for denne kvaliteten.

Selv har jeg valgt tcw3-innstilling men kjører utelukkende på xd100.

 

Bruker den ikke unødvendig mye olje da, jeg bruker xd100 men har motoren innstilt på dette

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Snusmumrikken skrev 27 minutes ago:

Eneste som blir igjen er å installere en vannutskiller til bensinen. Noen som kan anbefales?

 

 

Yamaha sitt 10micron filter har funka bra for meg iallefall

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Alle de båtene jeg har hått (3 stk sjærgårdsjeeper) så har det vært installert store vannutskiller/bensin filter i båten, lurer på hvem som selger båter uten filter, de kan ikke ha så mye greie på båt. Jeg kjøpe min Nordkapp i 2014, etter to år og 30 timer drift byttet jeg filter, benyttet anledningen å tømme det gamle filtre i ei bøtte for å se hva som var oppe i filtret, fikk hakeslepp... fult av metallspon, sorteprikker som lignet på små gummibiter og mye annen rot, lite vann. Alt dette var sikkert fra produksjon i Polen, men alikevell.

 

 

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jon-Kåre skrev 31 minutes ago:

Bruker den ikke unødvendig mye olje da, jeg bruker xd100 men har motoren innstilt på dette

Jo, men det er nok kun for å sikre endel bedre smøring. Om det er nødvendig eller ikke, vet ikke jeg. Hadde jeg vært yrkesmann så hadde jeg def. gjort det samme.

ivar skrev 31 minutes ago:

Yamaha sitt 10micron filter har funka bra for meg iallefall

Herlig - da tar jeg en kikk på noe tilsvarende.

John_Kr skrev 43 minutes ago:

Så flott ...

Tror ikke vi her blir lei oss dersom noen av tipsene kommer i denne tråden.

 

:-)

La motoren blir god og varm før man drar på. De E-TEC motorene liker å være varme.

 

Viktig med vann utskiller. Får man noe kondens/vann i dysene som sitter (f.eks når du lar motoren sitter X antall uker/dager osv. så blir det ofte fort "dritt" i dem).

 

John_Kr skrev for 2 timer siden:

Alle de båtene jeg har hått (3 stk sjærgårdsjeeper) så har det vært installert store vannutskiller/bensin filter i båten, lurer på hvem som selger båter uten filter, de kan ikke ha så mye greie på båt. Jeg kjøpe min Nordkapp i 2014, etter to år og 30 timer drift byttet jeg filter, benyttet anledningen å tømme det gamle filtre i ei bøtte for å se hva som var oppe i filtret, fikk hakeslepp... fult av metallspon, sorteprikker som lignet på små gummibiter og mye annen rot, lite vann. Alt dette var sikkert fra produksjon i Polen, men alikevell.

Båten er jo gammel, men motor er "ny". Ble kjøpt som stand-alone og montert på båt av forrige (første) eier.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Føler at dette er som en "offisiel" E-TEC tråd, så spør her..

 

Jeg har gamle type plugger på min, og tenker å bytte til de nye QC10WEP. Noen som vet om man må oppdatere software? 

 

Det ble nevnt på et eller annet forum, så jeg bare skyter ut.


Dette gjelder da min "nye" motor. En Evinrude E-TEC 75HK fra 2007. Den har 180 timer på telleren, hvorav 40% er på tomgang. Man kan ta utgangspunkt i at service ikke er tatt. 

 

Pga. pris så gjør jeg service selv, har ikke råd til en 7000,- service. :P

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei. Kjøpte ein 2010 mod 115 e tec tidligere i  høst. Men er ikkje overbevist enda!! Får ikkje fult turtall ( 5150 )  og ca 33 knop det sitter en 13 3/8 x 17 " stålpropell på. Båten er en Ryds 510 mc som veier 530 kg. Hadde  tidligere ein Yamaha f 80 motor som dyttet båten opp i 32 knop ? Så er ikkje helt fornøyd med e tec' n så langt. 

Er det noen synspunkt / tips

 

ps. Båten går i ferskvann Ca 900 MOH. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...