Jump to content

Evinrude E-TEC, er det brukbar motor??


Marwin

Recommended Posts

Har 75 E-Tec på tredje sesongen, og er veldig fornøyd. Aldri startproblemer, uhyre enkel vinterkonservering og leverer det som jeg ble forespeilt. Bruker knapt 0,7 liter/NM ved 3500 omdr. (21 knop) på Buster X. Støynivået er absolutt godkjent, ingen problemer å føre en samtale under marsjfart.

Så får vi se når forhandler har utført første service når sesongen går mot slutten. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har nå kjørt mine 7-8 første timer med ny 09 e-tec 60hk, strålende fornøyd. Brukt ca 70l bensin, men 2 l olje, syns det virket litt mye. Har kjørt motoren varm og hatt varrierende turtall mellom 2500-5000 O/min Hvordan har innkjørings prosedyrene vært hos andre? Forøvrig står motoren på 17f skibsplast fra 80 tallet:)

Link to post
Share on other sites

Har nå kjørt mine 7-8 første timer med ny 09 e-tec 60hk, strålende fornøyd. Brukt ca 70l bensin, men 2 l olje, syns det virket litt mye

 

Tror du kan regne med at oljeforbruket synker, mener de er programmert til å gi mer olje i innkjørinsfasen...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tror du kan regne med at oljeforbruket synker, mener de er programmert til å gi mer olje i innkjørinsfasen...?

Optimax er vertfall programert til å bruke mer olje i innkjøringsperioden. Vertfall i følge forhandler.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Har nå kjørt mine 7-8 første timer med ny 09 e-tec 60hk, strålende fornøyd. Brukt ca 70l bensin, men 2 l olje, syns det virket litt mye. Har kjørt motoren varm og hatt varrierende turtall mellom 2500-5000 O/min Hvordan har innkjørings prosedyrene vært hos andre? Forøvrig står motoren på 17f skibsplast fra 80 tallet:)

 

 

Min 90 e-tec brukte omtrent det samme på jomfruturen (som var lang: Tromsø -Lofoten). Den bruker mye olje de første timene. Deretter går forbruket ned.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Har en Evinrude eTec på 75 Hk.

Påmontert hydraulisk styresylinder sperrer for smøreniplene (fettniplene) på tilten.

Måtte demontere hele styremaskinen for å komme til :headbang:

 

Men fant en løsning: Byttet ut niplene med nye!

De finnes i både 45 og 90 graders vinkler.

Dessuten finnes det flate nipler (krever eget munnstykke på fettpressen).

2 nipler OG munnstykket kostet meg under 300 kr. hos Overaa AS i Trondheim.

 

Så til erfaringer etter 6 år med denne motoren.... (Kjører for 4-5 tusen kr. i bensin pr. sesong.)

Det skrytes av billig årlig service (hvert 3. år må større service til, iflg. importør).

 

Det JEG gjør er å bytte olje på gearet hvert år. Kanskje ikke nødvendig, men dog. Rimelig og enkelt!

Skifter impeller hvert 2. år (kan sikkert brukes lengre men er såpass billig forsikring at jeg ikke nøler).

Skifter plugger hvert 2. år. Importør sier hvert 3. år, men høyere oppe i denne strengen skriver jeg hvorfor.

Først i år dro jeg til bunnskruene (som holder selve motoren til chassis) med momentnøkkel: Nesten ikke bevegelse. Kun en av de 6 boltene kunne trekkes litt.

Rengjøring og på-spraying av 556 hver høst.Skifting av dysepakninger +++ har jeg ikke sett nødvendigheten av enda, og flere servicemekanikere sier at dette ikke er nødvendig...

Kanskje jeg gjør det om 5 år?? :smiley:

 

Thats it.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Med max tilting medvind og medstrøm får jeg ikke presset motoren til mer enn 4700 omdreininger. Noe er sikkert groen sin feil, noe er økt vekt, men jeg har aldri fått ut mer enn 5200 omdreininger.

Max turtall er vel oppgitt til 5500. På tide å prøve en annen propell?? Spurte verkstedet om dette og de sa at de synes den gikk fint og med nysmurt båt ville nok turtallet komme opp på 5000.

Spurte om det gjorde noe for motoren at jeg ikke fikk høyere turtall og svaret var nei.

Synes å huske at jeg har lest noe annet her på forumet, noen som har synspunkter?

 

Husk at turtelleren trolig viser for lite (iallefall gjør min det, ca 300 rpm for lite). Det fikk jeg bekreftet da jeg prøvde en digital turteller med høy presisjon jeg bestilte fra USA.

De har sikkert lagt inn en feilvisning akkurat som speedometeret på biler, slik at turtallet ofte er nærmere korrekt turtallsområde enn folk tror når de har lastet båten full.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Dårlige erfaringer med tennpluggslittasje på min eTec. Byttet i fjor, og nå må jeg bytte igjen?? :confused:

Tok opp dette med MarineTeam (tidl. Fische Fritid), og de sier at på tomgang tenner pluggene mange ganger "pr. omdreining".

På tomgang / dorgefart....

Og jeg HAR kjørt endel på dorging den siste tiden.

Etter en 4-5 timers dorgetur i går kveld, ville jeg "blåse den rein" ved å gå hjem med full fart (10 minutters tur), men motoren fusket mye og nektet å komme opp i fullt turtall. Først ned på ca 2000 omdr. gikk den jevnere; Med den farten kom jeg meg hjem til havna.

Skal prøve å bytte pluggene i dag, så får vi se.

En annen ting er at det hevdes at det KAN være en feil med en bryter på akslingen (???) og/eller at oppgradering av programmvaren kan bedre forholdene. :rolleyes:

Hvis det er pluggene som er for mye slitt på så kort TID, er kanskje eTec best egnet til å kjøre fra A til B :wink:

 

Har en 4-Takt 15 Hk Honda sidemontert på hekken, så jeg får vel bruke DEN mere som dorgemotor for fremtiden?? :lipseal:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke vilken E-TEC "Marwin" har men i dag bruker Evinrude en Iridium plugg type QC 10 WEP denne skal ha vesentlig bedre levetid enn den gamle typen som dei

benyttet tidligere.

Jeg har hatt samme plugger i ca 160 timer og dei fungerer bra forsatt.Det stemmer det som "Marwin" sa at på E-TEC er gnist-takten svært høy dette for å greie å

anntenne den magre bensinblandingen på lavt turtall.Ta ut pluggene og kontroller åpningen, den skal være ca 0,67, etterpå er det viktig å indexere pluggene slik

at åpningen vender mot injektoren,det kan aksepteres +/- 45 grader avvik.

Redigert av Jonnyrude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motoren er fra 2006.

Forhandler kommer til båthavna fredag og bytter plugger og legger inn ny programvare.

De sier at dette også vil nedsette pluggslitasjen. Vil tro at de vet hvilken pluggtype som er den beste.... :lipseal:

Skal bli morsomt å se hva som ellers må rettes på... :rolleyes:

Kommer tilbake med info etter fredag.

 

Dessuten: Etter to dorgeturer på tilsammen 8 timer, er det nesten ikke oljeforbruk i det hele tatt! :yesnod: Og bensinforbruket er meget lavt!

MEN: Det er mulig at denne motoren ikke er en utpreget dorgemotor, også iflg. forhandleren.

 

(Mange skryter uhemmet av Yamaha 4T, og jeg var inne på tanken at DET hadde vært et bedre valg, men etter å ha besøkt et par verksteder og hørt og sett på skader på disse, angrer jeg ikke på MITT valg!)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

E-tec motorene stiller forsåvidt i en egen klasse over de fleste motorer om man tar alle aspekter med i betraktningen.

Så som støy, vekt, ytelse, bensinforbruk, ojeforbruk, enkel konstruksjon, enkelt vedlikehold, pent design osv. Totalt sett en genial motor, spesiellt tatt i betraktning at det er en 2-takter.

 

Men at en 4-takter er en bedre dorgemotor over tid kommer man neppe utenom, siden sylinderen tenner bare annenhver omdreining og dermed bidrar til rolig gange og effektiv forbrenning ved lave turtall.

 

Kun 90-hesteren E-tec har litt dårligere ytelse enn konkurrentene ifølge tester, da det egentlig er en oppjustert 75-hester, noe også laveste vekt og sylindervolum i klassen tyder på.

E-tec 50/60/75/115/115HO/130 er alle motorer med bra ytelse i forhold til andre merker. Likeså V6 150-300 hesterne.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tilføye at indexering av tennpluggene er SVÆRT viktig når det gjelder DFI motorer,pga lean burn modus på sakte fart er motoren avhengig av at pluggen gir fri og

uhindret gnist i mot injektoren, jordings bøyelen på pluggen må ikke vende i mot injektoren slik at den skjermer for gnisten, dette vil gi en uryddig gange og fusking som

kan være vanskelig å finne ut av. Pluggen vil få en markant kortere levetid.

Når en monterer en plugg bruk en tusj og sett en strek på det hvite kruset/keramikken på pluggen der åpningen er(jordings bøyelens feste er da på motsatt side).

Deretter monteres pluggen på plass og etter den er festet med rette moment så skal tusj streken være en plass i mellom senter injektor og inntil 45 grader til ene

eller andre siden av senter injektor.

Denne prosedyren er et absolutt must når det gjelder en E-TEC.

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Da er plugger skiftet og ny programvare lagt inn.

De gamle pluggene var ikke HELT i vater: Nr. 1 satt korrekt, nr. 2 stod 90 grader feil og nr. 3 var 180 (!!) grader feil.... :blush:

Dessuten var de av feil type ( i dag). Nye typer er anbefalt nå, og de er bytte til korrekt type..

Tenninga ble også justert men var bare 1 grad feil.

Programmvaren som sto i var fra da motoren var ny. Det er kommet 3-4 oppdateringer etterpå. Den nye skal redusere bensinforbruket ytterligere og bedre "dorge-egenskapene", sa experten...

DET gjenstår å se :rolleyes:

 

Men en advarsel: Jeg fyllte oljetanken sist jeg var i båten (onsdag), og da jeg kom ombord igjen fredag var tanken nesten tom :cryin:

Jeg tilter alltid motoren helt opp etter hver tur. Feilen JEG hadde gjordt var at "skrutoppen" på oljetanken ikke var satt på rett, så oljen hadde sivet ut :eek:

Experten sa at DET hadde han vært ute for tidligere.

Alså: Sørg for at oljetanklokket er skrudd på korrekt! :blush:

 

(Gjelder vel forøvrig alle motortyper.)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Nok en sesong er over :cryin:

Dreide nye kjølruller i POM og opptak av Hardyen på ca 1600 kg. gikk som en lek å vinsje opp!

 

Fortsatte misshandlingen av e-tec motoren: Kjørte motoren i ferskvann og tok automatisk vinterkonservering.

Tok av motorhetta og etterfyllte oljetanken. Gav motorn en lett dusj av CRC og lukket motoren.

Pumpet tom bensintanken (må jo ha fræser-bensin i vinter!!) :saint:

Lot den stå vertikalt et par timer, og kjørte ekvipasjen inn i "betongburkaen", samt koblet fra alle batterier.

Eneste oppgave som gjenstår er å bytte gearolje (taes i løpet av en uke), OG en strømskvett på batteriene ved juletider.

 

En vellykket sessong med brukbart forbruk, mye dorgefart (frysern er full!!) og ingen startproblemer.

Er meget fornøyd med motoren. Den er enkel å drive service på og har ikke hatt problemer. :flag_bp:

 

Erfarer at det er satt inn en ny type starter på årsmodellen etter min. (2006)

Den skal være enklere (lettere) å starte, slik at startbatteriet ikke behøver å ha høy CCA.

Fishe Fritid har tilbudt ombygging til 4 laken, men da jeg har store batterier, ser jeg ikke dette som et problem,

men det kan være et hint til andre som har etec 75 / 90 hk fra 2006 eller eldre...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg har en 50hk Evindrude E Tec på min skjærgårdsjeep , brukt 1 sesong nå , en sesong som varte fra mars til oktober med mye bruk. Kjempefornøyd med motoren , brukte litt olje i begynnelsen for siden å nesten ikke bruke noe. Hyggelig bensinforbruk , støyer noe på høye turtall men til å leve med. Jeg har derimot ikke brukt den til dorging ennå , er det noen problemer i forhold til dorging med disse motorene ?

 

Jeg kjøpte også en ny Yamaha 2,5hk for dorging + sikkerhet. Den har jeg IKKE vært fornøyd med. Soter så mye på pluggene at den stopper. Har ikke tall på hvor mange plugger jeg skiftet i sommer , ville ikke levere den inn til verkstedet midt i sesongen. Den er inne til garantiservice nå.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Testet forrige år flere propeller på en Ficht 200 hk etter at jeg monterte en forbruksmåler. I utgangspunktet hadde jeg mellom 5800 og 6000 rpm på Max. (båten gjør ca 38 knop, 23 fot Welcraft WA). Testede propeller reduserte rpm på hhv. 200 og 400 rpm. Selv med største propellen var båten raskt i plan også med full last + 10 pers. Om bord. MEN forbruket gikk vesentlig opp! Dette var tilfelle i alle fartsområdene i plan.

Konklusjon : velg en propell som gir max turtall med normal last.

 

Link to post
Share on other sites

:thumbsup: svært viktig,et propell valg som gir et turtall som ligger opp i mot max tillatt turtall på en motor er avgjørende. Det er alt for

mange forhandlere som monterer nærmest bevistløst en propell på en båt bare den er innenfor rpm området,En motor som har anbefalt turtalls område

på 5000-6000 rpm så bør det velges en prop som gir 5500-5800 rpm ideelt sett, da har du en motor som arbeider lett selv med last.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...