Jump to content

Prosjekt: Gamla (langtidsprosjekt)


jorhei

Recommended Posts

De siste dagene har vi ikke fått gjort så veldig mye. Hadde som sagt litt problemer med at manometeret ikke viste noe trykk. Dette er nå fikset og trykket på kald motore ligger på ca. 5,2 bar. Jeg synes det er veldig høyt. Er dette litt høyt, eller er det bedre jo høyere oljetrykk man har?

 

Bilder av oljetrykksinstrumentet og giveren kommer senere idag da vi skal en tur ned i båten.

 

Rett før vi satte ut båten, skulle vi sette opp forsikringen på båten, men vi måtte da ha en takstmann for å se på den. Han kom med endel ting vi måtte gjøre før den kunne forsikres. Det var blandt annet:

 

* Dobble syrefaste slangeklemmer på alle slanger under vannlinja

* Ordne utlufting fra bensintanken

* Rydde opp i det elektriske

 

Dette begynner vi på senere idag! Oppdatering kommer senere.

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Ingen som har noe synspunkt på at oljetrykket vårt ligger på 5,2 Bar ved kald motor? Er dette bra, eller litt høyt?

<{POST_SNAPBACK}>

At den gamle kassa klarer å presse trykket opp i 5.2 Bar, nekter jeg å tro. Feil giver til instrumentet ( feil ohm verdier ) er trolig årsaken. Eller ALT for mye olje. Eller ALVORLIG gjennomslag. Men da hadde den neppe gått særlig pent. Sjekk instrument / giver pånytt..

 

Kjører dere med 5,2bars oljetrykk, kan dere om kort tid si farvel til alt som finnes av pakninger, simmeringer osv. Dvs. om dette ikke har skjedd allerede...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

At den gamle kassa klarer å presse trykket opp i 5.2 Bar, nekter jeg å tro. Feil giver til instrumentet ( feil ohm verdier ) er trolig årsaken. Eller ALT for mye olje. Eller ALVORLIG gjennomslag. Men da hadde den neppe gått særlig pent. Sjekk instrument / giver pånytt..

 

Kjører dere med 5,2bars oljetrykk, kan dere om kort tid si farvel til alt som finnes av pakninger, simmeringer osv. Dvs. om dette ikke har skjedd allerede...

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Når sant skal sies så prøvde vi med et "manuelt" oljetrykksmanometer. Da målte vi trykket til 4,2 bar ved kald motor. Er det akseptabelt da?
Link to post
Share on other sites

Oljetrykk måles ikke på kald, men på varm motor. Dette fordi trykket SYNKER ettersom olja varmes opp.

Min MD2, som er en adskillig større / mer komplisert motor en den lille ensylindrede bensineren deres, skal ha et trykk i varm tilstand på 1,5-2,5 kg/cm2. Jeg vil da si at trykk over 3,5 , bør være skadelig. Om det er så, vites ikke.

 

Hva dere har i trykk på kald motor, er iof. ikke så interessant. Men ved varm motor, bør trykket ned mot det som er foreskrevet på motoren. Jeg veit ikke i detalj hva dette er for deres motor.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Oljetrykk måles ikke på kald, men på varm motor. Dette fordi trykket SYNKER ettersom olja varmes opp.

Min MD2, som er en adskillig større / mer komplisert motor en den lille ensylindrede bensineren deres, skal ha et trykk i varm tilstand på 1,5-2,5 kg/cm2. Jeg vil da si at trykk over 3,5 , bør være skadelig. Om det er så, vites ikke.

 

Hva dere har i trykk på kald motor, er iof. ikke så interessant. Men ved varm motor, bør trykket ned mot det som er foreskrevet på motoren. Jeg veit ikke i detalj hva dette er for deres motor.

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vet ikke om det har noe å si for oljetrykket men vi har en tosylindret motor...

 

På giveren står det VDO. Kanskje Fariainstrument og VDOgiver ikke passer sammen?

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om det har noe å si for oljetrykket men vi har en tosylindret motor...

Normalt ikke

På giveren står det VDO. Kanskje Fariainstrument og VDOgiver ikke passer sammen?

Det veit jeg ikke, men det tviler jeg egentlig på. Spesielt ettersom dere har "rare verdier", ligger trolig deler av problemet her...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

5,2 bar høres veldig høyt ut. Ser i instruksjonsboken til min Ford/Sabb at overtrykksventilen åpner på 3, 8 bar, så da blir ikke trykket høyere enn dette. Prøv å få lånt et manometer for å sjekke trykket. Det er godt mulig at det er en justeringsskrue bak på instrumentet, men da må dere nesten vite faktisk trykk først.. Ellers så er det nok en fordel med instrument og giver av samme fabrikat ja..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei M/B Gamla!

 

Har selv hatt maken motor en gang. Husker ikke akkurat hva som er "vanlig" oljetrykk på FM 8-12 men at den er "nokså høy" viser dette bilde som jeg har gravd frem. Nå skal ikke jeg påsto at dette er riktige verdier. Den gang for 3 år siden godtok jeg alt forrige eieren fortalte (hadde ikke snøring på motor, den gang.... :rolleyes: ). Jeg godtok til og med at det luktet konstant bensin i snekka - selgeren sa under prøveturen at ".....du vet, det er en Solex-forgasser....." - Javel tenkte jeg, Solex betyr vel bensinlukt........... :rolleyes:

 

Bilde

 

Men i ettertid, når jeg tenker på min H2-Sabb i "FLUKT" som bare har 2 kp ved oppstart og 1,5 ved varm motor, så synes jeg nok at 3,5 til 4 kp er litt vel mye...... :confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dette høres ikke unormalt ut, motoren er tross alt relativt nyoverhalt. Tipper at trykket faller til et sted mellom 3 og 4 når den blir god og gjennomvarm. mener å ha hørt at alt over 1 og under 5 er OK, sånn generelt sett. Så da burde dere ligge bra an.

 

Jeg har en Sabb 2H i den gamle båten, og den ligger på rundt 4 når den er kald og ca på 3 når den har fått opp varmen. Så vi ligger ganske likt an her ser det ut til...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette høres ikke unormalt ut, motoren er tross alt relativt nyoverhalt. Tipper at trykket faller til et sted mellom 3 og 4 når den blir god og gjennomvarm. mener å ha hørt at alt over 1 og under 5 er OK, sånn generelt sett. Så da burde dere ligge bra an.

 

Jeg har en Sabb 2H i den gamle båten, og den ligger på rundt 4 når den er kald og ca på 3 når den har fått opp varmen. Så vi ligger ganske likt an her ser det ut til...

<{POST_SNAPBACK}>

Det var godt å høre Index! Nå ble jeg beroliget :smiley: .

 

Jeg har sett på maritim sine sider (det var der vi kjøpte oljetrykksgiver og instrument). På kvitteringen vi har fårr står det at det er en 1-polet giver fra Faria, men på selve giveren står det VDO. Spørsmålet blir bare om vi får byttet den nå etter at den er brukt???

Link to post
Share on other sites

På kvitteringen vi har fårr står det at det er en 1-polet giver fra Faria, men på selve giveren står det VDO. Spørsmålet blir bare om vi får byttet den nå etter at den er brukt???

Sålenge DE har levert feil, får de værsågo ta den i retur. Det kan du hilse fra meg å si. Dere fant jo ut at den ikke passet, etter at den var montert og testet.....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

På Volvo sine B20 baserte motorer ligger normaltrykk ifølge manual på 2,5-6 bar,ved varm motor på 2000 rpm

 

Jeg starter opp kald motor og nåla viser da ca 9bar. etter at den har blitt varm synker den til litt i overkant av 6 bar. (motor gått 50 timer....)

 

har lurt litt på det høye trykket ved oppstart, men har blitt fortalt at de tåler det fint.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Fikk idag byttet giveren på maritim. Vi fikk en ny en som det også står VDO på, men det står Faria på pakka(?). Den eneste forskjellen fra denne og den vi hadde før er at denne vi har nå er 2-polet og den vi hadde før var 1-polet. Har dette noe å si?

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Går ut fra at den andre rett og slett skal koples til jord. Hvis du har pluss direkte inn på instrumentet, så må den jo få minus et sted fra. Og det er gjennom giveren. På den enpolte fikk du jord rett fra godset, men med en topolt må du kople jord til den ene kontakten. For eksempel til en dertil egnet skrue på motorblokka..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Går ut fra at den andre rett og slett skal koples til jord. Hvis du har pluss direkte inn på instrumentet, så må den jo få minus et sted fra. Og det er gjennom giveren. På den enpolte fikk du jord rett fra godset, men med en topolt må du kople jord til den ene kontakten. For eksempel til en dertil egnet skrue på motorblokka..

<{POST_SNAPBACK}>

Kanskje jeg som er litt "treig", men hva er forskjellen på at den 2-polede har en ledning til motorblokka og den 1-polede får jord rett fra blokka. Er ikke det det samme?

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg som er litt "treig", men hva er forskjellen på at den 2-polede har en ledning til motorblokka og den 1-polede får jord rett fra blokka. Er ikke det det samme?

 

mvh

M/B Gamla

<{POST_SNAPBACK}>

Jovisst, det er akkurat det samme. Men den topolede er beregnet for bruk i et topolet anlegg, dvs at motorblokka ikke er koplet til minus i det hele tatt. I så fall måtte du hatt en minusledning til batteriet for hver enkelt ting som bruker strøm i stedet for å kople de til blokka. Men det betinger at starter, dynamo og annet elektrisk også er topolt. Hvis ikke, så er det bare å kople seg til den minusen som allerede er i blokka. Så du kan si at du benytter den som en enpolt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nå kan vi endelig konsentrere oss på båten og ikke motoren lenger, nå når vi har fått ny motor. På tirsdag skal vi til Bilingstad got å handle inn 2 plater med merantifiner til å lage dørk av. Disse skal vi senere legge furustaver på og deretter nate, men det gjør vi ikke før båten er på land.

 

Ny motorkasse skal vi også lage, men for å få den tilpasset må vi lage dørken først. Motorkassen lager vi av mahognyfiner og limer de fast med epoxy og glassfiber. Deretter skal vi isolere kassen.

 

Hva slags isolering mener dere vi bør bruke, og hvor tjukk? Skal prøve å få bort så mye av lyden som mulig, men den kan heller ikke være for tjukk fordi da er det ikke plass til motoren...

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Er vel kanskje på tide med en liten oppdatering her. Har skjedd lite med båten den siste tiden og grunnen til det er at etter at vi fikk den nye motoren så har vi brukt båten mye i forhold til tidligere. Nå skal Gamla på land 3 oktober og planleggingen for hva som skal gjøres gjennom vinteren og våren er klar, og det eneste vi faktisk mangler litt av er motivasjon!

 

Uansett det som skal gjøres er følgende:

Legge ny dørk ute

Lage ny motorkasse

Legge nytt dekk forran i baugen

Lage nytt dekk og overbygg(doghouse)

Skrape vekk alt gammelt bunnstoff og begynne fra bunn av igjen

 

Så da er det sagt og det er ingen vei tilbake, dette skal gjøres, selv om motivasjonen er litt dårlig akkurat nå så gleder vi oss til å begynne.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...