Jump to content

Prosjekt: Gamla (langtidsprosjekt)


jorhei

Recommended Posts

Jeg har tenkt og gjøre det samme, lage en konsoll som monteres oppunder taket.

Jeg har mere bruk for kartet foran nesa enn instrumenter.

 

Nå får jeg riktignok noe av motorkassen innvendig, så tanken har også vært og montere instrumentene der. Vet ikke noe sikkert enda, men dette er jo ikke noe som haster for min del.

Vi har sett litt på denne, til å skjule ledningene. Er litt usikker på om det blir pent, men må iallefall festes nedover hjørnene på doghouset innvendig.
Link to post
Share on other sites

Tja, det spørs jo litt hvor ledningene går.

Vil nok prøve og intrigere ledninger i noe ala dette på bildet, evt kan man bruke ett messingrør hvis det ikke er for mange ledninger. Blir veldig mye ledninger med instrumenter.

 

Jeg vil nok lage en list som ligner denne

Bilde

Link to post
Share on other sites

to små firkantete lister, med en flat list på toppen som "lokk" er vel mye lettere å forme ? Tenker da på f.eks 2 stk 3x5mm lister til sidevegger, lagt med 8-9mm avstand, og en 2/3x 14mm til lokk. Lages i furu / mahogny / teak eller det dere måtte ønske. Skjæres raskt til på en fusesag, selv av en enkel / billig type.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Her har nok ikke broder`n tenkt helt klart :wink:

Sånn jeg hadde tenkt til å gjøre det var bare å frese ut ett spor i en eller annen list og deretter bare føre kabelen gjennom. Vil tro at dette er den rimeligste og kanskje også greieste måten å gjøre det på.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Kanskje han har snoka i den kassa med kalde som er ment til dugnadsgjengen :lol:

:lol::lol::lol:

Får unnskylde meg med at det er broder'n som har ansvaret for treverket i båten. Der er ikke jeg særlig god. Gjør stort sett det han ber meg om å gjøre.

 

Jeg har ansvaret for motor for der er nemlig han like håpløs som jeg er med treverket :wink::wink::wink:.

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er jeg på hellig grunn. Prøver meg likevel med en lille tanke:

 

Kunne kanskje vært litt sjarmerende og litt sånn gammeldags at ledningene var synlig, dog skjult i et rør med litt antikk uttrykk, jfr. veteranbiler.

 

Jeg hiver meg utpå:

 

Tre ledningene gjennom en dusjslange av den antikke typen og fest den med passende klammer i messing?

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Er forsåvidt en god tanke, hvis man er ute etter den type utseende.

 

Personlig synes jeg ledninger er og blir stygt og skal derfor skjules så godt det lar seg gjøre.

 

Har tidligere hatt ledninger delvis synlig og synes det ser noe halveis ut.....

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok 2x2 teaklengde, freste ut denne, rundet hjørnene som blir synlige, og får plass til alle ledninger.

 

Felles for alle løsninger som er "salgsvare" er at de er for små.

 

Antallet ledninger som skal trekkes rundtomkring er langt flere enn man antar på forhånd......

Link to post
Share on other sites

Blir nok til at vi bruker en av deres løsninger på dette med å skjule ledningene :smiley:.

 

Vi var en tur i båten i går ettermiddag/kveld også. Hadde egentlig tenkt å begynne å lime på dekket, men fant ut at vi måtte rette det litt til. La derfor litt epoxy på toppen, slik at det nå nesten er helt rett. Det er vel ikke mulig å få det helt rett så litt skjevhet må vi godta. Siden vi bare fikk gjort det med dekket hadde vi tid til å gjøre andre ting. Fikk tilpasset de tre bakerste dørkplatene som er laget. Ble litt sprekker mellom skjøten så her tenkte vi å kjøpe en liten mahognylist som skal skjule sprekken.

 

De tre fremre dørkplatene fikk vi også jobbet litt med. Trengtes mer tilpassninger der, og det fikk vi ordnet. Det var også en dørkplate som vi ikke hadde laget, men det fikk vi gjort (ihverfall limt på stavene, nating og lakkeing mangler enda).

 

Nå gleder vi oss til sjøsetting, selvom det ikke ser ut til å bli før et stykke ut i mai...

 

Edit: Glemte å si at vi fikk kjøpt et 5 liters-spann med Black Varnish, som vi skal legge på i helga...

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det skal vi gjøre. Som ett tips kan det nevnes at den bør varmes opp fikk vi vite. Fører til at den blir lettere å smøre på, for den er visst ganske tykk.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Ja, det vet jeg. Rundt 30 grader eller så...

Men jeg tenkte mest på hvordan erfaringen deres var når jobben er gjort :smiley:

 

Her er oppskrift og litt info som jeg fikk av Presidenten

 

 

I våre farvann (selv lengst inne i Rævafjorden -Sande Paper Mill) må du ha bunnstoff.

 

Ikke for å hindre pælemark/pælelus men for å hindre groing og slippe skraping.

 

I Glomma er det nok med Black Varnish, det er et kjempestoff som hindrer stor vanngjennomtrenging og hindrer råte. Det som er er at Black Varnishen blir litt slitt i yttre lag på grunn av "slitasje" og den blir litt matt.

 

Når den blir matt begynner det å gro hvit-rur eller "havstulipaner" som de sier nede i Sverige. De ser ut som tulipaner når de kommer ut under vann.

 

Det beste er 2 - 3 strøk Black Varnish (2 er nok) varm første strøket opp først. Men Per C, du må låne deg filtermaske som er egnet når du varmer stoffet på grunn av helseskadelige gasser som kommer under oppvarming. Dette er særdeles viktig om du ikke skal bli kontinuerlig rørete og i værste fall allergisk.

Du har litt tid på deg så etter andre strøk kan du vente til noen dager før sjøsetting før du eventuelt har på eventuelt primer og bunnstoff. Primer er ikke nødvendig om du ikke venter så lenge at Black Varnishen blir for hard og da biter ikke bunnstoffet godt.

 

Om du er for rask, trekker Black Varnish inn i bunnstoff og du må ha på flere lag for å dekke.

 

Dette blir goodies for Bastard, og det eneste du bør gjøre i fremtiden er å spyle Vaske lett/pusse og smøre bunnstoff på nytt. Du skal se at de første årene trenger du kun vask på høsten og et nytt lag bunnstoff på våren. Men Per Christian, da har du jo selvfølgelig avansert opp i Chadatan Nevlung e.l.!

 

 

 

Vel, slik at den blir passe flytende, blir den for varm damper den for mye og gasser samt at den blir meget tynn og vanskelig og påføre.

da er den for varm...

 

 

Varm den slik at den er passe å stryke på og at den trekker litt inn.

Den kan også rulles med bakomrull, men obs på at dette sliter ut rullene raskt. Kanskje 30 - 40 grader Prøv og se hva du liker best.

Da er den passe

 

 

2 andre strøk kan være akkurat så du for stryki den på, den skal bare lage et lag og ikke trekke inn som første strøk.

Jeg vil si omkring 18 - 21,5 grad

Link to post
Share on other sites

Okey, takk for informasjonen.

 

Når deg gjelder de farlige gassene ved oppvarming, så ble jeg litt skeptisk.

 

Vi ble anbefalt å varme det opp ved å sette spannet i varmt vann, og deretter kline det på. Vil det si at vi må ha på en slik filtermaske under hele opperasjonen???

 

Hadde selvfølgelig tenkt til å bruke vanlig maske, men er det godt nok?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Okey, men skal filtermaska brukes hele tiden mens stoffet brukes?

 

Og hva koster en slik maske sånn omtrentlig? ( begynner å bli skummelt lite penger igjen nå)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg kjøpte den på H-bygg i Holmestrand.

Handler alt der jeg, de bestiller også ting og tang som de egentlig ikke fører.

 

Var jo ikke værst pris da :smiley:

Regner med at jeg går i gang med dette klinet til uka en gang, jeg kommer til og varme i vannbad.

Hmm..burde kanskje kjøpt inn bunnstoff samtidig. Dette burde påføres før BV er helt tørr

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...