Jump to content

Prosjekt: Viking 28, fra daycruiser til bakdørbåt


jeb

Recommended Posts

:cheers_wine: .i dag har jeg prøve kjørt tilten til drevet, da dette ikke virke etter hundretals prøvinger og sjekking av ledninger,samt att jeg kjøpte nye reeleer fant jeg ut at det var ledningen fra brytern som var irret det bare klikket i releene kostet meg 400 spenn ekstra ,da jeg satte strøm direkte fra batteriene virket det som det skulle.

Så i morgen må jeg kjøpe noen meter med lednining i svart og rødt.

Har også byttet plass for gearwiren slik at forover er forover og ikke bakover det var så forrvirende Men nå er det i orden.

Har også et rele til septik pumpa som ikke fungerer, samt at strømmen til dassen er blitt borte.

Har også fått skyvedørsbeslag fra ertec så døre skal komme på plass i helgen håper jeg.

Da håper jeg det skal være klart for prøve turen på søndag.

Flybridgen får jeg ikke brukt enda da jeg ikke har fått stigen som jeg har bestilt kjøpte en type som er brukt bak på bobiler halve prisen, den er 145 cm lang og passer som dritt i kram snø som dem sier , har ikke prøvd den men håper den passer.

Ellers har jeg lakkert innredning litt innimellom, har også lekkasje på 2 vinduer som skal tettes med sika om det går hvis ikke blir det og bestille nye pakninger.

Det går forover men det går ikke fort men hvem har det travelt når været er som det er, varmer er også defekt etter 2 år som den ikke er blitt brukt. ting går så lett i stykker men det er vel sånn vi skal ha det.

 

følg med, mer kommer er ikke ferdig på lenge ennå.

 

bilde_47666.jpg

 

Sønnen min tegnet båten så jeg kunne bruke den som mal.

 

jan

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Ja atter en dag, i dag har jeg gjort alt annet en det jeg skulle gjøre, har ryddet i det elektriske da jeg ikke fant ut noen ting men det har jeg gjort nå, fyllte vann på tanken og koplet opp varmt vannstanken alt fungerte perfekt fant igjen ledningen til dassen og fikk prøvd den og fungerte perfekt

da gjenstår kun tilt pumpa den tar jeg i morgen, det er utrolig hvor mye som skal å plass etter omgjøringa.

 

 

:puke::puke::puke::puke::flag::flag::flag::lol::lol:

 

bilde_47719.jpg

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

:sailing:

Hei igjen har et par spørsmål, hvordan skal jeg få polert opp gelcoaten som jeg har hatt på de stedene jeg har

skjøtet inn noen stykker spesielt på bakveggen , bruker jeg sandpapir tørt eller vann slipe papir og hvilken korning skal jeg bruke

Har også tenkt og male cabin taket på nytt med toppcoat, der har jeg to komponet maling , kan jeg Bruke dette rett oppå etter at jeg har mattet det ned.

 

hele bakveggen må slipes opp og poleres.

 

bilde_47731.jpg

 

 

 

dette ble litt utydelig

bilde_47729.jpg

 

 

takker for inspill da jeg ser en stor jobb foran meg

 

jan

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

:cheers_wine: Ja nå begynner det å dra seg til, men det er enda en del ting som skal gjøres,

men her er en liten oppdatering.

 

skal sette teak lister rundt hele styrhuset det er en ganske krevende jobb fordi vinklene er ikke like hele veien

så det blir mye tilpassning ut og opp på båten hele tiden mye klatring.

 

 

bilde_47757.jpg

 

nå skal det borres hull for skruene og pusse så finihsen blir bra

 

bilde_47762.jpg

 

 

bilde_47763.jpg

 

har også fått montert styreposisjonen skal også monter stolen i løpet av helgen

 

har også fått satt inn putene som jeg fikk sydd i vinter glemte og ta bilder fra dem men dem ble veldig fine

 

 

bilde_47758.jpg

 

var i tromsø forrige uke der så jeg en viking offshore som var ombygd med styrhus og flybrigde

den var kjempe fin det er den samme som det er bilde på viking siden måtte bare ta et bilde av den.

 

bilde_47743.jpg

 

 

skal ta flere bilder dette kommer jo til og pågå en stnd til så her kommer sikkert en masse detaljer etter hvert

 

jan

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

var i tromsø forrige uke der så jeg en viking offshore som var ombygd med styrhus og flybrigde den var kjempe fin det er den samme som det er bilde på viking siden måtte bare ta et bilde av den.

 

bilde_47743.jpg

 

Dette er en Viking Conquest. Offshore er litt mindre (39).

 

Artig å følge tråden din. God sommer!

Link to post
Share on other sites

nei nei.... åpne bildet i paint trykk ctrl+w og tast inn 50% vannrett og 50% loddrett trykk så ok. Gjør dette ett par ganger. lagre som en ny fil med ett nytt navn eks: "bildet redigert". høyreklikk så egenskaper sjekk att den er riktig størrelse :sailing: Med litt øving så går detta.

 

Mvh

Fredrik :lol:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg kom uansett på en ting: Mal taket innvendig i svart maling. Sett så opp mahogney planker/lekter på ca 50mm med 10 mm mellerom, monter downlights/spotter i taket.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

:cheers_wine: Blir det bra blir ikke for mørkt da, har faktisk begynt og tenke på taket men har ikke gjort annet en og kjøpt spotlight 4 stk som skal monteres har også kjøpt dimme bryter for de 4 ledlampene. jan

 

Du kunne laget noe lignende "stjernehimmel" bare med LED(dioder) tilfeldig plassert. Hatt en eller annen PWM-krets til å dimme.

Vanskelig å skjønne men prøver å forklare. Elfa har dioder og PWN-krets. Spør meg om det er noe problemer innen det elektriske/elektroniske :cheers:

 

Mvh

Fredrik :flag_bp:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

:confused: Jojo men nå er den der, det var bra, har tatt båten på land idag for div små ting, liten lekkasje på en skrue til trimflapsen under vannlinja, skal også skifte olje på drevet samt skifte ut den ene tiltsylinder på trimplanet fjæra har kommet ut

 

jan

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

:cool::flag: En liten oppdatering før vi reiser til kreta i 14 dager, har fått inn noen puter og annet små dupper, stekovnen,

vet ikke helt hvor jeg skal plassere høytalerene ennå men finner nok en plass.

må jo ha noe og gjøre når jeg kommer hjem også.

 

 

 

bilde_47849.jpg

 

mangler også og få lagt opp vann.

bilde_47850.jpg

 

inne i fra kabinen her har jeg ikke gjort noen ting.

bilde_47851.jpg

 

kjøleskapet skal flyttes ut i salongen under sittegruppen ved utgangen

får da et skap til som kan benyttes til klær eller som kona mi sier verktøy.

bilde_47853.jpg

 

tusler sakte på ca 1200 omdr fart ca 7 knop

bilde_47855.jpg

 

bølger eller ikke 7 knops fart

bilde_47856.jpg

 

 

er tilbake om ca 15 dager etter att vi har fått igjen varmen

 

ha en god ferie alle sammen

 

jan

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...