Jump to content

Prosjekt: Viking 28, fra daycruiser til bakdørbåt


jeb

Recommended Posts

Nå starter arbeide med innredningen dette blir en enkel innreding men den skal bli praktisk forhåpentlig vis.

 

Her har vi startet med sitte gruppa den blir ikke så stor men 4 personer skal kunne sitte rundt bordet.

 

dette bildet er fra pussingen på akterdekket

 

 

 

 

bilde_47245.jpg

 

 

 

 

dette er før vi starter med gulvet og innredningen,

 

bilde_47255.jpg

 

her kommer pentry benken .

 

bilde_47238.jpg

 

 

prøve tilpassing av gulvet til opphøyet gulv for sittegruppe den utkappet firkanten er til kjøleskapet den blir stående under sitte benken

 

tesciowa_250.jpg

 

 

her er det ferdig montert samt lagt gulvet

 

 

 

tesciowa_254.jpg

 

 

her er ferdig resulat av gulv med bakvegg

 

tesciowa_252.jpg

 

tesciowa_251.jpg

 

tesciowa_253.jpg

 

 

vinduet som synes er fra det gamle stikk kabin som var dobbel før som nå blir enkel køye

all glassfiber som synes vegger og tak skal få et 4mm teak finer lag .

 

 

da er det bare resten igjen og fortsellesen fortsetter om ikke lenge da håper jeg vi skal ha fått opp pentry benken,

 

jeb

 

ps det ble noe kluss med rekkefølgen på bildene men det må dere ikke se så nøye på.

Redigert av jeb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen, Nå har jeg satt opp sittegruppa, se bort fra alt verktøyet og sag flisa så ser det bra ut .

 

 

Sitte gruppa er kun 2 m lang så den er ikke så stor

bilde_47267.jpg

 

 

bilde_47263.jpg

 

Dette er tatt innefra og bakover.

 

bilde_47264.jpg

Sett fra pentry seksjonen, benplassen skal utvides med 15 cm mot pentryen

 

bilde_47265.jpg

 

 

bilde_47266.jpg

Her er pentry benken begynt på håper den blir ferdig til i morgen

 

bilde_47261.jpg

 

Dette er stikk cabinen.

 

Flere bilder kommer så fort det skjer mer

 

jeb

Link to post
Share on other sites

Ja ja påen igjen, nå har vi startet på pentry benken og det er tidkrevende arbeid her skal det inn skuffer og skap dører og stekovn samt

oppvask kum og blandebatteri

 

her er i allefall fra begynnelsen av monteringen

 

bilde_47266.jpg

 

Enda litt lenger

 

bilde_47274.jpg

 

Her kommer også førerstolen

 

bilde_47275.jpg

 

Også videre

 

bilde_47277.jpg

 

Her kommer også en fotskammel så det skal bli bedre og sitte

 

bilde_47278.jpg

 

På lørdag o søndag skal vinduene sages ut, det blir utrolig spennende gleder meg.

 

følg med forsettelse følger.

 

jeb

Link to post
Share on other sites

ja da har vi kommet inn i en ny fase, personlig synes dette ser bra ut eller hva.

 

det er alltid noen ting du lurer på før du begynner og kappe hull, sjekket alle vinklene jeg hadde kjøpt fra ertec men de passet ikke ordentlig så nå må jeg ringe dem

og bestille nye.

ellers så må jeg lage dem selv, det er ikke det største problemet, men så lenge du kan kjøpe orginal fra dem er det billigere.

 

men her et bildene med utskjærte vinduer.

 

synspunkter mottas med takk.

 

bilde_47279.jpg

 

bilde_47281.jpg

 

bilde_47282.jpg

 

bilde_47283.jpg

 

bilde_47284.jpg

 

bilde_47285.jpg

 

bilde_47286.jpg

 

bilde_47287.jpg

 

bilde_47288.jpg

 

bilde_47289.jpg

 

bilde_47290.jpg

 

 

jeg personlig synes dette ble bra

 

kom med kommentarer det trenger jeg.

 

nå begynner limingen av 4 mm teak finer på veggene og etter det skal vinduene inn.

 

jeg har ikke bestilt vinduene ennå men jeg har en kontakt så jeg håper det ikke blir så dyrt

 

 

hva synes båtfolket.

 

 

jeb

Link to post
Share on other sites

men tror jeg ville hatt bakerste vindu med litt vinkel bakover (slik at det er lengre nede enn oppe) for å følge overbygget og vindu i underbygget bedrel.

Jeg er enig. Det bakerste sidevinduet skulle hatt litt av samme avsluttning bakover som det bakerste sidevinduet i cabinen, slik at det designmessig hadde blitt pent, og gitt båten et preg av å være orginalt. Nå fikk båten tilbake selvbyggerutseende, og man kan nå se på svært lang avstand at dette ikke er orginalt.

Link to post
Share on other sites

Syntes det blir kjempefint, men om du vil ha min mening syntes jeg at det aktere sidevinduet burde hatt samme vinkel som bakkanten på overbygget...

 

Vivvi

 

Er også enig, men da vil vinduet gå aktenfor akterskottet. Jeg tipper at dette er støpt til siden i styrhuset, og vil antakelig svekke konstruksjonen noe. Jeg ville kanskje heller brukt maling eller annen "garnering" for å motvirke dette inntrykket av "selvbygg" som blir nevnt. Kanskje ei griperekke i et slikt felt vil gjøre det visuelt bedre?

 

Du nevner også leider til flyen på begge sider, hvor kommer denne i forhold til vinduene?

 

Pero

 

Rettelse: ser at konstruksjonen er litt annerledes enn jeg trodde, så det burde være mulig å endre vinkelen på vinduet så den passer med akterenden.

Redigert av pero (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for flere innspill.

 

Jeg får ikke skrudd på listene om jeg dra vinduet slik som også jeg hadde ønsket samme profil som aktre vindu nede.

 

det var ingen dum ide og lage leider med samme profil som vindu nede

det blir trangt og skru på vinduslistene, og her kommer også et skap , men gjenom gående bolter med fastnøkkel gå fint for leidern

 

bilde_47286.jpg

Link to post
Share on other sites

Til alle som orker enda en opppussings blogg.

Det eneste vi ikke orker er å leve uten disse flotte oppussings trådene... :yesnod:

Må innrømme at det er første gang jeg har lest skikkelig gjennom dene tråden.

 

Som ihuga trebåtfantast, tenkte jeg at her er det ikke noe å lære for meg.

Men så må jeg innrømme at jeg tok feil... :giggle:

 

Her var det mye å lære om måten du har valgt å innrede båten på.

Spennende løsninger som er enkle, praktiske, men fremfor alt - det ble jo pent å se på :yesnod:

 

Lykke til videre med prosjektet.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hei igjen.

:headbang:

skulle nå starte limingen med teak finer sjekket og fant da ut at dette går ikke,

kjøpte aluminiums rammer av ertec og fant at det kan være maks 8mm tykk vinduskant.

Veggen min er med teaken litt over 10 mm, klarer ikke da og få presset rammen til skrog og vindusglasset,

ser for meg at jeg må ha en utforings list i aluminium for og få dette til å passe.

Eller bruke skai, men hadde fortrukket teakfiner.

 

er det noen her som har hvert borti dette tidligere og hvordan dette løses.

 

jeb

Link to post
Share on other sites

Spennende å følge prosjektet ditt jeb!

 

Jeg synes også du har gjort en god jobb med "stuket"; ser riktig bra ut..

 

Du har nevnt liming av finér direkte på glassfiberoverbygget -- hva med kondens?

 

Jeg vet ikke hvordan rutene dine i cabinen ser ut, men pass på at du får samme tone i de nye i overbygget. Hos meg er det relativt mørke glass med solavskjerming. Ikke sikkert du har det riktig nok..

Link to post
Share on other sites

Hei ole -jacob spennende prosjekt ikke sant ,det blir ikke så værst hva tror du andre viking båt eiere sier nå. når jeg har bygd om hele båten

 

jeg har ikke sotet eller blå farget glass i frem vinduene så derfor tenkte jeg på vanlig glass eventuelt herdet glass når det gjelder finer på veggene så blir ikke det noe av, alu rammene dekker kun fra 3-8 mm vegger og glass. skroget er fra 5 til 7 mm så med 4 mm finer blir det for tykt .

 

bilde_47282.jpg

 

o.b.lix jeg tror alurammene og glasset blir like sterkt som polyestern i skroget dette sammen med at flyen blir støpt fast til taket jeg er ikke urolig for det, jeg har også hel bakvegg med avstivere p skr bakover.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...