Jump to content

Prosjekt: Mahogny barrelback 21 fot Glen-l-inspirert


Miss Amalie

Recommended Posts

Hei!

 

Nå har jeg endelig kommet i gang med nytt prosjekt etter å ha brukt utallige timer på å tegne, måle konstruere, ikke minst lære meg tegneprogrammet :headbang:

 

Men fryktelig morsomt å se at det blir den båten jeg drømmer om å lage. Det finnes så utrolig mye hjelp og ressurser på nettet bl.a..

 

Vil gjerne ha litt diaglog med andre som er igang med eller planlegger Glen-l-prosjekter

 

belle_seksjon.jpg

 

belle_side.jpgdsc_0553.jpg

 

De som har vært gjennom noen Glen-l prosjekter tar jeg gjerne mot tips og råd fra. :smiley:

 

Planlegger to sittebrønner og motor i midten.

 

belle_bak.jpg

 

belle_fram.jpg

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Riktig. Lærte meg programmet mens jeg var på seilferie i sommer. Fire dager med storm og landligge var utrolig bra :lol:

 

Skal huske på å ta bilder. Det går ikke så veldig fort, men programmet gir veldig nøyaktige mål. Alt kan grovskjæres først og høvles pusses etter at lekter er montert.

 

Nå bruker ikke jeg ferdige maler fra Glen-l, men har konstruert en helt egen båt utfra skrogfasongen i bunnen til Monaco. Fordi jeg er litt over middels interessert i trearbeid, så gjør jeg endel med fres og lim i stedet for å skru.

dsc_0558.jpg

 

Foreløpig sammenføyninger skal slipes ned og hele båten males rødbrun innvendig etter epoxyforsegling. Ingenting av dette vli synes likevel :smiley:

 

dsc_0555.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette er imponerende, Amalie36!

 

Ikke bare bygger du en båt, men du er dets konstruktør i tillegg! Hatten av for slik pågangsmot!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dette blir stilig. Har nettopp anskaffet tegninger til en Glen-L Zip som skal bli vinterprosjektet mitt. Kunne godt tenkt meg en 19' barrelback eller en 21' Monaco, men synes det er greit å se om jeg greier å planke kryssfiner før jeg begir meg ut på et kaldbakingsprosjekt.

 

Hvilket treslag har du brukt til rammene? (ser veldig ut som gran eller furu)

Link to post
Share on other sites

Dette kommer til å bli artig å følge med på. Jeg bygger selv en liten Glen-L Squirt (ligger ett prosjekt her på BP). Men den er jo bare 10' , blir noen ganger mere arbeid på deg. Min båt er bare ett hobbyprosjekt som står ute i garasjen, og som jeg fikler litt med en gang i mellom. Evighetsprosjekt, da min kone hjelper meg å prioritere diverse prosjekter, og mine kommer ikke bestandig først :lol:

 

Har ikke all verdens råd å gi, men skulle jeg komme med ett, er det å gi alle spantene to strøk med epoxy før du fester dem til jiggen og begynner å legge på lister. Det blir utrolig mye kriker og kroker du eventuelt skal forsegle og matte ned igen hvis du skal ta innsiden fra bunnen av etter at båten er snudd. "Precoat" som amerikanerne kaller det. Det gjorde ikke jeg, og det angrer jeg litt på i dag.

Link to post
Share on other sites

Hei! Hyggelig med tilbakemeldinger.

 

Nå er det bare grovskjæring i første omgang, og jeg bygger spantene i gran.

Det er et takknemlig virke å jobbe med, og jeg skal legge epoxy, ikke olje eller lakk.

 

Det skal bite skikkelig, og furu ville blitt for feit.

I tillegg er gran mye mindre plaget med stor kvist.

 

Når monteringen begynner, skal hele rammeverket pusses ne og justeres. Precoat skal gjøres overalt der det blir vanskelig å komme til. Bare ikke på flater som kan bli nyttige i forhold til monetering av innvendig. Epoxy har jeg erfaring med som sinnsykt hardt å slipe på, Må bare sørege for å har flater som kan mekanisk pusses for skjøteheft.

 

Skal holde alle underrettet :lol:

Link to post
Share on other sites

Dette ser skikkelig artig ut! Heilt sidan eg for første gang såg ein Dolvik-båt har eg vore forelska i denne designen.

 

Har vore innom tanken på eit slikt hobbyprosjekt eg og då eg har litt for mykje fritid, men eit par spørsmål;

 

Kor mange arbeidstimar er det fornuftig å anslå for å få ein slik båt "skrogferdig" dvs utan innredning osv?

 

Eg ser på Glen-L si heimeside at dei fleste av desse båtane er beregna for å gå med strak aksel evt vinkelgear. Korleis er dette tenkt løyst? Får ein kjøpt ferdige "sett" sett med skroggjennomføring, aksel, aksellager osv?

Link to post
Share on other sites

Prosjektet går fremover, og jeg måtte bare se hvordan det tar seg ut.

 

Ingenting er vatret opp enda, men det begynner å ligne båt.

 

Det blir ikke så lenge til jeg må ut av garasjen og montere. Det må bare litt slipe og høvlearbeid til først.

 

dsc_0686.jpg

 

dsc_0692.jpg

 

Når det gjelder aksler, hylser og propell, så har vi Sleipner her i Fredrikstad. Har tilgang til sveiseverksted, så noe lager jeg selv.

Link to post
Share on other sites

Eg ser på Glen-L si heimeside at dei fleste av desse båtane er beregna for å gå med strak aksel evt vinkelgear. Korleis er dette tenkt løyst? Får ein kjøpt ferdige "sett" sett med skroggjennomføring, aksel, aksellager osv?

 

Her har du en nettside som viser løsning med hylse, strak aksel og brakett:

akselløsninger

 

Braketter er her

 

Mvh Rune

Link to post
Share on other sites

Eg har omtrent lest og glodd meg blå på sidene til Glen-L i det siste. Har lyst å sette i gang med bygging, men eg har ikkje erfaring med dette. Helst skulle ein vel prøvd seg på ein liten 10-fotar først, men om eg først skal bygge meg ein båt hadde det vore greit med plass til 4. Ser der er fleire 14-16 fotarar beregna for innanbordsmotor, og etter mitt syn er det det som er finast på ein båt av denne typen. Om eg hadde gått for ein slik båt kunne dette la seg kombinere med eit mariniseringsprosjekt av bilmotor. Ser at det er anbefalt 50-100 hk på denne typen båt.

 

Men då kjem det store spørsmålet; kva gear kan egne seg for noko slikt? Og kva må eg beregne å måtte ut med for eit gear (ikkje drev) for ein motor på 70-80hk og 150Nm?

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ett riktig spennende prosjekt..

Dette blir spenende, men hvordan fikk du overført fra skisse programmen og ned på treværket? Ett riktig bra prosjekt. Har fullført en Glen-l Squirt (ligger tråd her- det er den som er 11 fot)som er en fryd å kjøre. Du kan bare glede deg når du kommer i havna med selvbygg. Du rekker ikke engang å fortøye båten før beudrene blikk kommer.. Kommer til å følge deg

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, Svend og dere andre som mailer meg. Kjølen er nå på plass, baugen og alle spantene.

Har så vidt begynt å skjære ut spor til lister chinen og rælingslist.

 

Har strukket endel lister, og det ser ut til at det har lykkes å få alt snor-rett :smiley:

Jobben er lettere enn jeg fryktet :flag:

 

Det regnet så bedrøvelig, så ble nødt til å henge opp presenning. Den skal ned for å bygge en "penere ramme" om noen dager. :lol:

 

 

dsc_0721.jpg

 

dsc_0734.jpg

 

Epoxy er faktisk både lett om morsomt å jobbe med, bortsett fra alle de gangene jeg skaller i et sted som var fullt av griseriet...

Håret blir ikke helt det samme :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg har to alternativer. Enten blir det en V8 eller en diesel på ca. 100 hk.

 

Er litt skeptisk til bensin V8, så jeg må planlegge det litt. Har et tilbud på ny Yanmar, så det ender kanskje med det. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har ikke peiling :smiley:

 

Men den blir oppgitt på nettet til å gjøre mellom 25 og 30 knop med femti seksti hester. Imidlertid har skrogformen begrensninger på grunn av sugeflaten.

Likevel påstår en av byggerne at båten gjør 35 knop med 100 hk.

 

Bryr ikke meg særlig om det, kommer antakelig bare til å kruse i dorgefart :lol:

Link to post
Share on other sites

Når lysten driver verket går det unna som en lek :smiley:

Har fundert på hvordan bauginnfestingen skulle gjøres for å tåle litt juling. Det er tross alt mer sjø her enn på en "american lake".

 

Gikk for en helsolid overkill-løsning :smash:

 

dsc_0742.jpg

der kjølplanken halvveis binder og holder, men også med spor som retter baugen:

 

dsc_0740.jpg.

 

Ellers er det viktig å ha stivende detaljer spesielt i baugpartiet,

 

dsc_0752.jpg

og dette blir stivt nok. Jeg forsøkte å løfte båten i det ene hjørnet i dag, og selv uten chinen og lekter er det allerede en utrolig stivhet takket være epoxy.

 

Rett blir det også :smiley:

dsc_0744.jpg

 

Nå blir neste trinn på mandag... Strekke en 3-toms lekte på dekk fra baug til akter. Freser/sager først ut spor målt midt på hvert dekksspant. Når jeg da limer inn lekten i sporet blir jeg sikker på at hele båten blir rett. Blir spennende å se... :smiley:

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fortsetter å legge ut noen bilder jeg, i tilfelle noen vil dele noe inspirasjon.

Dette er inspirasjonen:

Beauty...

 

Stevnen og kjøl begynner å ta form. Ferdig høvlet på styrbord side, pussing neste :smiley:

dsc_0763.jpg

 

dsc_0754.jpg

Link to post
Share on other sites

Åhå.. hvor jeg gleder meg til å følge dette prosjektet. Denne "Miss Sheri Lynn" er jo bare helt fantastisk.

 

Det er selvfølgelig viktig og bare godta det beste som finnes på markedet av materialer. Jeg drev selv på

med et mahogny-prosjekt sist vinter og hadde litt startproblemer med å få tak i bra nok materialer. Det

finnes alt fra "perfekt" til ubrukelig av mahogny og det koster det samme. Etter en god del forhandlinger

med lokal trelast og importør fikk jeg til slutt lov til å komme og håndplukke i pallen hos grosisten her på

møre (; Skandinavisk treimport på Åndalsnes.) :yesnod:

Under 10 % var "bra nok" , hvem som må ta til takke med resten vet jeg ikke... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...