Jump to content

Prosjekt: Mahogny barrelback 21 fot Glen-l-inspirert


Miss Amalie

Recommended Posts

Ja. Det er i praksis det som gjøres. Nå bøyes jo selve fineren veldig fint, så det er ikke mye som skal slipes, men mest pusses.

 

Dette bildet illustrerer ganske bra hvordan det ser ut, men her er det veldig nært og med mer avslørende lys enn nødvendig :lol:

dsc_1028.jpg

dsc_1027.jpg

 

Halvveis på babord side

dsc_1019.jpg

 

dsc_1002.jpg

 

dsc_1011.jpg

 

dsc_1008.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg tar et par timer nå og da :smiley:

 

Nå som ungene er ute av redet og jeg kan gjøre dette i garasjen er det utrolig hvor mye en får gjort. Og så er det jo morsomt!

Bakdelen er at det går litt foran seilingen for tiden :wflag:

 

Det er et mål å få den ferdig utvendig før jul. Kanskje jeg venter med glassingen til våren, og da snur jeg båten for å gjøre ferdig dekket så alt blir glasset til våren. Skal lage et par pølser å snu den i.

 

Ellers er dette et prosjekt, og ikke en nyttebåt for meg. Det har vi seilbåten til.

 

Jeg har helt klare mål:

 

Den skal ha høy finish utvendig og teknisk.

Båten skal være solig bygget.

Kostnadene skal være lave.

 

Jeg testet forskjellige finertyper før jeg begynte. Broren min hadde kaldbakt endel tidligere, Og han hadde kjøpt dyr finer-

Denne 1088-fineren testet jeg, og fant ut at merantifiner på 3,6 mm i tre lag gir minst like bra resultat som 2 lag med okume på 4mm.

 

Den viktigste grunnen var bøyeligheten og ingen antydning til knekk. Når jeg utvæter merantien (som forøvrig er valgt fra en god kvalitet), så trakk epoxyen mye bedre inn i denne. Faktisk ble skjæresnittene etterpå så gode at jeg bestemte meg for den. De var harde og "farget" TVERS GJENNOM. Det var ikke den andre fineren.

 

Noen påstår at det er en bakdel å bruke mer epoxy, og tenker da på kostnaden. Siden jeg kjøper billig epoxy på Svas, så opplever jeg resultatet som bedre med den løsningen likevel.

 

Kvalitetsmessig blir dette også bedre, fordi jeg da kjøper skikkelig mahogny på utsiden i stedet for okume-plater til femdobbel pris.

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Send meg en IM hvis det er mulig å så se båten "live". Regner med du holder til bare ett par "steinkast" fra meg...

 

 

Det er bare å ta seg en tur, bor i Fredrikstad vet du :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er klar over det, men tenkte at siden det bor ganske mange i Fredrikstad, hadde det vært greit om du sendte meg en IM med en gateadresse :wink: og kanskje ett telefonnummer sånn at jeg kan sjekke om du er hjemme før jeg kommer. Regner med at du ikke vil legge det ut i all offentlighet :cool:

 

Bestandig artig å dra på såkalt "Boat-kicking".... (båtbyggernes variant av bilfolkets "tyre-kicking"..... Du vet der man står og beundrer en eller annens store hobby-prosjekt, og hvor alle må sparke litt på dekket mens man står og "juger" litt.)

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håper dette kann inspirer både papegøyer og andre :smiley:

Men nå er i hvertfall den ene sia grovskjært. Og hoftene kommer godt fram :lol:

 

Legger ved noen bilder for å vise fram dama

 

 

dsc_1076.jpg

dsc_1075.jpg

 

 

dsc_1077.jpg

dsc_1043.jpg

 

 

dsc_1067.jpg

dsc_1051.jpg

 

 

dsc_1039.jpg

dsc_1050.jpg

 

Bildene lyver jo litt på vinkler og slikt, og her er akterspeilet. Det

er tilskjært kun der sidepanelene er limt på.

dsc_1038.jpg

Link to post
Share on other sites

Ikke i det hele tatt. Rammeverket er kjempestivt og vatret opp hele tiden.

 

Det er ikke rare spennet i det hele tatt, og så limer jeg jo bare noen få pr dag. Både chine og sheer er laminert, og bare de er det umulig å bøye. I dag har jeg flyttet båten til andre siden i garasjen og ryddet litt. Så nå er det klart for neste side.

 

Sideveis er det ikke noe problem, for bunnen er limt i store plater først. Der det er rett linjer er det ikke nødvendig å klyve platene. Det gjøres kun for å få til kurver, ikke for styrken. Krysslimingen skal bare kompensere for kuttene.

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den siden jeg har fått aller mest inspirasjon og trygghet for prosjektet hos, er

 

disse proffene som restaurerer Rivaer og andre båter.

 

 

 

Der bruker de konsekvent store plater der det går an. De viser fram båter som har vært i bruk i 72 år og fortsatt flyter. Og det med de skruer og lim som fantes den gangen. Dette er fryktelig interessant å se på.

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...