Jump to content

Prosjekt: Mahogny barrelback 21 fot Glen-l-inspirert


Miss Amalie

Recommended Posts

Lært og lært.... :lol:

 

Snekring og trearbeid er jeg godt kjent med både som husbygger og hobby. Har hele huset mitt og div. skap og møbler på samvittigheten.

 

Men, dette er noe jeg påstår de aller fleste kan klare. Man må bare våge å hive seg utpå!!! :lol:

 

Når det gjelder et slikt prosjekt, er linker som DETTE helt suverent :flag:

 

Båt har jeg jo holdt på med hele livet, og denne Masteren fikk nytt pentry

DSCF0025.JPG

 

:lol: Da må jeg jo ta'n litt lenger ut og gjøre noe skikkeli` stort?

Link to post
Share on other sites

Nøyaktig hva jeg har tenkt meg.

Men jeg kommer ikke til å registrere, heller gjøre det til traktorhenger bare for frakt til krana. :smiley:

 

Men, skulle jeg være heldig og det dukker opp en registrert ramme, så kanskje...?

Link to post
Share on other sites

Kort oppdatering er at bunnplatene begynner å komme på plass. Jeg hadde opprinnelig tenkt til å male hele båten innvendig

med rustrød, men med disse kontrastene er jeg neimen ikke sikker... :headbang:

 

Kanskje det bare blir å mattslipe og legge på mer epoxy?

 

dsc_0940.jpgdsc_0950.jpg

 

dsc_0943.jpg

 

Limerholes/drenering ved hver batten.

 

dsc_0944.jpgdsc_0946.jpgdsc_0948.jpgdsc_0941.jpg

 

Kanskje det blir penere, selvom ikke noe av det vil synes til daglig... :smiley:

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ojsan, og jeg som synes jeg har vært lat de siste dagene :smiley:

I går ga jeg meg kl 19... Kona forlanger selskap også vet du.

 

Men ja, det er morsomt.

 

Det blir nok en del sliping innvendig hvis jeg skal beholde trestrukturen synlig, det innser jeg. Men jeg har godt verktøy, får se hva jeg gidder. Det er klart at for de som har en slik båt som et prosjekt over flere år, de lager det som et møbel i en helt annen klasse.

 

Jeg har nok satset på den solide båten, men ikke på den skjulte finishen. Likevel tror jeg nok den skal bli mer enn presentabel. Skal bort for å besiktige V8-eren til helga.

Link to post
Share on other sites

Hei, nå er neste trinn i gang, og jeg sender inn noe bilder igjen for de som følger denne tråden. Skråskjæringen går greit foreløpig.

Det er innvendig det er litt stas å se resultatet

 

dsc_0958.jpgdsc_0941_2.jpg

 

dsc_0955.jpgdsc_0950_2.jpg

 

dsc_0956.jpg

 

Jeg tror jeg kommer til å epoxysparkle overgangene litt før neste lag. Plater er tross alt ikke runde, men det ble overraskende fint.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg kommer til å epoxysparkle overgangene litt før neste lag. Plater er tross alt ikke runde, men det ble overraskende fint.

 

Ikke bare sparkle overgangene, det er nå før neste lag du skal slipe fram formen på båten. Neste lag skal ligge andre veien, og da kan du ikke ha skjøter osv som stikker opp. Så fram med slipemaskinen og jobb fram fine overganger fra plate til plate.

 

Har du ordnet deg med oppvarming nå, ettersom du kan lime med epoxy? Tempereaturen kryper ned under +15 nå om dagen.

 

Har du merket av hvor spant og lister er på plankene etterhvert som du har gått framover? Hvis ikke kan det bli litt slitsomt å finne ut nøyaktig hvor du skal feste neste lag. Hvis ikke du skal bruke vacuum da.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nettopp, det blir en del sliping, men noen steder må jeg sparkle først. Slipingen tar jeg ikke før hele båten er limt ett lag.

 

Jeg har valgt å bruke 6mm i første laget for å ha best mulig slipegrunnlag. Det ser jeg i ettertid var smartere enn jeg trodde :lol: Det var ikke noe problem selv med sterk bøy.

Link to post
Share on other sites

Varme: Ja jeg har varme, og tilgang til en cocowerk hvis det blir kaldere. Var innom i dag morges og det var nesten helt ferdig herdet. Kjente bare litt voks, men hardt var det.

 

Forresten så er det helt utrolig hvordan utvætingen trekker inn i fineren. Den blir mørk nesten tvers gjennom.

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva mener du med skråskjæring? Tilpasser du hver enkelt bord?

 

Mvh

 

 

Hvert bord er ørlite gran konvekst. Det må skjæres eller høvles ellers blir det bølger i skroget. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...