Jump to content

Prosjekt: Mahogny barrelback 21 fot Glen-l-inspirert


Miss Amalie

Recommended Posts

Jeg har to alternativer. Enten blir det en V8 eller en diesel på ca. 100 hk.

 

Lov meg at du da velger V8. Noe annet er kulturkriminalitet. :cool:

 

Dette prosjektet kommer jeg til å følge nøye med på! Har sett i tidligere innlegg at du er en med sansen og evnen til å gjøre ting skikkelig.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Kan bare si at jeg er stumm av beundring.

Selvbygget båt er en ting...imponerende nok i seg selv.

Men å være både konstruktør og bygger, det er mer en repektabelt.

 

Og med all respekt å melde, så ser det ikke ut til at du har verdens største og mest komfortable verksted heller.

Men det legger tydeligvis ingen demper hverken på kreativitet eller innsatts vilje :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært morsomt. I alle fall blir det Halden.

 

Jeg er bare helt sjuk etter å begynne med fineren. Ble veldig fornøyd med hekken, og etter å ha lagt lekter over hele må jeg si at tegneprogrammet er helt utrolig. Ikke en eneste skjevhet.

 

Jeg har arbeidet kun i to uker på kveldene, og jeg stusser litt når jeg leser om prosjekter der de har brukt 400 timer på dewt samme. Fordelen min er nok at jeg har planlagt det hele selv, og har hele planen i hodet. Da er det også lettere å bare handle inn det aller nødvendigste, det blir ganske billig.

 

Når man skal begynne på et slikt prosjekt, er det ikke så enkelt bare å begynne med tegninger andre har laget. det er erfaringen min så langt. Det hadde vært morsomt om noen andre hadde et prosjekt vi kunne samarbeide om. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte Squirt tegningene mine hos Glen-L. Arbeidet etter samme metode - handlet inn etter hvert. Brukte tid på å finne det jeg skulle. Resultatet var at jeg havnet hos den lokale byggevarehandelen nesten hver gang. Jeg bygde i furu. Fungertegreit på en 11 fot.

 

Og ja det gikk radig til det stadie du har kommet nå - overaskende radig. Det er bare viktig å gi seg for kvelden mens man stadig har lyst til å gjøre litt til - da er det gøy å starte opp dagen etter.....

 

Så på båt til ST.hans...

Link to post
Share on other sites

Enig!

Jobber til det er tomt for materialer, så hver handel blir bare tre fire hundrelapper. Da blir det ikke noe overkjøping eller feilkjøp.

 

Ellers har jeg gått over til epoxy fra Biltema. Helt suveren å jobbe med og lett å blande 2:1.

Har kjøpt inn snapsglass i plast på BT og engangskrus. Blander kun de små skvettene jeg trenger, og da blir det ikke en dråpe epoxyspill.

Link to post
Share on other sites

Epoxy fra Svas Kjemi AS, Råsokveien 19, 1900 Fetsund (Fet). er faktisk billigere enn BT, du trenger tomme melkekartoner og vekt.

Samt at du får en lang potlife -jeg kom til 45 min var passe for da kunne du jobbe litt med exoxyen før den begynte å herde..

 

Dessuten er det en hyggelig fyr i andre enden av telefonen...

Redigert av Odmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men med nærmere ettertanke, sønnen min bor i Lillestrøm, går på flyfagskolen. Det er vel ikke langt unna?

 

det er rett ved.

 

flere bilder! :)

 

må si jeg absolutt ikke er noen trebåtfantast, men båter ala barrelback og andre klassiske design er bare fantastisk å se på.

 

har som sagt ledig garasjeplass, og ringte kompis i går for å høre om han ville være med å bygge trebåt... han ble litt var da han har pusset nok trebåt mente han, men var likevel med :)

Link to post
Share on other sites

Visst er det morsomt, og det kommer flere bilder.

Har nå begynt å lime på lister, hele chinen i bunnen ble limt i går, og dekkskantene blir lagt i dag.

 

Limer først den innerste listen ferdig både oppe og nede for å få baugen/stevnen helt rett, så lamineres det andre laget i morgen.

 

Profilen på disse båtene er helt rå :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...