Jump to content

Prosjekt: Mahogny barrelback 21 fot Glen-l-inspirert


Miss Amalie

Recommended Posts

Prøver å hengemed her, har du et norsk ord på "chine". Eller en god forklaring om det ikke lar se oversette direrkte? Det brukes på mange andre prosjekter/konstruksjoner jeg ser på(seilbåt), men får ikke helt med meg. Også jeg som har engelskartium da! Klør i fingra etter å bygge selv men det kommer etter at huset er satt ordentlig i stand, sier kona og da kan det gå noen arhundrer.

Link to post

Chine er egentlig vinkelen i skroget, lista som markerer vinkelen fra bunn til side i båten.

På engelsk betyr hard chine egentlig bare skarpe vinkler i skroget og soft chine runde vinkler. :smiley: YTTERHJØRNET.

 

Jeg har samme "problem" med min kone :lol:

 

Men jeg bare sier til henne at jeg får arbeidslyst av å få lov til å holde på med noe eget, at jeg samler opp motivasjon til å gjøre noe på huset. :wflag:

 

Det funker... :cheers:

Edited by Amalie 36
Link to post

Fint prosjekt du har Amalie36, enig med de her som sier V8'r ombord. Jeg ville hatt v8 bensin da du får mye stillere gange og ett helt annet nivå av vibrasjon ombord enn med diesel.

 

Følger spent med videre.

 

Mvh

 

Champagne.

Link to post

Jepp, da har jeg bestilt epoxy hos Svas Kjemi, super service som du sa. :smiley:

 

Han tok seg tid til både å gi bruksråd og veiledning. I tillegg kommer han for å levere på døra, fordi han har leveranser i Fredrikstad hver uke. Det kaller jeg service! :flag:

Link to post

Dette ser supert ut, og det går unna i rasende tempo ser jeg. Hvilket materiale har du brukt til chine og sheer? Bruker du gran der også?

 

Driver og fisler med Zipen min, men har ikke kommet så langt som til å sette opp bygeramma ennå. Regner med å starte på det i løpet av neste uke....

Link to post

Her kjører vi på med engelske ord. Legger du battens'ene utenpå spantene, eller skal du felle dem ned ?

Hvis du feller dem ned må du huske på å frese "limber-holes" slik at vannet kan renne bakover under spantene.

 

Sånn er det når det lille man kan om båtbygging er lært gjennom Glen-L boka "how to build with plywood"... bare engelske uttrykk .. :cool:

Link to post

Ett lite innspill vedrørende epoxy. Jeg bruker 2L isbokser eller plastbokser i tilsvarende størrelser til blanding og oppbevaring av epoxy. Med blandinger på 100-200gr blir ikke epoxyen mer enn en centimeter tykk. Dette forlenger "pot-life" mye på blandingene. Bruker man beger med mindre flate får man kjapt noen cm med epoxy i begeret. Da begynner herdingen raskere fordi det utvikles varme som akselererer det hele.

Kjøper de gule Biltema-penslene (4 for kr 19,- tror jeg, bare å hive etterpå.)

Dise små begrene til rekesalat osv er også greie til mindre jobber. Med en husholdning på fem personer er det ett vist forbruk av både is og andre ting, så jeg har stadig noen beger liggende i oppvaskmaskinen. Har en stabel i garasjen etterhvert :cool:

 

Jeg bruker en elektrisk vekt fra en gammel frankeringsmaskin. Opp til 2kg har den en nøyaktighet på +/- 0,5 gram. Stikk innom noen som driver med frankeringsmaskiner. De har sikket en liggende du kan få.

 

Har du bestilt fyllmateriale og duk fra Svas også? Som sagt er han rimelig på dette.

Link to post

Jeg freser ned battens :smiley: Og så skal jeg frese avrundet spor i etterkant.

dsc_0794.jpg

 

Jeg freser dem også ned i chinen, det blir sterkest.

dsc_0800.jpg

 

Det begynner å bli fasong:

dsc_0787.jpg

 

Jeg har valgt å bruke gran hele veien, den er ssterk og bøyelig og limet trekker nesten tvers i gjennom. Der jeg har kappet limte battens, er de nesten glassharde inni.

Link to post

Battens begynner å gi form til skuta :cheers:

 

Begynner å fantasere om denna hekken i det våte element

dsc_0808.jpg

 

dsc_0803.jpg

 

De er ikke limt enda på sidene, men bunnen styrbord er klar, det meste av høvlingen også. Men nå er det tomt for epoxy, håper på leveranse i morgen :smiley:

Link to post
Her kjører vi på med engelske ord. Legger du battens'ene utenpå spantene, eller skal du felle dem ned ?

Hvis du feller dem ned må du huske på å frese "limber-holes" slik at vannet kan renne bakover under spantene.

 

Sånn er det når det lille man kan om båtbygging er lært gjennom Glen-L boka "how to build with plywood"... bare engelske uttrykk .. :cool:

 

Hva med en liten Engelsk - Norsk ordliste her så vi som bare har engelskartium og ikke har lest boka til GlenL klarer å føge med. Liker å lære veit dere.

 

Jon

Edited by jandrea
Link to post

He he! Ordlista kan du google etter :lol:

 

For å holde meg til sjargongen, så har jeg i helga frest battens ned i chinen

dsc_0823.jpg

 

og prøvelagt en lekt utenpå til å laminere chinen.

 

Battens er frest inn i ransomen/hekken

dsc_0829.jpg

 

Nå er selve skrogramma nærmest ferdig, og det begynner å bli morsomt

dsc_0818.jpg

 

Siden dette er mitt første prosjekt, var jeg faktisk så bekymret for passform og stolte litt for lite på meg selv :lol: Derfor laget jeg alle dekksspanter med rom for tvil :wflag: Innvendig vil det etterpå bli rom for å fjerne endel av de kraftige dimensjonene. Det passet over all forventning, og profilen synes godt:

 

mot aktern..

 

dsc_0838.jpg

 

og baugen:

 

dsc_0842.jpg

 

Tre lekter/battens til på babord side, så er det noen dager med fairing/høvling og sliping. :smiley:

Kanskje begynner finerjobbinga til helgen...? Hvis kona er medgjørlig :lol:

Link to post

Amalie, jeg må si jeg er imponert over farta di, her går det virkelig unna :cool:

 

Hvordan løser du problemet med oppvarming fremover?

Å lime epoxy under +15 er ikke bra. Jeg tok en test med å smøre epoxy på en finerbit i +5. Ble helt voksaktig og krakilert, og jeg kunne skrape det hele av med en vanlig malingsskrape etterpå.

Jeg står i garasjen med mitt prosjekt, og temperaturen har gjort det umulig å jobbe i vinterhalvåret.

Link to post

Hei!

Temperaturen er en av årsakene til at jeg prøver å få limingen unna tidligst mulig. :smiley:

Jobber som en gal :lol: , neida, jeg har kjøpt inn en billig ovn fra biltema

 

35-098_l.jpg

 

som er både rimelig og effektiv.

 

Den holder fint temperaturen over 15 grader, og bare herdingen starter skikkelig blir resultatet ok.

 

Hvis det blir for galt når jeg skal legge glassfiberen, så flytter jeg båten innendørs i en hall jeg får lånt.

Men, foreløpig er det så deilig å ha prosjektet i tøffel-avstand. Blir nok ferdig med lekter og laminering i dag.

 

Neste trinn etter høvling er å tilpasse all finer. Jeg kommer til å skru på plass alt ferdig tilpasset før liming, for deretter å ta av en etter en og lime på plass.

Link to post

Dette ser fremdeles vanvittig bra ut. Ingenting er som lukten av nysaget treverk.

Jeg har forøvrig samme erfaring som Honduras når det gjelder liming med epoksy. Jeg har derfor et spørsmål (til dere begge). Kan Cascos PU-trelim gjøre samme nytte? Blir det sterkt nok?

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...