Jump to content

Prosjekt: Mahogny barrelback 21 fot Glen-l-inspirert


Miss Amalie

Recommended Posts

Når temperaturen kryper ned mot 2-4 grader vil nok ikke den ovnen der være til stor hjelp. Har en slik jeg også. Lufta som kommer ut er varm ca 1m bort. Halvparten av de to kw brukes av vifta. Jeg har lånt en 8kw vifte ett par ganger. Da bruker jeg 2kw vifta til å forvarme lufta inn i 8kw'en. Da klarer jeg å øke varmen. I tillegg har jeg tre terasse-varmere hengende over båten.

 

Det skal sies at jeg har en dobbeltgarasje på 46kvm. Men den er fullisolert med unntak av portene som er vanlige treporter. Henger opp presenning for å hindre trekk.

 

Du kan forberede flytting allerede nå :cool:

 

Er det plass til en Glen-L Squirt til i hallen din? kanskje jeg kan leie meg inn for vinteren hvis du ikke holder til for langt unna Greåker :cool:

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er like sterkt som epoxy, men jeg vil ikke ta noen sjangser. Er det for kaldt og ovnen ikke holder temperaturen ok så limer jeg ikke.

 

Du har rett i at nysaget treverk slår det meste :smiley: , og drivkraften bak et slikt prosjekt er å kjenne at man skaper noe.

Link to post
Share on other sites

Når temperaturen kryper ned mot 2-4 grader vil nok ikke den ovnen der være til stor hjelp. Har en slik jeg også. Lufta som kommer ut er varm ca 1m bort. Halvparten av de to kw brukes av vifta. Jeg har lånt en 8kw vifte ett par ganger. Da bruker jeg 2kw vifta til å forvarme lufta inn i 8kw'en. Da klarer jeg å øke varmen. I tillegg har jeg tre terasse-varmere hengende over båten.

 

Når tempen kryper til det nivået, så kryper jeg inn i sofaen :lol: Uansett!!!

Foreløpig greier ovnen brasene, jeg har bare min lille garasje inntil oppvarmet kjeller. Hvis jeg må ta genser utenpå arbeidsskjorta, så gidder jeg ikke jobbe :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis det blir for galt når jeg skal legge glassfiberen, så flytter jeg båten innendørs i en hall jeg får lånt.

 

Så det blir ikke noe av denne altså... :wink:

 

Og jeg som hadde håpet vi kunne slått oss sammen og bygget hver vår båt i en oppvarmet hall for en rimelig penge.. :lol:

Link to post
Share on other sites

Så det blir ikke noe av denne altså... :wink:

 

Og jeg som hadde håpet vi kunne slått oss sammen og bygget hver vår båt i en oppvarmet hall for en rimelig penge.. :lol:

 

 

Jo for all del, hvis det blir aktuelt skal jeg si ifra :flag:

 

Det hele avhenger av hvor langt jeg kommer med fineren før kulda kommer. Rekker jeg å lime mahognyen blir nok drivkraften for å glasse den stor :lol:

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en nyoverhalt parafin-brenner av ett herværende BP-medlem til gunstig pris. Fyret opp midtvinters (dvs 0 grader her i særp), og fikk varmet opp hele garasjen til 20 grader i løpet av 20 minutter. Men eksoslukten holdt på å få meg til å spy, og en begynnende hodepine varlset at dette var ikke oppvarmingsmetoden for meg. Hvis jeg hadde hatt ett større apparat med utvendig eksos ville dette sikkert fungert utmerket. Men da skal man spytte i en del kroner.

Så det blir nok elektrisk for meg fremover. Problemet er at en elektrisk varmer på 8-10kw heller ikke er helt rimelig å anskaffe, og ikke spesielt økonomisk å bruke heller.

 

Fruen er skeptisk til å dele garasjen i to med en lettvegg slik at jeg kan fyre opp bare den delen hvor båten står. Det vil bli mye rimeligere, og jeg kunne tillatt meg å ha på varme (17-18 grader holder) hele tiden. Har forsøkt å argumentere med at hun er jo ikke ute i garasjen likevel, men hun mener det blir trangt å få inn bilen. Som om den har noe mer å gjøre i garasjen enn det hun har.... :cool: ... :lol:

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en nyoverhalt parafin-brenner av ett herværende BP-medlem til gunstig pris. Fyret opp midtvinters (dvs 0 grader her i særp), og fikk varmet opp hele garasjen til 20 grader i løpet av 20 minutter. Men eksoslukten holdt på å få meg til å spy, og en begynnende hodepine varlset at dette var ikke oppvarmingsmetoden for meg. Hvis jeg hadde hatt ett større apparat med utvendig eksos ville dette sikkert fungert utmerket. Men da skal man spytte i en del kroner.

Så det blir nok elektrisk for meg fremover. Problemet er at en elektrisk varmer på 8-10kw heller ikke er helt rimelig å anskaffe, og ikke spesielt økonomisk å bruke heller.

 

Fruen er skeptisk til å dele garasjen i to med en lettvegg slik at jeg kan fyre opp bare den delen hvor båten står. Det vil bli mye rimeligere, og jeg kunne tillatt meg å ha på varme (17-18 grader holder) hele tiden. Har forsøkt å argumentere med at hun er jo ikke ute i garasjen likevel, men hun mener det blir trangt å få inn bilen. Som om den har noe mer å gjøre i garasjen enn det hun har.... :cool: ... :lol:

 

jeg hadde med vanlig før, men gikk over til ekstern skorstein, er som sagt ett "must" ellers blir man tullerusk i hodet.

 

opplever dog at med propan er det ikke noe problem, de er også billige, f.eks. på Jula, vi har også en flaske på verkstedet som vi kan fylle på vanlige bilstasjoner selv med stoppventil (kjøpt av lpg norge, eller hva de heter)

 

der vi leier får vi ikke lov og bruke elektrisk oppvarming, da strømmen er inkludert i leia...

Link to post
Share on other sites

Det kan hende noen fortsatt er interessert i prosjekter :smiley: og jeg er i hvertfall fortsatt glødende ivrig :lol:

 

Nå er ramma ferdig, og kun høvling og sliping gjenstår før fineren kommer på til uka.

Baugen begynner å finne sin form. Vinklene passet perfekt

dsc_0839.jpg

 

og buen blir akkurat som jeg ønsket

dsc_0837.jpg

 

Sliping av hekken med nedfelte battens

dsc_0856.jpg

 

Fairing/avretting og pussing, det begynner å bli veldig slett og fint

men det er endel pussejobb. Det tar nok i alle fall tre fire kvelder før jeg blir fornøyd

dsc_0843.jpg

 

og så må jeg koste på meg litt intrikate detaljer når jeg først skal lage noe selv :lol:

dsc_0850.jpg

 

Før jeg fortsetter å slipe, skal jeg nå prøvemontere finer. Da vil det avsløres hvor det må gjøres endringer, hvis det er noe.

Link to post
Share on other sites

Vi er nok ganske mange som følger med på hver eneste oppdatering :yesnod:

 

Jobber du på båten hver eneste kveld? du har god framdrift, det er helt klart.

 

Send meg en IM hvis det er mulig å så se båten "live". Regner med du holder til bare ett par "steinkast" fra meg...

Link to post
Share on other sites

Helga har vært forbeholdt sopptur og turkos i skogen. Men noe har da blitt gjort på båte :smiley:

Nå er hekken begynt å komme til syne, avrettet limt ogbuen er sjekket.

 

 

dsc_0896.jpg

 

så i morgen skal overskytende høvles og slipes.

 

dsc_0900.jpg

 

Den første bunnplata er tilpasset mot kjøl og hekk, limes etter at hekken er herdet og slipt.

 

dsc_0921.jpg

 

Prøvemontert plate, avretting er blitt veldig bra og dreneringshullene delvis frest.

 

dsc_0908.jpg

 

Så nå begynner den virkelige moroa :flag:

Link to post
Share on other sites

Dette går unna. Ser du har frest dreneringshull på alle spantene, men ikke på akterspeilet. Husk på å frese alle stringers'ene på tvers inntil akterspeilet, slik at vannet ikke bare kan renne langs stringeresene forfra og bakover, men også på tvers ned til kjølen. Husk å forsegle alle utfresingene med ett par strøk med epoxy før du legger på bunnplatene. Vanskelig å få 100% forsegling i ettertid.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Takk for rådene. Dette grubler jeg også litt på, for hekken er jo dobbel. Ville nødig ha vann liggende inni den så jeg har boret og forseglet dreneringshull ut i båten.

 

Men, nå blir ikke hekken det laveste punktet i båten, og jeg synes lektene er for tynne til å frese i. Alle lektene er skjøtet på et eller annet sted, laminert med dobbel lekt. Der kommer jeg til å frese dreneringen sideveis. Spiller ingen rolle hvor det skjer, bare det er mulig for evt vann å flytte seg.

 

I tillegg er hekken helt flat, lengre fram er det tydelig v-bunn.

Link to post
Share on other sites

Men, nå blir ikke hekken det laveste punktet i båten

 

Er du sikker? På alle planende båter jeg har vært borte i pleier vann å samle seg helt bak ved akterspeilet, da det er det laveste punktet. Så jeg ville laget det der.

Mulig du med "midtmotor" får tyngden lenger fram og at hekken løfter seg litt når du ligger stille. Men i fart vil nok hekken ligge lavest.

 

Det er det fine med å lage båt selv, man gjør akkurat som man vil :cool:

Link to post
Share on other sites

Det er det fine med å lage båt selv, man gjør akkurat som man vil :cool:

 

:lol::lol: Nettopp!

 

Og båten vil trolig bli trailerbåt, hvis prosjektet blir skikkelig vellykket e jeg vel klar med filla etter hver tur. Teoretisk skal det jo ikke komme noe annet vann inn enn sprut eller regn. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da gjelder en grunnregel.

Like lettmetallfelger på trekkvogn og henger.

 

Nehei!!!

Den blir hjemmelaget og sikkert stygg som nøkken, men ganske solid. Her blir det ingen cruising i byen :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...