Jump to content

vurderer hagle ombord


bliss X

Recommended Posts

Jeg bare må kverulere :discuss: Her er reglene:

 

Hvem kan bruke bøyene?

Alle som ønsker det kan benytte seg bøyene, men har du kjøpt vimpel har du førsterett. Flere kan ligge i samme bøye samtidig, men det er førstemann som bestemmer om det er greit med flere.

 

Du må vike for båt med vimpel. Han ønsker bare å ha en båt (med vimpel) ved sin siden. DU har tapt :wflag::giggle:

 

Mvh. BEG

 

 

Første søndag i August var jeg i Hankøsundet. Der ligger det en blå bøye. Til denne var det festet en selibåt som hadde 4 ved siden av seg. Rett ved siden av dem, lå det 5 andre seilbåter sammen på dreggen til en av dem. Litt utpå kvelden fant de ut at de skulle koble seg sammen, så da lå de 10 store seilbåter sammen på den blå bøya (+ en dregg). Ingen av dem hadde vimpel, men det hadde mange av båtene som lå rundt. (inkl. meg). Vi lå to sammen på mitt anker og jeg spøkte med at jeg skulle reise en av årene i jolla, kjøre den bort og be dem fløtte seg, slik at jeg kunne fortøye min båt med vimpel hehe.... Jeg gjorde selvfølgelig ikke det og har aldri jaget noen uten vimpel. Det hender jeg kjører bort til dem og spør om de skal overnatte på bøya om om jeg da evt kan få ligge med lang fortøyning etter dem til de skal reise. Dette gjør jeg uansett om de har vimpel eller ikke og jeg har tenkt å overnatte i nærheten. Det blir aldri sure miner av et slikt spørsmål.

 

RSLti_paa_boya.jpg

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Det var da et søtt bilde....5 seilbåter som anført av lederbåten driver synkront rundt bøyen med skiftende vindretning.

Muligens totalt mer enn de 8 tonn som er maks, men i rolige Hankøsundet spiller det vel ikke noen rolle.

 

Med 10 båter totalt på bøye/dregg må det da ha blitt svært så sosialt og hyggelig.

 

Du la vel ikke tilfeldigvis merke til om havseiler og krysser bøyen i hankøsundet var ledig (mens det var 10 båter rundt friluftsrådest bøye) ?

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, det så jeg ikke.

Jeg viste ikke om dem før denne tråden startet, så selv om jeg antagelig har sett en rekke slike, har jeg antatt at det er private bøyer av et eller annet slag og holdt meg unna.

 

Joda.. de hadde det veldig festlig og kos der borte, så det var mange trøtte tryner å se dagen etter. :-)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Med alle de hete prinsippdiskusjoner om bøyer tror jeg det som RSL beskriver er heldigvis hverdagen for de fleste av oss. Vi er imøtekommende, høflige, snille og finner gode løsninger. Vi låner til og med sjøkart til de som trenger det :wink: og har det bra sammen som båtfolk.

 

:cheers:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Mange bøyer har vært plassert siste årene mitt i små bukter der store båter for ikke plass mer på grunn av dem. Jeg pleier å kaste anker rett inntil dem vis ingen bruker er der og vanlig hekker seg ingen til. En gang var en som hekte seg til når jeg hadde vind fra den men når vinden snudde ble litt katastrofe. I slutten måtte 6tonneren gi etter for 20tonneren der jeg stå fast på min rett der jeg hadde vært der minst 30 timer før han ankom. Foreløpig har jeg ingen planer om hagler men vanntett drill kan være kjekt å ha :saint:

Link to post
Share on other sites

Kom og kutt min fortøyningsbøye (umerket) du. Da vil du nok enkelt få svar på hvem som savner den!

 

Jeg mener selfølgelig umerkede bøyer i offentlige uthavner!

 

Og så er det herlig å provosere bøye-gjengen...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Som nevnt tidligere, 24/8 sendte jeg epost til Friluftsrådet og ba om en redegjørelse for hvordan man uten vimplel - og på hvilke betingelser - kan benytte de blå bøyene vi diskuterer her.

Siden noe svar ikke har kommet tillot jeg meg i dag å purre på min forespørsel.

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått svar fra Terje Næss i Oslofjordens friluftsråd. Han unnlater imidlertid å svare på spesifikke spørsmål om hvorvidt man plikter å flytte fra en OFR-bøye seg straks en vimpelførende båt ber om det. Og det er jo det vi vesentlig har diskutert her. (og som han sikkert har sett da jeg linket til denne tråden i min epost til ham)

Det mest konkrete han sier i sitt svar er:

 

" Vi vil ikke legge ut bøyer slik at det hindrer annen oppankring. Hvis dette er tilfellet, kan bøya flyttes på."

 

Her mener jeg som nevnt tidligere at f.eks. den bøyen jeg kjenner best til (Nordbukten på Tisler) nettopp ligger der hvor det "alltid" før lå båter for eget anker, og det kan neppe herske tvil om at denne bøyen hindrer og begrenser annen annen oppankring.

 

"Du som båtmann er velkommen til å bruke svaibøyene når de er ledige uten å bidra til prosjektet, men de som er med i fellesskapet og bidrar økonomisk til å holde bøyene ved like og bytte ut de som etter hvert blir slitne, har en førsterett til å ligge ved bøyene. Denne retten legitimeres ved at du bærer bøyevimpelen under salingen eller et annet synlig sted"

 

"Jeg håper at du også synes at spleiselagsmodellen er en fornuftig måte å gjennomføre denne typer prosjekter på og ønsker deg velkommen som vimpelbruker til neste sesong. Hvis du blir vimpelbruker, håper jeg du inviterer andre båter til å ligge longside selv om de ikke har vimpel. Da får du fort en ny båtvenn"

 

At friluftsrådet ikke ønsker å svare tydeligere på mine spørsmål tar jeg til inntekt for at at man ikke har hjemmel til å be noen flytte seg fra bøyene straks en vimpelførende båt ber om det. Eller ihvertfall at man ikke ønsker det praktisert slik. Og da må stoa være at den som ligger der (vimplel eller ikke) kan ligge der til han er klar til å forlate bøyen.

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

" Vi vil ikke legge ut bøyer slik at det hindrer annen oppankring. Hvis dette er tilfellet, kan bøya flyttes på."

 

Her mener jeg som nevnt tidligere at f.eks. den bøyen jeg kjenner best til (Nordbukten på Tisler) nettopp ligger der hvor det "alltid" før lå båter for eget anker, og det kan neppe herske tvil om at denne bøyen hindrer og begrenser annen annen oppankring.

 

Kan man ikke slippe ankeret sitt siden av bøyen? ser ikke at dette ber til hinder.

 

 

 

mvh

 

FredT

Link to post
Share on other sites

Næss har svart på dette i intervju i seilmagasinet

 

Ligger det et ikke-medlem i en bøye, kan du som medlem i stedet for å jage vedkommende, invitere ham til å ligge samme med deg i bøya.

 

Da er jo intensjonen klar, men hvorvidt det faktisk er hjemmel til å selv jage bort evt. båt som ligger der uten vimpel tviler jeg på.

 

- anders m.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått svar fra Terje Næss i Oslofjordens friluftsråd.

 

"Jeg håper at du også synes at spleiselagsmodellen er en fornuftig måte å gjennomføre denne typer prosjekter på

 

Jo da jeg speliser på dette: via eiendomsskatt til fredrikstad kommune, via kommuneskatt hjemme og via statsskatt og via moms.

 

Det er jo det som er poenget.......det er våre skattepenger og våre felles friarealer som brukes på en liten vimpelgruppe.

 

 

Hvis du blir vimpelbruker, håper jeg du inviterer andre båter til å ligge longside selv om de ikke har vimpel. Da får du fort en ny båtvenn"

 

At man aller nådigst kan ligge ved den interkommunale bøyen hvis vimpelkapteinen mot formodning skulle være så vennlig å slippe til en vanlig skattebetaler ....betyr at en klyse med vimpel på en dårlig dag kan vise fingern og jage bort vanlige skattebetalere......

 

 

Friluftsrådet bekrefer våre antagelser on denne snikprivatiseringen av for våre felles bukter og viker. Utrolig kortsiktig strategi.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...