Jump to content

vurderer hagle ombord


bliss X

Recommended Posts

En bøye er en fast installasjon som insinuerer i mitt sinn at stedet er bebodd/privat. Et sted som Kløvningen (her er bøyen ikke lagt ut enda) er en plass i havgapet hvor bergene er blankskurte og naturen vill. Dette er et sted hvor en bøye vil se ut som en bil plassert på toppen av Galhøpiggen. Dette blir et visuelt innslag som ikke jeg synes noe om, men det er min personlige mening.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Bliss X kjøper ikke vimpel for å kunne forsvare seg mot bøller som vil kutte fortøyningen. Da vil jeg heller bruke penger på livvakt :lol:

 

Pkt. 1. Bølleoppførsel forsvarer jeg ikke, ingen må forstå meg dit hen!

 

Pkt. 2. Saken er vel at situasjonen ikke hadde oppstått om du hadde hatt vimpel. La oss forutsette at OF har jussen på sin side med utlegg av bøyer og regler, siden saken ikke har vært prøvd rettslig. Da er vel fakta at det er du som har vært litt "bøllete", ved ikke å respektere regelverket?

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Tror at dette egentlig er en fillesak som berører ømfintlige tema som eiendomsrett og ikke minst eiendomstrang og til slutt som KDB antyder. Det må stå en blårussfaen bak alt dette her :puke: . De selger først rettigheter til og kjøpe seg en vimpel etterpå må "medlemmene" betale for vimpelen. Deretter vinkles dette mot de som med rette ikke godtar fandensmannsoldemor blårussfaens påfunn.

 

Jada fanafjord, jeg er full av fordommer og de beholder jeg inntill de er motbevist. Blåruss er kjelteringer som ikke produserer noe, de tyner prosenter og penger ut av intet. Dersom du kan motbevise dette er jeg meget mottagelig for dine argumenter.

Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer.

Link to post
Share on other sites

Støtter Bliss X her. Fortrinnsrett tolker jeg dit at om to kommer samtidig til en bøye har den med vimpel rett til bøya. Kommer man lenge etter at en uten vimpel ligger i bøya, er bøya opptatt. Og da finner man seg en annen plass.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Sitat fra Norsk Havseiler- og Krysserklubb bøye tråden

(https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=59569)

 

Jeg vet at krysserklubben har en bøye i Evjesund her i Østfold. Den har ligget der en god stund. Jeg kom tilfeldigvis til å henge meg på den en kveld for noen år siden. En stund senere kom det en seiler inn der og tok sikte på meg. Og han regelrett torpederte båten min. Han forlangte at han skulle ha plassen på bøya, så det var bare å flytte seg. Jeg ble en smule forskrekket over slik oppførsel, i og med at han hadde laget riper i båten min i tillegg......

 

Det visst ikke bar bliss-x som har opplevd bøye trøbbel.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kremt.....jeg var blåruss.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Pkt. 2. Saken er vel at situasjonen ikke hadde oppstått om du hadde hatt vimpel. La oss forutsette at OF har jussen på sin side med utlegg av bøyer og regler, siden saken ikke har vært prøvd rettslig. Da er vel fakta at det er du som har vært litt "bøllete", ved ikke å respektere regelverket?

 

Mvh. BEG

Som jeg har skrevet mange ganger nå (uten at vimpelentusiastene har responert) så hadde jeg lagt til rette for og regnet med at annen båt (med eller uten vimpel) kunne fortøye i min. Jeg har alstå ikke hevdet noen enerett på bøya. Det er også i tråd med uttalelsen fra "bøyeansvarlig" som har vært sitert her tidligere.

Link to post
Share on other sites

Støtter Bliss X her. Fortrinnsrett tolker jeg dit at om to kommer samtidig til en bøye har den med vimpel rett til bøya. Kommer man lenge etter at en uten vimpel ligger i bøya, er bøya opptatt. Og da finner man seg en annen plass.

Husk at flere kan ligge på samme bøye, og det var også det vi gjorde mesteparten av tiden og som jeg hadde lagt opp til.

Link to post
Share on other sites

184003.JPG

 

Innlegg fra havkryssertråden:.

Nettopp bøya ved Misingen er et problem. Denne bukta har vært brukt mye av litt større båter som Mohawk, Svanen etc. Vi ligger da til ankers midt i pollen fordi det er vanskelig for større seilbåter å komme inntil med landfeste. Med den blå bøya liggende midt i bassenget, er Misingen dessverre ødelagt for oss. Vi overskrider bøyens kapasitet mange ganger over, og kan derfor heller ikke bruke bøyen. Jeg var der senest i fjor sommer med en 52" seilbåt på 17 tonn, og måtte dessverre snu og gå ut igjen..

svanen_full_duk.jpg

 

At Oslofjorden Friluftsråd har stengt den eneste nødhavnen midt i Ytre Oslofjord for større båter er en skandale. Den dagen Svanen fyllt med ungdommer moses mot klippene på Missingen i storm fordi Oslofjorden Friluftsråd har sperret nødhavnen med bøyen får styret i OF og Kystverket noe å svare for.

 

 

7467-1.jpg

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er mye jeg kan være enig eller uenig i i det stor og hele, men jeg må i det daglige liv forholde meg til de lover og regler som regulerer det meste av det vi foretar oss enten vi liker det eller ikke. Det går et ordtak i båtbransjen og det er at båtfolk er de gjerrigste folkeslaget som finnes. PS. Det er ikke jeg som sier det, men når denne situasjonen løses ved at vi løser vår vimpel til: jeg tror det var 350.-, så er det en liten pris å betale. Det synes nå jeg.

I skjærgården rundt her er det flere brygger som er satt opp på dugnad av oss båtfolk i området i samarbeid med kommunen. Der er dere velkommen uten vimpel. Selvfølgelig må dere ha BP vimpel da :lol:

 

 

Nå er det vel ikke pengene, men prinsippet som gjelder.

 

Men har man ikke vimpel kan man bare la være å bruke bøya? Og ankre opp som vanlig

uten hensyn til hvor bøya ligger. Denne fantastiske foreningen eier vel selve bøya og ikke

vannet rundt?

Link to post
Share on other sites

En bøye er en fast installasjon som insinuerer i mitt sinn at stedet er bebodd/privat. Et sted som Kløvningen (her er bøyen ikke lagt ut enda) er en plass i havgapet hvor bergene er blankskurte og naturen vill. Dette er et sted hvor en bøye vil se ut som en bil plassert på toppen av Galhøpiggen. Dette blir et visuelt innslag som ikke jeg synes noe om, men det er min personlige mening.

 

Det er ca 400 000 blåser/bøyer/faste fortøyninger i Norge (ref Wikipedia), de aller fleste selvslysende/oransje eller røde. Det finnes noen få nøytrale (blåe), som er lagt ut for at båteiere skal kunne få kose seg i en sikker fortøyning.

 

Hvis du er i mot at "bøyer" ødelegger for din glede på havet, så bør du konsentrere deg om de hundrevis av oransje bøyene som ligger rundt om kring i Oslofjorden og ikke de få blåe? De blåe har gitt oss som bruker dem tusenvis av flotte stunder. De oransje er jo private og kan kun bli brukt av en båt? Jeg kjenner ingen som nekter noen uten vimpel å legge seg til de blå blåsene... - vi er jo tross alt båtfolk og da skal vi hjelpe hverandre?

 

Situasjonen som oppsto med dri***ekkene som krevde bøyen - har ingenting med bøyene eller intensjonene til bøyene. De gikk langt utenfor sitt mandat og gjorde seg skyldig i noe straffbart. Det bør ikke få følger for alle oss som bruker de blå bøyene... Vi er tusenvis som klarer å oppføre oss - vi bør ikke bli straffet for dette.

 

Lenge leve bøyene. Synes det er topp at det finnes noen som ønsker å betale for dem (de med vimpler) - synes det er topp at også de uten vimpler bruker dem :)

Redigert av Plotti222 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som jeg har skrevet mange ganger nå (uten at vimpelentusiastene har responert) så hadde jeg lagt til rette for og regnet med at annen båt (med eller uten vimpel) kunne fortøye i min. Jeg har alstå ikke hevdet noen enerett på bøya. Det er også i tråd med uttalelsen fra "bøyeansvarlig" som har vært sitert her tidligere.

 

Jeg bare må kverulere :discuss: Her er reglene:

 

Hvem kan bruke bøyene?

Alle som ønsker det kan benytte seg bøyene, men har du kjøpt vimpel har du førsterett. Flere kan ligge i samme bøye samtidig, men det er førstemann som bestemmer om det er greit med flere.

 

Du må vike for båt med vimpel. Han ønsker bare å ha en båt (med vimpel) ved sin siden. DU har tapt :wflag::giggle:

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Liker å kverulere jeg også:

 

Du må vike for båt med vimpel... DU har tapt

 

Det spørs om man forholder seg til reglene til OF. Det finnes reglene man kan bryte, uten at det har noen særlige konsekvenser. :wink: Det kan til og med være med å endre spillereglene når OF kommer i en "umulig" situasjon, der de enten tier eller ta opp en kamp de lett kan tape både juridisk og omdømmemessig.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Man skal vel ha temmelig store baller for å få utrettet noe i dette landet etter hvert, for det er ikke mye som blir godt nok for enkelte sutrekopper uansett. Lokale tiltak av denne sorten er bra på mange måter og blant annet fordi det er kortreiste goder for mange.

 

Det var Hitler som forsøkte å ta landet i fra oss, ikke Oslofjordens friluftsråd.

Link to post
Share on other sites

Det var Hitler som forsøkte å ta landet i fra oss, ikke Oslofjordens friluftsråd.

 

Poenget er at det er ikke greit når landet blir tatt fra oss - samme hvem det nu er. :lol:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Denne hendelsen er og blir en pølse i slaktetiden.

Det ulykksalige er jo at det finnes to fornærmede i denne hendelsen og at den utløsende faktoren er en total mangel på folkeskikk fra den ene parten.

 

Nå virker det som om Bliss X (etter å ha kommet over sjokket) har et mindre problem med bøyeløsningen enn enkelte andre?

Link to post
Share on other sites

Tror at de fleste har ikke problemet med bøyen. (Litt motstand mot bøyer i veldig flotte naturhavner etc - men stortsett er vi alle enig om at bøyer i moderasjon er bra). Problemet er at når man skal ta betalt for det, selv om det er bare noen få hundrelapper, oppstår det en situasjon der noen har en fortrinnsrett overfor andre, når det gjelder å bruke flotte naturhavner. Selv blant siviliserte båtfolk kan det oppstå amper stemning. Dette er helt unødvendig.

 

Å gjøre bøyene helt privat som den norske krysserklubben har gjort er trolig i strid med friluftslov paragraf 7.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Poenget er at det er ikke greit når landet blir tatt fra oss - samme hvem det nu er. :lol:

 

Jeg var en tur på Langøyene i går. Jeg lå selvsagt i bøyen. Da var det to ting som slo meg. 1. Bøyene er forholdsvis nøytrale og flotte. 2.De andre "blåsene" som lå der var derimot svært stygge. Bøyene vi diskuterer kan alle bruke. De andre bøyene er private, men det er ingen som diskuterer dem...?

 

Det var brukt gamle oljekanner som bøyer (se bilde)

image_223.jpg

 

Det var fendere lagt ut som blåser (se bilde)

 

image_222.jpg

 

Alle disse blåsene er vel kun for de som eier dem...

 

Så har vi den ene bøyen, som denne diskusjonen dreier seg om:

 

(se øverste bilde - bøye som er i bakgrunnen)

 

Den har plass til flere og hvem som helst kan benytte seg av den. De som har vært med på å betale for den har fortrinnsrett, men som jeg fikk merke i går så har ikke det så mye å si. Jeg lå ved bøyen (har vimpel, men hadde ikke heist den) - så kom det en daycruiser mot meg med vimpel (grønt skrog - håpet det var BLISS sine uvenner, da jeg var klar med kamera..) - da han var rett bortenfor meg, snudde han og dro videre til neste bøye...

 

Det får meg til å trekke noen konklusjoner..

 

De aller fleste bøyene som ligger i Oslofjorden og på disse stedene er private.

 

De aller fleste er stygge

 

Selv om man har vimpel, så er det ikke aller som benytter seg av fortrinnsrettet - de viser altså sunt båtvett!

 

JA til bøyene! Ja til at vi er med på å betale for dem!

Redigert av Plotti222 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja den blå OFF bøyen bakers er absolutt nøytral.....ja blå kamuflasjkefarge gjør den nesten usynlig på sjøen...spesielt i skumringen.

 

Jeg ønsker heller knallrøde bøyer som kan sees.

 

Politibåten patruljerer forbi her svært ofte så myndigheten har hatt god anlednng til å sjekke om de rød bøyene er godkjent og lovlig satt ut.

Link to post
Share on other sites

Det skal bare være en bøye i bukta ved Langøyene. På søndag var det to fendere som lå der i tillegg og det er nok som Bliss sier, at det er for å senere kunne komme tilbake å få trukket opp dregg som sitter fast. Jeg er masse i den bukta, og det er stadig noen som setter fast dreggen i det området vi her snakker om. Jeg gjorde det selv nå på søndag, men kom meg løs til slutt.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...