Jump to content

vurderer hagle ombord


bliss X

Recommended Posts

Det er stor forskjell på private bøyer i forbindelse med hytter og de bøyene foreninger med sine medlemmer legger ut.

 

"Hyttebøyene" ligger vanligvis svært nær land i forbindelse med en hytte i strandkanten eller en brygge som tilhører hytten(e).

Dette er ikke noe vanlig sted å legge seg. Bøyene ligger som regel også på grunn hvor en eller annen privat grunneier mener at "hesten hans kan gå ved laveste lavvann" som er regelen for hvor langt eiendommen strekker seg ut i sjøen.

 

Bøyene lagt ut av OF / Krysser og Havseilerklubben ligger i områder uten bebyggelse hvor det er gode forhold for dregging. Bøyene ligger også ofte i bukter i forbindelse med naturperler i "havgapet".

Dette er områder man normalt ikke lar noen "forsyne seg av". Skal bøyer legges ut må de på slike plasser være tilgjengelig for alle som en. Førstemann til møllla prinsippet.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hva med det estetiske i disse jomfruelige området ?...på foto.no er skjærgårsmotiver populære...men vil det i framtiden være mulig å ta landskapsbilder uten at det dukker opp en bøye i motivet ? Kan filmselskap i framtiden finne kulisser for inspilling av historiske filmer uten at det dukker opp bøyer i motivet ?

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja hvorfor opererer Oslofjorden Friluftsråd på den måten?

I Stavanger og omegn har vi stor glede av anleggene til Ryfylke Friluftsråd. De har et antall (10-15 ?) brygger med avfallshåndtering og toaletter som alle kan nyte godt av. I tillegg er det rikelig med bolter i fjellet på en haug andre fine uthavner.

Leser på websidene deres at alle innbyggere i de 11 kommunene som friluftsrådet betjener automatisk er medlemmer. Dermed blir hele vimpelproblematikken unødvendig.

 

En og annen utenbys/utenlandsk båtturist er selvfølgelig velkommen.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

I Stavanger og omegn har vi stor glede av anleggene til Ryfylke Friluftsråd. De har et antall (10-15 ?) brygger med avfallshåndtering og toaletter som alle kan nyte godt av. I tillegg er det rikelig med bolter i fjellet på en haug andre fine uthavner.

Leser på websidene deres at alle innbyggere i de 11 kommunene som friluftsrådet betjener automatisk er medlemmer

 

Samme i Bergen. Her er BOF sine websider. Egentlig bedre tilbud her vest enn i Oslofjorden helt uten vimpler og gebyrer...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det er vel kun bøyene som opereres på den måten.

 

Såg litt på OF sin webside og synes de er mye mer medlemsfiksert en her vest. De driver også mer hytter til utleie med ordinærpris/medlemspris enn å tilrettelegge for allmenn ferdsel, dagsutflukter, badeplasser etc. BOF har bare noen få eiendommer til utleie - Hovedinnsatsen går til gratis tilrettelegging av kystområder. Som kan nyttes til dagsturer for vanlige barnefamiler etc.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ved å lese tråden så er det jo opplagt at de som har lagt ut betalingsbøyer har "sjiti på draget".

 

1. Langt de fleste i tråden skjønner intuitivt at betalingsbøyer ikke er hverken riktig, logisk eller særlig smart.

2. Ingen andre foreninger/organisasjoner i andre deler av landet har vært "dumme nok" til å gjøre noe tilsvarende.

 

Ergo så har man altså "folket" mot seg, foreninger/organisasjoner i resten av landet har skjønt at det ikke går an for da vil man få folket mot seg og antagelig er det juridisk helt på bærtur.

 

Vil vel ikke si at det er smartere hoder i andre deler av landet, men de har da skjønt noe som noen andre ikke har skjønt. :yesnod:

 

Med mindre det foreligger total logisk svikt så tar jeg for gitt at noen faktisk skjønner at de har gjort en tabbe. Men det er en tabbe som er lett å rette opp, fjern betaling/vimpelkravet.

Link to post
Share on other sites

Men det er en tabbe som er lett å rette opp, fjern betaling/vimpelkravet.

184003.JPG

 

Å fjerne vimpelkravet er nok en lang og tung prosess for Oslofjorden friluftsråd selv om det antagelig er et tidsspørsmål før de gjør det.

Det vanskeligste er nok å anerkjenne at de har tabbet seg ut og å finne en værdig retrett.

Det nest vanskeligste blir nok å gi slipp på drømmen om at alle vi båtfolk skulle bli "medlemmer".

At de mister 300kr x antall båtmelemmer tror jeg er det minste problemet hvis en ser hvor liten andel det antagelig er i forhold til totalbudsjettet for friluftsrådet.

 

Frilufsrådet har så mye annet bra å fare med at det er synd for friluftssaken at de har kjørt seg fast på dette vimpelblindsporet.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
<klippet>

 

Frilufsrådet har så mye annet bra å fare med at det er synd for friluftssaken at de har kjørt seg fast på dette vimpelblindsporet.

 

Det skumle her er jo at en slik organisasjon i denne saken viser dårlig dømmekraft og manglende evne til kritisk tenkning. Virker jo som enhver her i tråden straks ville komme med gode innvendinger mot ordningen hvis de satt i en posisjon hvor de ble hørt.

 

Hvor er de kritiske stemmene i Betalingsluftrådet?

 

Er det en eller annen god "selger" som har fått i overkant godt gjennomslag med sitt forslag her, eller har kritiske stemmer blitt overkjørt?

 

Har vanskelig for å tro at dette ble vedtatt og gjennomført uten debatt. Om så er tilfelle er det ett dårlig tegn...

Link to post
Share on other sites

Skønner ikke dette med medlemmer i friluftsrådet. Her vest er det kommunene som sponser friluftsrådet til glede for alle innbyggere. Kanksje de trenger det for å synliggjøre at de har livets rett? Det enkle faktum at folk bruker plassene og bøyene som de tilrettelegger er kanskje ikke godt nok?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Slikt går det når blårussen har fått innpass i en forening :fishing: . Det er jo bare småpenger for den enkelte, men det blir jo en stor pott til slutt og den greier blårussen og stikke av med gang på gang eller trylle bort på en uforklarlig måte :ghost: .

 

Denne eiendoms retten det snakkes om kommer jo bare senterpartister og kommuner til gode. Vi andre som har bittelitt eiendom må betale i dyre dommer for alle snik innførte tvangspålegg, gebyrer og skatter og fandensmanns oldemor blårussfaen har greid og lure blåøyde politikere kommune Norge rundt til og vedta.

 

Nå tror jeg at disse bøyene skulle hjelpe uerfarne bårførere og de som ikke tør ligge på svai, men og innføre vimpel bruk med fortrinnsrett det blir bare tull :headbang: . Jeg liker heller ikke tanken på og ringe politiet hver gang noen snakker høylytt sammen, men man må desverre godta at ikke alle har fått opplæring i det som heter oppførsel ovenfor andre. Venter med gru på det som kommer når alle våre nye statborgere anskaffer seg båt, og begynner og oppføre seg slik de har til vane og gjøre. Ta seg til rette og kaste søppel overalt, da tror jeg antageligvis jeg ikke har båt stort lengre. :flag:

Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer.

Link to post
Share on other sites

Slikt går det når blårussen har fått innpass i en forening...

 

Venter med gru på det som kommer når alle våre nye statborgere anskaffer seg båt, og begynner og oppføre seg slik de har til vane og gjøre. Ta seg til rette og kaste søppel overalt, da tror jeg antageligvis jeg ikke har båt stort lengre.

 

Men ellers er du fri fra fordommer?

Hilsen - Utlending og Blåruss fra Fana.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg er langt fra sikker i denne saken, men noe forteller meg at det er ikkemedlemmene her som tar på seg et problem som egentlig er medlemmene i Oslofjordens friluftsråd sitt problem. Det er etter mine begreper de som har betalt for å bruke bøyene som har grunn til å klage, og vi andre som kan jo glede oss over tilbudet akkurat som vi gjør ellers når vi låner kona til naboen uten at han vet det. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Med det resonementet er det bare å håpe at private foreninger også bygger private brygger og gjerne også badehus på kommunens friareal ...slik at vi som slipper å betale kan lure oss til å smuglåne bryggene en gang i blant.......

 

Når noen kjøper en rønne av en hytte fo 15-20 millioner i vannkanten er det ikke selve hytta som har verdi...det er tomten.

Tilsvarende er det ikke selve bøyene som har verdi...det er jo det anekterte vannarealet (en sirkel med 10-15 meter radius) som er verdien.

 

Markedsverdien av en private foreningsbøyer med offentlig godkjenning overstiger den oprinnelige inkjøpspris på bøyen hvis beliggenheten er god.

 

Hva er så markedsverdien på Norsk Havseiler- og Krysserklubb sine to bøyer i Sandspollen ( hvis solgt til annen forening) ? 10 000 kr ? 100.000 kr ?....mer ?

 

Poenget er at vår felles sjøalmenning ikke har noen pris fordi det ikke er til salgs.......vår felles natur skal kunne nytes av alle uansett om man er gjeldsoffer med jolle eller er millionær som har krysset de syv hav.......likevel gir kystverket og kommuner bort bøykonsesjoner gratis til private foreninger for privat bruk.

 

Vet noen om bøyekonsesjonene er tidsbegrenset eller om de har sikret seg en bit av Norge gratis for evig tid ??

Har kystverket/ kommunen hjemmel til å indra bøyekonsesjoner ??

 

Og på sidelinjen står altså Oslofjorden friluftsråd som maktesløs tilskuer i glasshus fordi de selv ikke klarte å motstå fristelsen til å sikre seg litt av godbitene for egne betalende "VIP-medlemmer" med forkjørsrett .

 

Håper jeg tar helt feil.....kommer ikke snart friluftsrådet med informasjon her på forumet som kan berolige og korrigere oss amatører fra almuen ...og kan overbevise oss om at friluftsrådet jobber aktivt mot snikprivatisering (?).

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig, så lenge de er gratis for allmenheten. Men så snart noen krever en medlemsavgift for å bruke de er det ikke lenger ok. Ikke så mye på grunn av noen få hundrelapper men på grunn av at det nettopp oppstår situasjoner som Bliss X opplever. Noen kjøper seg rett til å fortrenge andre fra offentlig tilgjengelig område.

 

Her i Bergen har vi ganske mange flotte plasser der BOF (Bergen Omland Friluftsråd) legger tilrette Til dels med kaier, utehus, fortøyningsbolter, grillplasser, benker og bord, utedo og slette plasser tilrettelagt for camping. Jeg syns det er flott det og vi er ivrige brukere av diverse fortøyningsplasser og griller - men jeg synes det er ikke lenger ok når noen kjøper seg fortrinnsretter. Hva er det neste? Jeg er medlem, slukk grillen, flytt lavoen din, ikke bruk denne fortøyningsbolten. Nei takk.

 

Synes tiltaket er flott jeg. Jeg tror vi skal ha fokuset på de 1 000 gangene båter har lagt til bøyene og hatt en positiv opplevelse og ikke den ene gangen det kom noen dri***ekker..

99,99999999999 prosent av Oslofjorden er fremdeles til fri benyttelse 99,9 prosent av alle ankringsmuligheter i havner er også fremdeles mulig. Du kan også bruke de blå bøyene. I tillegg, så tror jeg at de aller fleste som legger seg til med vimpel ikke jager de uten vimpel... - det er ihvertfall min erfaring.

 

Nå kan vi diskutere denne saken til vi blir blå - men kan vi ikke heller diskutere alle de positive opplevelsene. De er det jo mange flere av og er mye mer fruktbare?

Link to post
Share on other sites

I tillegg, så tror jeg at de aller fleste som legger seg til med vimpel ikke jager de uten vimpel... - det er ihvertfall min erfaring.

 

Når man har kjøpt en vimpel for å benytte en bøye og ser at bøyen er opptatt og at det ligger en båt der uten vimpel.....tror du ikke vedkommende som har betalt for vimpelen er VELDIG klar over at den båten uten vimpel kan bes fjernet ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Og hvis båten som ligger der ikke etterkommer kravet om å fjerne seg?

 

Tror ikke det kan hende så mye. Ingen kan ty til selvjustis og kappe fortøyninger eller liknende.

 

I verste fall misakter man paragraf 7 i friluftsloven:

 

§ 7. (Landsetting og fortøyning av båt.)

 

Under ferdsel har enhver rett til for kortere tid å dra i land båt på strandstrekning i utmark. Det er ikke tillatt å nytte kai eller brygge uten eierens eller brukerens samtykke. Andre fortøyningsgreier (ringer, bolter o.l.) i utmark kan ikke nyttes dersom eieren eller brukeren har forbudt det. Eieren eller brukeren kan likevel ikke motsette seg bruk av slike fortøyningsgreier for kortere tid når bruken kan foregå uten utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker.

 

Men da må den som vil bruke bøyen hente onkel politi først - eller klage etterpå. Man vil da likevel kunne hevde at når man tilbyr vimpeleieren at begge båter ligger i samme bøye at man ikke var til "utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker" når det handler seg om en bøye i utehavn og alternativ var å kjøre med promille. Tror neppe det blir store bøter ut av det. - Tipper det er i OF sin interesse at det ikke blir rettsak.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Et tips for å hjelpe BlissX med anmeldelsen er jo å fortøye i samme bøya uten vimpel ombord. Kanskje de sjørøverne dukker opp igjen så noen kan få tatt bilde av de. Jeg forstod ikke helt hvor den bøya lå. Kan det forklares på nytt?

Jeg har ikke sett du har fått svar på denne. Jeg har forstått det slik at det er denne bøya ved Langøyene like utenfor Oslo.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Ser på kartet over bøyer og planlagte bøyer. I utgangspunktet synes jeg bøyer som er tilgjengelige for alle er greit, men når jeg ser at disse kommer og er på steder som Kløvningen, S. Missingene og Tisler så får jeg flau smak i munnen. Dette blir forsøpling av naturperler !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Og hvis båten som ligger der ikke etterkommer kravet om å fjerne seg?

 

Vi er jo båtfolk - kulturen er jo at man skal hjelpe hverandre og ikke jage hverandre. Hvis det er for mye å forlange, så er jo et minimum normal folkeskikk. Normal folkeskikk er vel at man for eksempel spør om det er greit at man kan legge seg sammen med den båten som ligger der fra før, hvis han sier nei, så kan man jo si at disse bøyene i utganspunktet er for de som har betalt (og har vimpel)... Hvis han da ikke tar hintet, så er det bare å dra videre. Det er ikke vits i å ødelegge dagen med en krangel.. Eller tvinge seg til å ligge sammen med en uoppdragen dust..

Link to post
Share on other sites

Ser på kartet over bøyer og planlagte bøyer. I utgangspunktet synes jeg bøyer som er tilgjengelige for alle er greit, men når jeg ser at disse kommer og er på steder som Kløvningen, S. Missingene og Tisler så får jeg flau smak i munnen. Dette blir forsøpling av naturperler !

Klarer ikke å se helt hvordan disse blå bøyene er en forsøpling av naturperlene.. Det gjør vel heller at flere kommer til å oppleve disse naturperplene... Er bøyene opptatt av for mange båter, så går det jo ann å kaste et anker et lite stykke unna?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...