Jump to content

vurderer hagle ombord


bliss X

Recommended Posts

Trøndran har en spesiell dialekt og befolkningen i Oslo har ofte et svært dårlig språkøre for andre dialekter. Jeg tror det hele bare dreier seg om en språklig misforståelse.

 

Du har helt rett havgaaaaaaaaaaaaaaaaaaapet. Det kunne jo ha vært en møring. Dialekten er jo dønn lik.

 

Ellers så har vi jo dette med våpen, som jo ingen vil ha ombord. Men det må jo være tillatt med en båtshake av den typen som tømmerfløterene brukte i hine hårde dager. De var fine både til å smekke inn i en stokk for å dra den til seg. Og for å sette piggen inn i en stokk og dytte den fra, uten at den glapp på stokken. Plast er jo litt hardere enn tømmer, men lett sliping vil jo fikse det.

Link to post
Share on other sites

Etter at jeg har tatt på meg jobben å etterforske saken :lol: må jeg konfrontere deg med at du først sier at du du ikke har gjort noen observasjoner overhodet. Dette går du tilbake på litt senere. Falsk forklaring eller bevisst holde tilbake viktige opplysninger i saken kan medføre bøter eller ubetinget fengsel :smash: ... er det imidlertid en hendelse uten særlig alvorlig innhold og hvis nå andre båteiere oppfordres til å bevæpne seg med hagler, pistoler, nødraketter, økser, båtshaker, hakapiker , spyd, pil og bue ,brannslukningsapparater, rørtenger bør det medføre en advarsel/ eventuell utestengelse, da jeg mener det er i strid med god båtskikk og regelverket her på Baatplassen.no

 

Spinnaker oppfordrer til samhold , alle for en og en for alle prinsippet noe som kan føre til kollektive straffbare forhold utført av baatplassens medlemmer..

Link to post
Share on other sites

Forholder det seg slik at OFR har hjemmel til å la vimpelførende båt omgående "jage bort" båt uten vimpel må vi inntil videre leve med det.

Kan vanskelig tenke meg at privatpersoner har noen hjemmel. Det er vel bare myndigheter politi, havnevesen o.l. som kan ha en slik hjemmel?

Så hvis man ønsker å jage vekk en båt fra en slik bøye, så mener jeg man må kontakte politiet. Man kan selvsagt anmode båten om å flytte seg, men hvis båten ikke flytter seg på anmodningen må politiet inn i bildet.

Link to post
Share on other sites

Etter at jeg har tatt på meg jobben å etterforske saken :lol: må jeg konfrontere deg med at du først sier at du du ikke har gjort noen observasjoner overhodet. Dette går du tilbake på litt senere.

Flott med litt etterforsking. Er det denne uttalelsen du tenker på?

Kan desverre ikke gi noe signalement da jeg hadde min fulle hyre med å holde de to rabiate båtene unna.

Det jeg har ment er at jeg ikke kan ni noe signalement som ville vært godt for f.eks politet hvis de skulle lete etter "piratene".

Link to post
Share on other sites

Kan vanskelig tenke meg at privatpersoner har noen hjemmel. Det er vel bare myndigheter politi, havnevesen o.l. som kan ha en slik hjemmel?

 

Har ikke peiling på juss men juridisk har nok ikke vimpel-personer lov til å kappe andres fortøyning elle fysisk dytte bort andres båt.

 

Hvis en vimpelbåt hypotetisk skulle ha jussen på sin side måtte de vel likevel ha sendt en begjæring til namsmannen om at de ønsker at politiet skal fjærne båten fra bøyen....og namsmannen hadde antagelig ikke tatt amodning på alvor hvis den ikke kom fra bøyens eier....nemlig friluftsrådet.

 

Der er vel kun i selvforsvar jussen tilater at man kan ty til drastiske midler . Så det kan tenkes at bliss-x selv hadde hatt loven på sin side hvis han feks. hadde dyttet bort angripende båt eller fører.

 

Tviler uansett på om Havnevesenet/politi ser på sitt primæroppgave å jage bort vimpelløse båter fra friluftrådets private bøyer.

De har mange nok forskrifter å passe på som det er og de finner neppe noen forskrift om de blå bøyer.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå må dere holde dere til essensen i saken....

 

OF har tatt seg til rette på allmenn eiendom og krever inn leie for bruk av plassen gjennom medlemskap.

 

Dette må det bli en slutt på og bøyene må gjøres tilgjengelig for ALLE slik som det blir med bøyene til KNBF !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette må det bli en slutt på og bøyene må gjøres tilgjengelig for ALLE slik som det blir med bøyene til KNBF !

 

Jepp, enig. Hvis ingen kjøper vimpel og bare flytter seg når politiet sier det tvinger deg seg frem av seg selv. Håper bare at Bergen og Omland Friluftsråd ikke kommer på dumme ideer her vest. :lol:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

NHO, Høyre, AP, FRP. Tydeligvis flertall for privatisering i det styret.

 

Nå må en ikke dra in storpolitikken i denne saken. Man kan godt være prinsipiellt for en god del mer privatisering her i landet (Helsevesen, etc) og samtidig sette pris på allemansretten som noe flott som bør vernes om.

 

God høyre politikk er ikke å "privatisere" alt men skape valgfrihet og verne om den enkeltes rettigheter.

 

Så ikke gjør dette som en Høyre mot AP sak men som det det er: En overgrep av OF i min og alle andres rett til å ankre opp akkurat der jeg vil.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Men jeg var vist politisk valgt vara i denne forening for mange år siden og må innrømme at jeg engasjerte meg ikke da jeg aldri hørte et pip (eller andre signaler/info) fra dette rådet. De som orker bør kansje sjekke denne gjengen litt opp og få fram hva de egentlig driver på med.

Link to post
Share on other sites

De bøyene jeg kjenner til er etter min mening ikke til hinder for allmenheten. Det er god plass, og få bøyer. Bøya ved Rambergøya f.eks ligger på et sted der ingen ville finne på å ankre opp, og bøya ved langøyene er heller ikke til hinder for oppankring. Dessuten kan en bøye ta to eller flere båter og dermed sparer man plass ifh vanlig oppankring. Det er få bøyer og de er "diskre" plassert. Hadde man fylt opp diverse bukter med slike bøyer ville saken stilt seg annerledes.

 

Om vimpel:

 

Jeg kjøper gjerne "bøyevimpel" for å støtte opp om tiltaket, men jeg kjøper ikke vimpel for å slippe å bli angrepet av andre. Det blir feil å kjøpe vimpel som beskyttelsesmiddel.

Link to post
Share on other sites

Synes disse bøyene er et kjempeflott tiltak. Utrolig flott gjort av friluftsrådet å legge ut disse bøyene. Har nå også kjøpt meg vimpel, slik at jeg kan ligge der med god samvittighet i forhold til at jeg har vært med på å dekke kostnadene.

 

Når det gjelder disse to idiotene, så anbefaler jeg deg til å glemme dette asap. Det er bare ødeleggende ved gleden din i forhold til båtlivet. Oslofjorden er full av hyggelige båtfolk, masse øyer, masse fortøyningsmuligheter og et uttall ankringsmuligheter. Kos deg - nyt båtlivet og glem disse idiotene. DU vil antakelig aldri møte dem igjen, mens de er "dømt" til et liv som dri***ekk (tenk på alle problemene de får og har fått, når de oppfører seg slik?)

Link to post
Share on other sites

Synes disse bøyene er et kjempeflott tiltak.

 

Da kan jeg også leggeut en bøye og montere på et parkometer da ?

 

Du kan da ikke alvorlig mene at det er et flott tiltak at noen privatiserer allmenn grunn !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Synes disse bøyene er et kjempeflott tiltak. Utrolig flott gjort av friluftsrådet å legge ut disse bøyene.

 

Enig, så lenge de er gratis for allmenheten. Men så snart noen krever en medlemsavgift for å bruke de er det ikke lenger ok. Ikke så mye på grunn av noen få hundrelapper men på grunn av at det nettopp oppstår situasjoner som Bliss X opplever. Noen kjøper seg rett til å fortrenge andre fra offentlig tilgjengelig område.

 

Her i Bergen har vi ganske mange flotte plasser der BOF (Bergen Omland Friluftsråd) legger tilrette Til dels med kaier, utehus, fortøyningsbolter, grillplasser, benker og bord, utedo og slette plasser tilrettelagt for camping. Jeg syns det er flott det og vi er ivrige brukere av diverse fortøyningsplasser og griller - men jeg synes det er ikke lenger ok når noen kjøper seg fortrinnsretter. Hva er det neste? Jeg er medlem, slukk grillen, flytt lavoen din, ikke bruk denne fortøyningsbolten. Nei takk.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Dessuten kan en bøye ta to eller flere båter og dermed sparer man plass ifh vanlig oppankring.

Når de er plassert der ingen ellers ville ankre opp kanskje. Men om de legges i vanlig ankringsområde reduseres vel heller kapasiteten da normal svai-ankring krever en viss sirkel i forhold til kjettingslengden - og en slik bøye følger vel normalt ikke samme store radius - og da må andre legge seg på enda lengre avstand.

Link to post
Share on other sites

Nå setter jeg begge beina i en maurtue og det er jeg klar over. Medlemmer av båtplassen.no er så langt i all hovedsak etter min oppfatning redelige og lovlydige båtbrukere. Kall det båtfolk. Her idenne tråden skinner det dog litt igjennom at det er flere "rettskafne båtfolk" som har vanskelig for å akseptere gjellende regelverk for bruk av bøyene. Dette har vært diskutert før, og Blizz X fikk den gangen også invitasjon til å ligge sammen med meg om jeg lå der med min vimpelbåt. Nå er situasjonen noe annerledes, så jeg trenger mine 8 tonn selv.

De bøyene jeg har brukt og sett har ikke vært til hinder for øvrig ferdsel eller hindret øvrig oppankring. Om det oppfattes som umulig å ankre opp fordi bøyen ligger der, så er det kansje på tide å se seg om etter annet å gjøre enn å ferdes på sjøen.

Så til Blizz X og andre som forsvarer rett til å ligge ved bøye uten vimpel om det komer en vimpelbåt, ved at alkohol er fortært i mengder som gjør at båten ikke kan flyttes: Når man legger til en bøye uten rettigheter til denne burde det være opplagt at man må være forberedt til å flytte på kort varsel om eier/rettighetshaver, les vimpelbåt, kommer og gjør krav på bøya.

Bøyene er et flott tiltak og jeg anbefaler alle som er interresert i å bruke bøyene til å løse vimpelavgift som sikrer bøyenes kvalitet og eksistens i framtiden. Om dere er i mot bøyene så hvorfor sloss så beinhardt for å bruke dem uten rett?? La oss "vimpelbåter" få ha dem da vel.

God båthøst, og er været pent og jeg ligger ved en bøye så holder det med BP vimpel for å legge seg intill meg for natten. En liten en kansje det blir også. : :cheers: seeya:

 

img_4411.jpg

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Ja nå tråkker du i ei muertue Per Harald.

 

Nr. 1 Bøyene reserverer plass inntil en båt med medlemskap kommer.

Nr. 2 Jeg ville kastet anker der om ikke bøya lå der.

Nr. 3 Ingen er imot bøyer, men når de ligger der allemannsretten gjelder SKAL det ikke være fortrinn for noen

Nr. 4 KNBF legger ut bøyer uten noen annen klausul en at de ikke skal veie over 10 tonn

Nr. 5 Det aller viktigste er at ingen sloss mot bøyene, men at det er en underliggende faktor som er altoverveiende: Medlemskap i OF.

 

Bøyer er velkomne, men heller ikke jeg får lov til å slenge dem hvor som helst hvis de ikke er tilgjengelig for alle (ikke en gang da får jeg lov, jeg må få tillatelse av grunneier)

 

Dette er noe svineri som må avklares og ryddes opp i da det ellers kan resultere i at mange fler tar seg til rette i "jungelen av unntak fra regler".

 

Ps. KNBF har fått "sponset" bøyene sine derfor kan de tilby slikt !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Så til Blizz X og andre som forsvarer rett til å ligge ved bøye uten vimpel om det komer en vimpelbåt, ved at alkohol er fortært i mengder som gjør at båten ikke kan flyttes: Når man legger til en bøye uten rettigheter til denne burde det være opplagt at man må være forberedt til å flytte på kort varsel om eier/rettighetshaver, les vimpelbåt, kommer og gjør krav på bøya.

 

Denn MÅTTE jeg bare sitere, dette er definisjonen på "Snikprivatisering" Per Harald. Det ser sikkert du også....

Sitert fritt og lagt til: krav på bøya og jeg legger til: og grunnen/området den ligger på

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I og med at jeg ikke har noe signalement har det ingen hensikt å anmelde forholdet.

 

Tror jeg ville anmeld dette uansett, da har ihvertfall politiet en ekstra sak og henge på om disse gjør det igjen og blir anmeldt....

 

enig LTKH, om bruk av disse bøyene medfører bråk og trusler er det synd om politiet skulle være de siste som får vite det.

Link to post
Share on other sites

Det er mye jeg kan være enig eller uenig i i det stor og hele, men jeg må i det daglige liv forholde meg til de lover og regler som regulerer det meste av det vi foretar oss enten vi liker det eller ikke. Det går et ordtak i båtbransjen og det er at båtfolk er de gjerrigste folkeslaget som finnes. PS. Det er ikke jeg som sier det, men når denne situasjonen løses ved at vi løser vår vimpel til: jeg tror det var 350.-, så er det en liten pris å betale. Det synes nå jeg.

I skjærgården rundt her er det flere brygger som er satt opp på dugnad av oss båtfolk i området i samarbeid med kommunen. Der er dere velkommen uten vimpel. Selvfølgelig må dere ha BP vimpel da :lol:

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Huff; det hørtes ut som en fryktelig opplevelse du har opplevd her BlissX. Du må uansett anmelde forholdet til politiet, selv om du ikke vet hvem det er. Kanskje har de registrert andre klager på de samme båteierne f.eks. Jeg er selv trønder med daycruiser i Oslofjorden, men kan heldigvis å oppføre meg :-)

 

Det er interessant at Oslofjorden Friluftsråd kan gjøre inngrep i Allemannsretten og gi fortrinn for Vimpeleiere. Hvordan stiller dette seg rent juridisk?

Link to post
Share on other sites

Dette er i beste fall bare vrøvl. Båtfolk de gjerrigste etc.

 

Det er ikke det det handler om, dette handler om snikprivatisering. Hva om det dukket opp 10-15 forskjellige tilbydere av bøyer med sine "vimpler".

En ting er alle "Vimplene" man måtte hatt plass til i masta, det som verre er, er at alle bukter/øyer ville vært fulle av bøyer.

Hva skjedde da bet ble fritt frem for private parkeringsselkap? Kanskje kommunene skulle begynne å selge unna noen m2 bukt også.

 

Nei, kjøp deg en skikkelig dregg og kos deg !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...