Jump to content

vurderer hagle ombord


bliss X

Recommended Posts

Når man legger til en bøye uten rettigheter til denne burde det være opplagt at man må være forberedt til å flytte på kort varsel om eier/rettighetshaver, les vimpelbåt, kommer og gjør krav på bøya.

 

Hva ville skjedd dersom jeg med min prektige skute ankret opp ca. 17 meter fra disse bøyene. Hekken minn skulle da omtrent komme i berøring med bøya med en meters klaring. Min radius er stor når jeg ligger for anker. Kommer det da en vimpelbåt og fortøyer i nevnte bøye ville jeg kunne be fysaken om å holde større avstand.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

@Per Harald. Lover og regler er greit. Men her er det vel OF som tar seg tilrette. Jeg er langt i fra sikker at de ville vunnet en rettsak hvis noen hadde ført sak ut ifra prinsipielle grunner. Jeg for min del ville ikke uten videre akseptert at reglene som OF har lagt gjelder meg.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg meldte meg inn i OF i sommer og kjøpte vimpel som har hengt oppe inntil nå. Nå er den tatt ned og vil neppe komme opp noe mer.

Årsak? Jeg trodde jeg kunne benytte meg av OF sine bøyer. Hver gang tanken har vært der har det ligget en båt i bøyene. Med eller uten vimpel synlig. Jeg kunne ikke falle meg inn å be den som hadde fortøyd seg i bøya om å flytte seg. For oss finnes det godt om andre steder å ligge.

Jeg legger meg heller i bøya når vinteren har lagt seg i fjorden. Uten vimpel! Jeg møter neppe noen som vil jage meg bort da.... :lol:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jawik:

Om jeg ankrer på svai vil jeg selvfølgelig ta hensyn til alt som jeg vil få berøring med i en sirkel 360 grader, være seg bøyer brygger andre båter på svai eller med landfortøyning og ikke minst land. Det er mange bøyer rundt i Norges land som er private mm. som vi må ta hensyn til. I skutevika i Larvik er det to bøyer som er lagt ut av seilforeningen. De ha rellativt liten avstand i mellom seg, og jeg kan, men skulle være passe tett i nøtta om jeg ankret på svai mellom dem for natten. Det hadde vært det jeg kaller dårlig sjømannskap. :wflag::wflag:

Redigert av Per Harald (see edit history)

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Sitat Andy2: "Et tips for å hjelpe BlissX med anmeldelsen er jo å fortøye i samme bøya uten vimpel ombord. Kanskje de sjørøverne dukker opp igjen så noen kan få tatt bilde av de."

 

BlissX hadde vel ikke vimpel ombord, så det har han allerede forsøkt. Kanskje han skulle prøve med vimpel neste gang.

 

Mvh. BEG

Redigert av BEG (see edit history)

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Håper gratis KNBF bøyer snart kommer oss i Oslofjorden til unsetning mot disse betalbøyene fra Friluftsrådet.

Kystverket bør snarest stoppe friluftsrådets betalbøyer og heller tilate et begrenset antall KNBF bøyer.

 

Søndre Miisingen mdit i ytre oslofjord har en nødhavn med begrenset plass. Folk i nød pga storm eller tekniske problemer kan måtte søke ly der...og da kan det være naturlig å legge seg på friluftsrådets blå bøye. Skal man da når stormen herjer i svarte natta, seilene er pakket ned, ungene griner og det knaker og klirrer i hele båten kunne måtte oppleve at en vimpelbølle med flightbridgebåt gjør krav på å overta friluftsbøya alene ?

 

Nei vi vil ha gratsisbøyer fra KNBF for alle !

 

 

Et annet argument for KNBF bøyer er at de er rød og dermed synlige. Det høres ut som en svenskevits å ha mørkeblå bøyer på havet.....så har da friluftsrådet også kopiert den blå svenske bøyefargen.

 

Hvor stor blir knbfs bøyedominans og hvor mye anseelse mister Oslofjordens friluftsråd før de kutter ut vimpelkravet eller kutter ut hele bøyeprosjektet ??

 

Kommer det gratis KNBF bøye rogså i Oslofjorden eller tviholder Oslofjorden friluftsråd på et bøyemonopol for sine vimpelbøyer ??

 

Noen som vet ?

knbf_boye1.jpg

 

HURRA FOR (begrenset antall) KNBF BØYER !!!!

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke dra inn noe om sjømannskap her, men svar på mitt spørsmål. Går jo også ut fra at den som fortøyde i bøya ville svinge med vind / strøm retning og således ikke komme i kontakt med meg :wink: Det jeg lurer på er om det også er en radius forbehold disse bøyene med vimpel.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

@Per Harald. Lover og regler er greit. Men her er det vel OF som tar seg tilrette. Jeg er langt i fra sikker at de ville vunnet en rettsak hvis noen hadde ført sak ut ifra prinsipielle grunner. Jeg for min del ville ikke uten videre akseptert at reglene som OF har lagt gjelder meg.

 

Skulle jammen bli et interssant samfunn om alle la seg på den holdningen! Om en ordning er innført (vi snakker ikke her om hvermansen etc.), vel så kan man selvfølgelig betvile lovligheten og man har muligheten til å prøve saken for en domsstol. Men, man kan vel ikke mene at det opp til hver enkelt av oss om vi skal etterleve "regelverket" eller ikke. Uansett hvor mye egne juridiske betraktninger man har kokt sammen oppe i sitt eget legmannshode?

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Årsak? Jeg trodde jeg kunne benytte meg av OF sine bøyer. Hver gang tanken har vært der har det ligget en båt i bøyene. Med eller uten vimpel synlig. Jeg kunne ikke falle meg inn å be den som hadde fortøyd seg i bøya om å flytte seg. F

 

Astor:

 

Som jeg har vært inne på flere ganger nå så går det fint å ligge to (muligens flere) båter på ei slik bøye. Da jeg ankom bøya på lørdag lå det en båt der uten vimpel. Han hadde ligget over fra fredagen og han kjente ikke til dette vimpelopplegget. Kjempehyggelige folk, og praten gikk. Etter at trønderne hadde holdt på med sirkhuset sitt, kom det ei seilskøyte, på jakt etter plass og jeg inviterte dem til å ligge der. Også veldig hyggelig med masse båtprat utover kvelden og dagen etter. Han i seilskøyta hadde heller ikke vimpel.

Link to post
Share on other sites

Vel, vel BEG. OF er "hvermansen". En forening som mange andre også. (Røde Kors, Frelsesarmeen, KNBF, Blindeforbudet, tenk om de alle hadde lagt ut bøyer :lol:)

 

Samfunnet har vel bare godt av noen folk med sivilkurasje som står på allemansretten overfor folk som kommer viftende med en vimpel.

 

Men i praksis ville det vel blitt en fredlig løsning med to båter på bøyen, allikevel.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

man kan vel ikke mene at det opp til hver enkelt av oss om vi skal etterleve "regelverket" eller ikke.

 

At man ikke skal kjøre nærmere enn 50 meter fra fuglereservatøyer og ha laterne om natten er eksempler på spilleregler som er nedfelt i lover og forskifter.

 

Men det finnes vel ikke noen egen bøyeforskift for de blå vimpelbøyene ???

 

Det er klart at friluftsrådet i likhet med andre "strandbaroner" kan påberope seg at bøyene er privateiendom tilhørende friluftsrådet, men kan de nekte folk å slenge ut dreggen 1 meter fra bøyen ??

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jawik:

Det er vel ikke så vidt jeg vet definert noen radius rundt bøya som vimpelbåten har rett på, hvis det er det du mener, men jeg er ikke sikker på om jeg skjønner hva du spør om,når mitt svar ikke er nok for deg. Enhver som ankrer på savi må jo ta høyde for omgivelsene ved enhver vindretning, eller er jeg helt på vidda etter ditt syn??? Greit nok det men jeg holder på min mening. Og hva godt og dårlig sjømannskap anngår så er mye av begge deler representert her i denne tråden. :discuss:

At to båter oppfører seg likt i forhold til vinden ved fortøyning på svai eller i bøye er ikke noen selvfølge. Trodde du viste det. Ved fortøyning i en av de blå bøyene i kuling skar min, den gang joda 7900, fra side til side og jeg er temmelig sikker på at den brukte 180 grader av sirkelen. En seilbåt ville nok ligget litt mer stabilt med festepunktet mot vinden. At også seil og motorbåter oppfører seg litt forskjellig ved ankring på svai er vel noe som er kjent for de fleste. :yesnod:

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Så jeg ville ligge bra til med hekken mot bøya dersom vinden står meg bi. At du skjærer ut 180 grader er ok for meg så lenge du ikke kommer for mye over dette stadiet i strøm og vind. Da hadde jeg stusset på hvordan du hadde fått det til og tatt kontakt med undring. Og du er ikke ute på vidda - ennå.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ok, mulig jeg har misforstått noe her da. Trodde faktisk at OF hadde en slags form for offentlig legitimitet og/eller aksept fra myndigheter i forbindelse med utlegging av bøyer.

 

Men, en ting har jeg lært. Respekten for bøyene til NORSK HAVSEILER- OG KRYSSERKLUBB, eksempelvis i Sandspollen er nå terminert, om jeg skjønner noen av dere korrekt. De har i eget regelverk bedt sine medlemmer om at båter uten riktig vimpel skal bortvises. Skal ha honør for at de oppfordrer til at dette gjøres på en dannet måte. Isteden for båtshaker, velger kanskje Tutta og Preben å skyte på inntrengeren med shampagnekorker? :lol:

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Kommer det gratis KNBF bøye rogså i Oslofjorden eller tviholder Oslofjorden friluftsråd på et bøyemonopol for sine vimpelbøyer ??

Noen som vet ?

HURRA FOR (begrenset antall) KNBF BØYER !!!!

Jeg vet ikke, men jeg tror...

 

KNBF har begrensede økonomiske resurser og bøyer er ikke gratis.

KNBF er vel muligens avhengig av en viss dugnadsinnsats fra båtforeningene?

 

Staturapport fra prosjektet datert 10, juni 2009: http://knbf.no/docs/rapport_boye1.doc

Link to post
Share on other sites

Jawik:

Sitter vakt i båthavna i natt så jeg tenkte jeg skulle holde ut en stund, men kansje jeg gir meg her før jeg havner ut på vidda. Må jo ta noen runder ute også.

God natt til dere som bidrar i tråden. :seeya:

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Bliss X kjøper ikke vimpel for å kunne forsvare seg mot bøller som vil kutte fortøyningen. Da vil jeg heller bruke penger på livvakt :lol:

 

De må vel ha den samme eiendomsretten på bøyer i utmark som ,,grinte hytteeiere,, har ?

 

Minnes uttrykk som ,, er den ikke min,, da skal man ikke bruke den.

 

 

Denne bøyen er umerket og ligger i utmark.

 

p8240579oo3.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er vel forskjell mellom en enkel bøye i tilknyttning til en hytte og systematisk utplasserte bøyer mot betaling i de beste utehavner.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det er vel forskjell mellom en enkel bøye i tilknyttning til en hytte og systematisk utplasserte bøyer mot betaling i de beste utehavner

 

 

?

 

Det finnes tusenvis av hytteeiere som har bøyer i attraktive områder. Hytteeierene har imidlertid vært svært flinke til å hevde/håndheve eiedomretten i utmark og strandsonen. Ikke unaturlig at andre tar etter og følger praksisen.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener det er forskjell. Det finnes faktisk eiendomsrett i Norge og takk og lov for det. Da synes jeg det er helt legitime interesser av en hytteeier å kunne fortøye en båt. Men det er noe helt annet der det er en klubb som ikke eier en eneste kvadratmeter i området og plasserer ut betalingspliktige bøyer i de beste områdene som skulle vernes av allemannsretten.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...