Jump to content

vurderer hagle ombord


bliss X

Recommended Posts

Terje Næss i OFR ( bøyeansvarlig) har ferie denne uken, så det var ikke mulig å kontakte ham i dag for en avklaring om bruk av bøyene.

Tenker jeg sender ham en link til denne tråden på mail - og kontakter ham igjen når han er tilbake. terje@oslofjf.no

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

...Jeg har nødraketter også, og hadde jeg blitt angrepet fysisk av en båt skulle det ikke stått på å fyre av en slik inn i båten deres. Eller kanskje pulveraparatet om de er nær nok.

Det brygger opp til krig i Oslo-området ser jeg? :nonod:

Heldigvis er ikke tilstandene (og båt-tettheten) nådd slike høyder her oppe. Enda.

Idioter finnes over alt. På mine mange reiser fra Kirkenes til Halden og Bergen etter norske navarsete-veier, ser jeg masse av dem. :smash:

Har ikke tatt med våpen i bilen enda, og har ikke tenkt i de baner heller.

Jeg trekker meg heller unna i slike tilfeller, med tanke på at idiotene blir sikkert tatt en dag!

For å ringe "ponkel oliti" i slike tilfeller, er nytteløst. DE kommer ikke før du ligger kald og stiv anyway, tross skrytet til le petit Advocaat.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg syns den policyen fra OFR er ganske tåpelige. "Førsteretten" er vanskelig å definere. Gjelder de når to båter kommer samtdig til bøye? Hva hvis man har lagt seg for natta eller har drukket et glass vin og har litt promille? OFR kan vel ikke på alvor mene at man kan da vel bare jages vekk. Å kreve medlemsavgift for å benytte disse bøyer i allemansland er ganske tåpelig.

 

Den riktige motstrategi er nok som Bliss X gjør: Legge seg til bøye og flytter seg bare når man "hører det fra politiet". OFR er da i en umulig situasjon: Hvis en medlem griper til selvjustis, eller politiet faktisk flytter deg skaper det omdømmeproblem om man klarer det å plassere de i media.

 

Hvis bare mange nok ligger ved de blå bøyer uten å flytte seg undergraver man prinsippet at man skal kjøpe medlemskap i OFR.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Friluftsrådet har nå "anektert" nye områder for eksklusivt bruk ved Tallakshavn, Burø og Sandø:"Husk å ha OF-vimpelen godt synelig når du bruker bøyene" (lnk) .

 

Hvis de bliss-x traff har som mål å håndheve disse reglene er det antagelig lurt å følge anmodningen fra friluftsrådet av hensyn til egen sikkerhet.........

18001.JPG I gamledager var jobbet de for : "fjorden og friluftslivet"

56003.JPG Anno 2009 er det den ekslusive og inntekstbringende vimpelflåten som prioriteres.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nye bøyer ja - akkurat!

 

"Burø

På vestsiden av Tjøme ligger Burø. Her finner de le i en liten bukt på sydsiden og ligger der hvor ankermerket er i sjøkartet.

Bøya er godt synelig fra leia. Dybden rundt bøya er 7m."

 

Jeg strevet med å finne denne Burø på kartet, men det er fordi den ligger øst for Tjøme og ikke vest som OFR opplyser.

 

Og hel riktig - en liten bukt med ankeranbefaling. Jeg er ikke kjent på stedet, men etter kartet å dømme er dette en så liten bukt at en bøye plassert på beste stedet antakelig sterkt vil begrense muligheten for andre båter å bruke eget anker.

Jeg har vanskelig for å forstå at OFR gis anledning til å plassere en bøye slik nærmest ekslusivt for sine vimpelkjøpere.

 

Som nevnt har jeg kontaktet OFR per mail, og bedt om en avklaring av bøyebruken vimple/ikkevimpel. Jeg sendte med link til denne tråden og

antydet at man svært gjerne måtte svare her i tråden.

 

mvh

 

FrerdT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Disse bøyene til OFR - har de rett til å legge ut bøyer slik de gjør? Må det avtales med grunneier - og hvordan gjelder allemannsretten?

 

Hvem er "grunneier" på tyve meters dyp? Man må i allefall ha tillatelse fra kommunen, eventuelt også andre instanser avhengig av hvor dette er.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte også på kommunen. Den private grunneieren eier vel bare ut til 2 meters dyp på normalvann. Jeg har tenkt på å spørre den lokale kommunen om de har tenkt noe over de OFR bøyene som er lagt ut og at de begrenser allemannsretten ved at de tar opp ankringsplasser - men har vel ikke kommet så langt at jeg har giddet å skrive ennå.

Link to post
Share on other sites

De organisasjonene som vil legge ut bøyer søker til Kystverket Region Sørøst for alle lokasjoner som ikke er definert som havneområde. Kystverket ordner så videre med andre berørte instanser slik som kommuner etc. For lokasjoner som er innenfor definerte havneområder må søknaden sendes til kommunen.

Link to post
Share on other sites

..... Jeg har tenkt på å spørre den lokale kommunen .......

Vi betaler masse skattepenger for at kommuner skal ha en profesjonell høringsinsans i den slags plansaker fordi hver enkelt kommuneadministrasjon ikke nødvendigvis har nok spisskompetanse for å kunne holde igjen mot snikprivatisering av skjærgården.

 

OBS !!! ...det er bare det at det faktisk er Oslofjorden friluftsråd som er dette rådgivende organet....og vi kan vel ikke regne med at friluftsrådet ber kommunen stoppe friluftsrådets snikprivatisering......

 

"Som interesseorganisasjon for friluftslivet er OF høringsinstans for planer og friluftspolitiske saker, samtidig som vi taler friluftslivets sak overfor Stortinget og departement."

 

link: http://www.oslofjorden.org/portal/page/por...element_id=6483

 

 

Og pussig nok....hvis friluftsrådets bøyer skal vurderes av staten eller storting så er det faktisk friluftsrådet som selv er talerøret for friluftslivets interesser........

 

"Vaktbikkja/gjeterhunden" skal altså passe på seg selv.....

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min er faring er at når andre hever stemmen og går bananas bør man selv senke stemme nivå å holde hodet kalt å handle rasjont og ikke følelsmessig .

 

Jeg forsøkte deg også, men det provoserte tydligvis ytterlige. Forsøkte å avslutte "samtalen" (dvs ropingen) ved å gå inn i båten. På denne måten forsøkte jeg å markere at temaet var avsluttet fra min side. Det var da selve "angrepet" startet, og jeg kom meg på dekk igjen i en viss fart.

 

Å ha våpen ombord er selvagt ikke ment bokstavlig.

 

Det har faktisk også stått på planen en stund å skaffe en slik vimpel, men siden sesongen er på hell hadde jeg tenkt å utsette det til neste båtsesong. Jeg ser på dette som et bra tiltak, og de få bøyene jeg kjenner her i indre oslofjord ligger plassert på en slik måte at de ikke er til hinder for andre båter som vil ankre opp. Bukta ved langøyene egner seg dårlig for oppankring. Det er dårlig holdebunn der, og det ligger en masse skort på bunnen. Flere fendere rundt omkring i bukta forteller sin historie om ankere som har satt seg fast, og bøya ligger helt i utkanten av bukta.

 

Etter denne episoden er jeg usikker på om jeg kommer til å anskaffe vimpel. Mine tanker rundt bruk av bøyene er helt i tråd med det bøyeansvarilg er sitert på her:

 

Ligger det et ikke-medlem i en bøye, kan du som medlem i stedet for å jage vedkommende, invitere ham til å ligge samme med deg i bøya.

 

Jeg hadde som skrevet flere ganger nå lagt alt til rette for at det skulle kunne ligge flere båter på bøya, og vi lå jo også to båter der mesteparten av tiden. Det ble desverre aldri noe tema i denne situajonen siden disse typene var hva jeg vil kalle for "helt rabiate".

Link to post
Share on other sites

Nå bør noen i friluftsrådet komme på banen her i forumet og si hva de offisielt mener om at vimpel-bøller opptrer på en slik måte.

 

Er det en ønskelig situasjon om folk flest ikke tørr å benytte bøyer pga vimpel-bøller ?

 

Er det fint om det nå strømmen vimpelpenger inn til friluftsrådet fordi folk frykter vimpel-bøller ?

 

 

Friluftsrådet har selv laget bøye-regler som gjør at vimpel-bøller tror de kan jage andre bort fra offentlig friareal...så de må komme på banen å rydde opp.

 

Spørsmålet er hvor stor skade vimpelpengene undergraver organisasjonens troverdighet og anseelse på sikt.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er det værste jeg har hørt! .... jeg har båtsaken hengende ..., og jeg hadde ikke nølt med å bruke den. Jeg har nødraketter også..... Eller kanskje pulveraparatet om de er nær nok.

Båtplassens medlemmer bør nok støtte hverandre utpå, en for alle, og alle for en. Situasjoner som dette kan nok skje igjen, dessverre.

 

Dæven å krigersk du har blitt nå a Spinnaker.

 

Tror Bliss X leste situasjonen feil. Trøndran har en spesiell dialekt og befolkningen i Oslo har ofte et svært dårlig språkøre for andre dialekter. Jeg tror det hele bare dreier seg om en språklig misforståelse.

 

De var kanskje i ærend etter å spørre etter veien til Oslo, mens Bliss trodde de skulle kappe fortøyningene og senke skuta med mann og mus. Heldigvis kan Bliss svømme for det har jæ sett før men mobilen er vel forsatt ikke vanntett hehe... :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Disse reglene er jo en direkte kopi av SXK's bøye regler.

Men det er en stor forskjell mellom SXK og OF.

  • SXK er en forening for og av fritidsbåteiere (verdens største, sies det).
  • OF er en forening der kommuner, fylkeskommuner og noen friluftsorganisasjoner er medlemmer, og som har hatt som formål å sikre friluftsområder. OF brukes av kommunene i foreningens område som høringsinstans i saker om bruk av friluftsområder.

Det burde ligge langt utafor OFs oppgaver å ta i bruk friluftsområder i sjøen spesielt for sine "støttemedlemmer" (som ikke en gang har noe å si i OFs styrende organer), og særlig når de samtidig vil være vaktbikkje for allmennhetens tilgang til friluftsområder spesielt og utmarka generelt.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Tror Bliss X leste situasjonen feil.

Du har sikkert rett, Havgapet og når jeg tenker meg om så førte hvertfall en av båtene havgapvimpel. :cool:

Kanskje det var planlagt havgaptreff på bøya? Kanskje de ble litt forvirra siden det lå en båt der uten havgapvimpel?

Ikke godt å si ...

Link to post
Share on other sites

Kan desverre ikke gi noe signalement da jeg hadde min fulle hyre med å holde de to rabiate båtene unna.

 

 

Du har sikkert rett, Havgapet og når jeg tenker meg om så førte hvertfall en av båtene havgapvimpel. :cool:

 

Når man kommer opp i en uønsket situasjon skal man alltid være observerende og om mulig passiv.

 

Du har noen sprikende forklaringer som du må utdype nærmere.

 

Å gi gode signalement er vanskelig og det er bare trenete som klarer dette på en sikker måte. Det med vimpelen er et godt signalement som er særegent . Hvorfor holdt du tilbake dette ved første forklaring ?

 

 

Mange fristes til å gi signlement som virker interressante eller beskriver et bilde av gjerningsmannen slik man tror/håper han ser ut , men det blir ofte mer forvirrende enn oppklarende. Derfor må man alltid ta vitnebeskrivelser med en klype salt . Jeg tror det ville vært viktig å få høre motpartens forklaring før man danner seg et helt klart bilde av hva som har skjedd.

Link to post
Share on other sites

Begge de to rabiate båtførerne snakket trønderdialekt.

 

På vegne av alle som snakker trøndersk beklager jeg virkelig at det faktisk finnes slike mennesker som faktisk snakker en fin dialekt,..

 

Det du burde ha gjort var å hive en flaske "heimert" på båten og sagt at du nå vil gjerne få "spander ei siggar på dåkk" og holdt opp lighteren :cheers_wine:

 

Uansett. trist å oppleve slike mennesker i båt, uansett dialekt..

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Til dem som ikke vet det:

 

(-- reference to evil site removed --) er person som lusker rundt i båthavner og tar bilder av andre båtplassenmedlemmers båter. Så legger han ut bildene her på forumet, og dikter opp historier om båteieren.

 

Man må derfor ta hans innlegg i denne tråden men en "klype salt". :lol:

Link to post
Share on other sites

Blir det ikke feil å klandre friluftsrådet for dette?

At enkelte medlemmer oppfører seg på denne måten kan neppe friluftsrådet noe for.

 

Det synes jeg på ingen måte det blir. OFR lager reglene, og er de uklare kan det blir lett oppstå diskusjon om hva den enkelt bruker kan gjøre i forhold til andre. F.eks. jage bort - eller litt penere - anmode en ikke vimpelførende båt om å frigjøre bøyen for den som har fortrinnsrett.

 

Slik jeg ser det må det bringes på det rene hvordan jussen er på området. Og det har jeg bedt OFR om en redegjørelse for.

 

Forholder det seg slik at OFR har hjemmel til å la vimpelførende båt omgående "jage bort" båt uten vimpel må vi inntil videre leve med det.

(En aldeles tåpelig situasjon etter min mening, men det går det eventuelt an å jobbe mot å få forandret over tid)

Og forholder det seg slik at hjemmelsgrunnlaget er i orden kan jeg ha en viss forståelse for at ugreie situasjoner kan oppstå om båt uten vimpel ikke flytter seg etter en slik anmodning.

 

På den andre siden - har OFR ikke en slik hjemmel bør de omgående korrigere regelverket for bruk av bøyene, slik at ikke vimpelførende båter feilaktig tror de har rett til jage andre båter fra bøyene.

 

Så jeg avventer inntil videre svar fra OFR - enten her i forumet - eller på mail. Hvis svar kommer på mail skal jeg selvsagt bringe det videre her.

 

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...