Jump to content

Ville du latt din datter på 13 år seile jorden rundt alene?


Wasco

Recommended Posts

Jo, når ikke folk tar på seg bilbelte så er det et stor kostnad som velter innover samfunnet med å sy folk sammen igjen. Det samme gjelder for eksempel bruk av tobakk. Staten gjør det litt vanskelig og dyrt på grunn av de store sammfunnskostnadene det bringer med seg når det er mange titusen ekstra tilfeller med lungekreft som samfunnet må dekke kostnadene med. Samme argumentasjon bak redningsvestene i båt. I slike tilfeller er vi stort sett enig at de finnes "allmenpreventive" hensyn som gjør at den enkeltes frihet å ta seg en røyk må desverre litt innskrenkes.

 

Når det gjelder risikosport (ta gjerne all risikosport samlet under ett), så er de totale samfunnskostnadene tross den ene eller andre redningsaksjonen allerede mye mindre enn for eksempel trafikkulykker eller kreft gjennom røyking. Så staten bør nok være mer forsiktig å gripe inn. Kanskje pålegge at folk er godt forsikret eller noe sånt slik at de kan gjøre opp etter en redningsaksjon.

 

Når det gjelder enkelttilfeller at folk finner på sprøe ting der risikoen er liten å skade noen andre enn seg selv og samfunnskostnadene er ellers minimal så mener jeg staten bør ligge langt unna.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg ville ikke latt min 11åring gjøre et slikt stunt når hun blir 13.

Jeg vil heller ikke la mine 2 gutter på nesten 13 og 15 gjøre det, heller ikke før de er myndige. Også da vil de bli fortalt at vi ikke hadde likt planene.

Men selv har jeg, sammen med konemor, planer om å være med på ARC'en i 2018. Foreløpig er det bare ønsketenking, men da vil ungene var 20-24 år.

Vi har ikke tenkt å ta med ungene på turen. (de kan få lov til å komme og besøke oss)

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Det er ingen risiko for samfunnet med denne turen - Risikoen er helt individuelt - og da ha staten ingenting den skulle ha sagt.

Sludder og pølsevev. Kommer jenta i havsnød har samfunnet plikter som til og med er nedfelt i internasjonale konvensjoner.

 

I utgangspunktet er en soloseilas av denne varighet nødt til å medføre brudd på sjøveisregler. Risikoen for ulykker som følge av dette er til stede, selv om gode rutiner kan begrense den.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder enkelttilfeller at folk finner på sprøe ting der risikoen er liten å skade noen andre enn seg selv og samfunnskostnadene er ellers minimal så mener jeg staten bør ligge langt unna.

Helt enig med deg i det...

Men vurderingen av risiko opp mot samfunnskostnader vil jo alltid være subjektiv.

 

I spørsmålet omkring denne jenta blir det jo en vurdering opp imot hennes alder.

Et hvilket som helst fartøy som er ute på sjøen kan bli utsatt for havari og komme i en sitvasjon der det må settes i gang en reddningsaksjon.

 

Spørsmålet er om denne risikoen er større når jenta er 13 år, enn om hun hadde vær 16-17?

Hvis noen vil hevde at så er tilfelle, så må de legge frem konkrete argumenter for at så er tilfelle.

 

Jenta gjør jo ikke noe ulovlig?

Hun har lov til å føre denne båten og har allerede gjort dette i mange år.

 

Jeg havner vel til slutt på den konklusjonene at hvis jenta vil og foreldrene støtter henne i dette - så la jenta prøve seg.

Link to post
Share on other sites

Foreldrene har et ansvar for sine mindreårige barn.

 

Hvis din sønn har gått alene til skolen i 3-4 år, er det da ansvarlig av foreldrene å ikke hindre ham dersom han bestemmer seg at han nå skal krysse en motorvei? Jeg tror faktisk dersom myndige personer bestemmer seg for å krysse en sterk traffikert motorvei og omkommer så kan de som hadde anledning til å hindre ham, men ikke gjorde det bli stilt til ansvar.

 

Rett og slett: dersom jenta omkommer på turen er det foreldrene som bærer et formelt ansvar. Som antagelig havner i retten.

Link to post
Share on other sites

Ungen er sikkert oppegående nok.., men spørsmålet retten må ta stilling til om foreldrene har god nok dømmekraft til å ta vare på et barn.

Nå prøver hun visstnok å bli new Zealands statsborger foerdi hun er født der...i en båt.

 

Jeg regner det foreldrene som blar opp for turen og som er villig til rettsaker for å få dattern til sjøss...

 

Nei tilsynelatende basert på det som lest har faren manglende dømmekraft......faren kan heller ta en solotripp selv rundt jorden så han får tenk litt .......å og heller la datteren dra på en hyggelig seiltur med venner feks. til Gotland og Stockholmsskjærrgården....(vanligvis) langt unna pirater og haier....

 

Dom faller fredag....spennende

 

Selv jeg som vil profilere meg som båtanarkist og talsman for frihet på sjøen lang unna formynderstaten inser at den nederland staten faktisk bør ta over som formell formynder for denne unge seiler til foreldrene våkmer opp .

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen bragd !

Hallo! Har du fått for mye av feil type salt? Klart dette er en bragd.

Bare dumt og tåpelig å bli sendt rundt jorden i pappas båt !

Ja, det var nok Pappa som tvang guttungen til dette.. :rolleyes:

 

Ingen skal fortelle meg at det er barna selv som finner på , planlegger og betaler jordomseiling.....nei pappaene får dra selv..

Alle som seiler rundt jorden for å vinne en konkurranse eller sette en rekord har et "shore-team" som trår til når det trengs. Når seileren er et barn er det ganske naturlig at foreldrene er en vesentlig del av dette teamet.

 

Er du sikker på at det er pappas båt?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det kan tenkes at en av disse tenåringene har nenvt for pappa at det hadde vært gøy å seile jorden rundt, men for meg synes det åpenbart att dette er pappaenes systematiske plan hvor de passer på at ungene peller seg av gårde i tide til å bli verdens yngste.

 

Den aktuelle jente er 13 nå men blir snart 14 og med andre ord antageligvis 15 før målpassering. Desperate ting som rettsak i nderland og søknad om statsborgerskap i new zealand antar jeg skyldes farens desperasjon for at datteren blir for gammel for verdensrekord.

 

Hvis datteren seiler jorden rundt jorden på en opplevelserik fantastisk tur med noen vennner når hun er feks. 17 år er det " bortkastet"......ingen rekord....pappa kommer ikke avisen......færre sponsorer....bortkastet......(?)

 

En tenåring kan gå alene til Mount everest uten oksygen alene ...hvis det ikke skjer noe uforutsett.

 

En 5 åring kan uten problemer hoppe ut fra Prekestolen som basehopper hvis det ikke skjer noe uforutsett.

 

En 13 åring kan med letthet seile jorden rundt hvis det ikke skjer noe uforutsett.

 

Derfor er det ikke noe stor bragt å bli sendt alene rundt jorden av pappa....men det er likevel ikke lurt å sende ungene jorden rundt fordi det ufortsette kan skje........og foreldrene kan da få en uggen følelse av at dette muligens ikke var så lurt...

 

Det er derfor jeg like lite lurt å sende en 13 åring rundt jorden som å kaste en 2 åring ut i fallskjerm....selv om det ikke er noen bragd når det går bra med litt flaks.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan tenkes at en av disse tenåringene har nenvt for pappa at det hadde vært gøy å seile jorden rundt, men for meg synes det åpenbart att dette er pappaenes systematiske plan hvor de passer på at ungene peller seg av gårde i tide til å bli verdens yngste.

Dette er jo bare noe du antar.

 

Den aktuelle jente er 13 nå men blir snart 14 og med andre ord antageligvis 15 før målpassering. Desperate ting som rettsak i nderland og søknad om statsborgerskap i new zealand antar jeg skyldes farens desperasjon for at datteren blir for gammel for verdensrekord.

Klarer du egentlig å forholde deg til fakta? Jenta er født i New Zealand og har allerede statsborgerskap. Les og lær.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Nei, hun er akkurat ferdig med sjøtester og venter på at en del ting skal fikses. Det er et stykke fra å være underveis.

 

Ja, jeg leste om henne for en stund siden og da var det rett før hun skulle starte, trodde hun hadde startet allerede.

 

Denne debatten har mye til felles med BASE-hopping-debatt og Vendee Globe debatten som gikk her på forumet for en stund siden. Noen sofaslitere forståsegpåere mener mye om at andre ikke er som dem og ønsker andre utfordringer/impulser enn siste episode av Hotel Cesar. For dem kan en jordomseiling virke veldig farlig fordi de ikke har peiling på det, men mener av en eller annen grunn mye om det. Men det er nå engang slik at det man vet minst om er det lettest å ha bastante meninger om.

 

Et argument som gjerne kommer er "De får betale redingsaksjonen sine selv, etc". Vel i mange land er det slik uansett. Men er det mer "høyverdig" å bruke samfunnets midler til å redde en dritings 50-åring som faller over bord med smekken åpen? Hvis man sammenligner antall utseilte mil på jordomseilinger, inkl. Vendee Globe etc. kontra å rote rundt i den hjemmlige skjærgård og innsjøer der det jo (statistisk sett) ikke tvil om hva som er farligest, var det 60 som har druknet til nå iår? Poenget mitt at er man godt forberedet og har kunsnkapen og utstyret er det utvilsom mye tryggere enn å f.eks. kjøre bil - som alle vet er noe av det farligste man kan gjøre men som vi likevel velger å gjøre.

 

At noen tror/mener at å seile lange havstrekk er kjedelig, det er så. Det skal de få mene (men har de prøvd?). Men andre ser anderledes på det og synes det både er personlig givende og spennende. Jeg ville ikke gjort det alene selv - fordi delt glede er dobblet glede - men skjønner godt at noen ser på det som det ulitmate.

 

De ungdommene som nå seiler / har seilt jordomseiling alene virker på meg alle som meget bevisste og oppgående, uten en egen drift vil ikke en slik tur være mulig. At Pappa kan presse poden til jordomseiling er bare tull - det kan være mulig på fotballbanen e.l. men ikke for å gjennomføre noe slikt. Tror heller ikke at det er "rekorden" som er utslagsgivende - det er jo ingen anerkjent rekord, man får ingen pokal for å si det slik. At det er godt mediestoff er jo tydelig, men det virker jo litt merkelig om noen skulle ville seile alene i ca 1 år bare for å bli kjendis -men de trenger jo gjerne sponsorer så da må de også ha medieomtale.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...