Jump to content

Ville du latt din datter på 13 år seile jorden rundt alene?


Wasco

Recommended Posts

Det var ikke det intervjuet med barnevernet i Nederland sa som jeg så på Sky News klokken 19 norsk tid.. Der sa de at det hadde fått tå måneder å vurdere saken grundigere på... foreldrene mistet omsrorgretten tidsbegrenset i to måneder

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvis pappaen sender henne til havs med avansert kommunikasjon og han venter i hver havn med support kan hun sikkert klare det like godt som mange sjøulker..(.selv om erfaring i kritiske situasjoner er en fordel og man i kritiske situasjoner kan ha glede av rå muskelkraft.)......men det er ikke det som er poenget !

Skal hun ikke seile nonstop ? rå muskelkraft ?? hva mener du , det er vel ikke nødvendog om båten er tilrettelagt for personen som skal seile den , dette er ikke første kvinnelige person som seiler langt i ung alder

 

men en far som ønsker å slipper en 13 åring ut på jordomseiling har en nesten naturstrig syn på sin farsrolle.....

Er du sikker på at det ikke er mora som vil sende jenta ut på tur ? evnt kanskje hun er såpass voksen og selvstendig at hun faktisk har kommet på idèen selv , det er jo en fin tur så jeg skjønner godt at noen drømmer om å gjøre det , forskjellen på hun jenta her og mange andre er at hun ikke er redd for å realisere drømmene sine , slik Ellen Macarthur gjorde

 

 

Det sentrale spørsmålet er om hun er en liten pappadaltunge som ikke har startet løsrivelsen fra forldrene eller om hun er blitt en selvstendig person med egne meningers mot med en viss uavhengighet fra foreldrene.

Tror nok det siste er det korrekte

 

At hun tilsynelatende lojalt og uten invendinger lever ut pappas seilerdrømmer vitner om en tenåring som ikke har nådd "trassalderen". Hvis hun var moden ville hun banket i bordet så pappa fikk kaffen i halsen og informert at i år er jeg drittlei båtlivet og skal på sykkeltur med kjæsesten i paralelklassen til rivieraen

Hvor er det du leser dette om at det er faren som vil seile rundt globusen ?

 

Hvis hun seiler på langtur som pappadalt

Nå er vel dette en av de 13åringene i verden som er lengst fra å være pappadalt, hun har lyst å seile rundt globusen , man er ikke en umoden pappadalt om man vil realisere en slik drøm, da er man en tøff selvstendig person med guts

 

 

Denne tenåringen fra Nederland som kommer til dekket bord viser tilsynelatende en uselvstendig pappadalt.....

Dekket bord ? uselvstendig pappadalt , hvor er det du tar dette fra , kjenner du henne personlig og mer enn alle oss andre ?

 

Jeg tro jenta har mer seilerfaring enn veldig mange av oss her på forumet og hun har sikkert også evnen til å takle det meste av situasjoner i en båt tilrettelagt for henne bedre enn folk flest.

 

Jeg hadde ikke sendt avgårde noen av ungdommene mine på en slik tur da de var 13år men hadde de vært så dedikert og erfaren som jeg tror hun jenta her er og vi hadde klart å finansiere det så hadde jeg ikke sagt nei. Det finnes mindre trygge ting enn en slik tur og om ungdommen skulle vise seg å ikke takle den største utfordringen underveis (psykisk belastning) så ville det bare være å gi opp. Det er lov det og.

Link to post
Share on other sites

Før alle psykologisk analyse av henne bør hun vise hvor sterk hun er ! Hjelper ikke med modenhet osv osv hvis hun ved første anledning ikke er sterk nok til å hale opp dreggen hvis den sitter litt fast. Neste test kan være om hun er høy nok og sterk nok til hoppe ned i vannet på en sandbanke å dytte båten av banken.

 

(Den siste øvelsen måtte jeg desverre utføre ved utløpet av Sandvikselven....(på feil side av merket som markerte leden...)...men da kjukke meg hoppet ut av båten sto den ikke fast lenger...)

 

Uansett bør man ha rå muskelkraft og det er jo også derfor hun burde ihvertfall hatt med en venninde som kunne gitt henne en håndsrekning.)

Link to post
Share on other sites

De kan neppe være glad i datteren sin :smash:

Jeg synes spørsmålet er tullete!! :smash:

 

:yesnod::yesnod::yesnod:

Datter på 13 år alen rundt jorden...svaret er nei ?

 

Datter på 33 år rundt jorden alene rundt jorden svaret er fortsatt nei !

 

Sønn på 55 år alene rundt jorden?... svaret er forsatt nei !

 

Sønn på 73 år alene rundt jorden ? Kanskje ja .....

 

Det er ganske enkelt idioti å seile alene rundt jorden nesten uansett alder...hvis man ikke da i livets høst på liv og død absolutt må ha gjort det før man dør.

 

:yesnod::yesnod::yesnod:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hjelper ikke med modenhet osv osv hvis hun ved første anledning ikke er sterk nok til å hale opp dreggen hvis den sitter litt fast. Neste test kan være om hun er høy nok og sterk nok til hoppe ned i vannet på en sandbanke å dytte båten av banken.

 

Uansett bør man ha rå muskelkraft

 

Da bør vi først som sist etablere disse testene som en del av båtførerkurset. Synd for alle de som er lettbygd og svake. De er herved diskvalifisert av Salt for opphold alene i båt.

 

Greit nok at trådens tema er kontroversielt og de aller fleste foreldre ikke ville tillate sitt barn noe slikt, men sakligheten her begynner etter mitt syn å bli liten :wflag:

Link to post
Share on other sites

Det var da hyggelig at du "idioterklærer" en stor del av deltagerene i denne tråden.

Regner med at du har en god del jordomseilinger bak deg og en Master i ungdomspsykologi.

 

Nei idioterklærer ingen her inne og har heller inger jordomseilinger bak meg, men som far selv mye fornuft.

Link to post
Share on other sites

Da bør vi først som sist etablere disse testene som en del av båtførerkurset. Synd for alle de som er lettbygd og svake. De er herved diskvalifisert av Salt for opphold alene i båt.

 

Det er ikke bare opphold alene i båt dette dreier seg om. Det er JORDOMSEILING. Kryssing av store hav. Ukevis helt aleine. Tidvismed uker til nærmeste land. Er ikke bare å ringe etter hjelp hvis det skjer noe og hjelpen er der i løpet av noen timer.

 

Blir bare mere og mere skeptisk jo mere jeg leser om dette. Mange steder står det at hun har stor seil erfaring. Ut fra det jeg har lest, dreier dette mest seg om cruising rundt på et par sjøer i Nederland, litt opp og ned langs kysten der, samt en tur fra Nederland til England i Mai. At foreldrene var 7 år på tur når hun ble født, javel, men hun var fire år da de var ferdig med turen. Skulle gjerne sett logboken hennes.

 

Hadde hun enda vært med noen havkryssninger etter hun sluttet å leke med lego, hadde jeg kunnet ha forstått litt av dette. Men tror rett og slett ikke jenta har peiling på hva hun begir seg ut på.

 

Ser til og med at man bekymrer seg for 16m/s under en regatta i Oslofjorden med fare for mastebrudd.

Ei lita jenteskal krysse store hav i en 26 foter, ser de andre ihvertfall bruker fra 36 fot og opp.

 

I tillegg har det bare blitt planlagt siden mai, når faren godkjente dette.

Ser at søstra til Zac har planlagt tur i en 40 foter i nov, og dette sier de er for kort planlegging.

Idioti.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Ser til og med at man bekymrer seg for 16m/s under en regatta i Oslofjorden med fare for mastebrudd.

Ei lita jenteskal krysse store hav i en 26 foter, ser de andre ihvertfall bruker fra 36 fot og opp.

 

Blir som å sammenligne å kjøre rallycross med bobilferie.

En båt satt for regatta er noe helt annet enn en for langtur.

Link to post
Share on other sites

Da har foreldrene miste omsorgen for henne i 2 måneder i første omgang...

Det er feil. Foreldrene har ikke mistet omsorgsretten, og retten har til og med konkret sagt at det ikke er noe galt i at foreldrene støtter jentas planer. Men det er opprettet et midlertidig tilsyn i to måneder mens saken utredes nærmere.

 

Ja, nå er det felt dom. De sa på TV'n i kveld at retten har bestemt at hun ikke skal få lov å seile avgårde alene. Barnevern er koblet inn også. Jeg må si meg enig med retten.

Det er riktig at hun ikke får seile avgårde med det samme (og det tror jeg heller ikke var planen), men det er ikke felt noen dom om at hun ikke får lov. Se ovenfor.

 

Siden du er enig med retten, betyr dette vel at du synes det er fornuftig å utrede saken nærmere?

Link to post
Share on other sites

Ingen vettuge foreldre sender sin datter på 13 år på jordomseilig.

Det mener jeg også uten at jeg vil idiotærklære alle i denne tråden :saint:

 

I de fleste kulturer har voksne et ansvar for sine barn og det er vel kjernen i denne tråden.

Jeg mener dette er blitt en skindiskusjon som egentlig handler om individets frihet til å gjøre hva en har lyst til og hvor ansvaret kun er personlig, tror mange. Det holder ikke på noen måte i denne saken hvor hovedpersonen er et barn på 13 år.

Hva med voksen som driver med ulike former for ekstremsport? Her er nok eksempler å ta av.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel kanskje en uvant situasjon, -at yngre mennesker har sunne ønsker om et meningsfylt liv i så lav alder. Vi voksne har vel tradisjon for å undervurdere barna våre mer i takt med moderniseringen av samfunnet og sender heller AD-HD barn på "plata" uten å vite helt hva som tilfredsstiller dem best i det lange løp.

 

Et vanskelig spørsmål som noen tilsynelatende har det riktige svaret på kan man vel si.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er vel nok et eksempel på at det er "han far" som har vært ute igjen. Men jenten klarer nok dette for det er vel ingen som tror at hun er ensom der ute??? For min egen del ville jeg nok tatt en utrolig lang tenkepause før jeg ville svart på en sånn forespørsel, sikkert rundt 3-4 år. :smiley::flag:

Link to post
Share on other sites

Det e kje mange år siden Vestlandske 11-12 åringar hadde lange vakter ombord i skøyter og kutterar så gjekk te Island og Grønnland på fiske, eg har sjøl tatt mange vakter ved overseilingar i middelhavet og nordsjøen som 11 - 12 åring. Og går du på ein 40' eller ein j...... kval midt på nåttå så e det jo det du gjer dei første minuttane så avgjør mye av konsekvensen. Om pappen e med eller ikkje spele vel ikkje så store rolle. Ein sånn sak så detta handle vel mye om den mentale alderen te jentå, (hadde hu f.eks vore 16 så hadde vel diskusjonen vore mye mindre)

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Ein sånn sak så detta handle vel mye om den mentale alderen te jentå, (hadde hu f.eks vore 16 så hadde vel diskusjonen vore mye mindre)

Godt poeng. Som jeg har nevnt før, har det ikke kommet en eneste opprørt reaksjon her om 16-17-åringene som skal gjøre eller har gjort akkurat det samme.

 

Det er rart at så mange her ser ut til å mene at alle 13-åringer er like, for samtidig er de aller fleste antagelig helt med på at noen ungdommer er modne for alderen, andre ikke. Akkurat det samme gjelder kunnskaper og erfaringer - det er bare å se på Kvitt eller dobbelt for å få bekreftet dette.

 

De fleste 13-åringer har selvfølgelig en modenhet som noenlunde tilsvarer alderen. Men noen kan altså ha modenhet som en 10-åring, andre igjen som en 16-åring. Det regner jeg med alle er enige i, og hvis Laura er i siste gruppe er det kanskje plutselig greit?

 

Det er faktisk nettopp det de to neste månedene skal brukes til. Jentas modenhet og utviklingsnivå skal undersøkes, og det skal vurderes om planen om selvstudier (for å følge med i skolearbeidet mens hun er til sjøs) er realistiske. Dette skal retten så ta stilling til den 26. oktober.

 

Noen synes det er bra at barnevernet "nå" har blitt koblet inn, men de er heller koblet ut. Barnevernet ønsket både å frata foreldreretten og ta Laura ut av hjemmet. De har ikke fått medhold på noe av dette.

Link to post
Share on other sites

De fleste 13-åringer har selvfølgelig en modenhet som noenlunde tilsvarer alderen. Men noen kan altså ha modenhet som en 10-åring, andre igjen som en 16-åring. Det regner jeg med alle er enige i, og hvis Laura er i siste gruppe er det kanskje plutselig greit?

 

Men det er vel tvilsomt gjennomsnitts 16 åringer som har foretatt jordomseilinger? Hva om de egentlig er i 20 årsalderen i modenhet forhold til snittet?

Man utvikler seg tross alt utrolig mye på kort tid i den alderen.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Men det er vel tvilsomt gjennomsnitts 16 åringer som har foretatt jordomseilinger? Hva om de egentlig er i 20 årsalderen i modenhet forhold til snittet?

Man utvikler seg tross alt utrolig mye på kort tid i den alderen.

Absolutt et godt poeng, men vi trenger ikke å gå lenger enn 18 år. Da kan alle plutselig gjøre det, også med minimal erfaring (og for den saks skyld, minimal modenhet).

 

Det er klart at man normalt utvikler seg mye fra 13 til 18 år, men mye av det som Laura skal gjøre bygger også på kunnskaper, øvelse og erfaring. Det virker som hun har kommet svært langt på disse områdene, og det ville være merkelig om det ikke har påvirket hennes generelle modenhet også.

 

De færreste 13-åringer ville ha turt å seile tur/retur Nederland-England alene. At hun gjorde det forteller en god del, men betyr ikke at det er helt greit å seile jorda rundt alene også. På den annen side er det neppe helt greit for noen som helst, og sånn er det med utfordringer - du vet ikke før du har prøvd.

Link to post
Share on other sites

Nix. Positiv eg :smiley:

Men eg mistenker kor skoen klemmer kanskje? For det virker unektelig som at folk gjennom sine innlegg synliggjør en beklagelse over egne barns manglende modenhet eller manglende tiltak for seg sjølv og drømmer i livet.

Eller kanskje rein misunnelse over en slik mulighet og frihet hos andre, menst ein sjølv må jobbe fullt heile livet i jag etter penger til avdrag.

Men at siste generasjon norske barn er tilfeldig og elendig oppdradt av PSP og X-boks er da for pokker ikkje retningsgivende for resten av verden vel?

Tviler ikkje eit sekund på at jenta er moden nok. Og sterk nok.

 

Men vi får håpe hu blir innelåst og stappa i ein bås saman med andre barn, og tvunget inn i konkurransen om å få jobb som rumpevasker for våre foreldre om ti år.

Da blir nok mange fornuftige voksne glade :flag:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del er for at barn skal få prøve seg. Men det finnes grenser. Overhodet ikke missunnelig.

 

Er ikke kjent med hele ruta hun har tenkt å seile, da alt jeg har funnet om ruta er bare sånn ca litt hit og dit på ca det og det tidspunktet.

Ikke engang på hjemmesiden hennes har hun klart å legge opp en skikkelig rute. Da er jeg skeptisk til hvor godt planlagt dette er. Hun har jo klart å skaffe endel sponsorer, skulle tro det var i deres interesse å ha navn på havner klare, for de vil jo ha mest mulig reklame for pengene skulle man tro.

 

 

Ser det er mange som oppmuntrer henne og tilbyr hjelp og alt mulig på diverse fora. Sikkert flott det. Men er fort gjort å la seg lure og bli utnyttet når man er langt unna foreldre og hjem. Hun vet overhodet ikke hvem hun kan stole på og hvem hun ikke kan. Det er ikke bare snille mennesker der ute. det erfarer folk med adskillig mere erfaring enn hun hver dag.

 

Nå er ikke jeg mere kjent i Stillehavet enn at jeg vet at det er stort.

Atlanterhavet der hun skal krysse fra Kanariøyene til Karibien, har jeg vel ca 25-30 kryssninger med tankbåt. Hvis noen tror det bare er fint vær så langt sør, tar de helt feil. I 15 knop har du en viss sjanse for å unngå de værste delene av et uvær. I 5 knop må du bare ta det som kommer og du kommer heller ikke så fort ut av det igjen. Har veldig få turer over, helt uten drittvær,spesiellt ikke rundt nyttår når hun hadde tenkt å krysse og hun kommer til å bruke minimum 3 ganger så lang tid.

Vet ikke hvor mange SAR meldinger med beskrivelse av båter med en person ombord jeg har sett på kryssningene, men det er ganske mange. Adskillig flere enn hvor det har vært flere personer ombord.

 

Men det er selvfølgelig ikke bare drittvær. Man kan også få dagevis helt uten vind. Det er vel heller ikke helt heldig for en seilbåt såvidt jeg har forstått. Å ligge og bare duppe i flere dager uten framdrift kan nok være kraftig demoraliserende på et konkuransemenneske, som jeg vil anta at hun er.

 

Har enda ikke klart å finne noe om hvilken erfaring hun har, bortsett fra mye innsjøseiling, noe langs kysten om sommeren og en tur til England i Mai i år. Ingenting om langturer med familien eller andre etter hun var fire år. Å bevise at hun er klar for jordomseiling ved at hun kan seile Nederland-England i mai, er sånn jeg ser det latterlig. Til og med i England måtte pappa komme og hjelpe. Det er ikke bare seiling på en sånn tur.

 

 

Det jeg lurer på, er hvor mange som har seilt alene rundt jorden, som anbefaler en 13 åring å gjøre det.

Jeg har ikke prøvd, har heller ingen planer eller ønsker om det.

 

Vil du oppleve noe, fly over, lei en båt og reis rundt dit du kommer.

Solskinn eller drittvær trenger man ikke være mange hundre mil til havs for å oppleve.

 

Men for all del, det kan sikkert gå bra.

I mine øyne er derimot sjansen for at det ikke gjør det alt for stor for en 13 åring.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Går det an å lese denne debatten dertil at seilbåtfolket er nyskjerrig på prosjektet, mens motorbåtfolket er kategorisk avvisende?

 

Jeg har også gjort de samme tankene, og i tillegg er noen av de som kategorisk avviser dette negative til jordomseilinger i utgangspunktet, uansett om man er alene eller sammen med flere.

 

Det er vel ikke så mange som har avvist dette som tull og som faktisk har vært med seilbåt litt lenger utpå enn at man ser land. :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...