Jump to content

Ville du latt din datter på 13 år seile jorden rundt alene?


Wasco

Recommended Posts

Soloseilas jorden rundt er ekstremsport, og listen over dem som har fullført er ikke så veldig lang. At barnevernet blander seg når en 13-åring vil prøve seg er vel ikke å overreagere.

 

Det betyr ikke at det er umulig å planlegge og gjennomføre turen med en viss sikkerhetsmargin ved f.eks å bruke følgebåt. Dette løser også problemet med sikkerhet i havner båten måtte finne på å besøke underveis. Så kan man selvsagt spørre seg om hvor solo det er med følgebåt.

 

Ettersom jeg ikke kjenner planene og sikkerhetsopplegget så er det ikke så mye mer jeg kan mene om denne saken.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at 13-åringen er mye bedre skikket til dette her enn mange som legger avgårde f.eks fra norge nesten helt uten seilerfaring og uten å ha testet utstyret skikkelig. Da ender det gjerne slik...

 

Jobber med barn/ungdom i yrket mitt og er ikke i tvil om at det finnes en 13-åring som er både moden nok og kunnskapsrik nok til å klare en jordomseiling. Og hvis hun blir lei og ombestemmer seg er det jo bare å snu i karibien og seile hjem igjen.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv om jeg ikke ville latt min 13åring reise, mener jeg dette er en sak denne familien må kunne avgjøre uten statens innblanding. Her er overhodet ingen allmennpreventive hensyn i bildet. Det er ikke akkurat et rush med 13 årige soloseilere. I et slik tilfelle må den individuelle valgfrihet stå over statens byråkrater.

 

Fritt etter Voltaire: Jeg er imot det du gjør, men jeg vil kjempe for din frihet til å gjøre det.

Redigert av Fanafjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har arbeidet med ungdomer i mange år, også i seilermiljøer, og er enig om at det er mange svært flinke og oppgående 13 åringer. Men jeg vil spørre deg om følgende; Har du det minste antydning av fanarie om hva en jordomseiling er og hva den kan kreve? Blir en lei kan en bare snu i Karibien og seile hjem hø hø...? :rolleyes:

Å sende en unge på 13 år av av sted på jordomseiling er idioti, hverken mer eller mindre.

Link to post
Share on other sites

Petter: Du må huske at akkurat denne ungen ble født ombord mens familien var på langtur. Og drar altså turer alene med båten på den nederlandske kysten. Selv tør jeg ikke det... ¨

 

Jeg sier ikke at mange 13-åringer kan gjøre dette. Men er ikke tvil om at det finnes minst en i hele verden som er moden og dyktig nok. Og jeg er sikker på at foreldrene er de som best kan vurdere saken.

Link to post
Share on other sites

Vel, en trenger da ikke å sende sin barn på jordomseiling for å oppleve denne friheten, en kanotur kan være bedre.

Når en snakker om å være trygg, båtfolk sikkerer seg i båtenene sine på alle bauger og kanter med utstyr for tusener, og det skjer uten at staten pålegger dem det.

Er noen av båtfolkene her feiginger som kun tenker på egen sikkerhet, men å sende en jentunge rundt jorden, se det er ok???

Link to post
Share on other sites

Vel, en trenger da ikke å sende sin barn på jordomseiling for å oppleve denne friheten, en kanotur kan være bedre.

Når en snakker om å være trygg, båtfolk sikkerer seg i båtenene sine på alle bauger og kanter med utstyr for tusener, og det skjer uten at staten pålegger dem det.

Er noen av båtfolkene her feiginger som kun tenker på egen sikkerhet, men å sende en jentunge rundt jorden, se det er ok???

Syns du får det til å høres ut som foreldrene sender avgårde poden mot hennes vilje. Tviler på at det er sånn det er. Eller?

Link to post
Share on other sites

Fordi om du er seilentusiast, behøver du ikke å synes at en slik seiltur for en 13 års jentunge er fornuftig.

Har du barn selv??

Som far til 3 jenter og en gutt (alle utflyttet nå) ville jeg ALDRI I VERDEN la en 13-åring gjøre et slikt idiotisk stunt.

Så får du bare synes at det er tullete av meg!

I dette tilfellet skjønner jeg de hollandske myndighetene!! :smash:

 

Tydeligvis ikke alle som er enig med deg i det Marwin

Nei, DET skjønner jeg! :yesnod:

Det er mange rare ... i arken.

Eller kanskje jeg er blitt for gammel? :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt mulig hun er veldig flink til å seile, har vært på ukeslange turer i hjemmlige farvann og har vært med familien på tur, men dette er tross alt noe helt annet.

Hadde de sperret henne inne hjemme på rommet sitt, med kokeapparat, mat og beskjed om å lese lekser og de selv hadde reist på ferie i 3-4 uker, hadde det da vært barnemishandling, selv om hun ville det selv? Vil tro det.

Spørsmålet er om hun takler ensomheten, blir endel lange dager på havkryssninger.

Tror ingen 13 åringer er modne nok til dette, samme hva de sier selv. Galskap.

Link to post
Share on other sites

Det kan være at jenta har de kunnskaper og seilferdigheter som skal til, men som 13 åring er hun fremdeles et barn og har ikke en voksens persons livserfaring og modenhet som faktisk er svært viktig på slik tur. Det er derfor noen (voksne personer) kan starte på en utfordrende seiltur uten sælig seilkunnskap og allikevel komme fra det med helsa i behold.

Galskap, mer er det ikke å si om den saken.

Link to post
Share on other sites

Har du barn selv??

Det er irrelevant.

Som far til 3 jenter og en gutt (alle utflyttet nå) ville jeg ALDRI I VERDEN la en 13-åring gjøre et slikt idiotisk stunt.

Nå er det ikke ikke din datter som skal reise. Det er et menneske du aldri har møtt. Du kan jo ikke vite nok til å overstyre foreldrene?

Link to post
Share on other sites

Datter på 13 år alen rundt jorden...svaret er nei ?

 

Datter på 33 år rundt jorden alene rundt jorden svaret er fortsatt nei !

 

Sønn på 55 år alene rundt jorden?... svaret er forsatt nei !

 

Sønn på 73 år alene rundt jorden ? Kanskje ja .....

 

Det er ganske enkelt idioti å seile alene rundt jorden nesten uansett alder...hvis man ikke da i livets høst på liv og død absolutt må ha gjort det før man dør.

 

Hva slags asosiale tullinger er det som virkelig synes det er hyggeligere å krysse feks. Atlanterhavet med bare fisker og måker å prate med ??

 

Mangel på søvn medfører statitisk sett et kortere liv......man kan umulig få nok skjønnhetssøvn alene rundt jorden....hvis man ikke har noen som kan ta over vakten på broen.....

 

Alene kan selv hendelser bli fatale. En forstuet ankel, et fall i vannet akkurat når man ikke har på line, et kortvarig illebefinnnde hvor man besvimer......ja selv det å måtte gå på do kan få fatale konsekvenser hvis det oppstår noe uventet med båten.

 

Jeg har ikke seil jorden rundt, men mot bedre viten surret mye rundt i skjærgården og og over Oslofjorden alene og labbet rundt i marka og i fjellet på ski som en enslig tulling.........det har sine fordler, men man tar en risiko hvis man har litt uflaks sammenlignet med å være to på laget........dog greit å slippe unna andres mas en hel dag på fjorden, men alene rundt hele jorden alen er bare dumt og asosialt uavhengig av alder.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke ikke din datter som skal reise. Det er et menneske du aldri har møtt. Du kan jo ikke vite nok til å overstyre foreldrene?

Nå er spørsmålet i diskusjonstrådens overskrift: Ville du latt din datter på 13 år seile jorden rundt alene?

 

I den aktuelle saken er det snakk om at barnevernet ønsker et ord med i laget, og vi får anta at de kjenner saken bedre enn noen i dette forumet. Jenta og foreldrene hennes har sikkert rikelig anledning til å fortelle hva som taler for at jordomseilingen kan gjennomføres. Så lenge jenta selv ikke er myndig, hun er faktisk ikke over kriminell lavalder, så må både hun og foreldrene finne seg i at samfunnet legger seg opp i aktiviteter som kan ha nokså høy risiko.

 

Det er sikkert mulig å legge opp en jordomseiling med relativt korte etapper og ha et støtteapparat som tar ansvar for at jenta ligger sikkert i de havner hun måtte stoppe i underveis. Turen kan for den saks skyld legges opp med en følgebåt som gir en viss sikkerhet dersom uhellet er ute og været ikke er for dårlig. Yngstemann som har krysset Atlanterhavet var 14 år gammel, Mike Perham, og faren fulgte i sin egen båt. http://www.guardian.co.uk/uk/2007/jan/03/1

 

Mike Perham er visstnok et par dager unna å gjennomføre soloseilas jorden rundt (assisted) http://www.totallymoney.com/sailmike/ Han er vel akkurat litt yngre en Zac Sunderland. Med hensyn til rekordbøkene så valgte Sunderland å gå gjennom Panamakanalen og kvalifiserer dermed ikke til de rene seilrekordene. (16 år gamle Jessica Watson satser på single-handed unassisted, så detaljene er viktige også for disse tenåringene.)

Link to post
Share on other sites

Så lenge jenta selv ikke er myndig, hun er faktisk ikke over kriminell lavalder, så må både hun og foreldrene finne seg i at samfunnet legger seg opp i aktiviteter som kan ha nokså høy risiko.

 

Beklager, jeg ser ikke logikken hvorfor samfunnet skal legge seg opp idet. Jeg ser bare at hvis de gjør det begår de et overtramp overfor denne familien. Det er ingen risiko for samfunnet med denne turen - Risikoen er helt individuelt - og da ha staten ingenting den skulle ha sagt.

Link to post
Share on other sites

Forsåvidt riktig, men foreldrene risikerer straffeansvar hvis noe skjer med henne, slik jeg ser det.

 

Kunne heller aldri tenkt meg å dra på singlehanded jordomseiling (for såvidt heller ikke med flere personer ombord)- må jo være et h...e av kjedsomhet å 'drive' i ukesvis på havet med bare vann rundt deg.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen risiko for samfunnet med denne turen - Risikoen er helt individuelt - og da ha staten ingenting den skulle ha sagt.

Akkurat den påstanden kan jo diskuteres.

Vi har jo en del lover og regler når det kommer til individuell risiko og annsvar.

 

Det er påbudt med redningsvest ombord i båter.

Det er påbudt å bruke sikkerhetsbelte når du kjører bil

Idielt sett kan du si at dette er en inngripen i individets rett til selv å vurdere risiko ovenfor eget liv.

 

Hvis denne jenta legger ut på denne turen, og hun skulle bli utsatt for et forlis, eller andre uhell. Vil det ikke da bli satt i gang en storstilt reddningsakjson?

Hvem skal finasiere dette?

 

Vi har hatt en debatt gående her i Norge omkring basehoppere som blir hengende igjen i farlige fjellskråninger.

Disse barehopperene tar selv risikone, men når uhelle er ute er de avhengig av at samfunnet stiller opp.

 

Den samme debatten har vi hatt i sommer omkring utenlanske turister som gir seg ut på turer uten å være kledd eller utstyrt for slike turer. Det er deres individuelle valg å legge ut på disse turene....men hvem skal stille opp når det går galt?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...