Jump to content

Ville du latt din datter på 13 år seile jorden rundt alene?


Wasco

Recommended Posts

Men det er vel tvilsomt gjennomsnitts 16 åringer som har foretatt jordomseilinger?

Tja, det var rimelig mye debatt i en del seilfora da Mike Perham ikke bare skulle seile jorden rundt, men kjøpte en 50' Open regattabåt for turen.

 

Med hensyn til forberedelser er det verd å merke seg at Mike Perham krysset Atlanteren alene da han var 14, men den gangen seilte faren hans som følgebåt. Hadde værgudene slått seg vrange ville ikke det vært stor hjelp, men det er uansett noe helt annet å ha en annen båt innen synsvidde stort sett hele tiden.

 

Å sammenligne single-handed jordomseiling med det å ha rorvakt er litt tullete, selv om det er stort ansvar og mye kan gå galt på en par timers vakt. Sammenstør med hval eller containere er en ting, men i de fleste situasjoner har man en muligheten til å få flere på dekk i løpet av kort tid. Seiler du single-handed er du alene, og på lange seilaser kan du være ganske sliten og trøtt i perioder.

Link to post
Share on other sites

hvis i hele tatt noen hadde vurdert tanken på å sende en 13 åring alene på dette har di godt av at barnevernet blander seg

her har man ikke lov til og ha sex før man er 16 og 18 før man drikker og jeg syntes miiiiiiiinst di burde prøve det før di legger ut på en slik reise :giggle:

nei - di som hadde vurdert tanken på å sende dattern sin ut på dette burde få undersøkt hodet sitt

Link to post
Share on other sites

Uansett seilerdyktighet, uansett modenhet, uansett intelligens, så er man i en alder av 13 år ikke i stand til å begripe hva det kan innebære å seile jorden rundt alene. 13 år er rett og slett ikke nok tid til å erhverve den livserfaring som er nødvending for å ta et slikt valg på selvstendig grunnlag.

Bare litt redigering, så blir det bra:

 

"Uansett seilerdyktighet, uansett modenhet, uansett intelligens, så er man i ikke i stand til å begripe hva det kan innebære å seile jorden rundt alene."

Link to post
Share on other sites

Men nå vil vel mang mene at det uansett er galskap å legge ut på et solo seilas jorden rundt.

Hvist et slik selilas som det her er snakk om ville bli en virkelighet, så ville dette bli fulgt med argusøyne både fra presse og oppunion.

Derfor er det liten risiko for at denne jenta ville blitt fullstendig overlatt til seg selv.

Link to post
Share on other sites

helt enig med jarle b her.. "vi" snakker om galskap når vi ser tullekjøring osv her hjemme. og så vil noen mene det er greit å slippe en 13åring ut på det åpne hav alene ????? med mindre hun får med seg følgebåt er dette idiotstreker..

Nå har hun jo allerede blitt sluppet ut på det åpne hav alene - og klart seg fint. Hun har seilt tur/retur Nederland-England alene, i et av verdens mest trafikkerte havområder.

 

Det er absolutt ikke det samme som å seile jorda rundt alene, men forutsatt at været holder seg noenlunde bra, er strekningen fra Kanariøyene til Karibia på en del måter mindre krevende enn Nederland-England.

 

Ellers forstår jeg ikke sammenhengen mellom denne saken og at tullekjøring er galskap. Hva man enn kan si om denne jenta er vel tullekjøring ikke det første som faller en inn...

Link to post
Share on other sites

at phsykologer er uenig i det meste vil jeg tro at di er enige at ei 13 åring ikke er i stand til dette alene

hvis det er en haug med følgebåter er hun plutselig ikke alene og kan derfor heller i ettertid heller ikke hevde å være verdens første 13 åring alene verden rundt -

håper barnevern og alt og alle blander seg og stopper galskapen - og at foreldrene får en skikkelig smekk (hjernedøde idioter)

Jeg tør hevde at hadde jeg turt å sende en av unga her uansett alder på en slik tur hadde jeg ikke vert redd for og glad nok i dem

Link to post
Share on other sites

Jeg er absolutt ikke enig i at en 53 åring uten seilerfaring er bedre skikket til en jordomseiling enn denne jenta på 13 år. Min erfaring er at langt fra alle 53 åringer klarer å lære seg sjømannskap. Mange av dem bare tror det selv for de er for stolte til å la andre lære seg dette, og derfor raser de også rundt som villmenn i femknops soner helt til de treffer et skjær. Så får de båten reparert og så fortsetter de akkurat som før.

 

Denne jenta har kanskje fått seg en opplæring og en erfaring som vi gamle gubber bare kan se langt etter, for hun ble kanskje opplært i en alder hvor hun var mottakelig for lærdom?

 

Jeg synes mange har en feil oppfatning av hva som er forskjellen på en seilas og en langseilas. Man skal i grunnen ikke så langt fra land før båtene må være utstyrt akkurat likt og mannskapet må være drillet på akkurat de samme potensielle hendelsene.

Eneste forskjellene på disse to seilasene er vel hvor mye reservedeler man må ha med og hvor mye penger man må ha på Visa kontoen.

 

Man skal ikke sjekke så fælt mange båter teknisk for å finne ut hvor lite 53 åringene har lært om sikkerhet, og dette til tross for at mange av dem har hatt båt i 20 år. Da er det kanskje heller ikke rart at mange mener denne jenta ikke er skikket for en slik seilas, for man er kanskje ikke skikket selv uten å vite helt hvorfor.

Link to post
Share on other sites

men kva med orkanar, piratar etc

Orkaner er vel ikke det største problemet. De blir vanligvis varslet god tid i forvegen, og det er mulig å ta sine forhåndsregler.

Men uvær generelt er selvsagt noe en må ta høyde for i planlegningen.

 

Pirater...

Som det er blitt hevdet av en del andre deltagere i denne debatten, så er det statistisk mye farligere å bevege seg ute i en Europeisk storby, en ute på de syv hav.

Link to post
Share on other sites

Vedrørende å være forberedt.

 

Jeg kjenner ikke denne jenta og hvilken opplæring hun har fått, men jeg kjenner til noen få gutter og jenter som jeg tror hadde klart denne seilasen uten problemer.

 

Jeg har blitt kjent med dem gjennom arbeidet med å gjøre båtene sjøklare og derfor har jeg fått lære litt om hvordan disse familiene har oppnådd det de definerer som sikkerhet og sjømannskap for alle ombord. Barna har måttet lære seg å være mannskap, styrmann og kaptein, noe som innebærer blant annet at også barna skal kunne seile båten alene og navigere selvstendig.

På dette området tror jeg mange tenker feil, for man undervurderer andres evner og lar ikke barna slippe til. Målet må etter mitt syn å gjøre seg selv overflødig i tilfelle man dør av hjertestans på veien.

Noen velger å reise på jordomseiling før barna begynner på skolen men andre venter til barna blir eldre for da blir de en resurs om bord.

 

Litt komisk kan det sikkert virke for noen, men i den ene familien så trente de barna opp til å tenne nødbluss og skyte opp nødraketter fra et basseng i hagen på selveste nyttårsaften. Barna har dessuten hoppet på sjøen i overlevelsesdrakt på vinterstid med ”grab bag” flere ganger, lært seg til å oppgi posisjon, tenne nødbluss etc. samt lært seg hvordan redningsflåten virker ved å løse den ut etc.

 

Jeg tror det er en gigantisk misforståelse å tro at man mestrer det meste bare man er gammel nok, for ofte fører dette argumentet bare til en falsk trygghetsfølelse.

 

Om barna klarer å følge skolepensum på lik linje med alle de andre A4 menneskene er vel underordnet, for man gjør jo dette for å være litt annerledes uansett. Å blande pirater inn i diskusjonen er jo morsomt, for det finnes vel ingen vaksine mot dette uansett alder?

Link to post
Share on other sites

ja. og jeg synes selvsagt ikke det var spesielt smart heller...

 

helt enig - utrolig at så mange her syntes det er helt ok og gjennomføre dette

og den phsykologen som hadde syntes dette var helt greit ville jeg hørt uttalelsen fra og begrunnelsen for det

som nevnt her er det mange som har vært med på store turer i ung alder inkl også via skolen - vi har endel gutter og jenter som detter utfor skolen og a4 opplegget og at di får være med på slikt er sikkert bare sunt men di er ikke alene

 

dette er et skoleksempel på det vi kaller 1-0 til barnevernet :giggle:

Link to post
Share on other sites

Og det ligger nærmest i kortene her at dette dreier seg om curling-foreldre, og det gjør jo ikke saken bedre.

Mange her har vært inne på lignende tanker, og jeg skjønner ikke hvorfor, for så vidt jeg vet finnes det ingenting som underbygger at dette er foreldrenes prosjekt. Tvertimot har faren uttalt at han håpet at Lauras England-tur skulle få henne på andre tanker, mens Laura selv bare ble mer tent på prosjektet.

 

At denne ideen dukker opp her på Baatplassen er enda underligere enn om det hadde skjedd andre steder. Spesielt her må det da være mange som i likhet med meg selv har vokst opp med at vi måtte hales ut av båten heller enn å bli tvunget om bord? Hallo? Er det noen som kjenner seg igjen? Er det evt. et særnorsk fenomen som ikke gjelder barn og unge i andre land?

 

Eller er dette rett og slett virkeligheten for en del foreldre? At de ikke kan forestille seg at barna deres kunne ønske å gjøre noe slikt uten at foreldrene tvang dem til det? Det betyr ikke at andre barn og foreldre har det på samme måte.

 

Jeg vil påstå at en person på 53, helt uten seilererfaring, er i bedre stand til å bedømme egen skikkethet for en jordomseiling enn et barn på 13 som har seilt hele livet.

I snitt har du helt rett, men det er ikke gjennomsnittspersoner vi ser på her. I virkeligheten er det slik at mange 53-åringer vil være helt ute av stand til å bedømme dette, mens noen 13-åringer vil ha veldig gode forutsetninger.

 

Ingen fagpersoner innenfor psykologifaget vil argumentere mot det.

Enig, så sant du fortsatt mener gjennomsnittet. Men (heldigvis) finnes det ikke så mange gjennomsnittspersoner, så det ville være svært merkelig om alle psykologer mente det samme om dette. De møter utvilsomt både uvanlig modne ungdommer og 53-åringer som sliter med å få skikk på livet.

 

Nettopp dette er også poenget til retten i Nederland. De sier at en 13-åring i alminnelighet ikke har det modenhets- og utviklingsnivået som må til for å klare en slik seilas. Derfor ønsker de å få undersøkt Lauras utviklingsnivå og har satt av tid til det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...