Jump to content

Ville du latt din datter på 13 år seile jorden rundt alene?


Wasco

Recommended Posts

Litt uklart hva du mener. På den ene siden sier du at dette er vanvittig enkelt. Det er jo flott, for det betyr at mange her har bekymret seg helt uten grunn! Men i neste setning er det plutselig såpass krevende at hun ikke må gjøre det alene første gangen.

Jeg mener det er enkelt å krysse i fint vær, akkurat like enkelt som å seile en hvilken som helst annen plass i fint vær.Apekatten kan også trykke et par ganger på en autopilot av og til (for å sette det på spissen). Sjansen for at det er fint vær hele veien er desverre liten, i tillegg som jeg har skrevet tidligere kan det også bli for fint vær. grunnen til at jeg mener hun bør krysse feks Atlantern først med følgebåt, er at det ikke er sikkert hun takler ensomheten der ute. Kanariøyene til Karibien er minimum ca 2500 mil, så kan jo de som vet hvor fort en sånn seilbåt går rekne ut hvor mange døgn det blir, klin alene, muligens uten å se et annet fartøy på hele turen. Har sett kadetter på 20 år bryte sammen ombord på fartøy med 25 mann ombord (enslig nasjonalitet sammen med andre nasjonaliteter)

 

Som jeg nevnte i et annet innlegg, er det ikke slik at hun enten må seile jorda rundt alene eller ikke. Hun kan avbryte hvis ting blir vanskeligere enn hun trodde.

Er ikke bare å ringe hjem og si man vil avbryte når man er 1000 mil fra land. Nærmeste skip kan også være et par hundre mil eller mere unna.En nedbrutt tenåring, nesten uten muligheter for assistanse innen kort tid,muligens et par døgn, kan ta skade av slikt.

 

 

...Nederland-England ikke er noen kjempedistanse, men jeg har stor respekt for at hun klarte det alene. Kjenner du til andre 13-åringer som har gjort det?

Selvfølgelig har jeg og respekt for det, hun er jo bare 13, men en jordomseiling er som sagt noe helt annet. Kjenner heldigvis ingen foreldre som hadde latt en 13 åring gjøre det.

 

Lurer fremdeles på om det er noen som har foretatt singlehandseilaser, over flere uker, som anbefaler en 13 åring å gjøre det?

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Er ikke bare å ringe hjem og si man vil avbryte når man er 1000 mil fra land.

Jeg diskuterer gjerne med deg, men jeg synes du skal vise meg respekten at du siterer meg korrekt. Jeg har ikke på noe punkt hevdet at det er kurant å avbryte midt i Atlanteren, men at veien frem dit gir gode muligheter for å bli kjent med stadig større utfordringer og bruke det som grunnlag for om hun (eller foreldrene) vil fortsette.

 

Selvfølgelig har jeg og respekt for det, hun er jo bare 13, men en jordomseiling er som sagt noe helt annet. Kjenner heldigvis ingen foreldre som hadde latt en 13 åring gjøre det.

Ikke jeg heller, men det skyldes jo nettopp at jenta er ganske unik. Jeg kjenner heller ingen foreldre som har en 13-årig sjakkspiller i verdensklassen eller foreldre med en 10-åring som studerer matematikk ved universitetet. Men de finnes, og som nevnt har jeg møtt en far med en datter på 10 år som var en kløpper til å håndtere en stor motorskøyte i passasjertrafikk.

 

Jeg mener ikke at dette er sammenlignbart med å seile jorda rundt, men det finnes en del unike barn og ungdommer som har helt andre forutsetninger og muligheter enn jevnaldrende. Derfor er det helt opplagt at de aller fleste vil svare Nei på spørsmålet som startet denne tråden, akkurat som de fleste vil svare Nei på om de vil la deres 13-årige sønn spille sjakk mot de aller beste i verden. Det betyr ikke at ingen 13-åringer klarer det.

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden barnevernet blir nevnt i denne saken så kan vi vel hylle dem for de gjør tross alt et viktig stykke arbeid i vårt moderne samfunn. Men så tror jeg ikke vi skal glemme at det er veldig mange barn som sliter med blant annet rusavhengige foreldre etc. og at barnevernet er til for å verne barnet.

Det heter vel så fint at når barnet er fylt 15 år så skal det legges ekstra vekt på hva barnet mener, men her tror jeg vi må vurdere individuelt. Det finnes mange under 15 år som vet hva de vil og kanskje enda flere over 15 år som ikke vet hva de vil.

 

Jeg blir litt provosert som foreldre når det nevnes at stillingen er 1-0 til barnevernet i denne saken, for det er en rekke eksempler på at når barnevernet vinner så taper barnet. Jeg vil bare nevne at jeg synes det er klokt av Nederlanske myndigheter å ikke dømme raskt i denne saken fordi jeg mener at her skal barnets behov tas hensyn til, og det til tross for at hun er under 15 år. Som SW allerede har nevnt så er hun kanskje eller høyst trolig unik, og da mener jeg hun må få muligheten til være unik også under denne vurderingen som myndighetene skal gjennomføre.

 

Jeg har selv to ”søte små” som har vokst til hvorav den ene er meget målbevisst. Til tross for at hun er yngst har jeg hatt lang mindre bekymringer for henne enn den eldste under oppveksten.

Som foreldre har man et ansvar, og det ville ikke bare være meningsløst å behandle to forskjellige barn likt, det ville etter mitt syn være uansvarlig. Det er her vi foreldre har et fortrinn foran barnevernet mener jeg, for vi trenger ikke å følge boken alltid.

 

Jeg har akkurat tatt på meg et oppdrag som går ut på å drive yrkesrettet opplæring for ungdom, og jeg kan love dere at disse ungdommene higer etter en læreform som passer for dem. Det er ingen grunn til å holde dem tilbake for de er alle sammen utrolig flinke hvis de bare får lov.

Det er utrolig hvor mye selvstudie disse ungdommene er villige til å gjennomføre på eget initiativ når det handler om noe som interesserer dem.

Link to post
Share on other sites

provosert???? hmmm - ganske provoserende når det er såpass mange som mener dette er helt ok ..........

det blir rett og slett bare j&%¤#& dumt - skal vi åpne for behovsprøving på alt???? min datter på 16 er så moden at hun burde ta bil lappen nå med engang - min sønn er så moden at han burde få motorsykkelappen enda han er bare 14 år - min sønn er så moden at han burde fly passasjerfly enda han er bare 17 -

koko :crazy:

hadde uansett vært en dyr lærepenge og funnet ut i etterkant at det gikk til hel¤#" med båt og jenta

Jeg tror ganske bestemt at di som er for dette ikke aner eller har prøvd soloseiling og/eller er bare skikkelig tette i nøtta

overmoden in my ass

Link to post
Share on other sites

Jeg blir litt provosert som foreldre når det nevnes at stillingen er 1-0 til barnevernet i denne saken

Det er ingen som har nevnt at stillingen er 1-0 til barnevernet.

Det jeg skrev i en kommentar var at det var 1-0 til Jarle B.

Men denne kommentaren ble avsluttet med en animasjon - :giggle:

Regner med at de fleste oppegående mennesker vet hva denne animasjonene beyr.

Hvis noen skulle være i tvil, det betyr at dette var men som en ironisk bemerkning fra min side.

 

En kommentator her inne mener jeg bruker for mye animasjner i mine innlegg. Men hvis en forstår animasjonene, vil en også forstå "tonen" i det som blir skrevet.

 

Jeg ironiserer ikke over selve saken.

Det jeg ironiserer over er at Jarle B på sin side bruker et veldig sterkt "språk" i det han skriver. Med mange "selvsensurerte" ord og uttrykk som...j&%¤#& dumt, gikk til hel¤#" med båt o.s.v.

 

 

det blir rett og slett bare j&%¤#& dumt - skal vi åpne for behovsprøving på alt???? min datter på 16 er så moden at hun burde ta bil lappen nå med engang - min sønn er så moden at han burde få motorsykkelappen enda han er bare 14 år - min sønn er så moden at han burde fly passasjerfly enda han er bare 17 -

koko :crazy:

Nå har vi vel avklart den juridiske delen av denne saken.

Jenta har ikke lov å føre denne båten innenfor visse geografiske grenser. Men utover det er det fritt fram.

Hva sertifikat på bil og motorsykkel angår. Så er det også her ulike lover og regler. I enkelte amerikanske stater kan 16 åringer ta lappen og kjøre bil.

Er dette fordi ungdomene i disse statene er så mye smartere en norske ungdommer?

Selvsagt ikke. Det er snakk om lokale bestemmelser, og de kan variere.

 

Jeg mener fortsatt at jente ikke bør legge ut på en slik tur.

Men jeg mener også at det må være lov å belyse denne saken fra alle tenklige og utenklige vinkler.

 

Det finnes som kjent barn og unge som utmerker seg og skiller seg fullstendig ut fra det som er "vanlig"

Som nevnt i en anne post.... 10 åringer som studerer matematikk på universitetsnivå, internasjonale stormestere i sjakk som knapt har kommet i stemmeskifte...osv...osv.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En kommentator her inne mener jeg bruker for mye animasjner i mine innlegg. Men hvis en forstår animasjonene, vil en også forstå "tonen" i det som blir skrevet.

Nei, mente ikke du bruker for mye animasjoner (ikoner). Jeg synes det er helt greit at folk bruker en smiley e.l. der det passer for å vise hvordan noe er ment. Jeg tenkte på den store animasjonen i signaturen din, den er ganske dominerende.

 

Hilsen kommentatoren :smiley:

Link to post
Share on other sites

det blir rett og slett bare j&%¤#& dumt - skal vi åpne for behovsprøving på alt???? min datter på 16 er så moden at hun burde ta bil lappen nå med engang - min sønn er så moden at han burde få motorsykkelappen enda han er bare 14 år - min sønn er så moden at han burde fly passasjerfly enda han er bare 17 -

koko :crazy:

Helt enig, men hvorfor bringer du dette inn her? Ingen har da tatt til orde for at faste aldersgrenser for førerkort skal endres eller tilpasses modenhet? Saken med Laura handler heller ikke om jussen rundt faste aldersgrenser.

 

Med bil, motorsykkel og passasjerfly har man dessuten store muligheter til å påføre andre skade og til og med drepe dem. Den muligheten har man med en liten seilbåt også, men den er helt minimal. Det er ikke faren for andre som er sentral i denne diskusjonen.

Link to post
Share on other sites

Takk for fint innlegg, jeg deler dine erfaringer med ungdom.

 

Det heter vel så fint at når barnet er fylt 15 år så skal det legges ekstra vekt på hva barnet mener, men her tror jeg vi må vurdere individuelt. Det finnes mange under 15 år som vet hva de vil og kanskje enda flere over 15 år som ikke vet hva de vil.

Absolutt, og dette starter faktisk allerede ved 12 år. Fra Barneloven:

 

Når barnet er fylt 7 år, skal det få seie si meining før det vert teke avgjerd om personlege tilhøve for barnet, mellom anna i sak om kven av foreldra det skal bu hos.

 

Når barnet er fylt 12 år skal det leggjast stor vekt på kva barnet meiner.

 

Barn som er fylt 15 år, avgjer sjølv spørsmål om val av utdanning og om å melde seg inn i eller ut av foreiningar.

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg diskuterer gjerne med deg, men jeg synes du skal vise meg respekten at du siterer meg korrekt.

 

"Hun kan avbryte hvis ting blir vanskeligere enn hun trodde."

 

Dette var det jeg siterte deg på og det er et korrekt sitat med all respekt. Kystseilas har hun jo vist at hun kan håndtere, så selvfølgelig kan hun avbryte nesten når som helst nærme land. Men hva hvis det skjer noe som gjør at hun vil bryte langt til havs?

 

Sjansen for at alt skal gå bra og at en 13 åring kan klare å seile jorda rundt er absolutt tilstede, men er det verdt det hvis det går galt?

 

Er helt enig med deg i at barn bør få sjanser til å mestre noe, men et sted går grensen. Jeg mener den går langt før en solo jordomseiling.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

nei enda engang : dere som støtter dette og kunne tenkt dere og latt deres barn gjort dette er hjernedøde eller har ikke tenkt nøye igjennom dette og hva det innebærer for et BARN

er dere helt på jordet???

 

Nei, jeg anser meg definitivt ikke som hjernedød, og jeg sa tidlig i tråden at dersom min eldste datter hadde spurt når hun var 13 ville det blitt vurdert. De andre barna mine hadde fått tvert nei. Det handler om modenhet og hva man som foreldre kan forvente av sine barn. Allikevel hadde jeg mest sannsynlig sagt nei, men jeg har ikke så store motforestillinger som mange andre har.

 

Jeg tror ganske bestemt at di som er for dette ikke aner eller har prøvd soloseiling og/eller er bare skikkelig tette i nøtta

overmoden in my ass

 

Jo, jeg har seilt solo og sammen med andre hvor en god autopilot kunne gjort like god nytte, inkludert en storm som tenåring på åpent hav. Kjenner flere som har seilt tur-retur karibien. Forøvrig seilte min egen datter der helt på eget initiativ da hun var i slutten av tenårene. Har krysset litt lenger ut enn at man ser land, også solo.

 

Jenta har allerede seilt alene tur-retur England som er det område mange som drar på langtur synes er av de minst trivelige. Hun trenger ikke krysse noe hav før ganske langt ut i seilasen og har mange muligheter til å avbryte før hun kommer så langt.

 

Har du mye erfaring fra seilbåt siden du så kategorisk avviser dette?

Link to post
Share on other sites

"Hun kan avbryte hvis ting blir vanskeligere enn hun trodde."

 

Dette var det jeg siterte deg på og det er et korrekt sitat med all respekt.

Nå siterer du én setning fra et innlegg der jeg ganske detaljert beskrev hvordan hun på vei til Kanariøyene fikk stadig lengre havstrekninger å øve seg på. Poenget med dette var at hun kunne avbryte før Atlanteren. I setningen rett før den du siterte viste jeg også til mitt forrige innlegg om dette der jeg bl.a. skrev:

 

"Selvsagt kan hun ikke avbryte midt i Atlanteren (i hvert fall ikke uten en del praktiske problemer), men det er heller ikke den første etappen hennes."

 

Til og med i innlegget du svarer på nå, skrev jeg:

 

"Jeg har ikke på noe punkt hevdet at det er kurant å avbryte midt i Atlanteren, men at veien frem dit gir gode muligheter for å bli kjent med stadig større utfordringer og bruke det som grunnlag for om hun (eller foreldrene) vil fortsette."

 

Istedenfor å svare på innholdet og meningen i det jeg skriver, velger du likevel å bruke den ene setningen som (hvis den leses helt ut av sin sammenheng) kan gi inntrykk av at jeg mener hun kan avbryte når som helst hun måtte føle for det.

 

Det synes jeg ikke er redelig sitering. Skal man diskutere må man prøve å svare på hva den andre mener, ikke hva man har lyst til å tillegge vedkommende selv. Hvorfor plukke ut noe som du allerede vet jeg er enig i?

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det synes jeg ikke er redelig sitering. Skal man diskutere må man prøve å svare på hva den andre mener, ikke hva man har lyst til å tillegge vedkommende selv. Hvorfor plukke ut noe som du allerede vet jeg er enig i?

 

Høres ut som ahamm er enten politikker eller journalist... :lol:

 

Hvor har forresten blitt av den "søte lille båten" til Wasco? Håper den har ikke forlist...

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

men må vel få "lov" å beholde den søte lille båten...

 

Den som kjører at og fram i signaturen din, eller er det bare min Nettleser som ikke viser den lenger?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Nei den er borte...

Jeg skulle redigere bort de to smilyene som sto og viftet med flagg....og i kaoset som oppsto forliste båten min også.... og til tross for iherdig søk med helikopter og varmesøkende kamera er vraket sporløst forsvunnet.. :nonod::nonod:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare en stakkars sjømann

 

Ikke "bare"! Sjømann er et skikkelig, fornunftig, solid og seriøs yrke - sammenliknet med journalister og politikker....

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

nei jeg har verken erfaringer med solo eller seilbåt - men det trenger man aldeles ikke for å skjønne at en 13 åring ikke burde seile jorden rundt alene :smash:

Min påstand er fremdeles at sender man et barn på 13 eller på 17 om så - er man ikke mye redd for ungen sin - og en mor/far som vurderer dette må være bra trang i nøtta - at hun kan klare det - ja det kan hun sikkert men fått lov NEI

jeg så forøvrig intervjuet med henne og hun så voksen ut for alderen ja.........men hadde hun fått lov?? NEI

Link to post
Share on other sites

Jeg vil bare gjennta det jeg har sagt flere ganger før

Jeg hadde aldri latt min datter på 13 år legge ut på en slik tur.

 

Men jeg mener også at det ikke er opp til meg å hevde at de foreldrene til denne jenta hverken er trange i nøtta eller gale.

Jeg kan heller ikke påstå at foreldrene har vikarierende motiver for å få gjennomført dette stuntet.

 

Respek for andre menneskers meninger og ikke minst andre menneskers evne til å vurdere og trekke sluttninger, er en viktig faktor i livet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...