Jump to content

Nye Lomatec innenbord diesel, noen med erfaring ?


VannTro

Recommended Posts

100 grader(hvis jeg ikke husker feil, den var i hvert fall ikke høyere)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har vurdert bytte av motor i min båt. Dette begynner å bli interessant. Men jeg finner ikke noe data på Lomatec motorene (rundt 30 til 40 hk) som jeg vil trenge. Vekt og mål. Det virker ut som importøren gjør en meget god innsats. Dette lover godt. (Men brenn deg ikke ut). Det som alle er interessert i som evt. investerer i en motor er lett tilgang på reservedeler og en seriøs importør.

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen. Beklager forsinkelsen, det har vært meget mye å gjøre.

 

Tusen takk for flott omtale Vanntro, det betyr svært mye :smiley:

Motoren oppførte seg veldig bra alt i alt. Olje tempen lå akkurat under hundre når skipper hadde bånn halm. Vanntempen lå stabilt på ca 78. Tomgangs-gangen lå på 4knop +, max turtall var 2850 rpm, det manglet altså 750 rpm--> konklusjon: meget gal propell.

Noe lyd var det riktignok, men skippern har planer om å oppgradere støyisolasjonen med både polotren og blygummimatte.(bakre motorromsplate var ike isolert i det hele tatt)

Desverre så hadde verken skips & båtutstyr, maritim eller Tess flere "spiral" armerte vannslanger, så vi benyttet oss "midlertidig" av en helt vanlig vannslange, noe som ikke var helt heldig pga mye kriker og kroker som igjen medførte en uheldig brekk på slangen, slik som Vanntro fortalte, men dette så uansett ikke ut til å ha noen innvirkning på vanntemperaturen.

Giret chaltret konstant og mykt, helt uten noen mekanisk "klang klang" både i revers og fremover. Men finjusteringer må til for å få denne helt perfekt, altså ny brakett til gir kabelen må innstalleres pga for brå sving på denne, og nytt hode på vaieren. Den var noe hard å løstrive fra revers.

 

Skippern var alt i alt meget fornøyd og ikke minst meget overrasket over farten. Men med riktig propell og installering av flaps så vil farten øke ytterligere 2-3 knop. Det skal sies at Marex'n ikke er noe typisk fartsbåt, det er jo i prinsippet en "semi deplasement" båt og kan oppleves som noe ustabil ved for høy hastighet.

 

Jeg skal legge ut noen bilder, samt link til video fra prøveturen.

Link to post
Share on other sites

JM, takk jeg skal prøve å ikke brenne meg ut, gløder for alt som har med båt å gjøre, men det har lett for å bli for mye.Hvis det er noe du lurer på så bare send meg en mail eller ring :smiley: Det vil fortløpende komme en hjemmeside www.Lomatec.no med utfyllende teknisk data, samt målsettinger etc.

Har i dag vært i Fredrikstad med kompanjongen min for å bistå med installasjon av en VP md 11c i en Nidelv 24. Det var aldeles skjønt på vannet i dag, men noe kaldt :flag:

 

På mandag skal har vi møte med bank og advokat, så da blir det forhåpentligvis et AS veldig snart :smiley:

Redigert av EXIT II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hasla26

 

Kom til å tenke på en ting...Kan denne motoren være på grensen til å skjære seg på veiv/rammelager siden olja blir så varm. Kan det være en krokete veivaksling, eller skjevhet på rammelager, linjeboring som ikke er på linje.....litt for trange klaringer på lager.

Vanligvis om det er noe galt her, vil det jo oppstå et havari, men kan det være så på grensen.....bare en tanke.

 

 

For noen år tilbake....en 8 cyl Mitsubishi hadde vært varmkjørt, tok ut et veivlager for kontroll, så tydelig at det hadde vært varmt nede på veivaksling, men lager så bra ut. Motor besluttet demontert helt for kontroll. Etter demontering, alle lager i relativt ok tilstand, men det vistes meget godt på godset rundt rammelagerbæringer at varmen hadde gjort sitt. Der var innvendig motormaling blå/brun grunnet varmen. Ved oppmåling av rammebæringer var alle blitt ovale og utenfor toleranse på max mål. Endte med ny motorblokk.

Redigert av Dieselboy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Huff, du gjør meg nervøs Dieselboy. Tror jeg skal få satt inn oljetempmåler i den gamle motoren min. Det som undrer meg er at Lomatec klarer seg med disse små ferskvannskjølte mens vi andre har større sjøvannskjølte kjølere. Men det ser jo ut til at tempen holder seg normal bare ikke på Hasla sin.

Link to post
Share on other sites

Hei kan være en mulighet dette så jeg håper det blir klargjort nokså rask att det blir motorbytte.Hjelper ikke som dem i Nederland sier att kansje ta vekk oljekjøler att tempen blir lavere går ikke ann og holde på sånn.Har byttet kjøler også men ingen ting hjalp og hvorfor skal jeg ta vekk oljekjøleren :crazy: Bare drøye på ett eller annet hvis att det tar lengre tid før denne ryker.Nei her er det noe galt uansett ikke en sommer til med skruing basta. :fishing:

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

EXIT

 

Bare en tanke jeg gjorde. Er så mangt som kan skje uten en god forklaring. Men det er 2 måter å finne ut av min teori på : Demonter og kontrollmål blokken og veivaksel.

Eller kjør motor på max som den er beregnet for over lang tid for å se hva som skjer.

 

Vil også legge til at en dårlig borring av oljekanal i veiv/ramme kan gi redusert smøring og økt varmeutvikling. Men at vi her er i et grenseland som skiller mellom for varm olje eller et havari.

Redigert av Dieselboy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

He he skal jeg drøye lengre demontere motor osv ja kom og hent motoren bare jeg får denne tilbake før våren.Skal snart kontakte dem der nede igjen kan ikke gå en vinter i det uvisse men det vet du,har du fått tid til og snakke med Marc ennå. :drink: Ja dem for komme betale utsett og opp tak og være med på en prøve tur osv.Rart att dem ikke ønsker denne sak ut av verden og skaffe bytte motor.

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Litt utenom.....siden SNØEN laver ned her i nord. Har vel den eneste 6 hk Yamaha snefreser med veivluke. Kan demontere stempel/stake uten å dele motoren.

Fikk et vrak hvor hele sulamitten kom ut i siden på blokken grunnet overrusing. To kvelder og 800 deler hadde jeg meg en som ny snefreser :flag:

Link to post
Share on other sites

Hadde det vært meg byttet motor uten og blunke saken ferdig en gang for alle liker ikke dette skriverie her noe særlig. :cheers: Blir sikkert bedre for andre som har disse motorene osv med bra dele tilgang og rask service hvis problem.

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Helt korekt sånn er det med alt samme hva det er :fishing: Har prøvd det meste med all slags oljer /filter kjøler giver olje trykk osv.Har foresten byttet 25 liter olje i sommer for og se noe forskjell.Motorene er nok bra det er bare denne som jeg har desverre som ikke er helt god..Men litt merklig med att ikke det med større kjøler osv men det er jo ingen andre som har disse problemer. :cool: Motorene har rolig gange og når en har bra girkasse så hører en ikke noe når en bytter over osv.Sprekt panel er det også.

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...