Jump to content

Nye Lomatec innenbord diesel, noen med erfaring ?


VannTro

Recommended Posts

Jeg er ikke fagmann ennå når det gjelder denne motor ,men har alltid ett mål og kjenne vær motor jeg har i båten,da det er viktig hvis stopp for som oftes kan det være en bagatell hvis stopp osv.Men har desverre skrudd en del i sommer for og gå over ting og tang da,men som sagt har en mandags motor..Litt synd att det ikke følger med vanlig bruker manual til motor,bare hvordan du demonterer motor osv.Har i hvert fall fått manual til gir på denne fra progress i Oslo.MvhBjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Sandvik 25. Bra du er fornøyd. Hvordan har girkassen din oppført seg? (du kjøpte Lomatec i den tiden kassene ikke var i tilfredsstillende orden. Ring meg gjerne, sender nr mitt over IM).

Hvis du har noen bilder av installasjonen, eller bilder i det hele tatt så hadde det vært supert om du kunne sendt et par. Det samme gjelder deg Hasla26 og eventuelle andre Lomatecere. Driver nemlig å jobber med en hjemmeside. Mest sannsynlig er den oppe å går om et par uker.

 

www.Lomatec.no

Link to post
Share on other sites

Hasla26. Moril er ikke en Lomatecer. hehe. Er båten på land.

 

Installasjon av LMD4 d32 85 hk i Marex 770 holdiday er nå fullført, eneste som gjenstår skulle kjøper ordne selv (braketter til navigeringskabler, eksos og instrumentering) . Som finish skal jeg pumpe systemet fullt for diesel på mandag, så da håper vi Marexen blir våt innen mandagen er omme :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Ja skal sende deg nummeret hans straks jeg kommer hjem fra Golsfjellet (i morgen). Har nummeret hans blandt kjøpekontraktene :smiley:

Hasla26, ring meg gjerne i morgen, sånn at det ikke går i glemmeboka. Nå får jeg komme meg foran peisen igjen, hadde lovet fruen "NO BOAT" i helga.

 

 

Ps. 18 cm med snø her nå, vinterdekk foran og sommerdekk bak (håper turen ned fjellet blir smertefri).

 

 

Ha en strålende lørdagskveld.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke fagmann ennå når det gjelder denne motor ,men har alltid ett mål og kjenne vær motor jeg har i båten,da det er viktig hvis stopp for som oftes kan det være en bagatell hvis stopp osv.Men har desverre skrudd en del i sommer for og gå over ting og tang da,men som sagt har en mandags motor..Litt synd att det ikke følger med vanlig bruker manual til motor,bare hvordan du demonterer motor osv.Har i hvert fall fått manual til gir på denne fra progress i Oslo.MvhBjørn

ok, det var synd, håper du får orden på den til neste sessong da. jeg lurte på en ting til viss man vill ha en snekke som går litt forter, vad føreslår du da? max pris 200.000kr

Link to post
Share on other sites

Båten blir på land nå har snakket med Marc han aventer svar fra Kina hva som skal gjøres.Kan ikke la denne ligge ute i vinter heller,ordner denne til uka med diverse bytte av cuttless og proppel og pakkboks osv til uka.Det er mange raske snekker motor ola ta ett søk men du kan jo sette på en flaps hjelper litt det.Ellers så er Fram/Joda med riktig motor rimlig og rask. :wink:

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Sandvik 25. Bra du er fornøyd.

ja den har gått bra hele sommeren, jeg er kjempe fornøjd, men måtte justere litt på giret, ringer deg på mandag, har nemelig tenkt på litt hurtigere snekke, kansje kjøpe en litt større motor, har fått ett bra pris på en snekke, med defekt motor, god helg :cheers:

Link to post
Share on other sites

Båten blir på land nå har snakket med Marc han aventer svar fra Kina hva som skal gjøres.Kan ikke la denne ligge ute i vinter heller,ordner denne til uka med diverse bytte av cuttless og proppel og pakkboks osv til uka.Det er mange raske snekker motor ola ta ett søk men du kan jo sette på en flaps hjelper litt det.Ellers så er Fram med riktig motor rimlig og rask. :wink:

 

 

ok. vor mange knop extra gir flaps?

Link to post
Share on other sites

Det kan variere fra båt til båt og hvor stor motor osv.Jeg har flaps på min med Yanmar motor 33 hk økte jeg fra 6,5 knop til ca 7,5 ikke mye men litt gravde seg mindre ned løftet hekken 20 CM.Men det kommer helt ann på formen på skroge osv.Men du for ikke noen rask snekke med 27hk tror jeg kansje 1 til to knop. :fishing:https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=53328

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg litt spent på om Marex`n ble testet i går og om propellen var stor nok.

 

Var en tur i båthavna i går ettermiddag og da var Exit II og eieren av Marex`n å la siste hånd på verket. Dette så veldig bra ut. Fin installering med skikkelige motorlabber(Volvo), Powertrain marineledd, nye slanger til kjøling og eksos, nymalt motorrom. I det hele tatt, dette så veldig profesjonelt ut !

 

Så har du noen nyheter om testing Exit så kom igjen.

(kan legge til at dette har blitt såpass suksess at Exit nå ikke lenger er alene, men har med hjelpemann)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen.

 

Takk for fine innspill Vanntro :smiley:

 

Mørket la seg fort over oss i går kveld, og eieren av båten (også truckføreren) ville vente med sjøsetting til i dag pga dårlig lys på trucken, forståelig.

Installasjonen ble fullført, båten er nå klar for sjøsetting som skal finne sted ved Drammen båthavn klokken 14.45.

Det skal omsider sies at motoren ble startet opp på land, alt så meget bra ut og eier var meget imponert over hvor støysvak motoren var, her har selvfølgelig valg av labber en stor betydning. Perfekt . Girkassen var konstant og fin, chaltret allerede før hendelen kom helt frem.

 

Vi gleder oss som unger til sjøsetting i dag, det har vært en søvnløs natt.

 

Bilder og videor av seansen vil bli offentliggjort senere i dag.

 

Da går turen til Drammen :smiley:

 

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Tenker jeg møter opp jeg. Spent.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det kommer nok litt oppdatering fra Exit med film-link og ting.

 

Jeg var med på test turen og det må jeg bare si var imponerende. Dette var en sterk og støysvak moter. Installeringen var også perfekt. Fantes ikke kast i aksel og både vann og oljetemp var perfekt.

Riktignok må en kjølevannslange legges litt annerledes grunnet litt skarp bøy, men det resulterte ikke i dårlig kjøling.

Hva farten angår var den ikke annet enn imponerende selv med feil propell. 15,8kn !!! (vi var 4 stk om bord)

Jeg har heller aldri opplevd en så støysvak gearkasse, kunne ikke merke når den ble satt i gear og det fantes ikke en lyd fra den. Tror den heter TMC 260 (mekanisk med varmeveksler)

 

Men som sagt, det kommer nok mer utfyllende fra Exit II

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...