Wasco Svart 19.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2009 (redigert) Med tanke på at du fikk denne båten så og si gratis, synes jeg du har et flott utgangspunkt. Selvsagt finner du alltid flere ting som ikke er som det skal. Men som nevnt, du tar en avgjørelse om hva du vil og hvor du vil med båten din. Kos deg med den båten du har og så fikser du litt etter hvert. Hva designet på overbygge anngår, så kan det jo være mange meninger om det. Men hovedsaken er jo at du trives med den båten du har. Ikke sett i gang med for store oppgaver, for da kan du fort bli skikkelig missmodig. Hvis du skal til med nytt overbygg og hele pakka, bør du i hvert fall vite veldig godt hva du gir deg ut på... Den dagen det ikke lenger er kos å holde på med båten, kan det fort bli et mareritt Kos deg og nyt livet på sjøen... Redigert 19.September.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
nedgård Svart 19.September.2009 Del på Facebook Svart 19.September.2009 tusen takk for kommentarer:) prisen ekelte anga syns jeg var veldog ok. men må få klargjort dette; BÅTEN ER IKKE TIL SALGS! bare syntes det var litt artig å spørre om verdi, da temaet alikevel var oppe trehesten, det er vanskelig å angi verdi på båten din, det spørs helt på øyet som ser, spørs helt på smaken til vedkommende. MEN en ting jeg har erfart er at det blir fort veldig mye vanskligere å selge en ting, bare den har en liten feil, bare det er en liten ting som ikke er bra. mener at så fort det står f.eks "bra og påbegynt opjekt, litt oppussing gjenstår" er det nok til at veldig mange styrer unna båten. om det er noe sm er påbegynt/halvferdig, vil de fleste rive dette da evt kjøper antakeligvis ikke har samme meninger/smak eller nøyaktighetsnivå som selger. det jeg pøver og si er at prisen må langt ned for å få solgt et prosjekt i dag, folk har ikke sans for å ordne ting, folk har bare sans for å bruke (ferdige) ting Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 20.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2009 Det var da godt å høre at du ikke skal selge den flotte båten din nedgård.... Ble nesten litt bekymret jeg... Båten din og den innsatts du viser for å bevare henne i sin flotte form, er kilde til innspirasjon for alle oss andre. Når det gjeller trehest sin båt, så mener jeg at det er store potensialer i den båten. Men vi vet jo at det ikke er lett å omsette slike prosjekt. Det kan vi se på alle de påbegynte prosjektene som til en hver tid ligger ute for salg på fek FINN. Men min erfaring er at det selvsagt finnes ulike folk med ulike oppfattninger av hva båtliv er. Noen, og sikkert de fleste er mest opptatt av å ha en båt som gir dem minst mulig arbeid, og hvor alt er klart til bruk. Men så finnes det noen særinger - slike som meg. Som synes at akkurat det å få ta tak i et prosjekt, og bruke tid og penger på å få det til å fremstå som en flott båt.....det er toppen av salighet. Da blir det slik at hver gang du finner litt råte, eller noe som må fikses, så blir du i godt humør Selvsagt er ikke dette morro hvis du har betalt store penger for en båt. Men når du vet at dette ikke har kostet skjorta, og du var innstilt på at her var det en del å gjøre. Da blir det ikke en nedtur, men en utfordring. Ja, jeg vet jeg er litt gal, men det er en herlig galskap... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Gutek Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Hei Trehest ! Eg trur du skal la vera å kosta særleg mykje på den båten din.Du fekk han for 6 lappar og det var kanskje riktig pris nåt ein tenkjer på at den var tilklint med plast.Eg syntest at det var eit flott overbygg og innreiing.Men skal du nå måtta kost mykje på overbygg og innreiding,kva vert då att av det du kjøpte ?Eit plastbelagt Skrog med ein gammal motor.Det er ikkje mykje vert,og ikkje mykje å kosta på.Eg trur ikkje du får att mykje for påkosting her så lenge du har det skroget.Så dersom du ikkje er fornøgd med å ha den meir eller mindre slik som den er - kvitt deg med han !Eg har gjort den tabben sjølv to gonger - å kosta masse tid og ein god del pengar på innredning 0g overbygg på skrog som ikkje var ver det. Du har anlegg for å bli ein dugande båtkar,-skifta bard og alt mulig,men eg trur eg vil rå det til å skaffa deg eit betre emne som du kan kosta på utan å tapa så alt for mykje.Kanskje kunna få at for utlegget og kanskje litt for arbeidet og dersom du skulle selgja. Helsing fra ein annan Sogning - Gutek Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 20.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2009 Tror ikke det er realistisk å tro at du kan få stort mer en 10-12000 for båten slik den står i dag Trehest... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
marexkaren Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Gutek Er vel egentlig veldig einig med deg gutek desverre. Enten så får jeg bruke den til det ikkje er meir av denne båten eller selge den til ein som kan ta stafettpinnen vidare. Har og ein anna båt på hand som passar meg og min familie bedre.... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=58275 Mitt prosjekt Link to post
skorgenes24 Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 (redigert) Trebåt er og blir trebåt = mangel på fritids problemer... Altid noe som kan gjøres.. Kjøpte selv en trebåt i sommer som jeg håper er klar for sjøen neste vår/sommer. Etter en nærmere inspeksjon av skrog utvendig og innvendig, overbygg og motor har det dukket opp en del mer en først antatt. Men det er vel som forventet av trebåt... Under inspeksjon, skraping av skrog fant vi en god del bly bøter bak ved ror og langs kjøl, bunn bord... Etter og har tatt vekk dem fant vi litt av hvert.. råte blant annet... Så her må vi nok kontakte en båtbygger for overslag på bytte av de bitene som er dårlig.. pris: 10 000 eller mer... men båten skal være i familien i mange år så det er det verdt. Flere spant/bånd er knekt så de må byttes. Dekket ser ganske fint ut så det trengs kun og oljes og nates på nytt.. Overbygget fant vi noe råte så her må noen av veggene byttes. Innredning og kledning i lugaren trenger også enn oppdatering og kalesj mangler... Denne båten kosta 5000. Så vis jeg ikke tar mye feil har trebåteier et mye bedre utgangspunkt til en rimligere penge... Eller hva tror dere? Redigert 20.September.2009 av skorgenes24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
marexkaren Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 (redigert) Tror ikke det er realistisk å tro at du kan få stort mer en 10-12000 for båten slik den står i dag Trehest... Berre eg får igjen summen av det eg har lagt ut på denne so er eg fornøyd. Forbanna dette her men det er bedre og gje seg før eg har lagt ut astronomiske summar og timar og så finne ut at det ikkje er noko og drive med. Blir vel plastbåt min neste båt Redigert 20.September.2009 av trehesten (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=58275 Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 20.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2009 Blir vel plastbåt min neste båt Det håper jeg da inderlig at det ikke blir... Men det er jo heller ingen som sier at du skal oppgi prosjektet ditt.. Bare at du skal være realistisk i forhold til din målsetting... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Blir vel plastbåt min neste båt Det er jo et tryggere utgangpunkt da, ingen tvil om det. Men båt som hobby er skjelden god butikk,om man skal se rent økonomisk på det. Uansett om det er tre eller plast. Men man skal ikke se helt svart på dette, kosen ved å få til noe selv, og flotte turer på sjøen er verdt mye det også. Det gjelder bare å holde utgiftene på et nivå man klarer å håndtere samt at det står i forhold til verdien på prosjektet, verre er det ikke.Om du legger ut 20.000,- og deretter selger båten for 30.000,-, er det jo helt OK. Men om du legger ut 100.000,- og selger den for 10.000,- så kan det lett føles enda litt verre enn saken med banankaken.... Om du har planer om familieturer med god plass og praktiske løsninger ville jeg nok vurdert plast ja. Men om du har båt for kosen ved å jobbe med båten og finner glede i småturer i nærområdet og fisketurer året rundt, ja da er vel trebåt en vel så grei løsning. Men at det er mer arbeid med tre enn plast, det er det vel ingen tvil om. Men for mange er jo dette hoveddelen av båtlivet. Jeg kjenner flere som ikke engang sjøsetter hvert år, men koser seg med båtpussen likevel... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
marexkaren Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 (redigert) Det håper jeg da inderlig at det ikke blir...Men det er jo heller ingen som sier at du skal oppgi prosjektet ditt.. Bare at du skal være realistisk i forhold til din målsetting... Me får sjå, me får sjå. Uansett så blir det BANANKAKE i dag Men frå spøk til alvor. Så har eg jo ein 24 fots båt liggendes i hagen og, Tenkte jeg skulle legge litt tid på den, og fikse den opp og bruke den til småturer og så ha ein plastbåt til lengre turer. Må berre sette meg ned og tenke meg om. Redigert 20.September.2009 av trehesten (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=58275 Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 20.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2009 (redigert) Du får ta et bilde av bannanka og dele med oss.... Ellrs holder jeg på med vannstoffperoksyd og ammoniak for å få tatt knekken på noen gjenstridige blåmann flekker på skottet til styrhuset. Det måtte spessialbestiles på apoteket, så jeg fikk det først i går. Den ammoniken er kraftige saker...tok av meg maska litt for tidlig og kom litt for nært med nesa oppi det glasset hvor ammoniaken var.... Det reiv godt, for å si det sånn Tror jeg foretrekker lukta av din hjemmebakte bannankake... Redigert 20.September.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
marexkaren Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Du får ta et bilde av bannanka og dele med oss.... Ellrs holder jeg på med vannstoffperoksyd og ammoniak for å få tatt knekken på noen gjenstridige blåmann flekker på skottet til styrhuset. Det måtte spessialbestiles på apoteket, så jeg fikk det først i går. Den ammoniken er kraftige saker...tok av meg maska litt for tidlig og kom litt for nært med nesa oppi det glasset hvor ammoniaken var.... Det reiv godt, for å si det sånn Tror jeg foretrekker lukta av din hjemmebakte bannankake... Ja du kjenne lukta av ammoniakken langt inn i lillehjernen. Det rensker godt opp i nasa og . Er nok bedre lukt av kaka ja Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=58275 Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 21.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2009 Gjennstridig blåmann Det er da utrolig hvor gjennstridig denne blåmann, blåmann bukken min er. Nå har jeg prøvd med klorin, ferro-bet og til slutt 4 omganger med vannstoffperoksyd og ammoniak. Men enda er det litt igjen.... Lurer på om det i det hele tatt er mulig å bli kvitt dette. De to siste gangen jeg har påført ammoniaken har det ikke vært noen synbar kjemisk reaksjon. Betyr dette at det ikke skjer noe i det hele tatt? Ellers heter det at vannstoffperoksydet skal trekke inn i trevirket før ammoniaken påføres. Men hvor lenge skal vannstoffperoksydet få trekke inn? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
nedgård Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 mye forskjellige meninger om blåved, men fakta er nok at man ikke blir kvitt det. ja, man kan få det pent, nesten usynlig om man tar seg god nok tid, men blåved er noe som er kommet for å bli. du kan bruke en hel vinter på å gå å vaske mer Ferro-bet, gjenta prosessen hver lørdag. du får nok et fint resultat også, men om noen år er det like fullt synlig. blåveden er der hele tida, du bare vasker den ren. Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Wasco, som jeg har nevt tidligere har jeg liten erfaring med blåmann. Men lurer litt på om du kan merke noen fasthets forskjeller mellom den "friske" veden og der det er blåmann. Ps har du fått snailmail av meg? Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Blåmann lar seg vel strengt tatt ikke fjerne helt, du klarer kun å bleke den en del slik at den ikke blir så fremtredende som før. Så jeg tviler litt på om du klarer å få bort mer enn du allerede har gjort til nå. Jeg ville stoppet der, og brukt litt beis i passende farge før lakkering for å skjule restene av blåmannen. Eventuelt blandet beis i oljen på de første tre-fire strøkene (teakfarget beis burde passe bra). Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 21.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2009 men om noen år er det like fullt synlig. blåveden er der hele tida, du bare vasker den ren. Takk for de trøstende ordene... Men det er jo noen som skryter av dette produktet, og mener at det er fungerer.Boracol Men lurer litt på om du kan merke noen fasthets forskjeller mellom den "friske" veden og der det er blåmann. Ps har du fått snailmail av meg? Nei jeg har ikke sjekket dette med fastheten.. Får ta en test med en kniv litt senere i dag. Nei jeg har ikke fått pakken enda. Men kanskje den kommer i dag. Håper det gikk greit med betalingen. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 21.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2009 Eventuelt blandet beis i oljen på de første tre-fire strøkene (teakfarget beis burde passe bra). jeg har planer om å bruke samme beisen her som jeg har benyttet inne i styrhuset... Så det vil jo kamuflere en del. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
nedgård Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 hyggelig og oppmuntre wasco:) det blir nok enda verre også! haha, neida. holder det fint i sjakk bare du oljer rikelig med jevne mellomrom hvilken beis brukte sist da? mahognybeis? eller annen trebeis? Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Nei jeg har ikke fått pakken enda. Men kanskje den kommer i dag.Håper det gikk greit med betalingen. Har ikke vært inne på kto'n. Jeg hadde ikke forventet at du skulle banke avgårde kr til meg før du fikk pakken på posten. La oss håpe den kommer i dag, den er sånn smartpakke Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 21.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2009 hvilken beis brukte sist da? mahognybeis? eller annen trebeis? Det var en såkalt spritbasert beis, og fargen het Kirsebær La oss håpe den kommer i dag, den er sånn smartpakke Jepp, i dag låg lappen i postkassen, så nå skal jeg på posten...hmm det vil si på Kiwi å hente den... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Klin til med kirsebærbeisen din du! Og mange strøk med oljesuperduperblandingen oppå, så blir det nok lekkert skal du se! Sikkert greit å avslutte med lakk, siden dette er flater du kommer til å ta på mye. Ikke så artig med klissete olje da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 21.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2009 (redigert) Jeg setter inn trevirket med oljesuppe først.. Må bare være nøye med at det ikke danner seg en herdene hinne slik at ikke beisen får feste. I denne settingen har jo beisen først og fremst en estetisk oppgave. Og dessuten trekker ikke trevirket så mye beis når det er mettet først. Det kan være greit, for denne beisen koster over 300 kr literen... Til slutt skal det hele lakkes så det blir blankt og fint... Redigert 21.September.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Champagne Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 (redigert) Jeg setter inn trevirket med oljesuppe først..Må bare være nøye med at det ikke danner seg en herdene hinne slik at ikke beisen får feste. I denne settingen har jo beisen først og fremst en estetisk oppgave. Og dessuten trekker ikke trevirket så mye beis når det er mettet først. Det kan være greit, for denne beisen koster over 300 kr literen... Til slutt skal det hele lakkes så det blir blankt og fint... Hvilken beis bruker du? Dersom du ikke får riktig effekt med den du har, kan du vurdere å legge ett par lag lakk til det dekker, matte grundig ned, for så å benytte lakkbeis (jeg har kun erfaring med rylard sin 'riva mahogany' beis) Så påfører du de nødvendige lag med lakk over dette igjen. Det blir fint det og. Mvh Champagne Redigert 21.September.2009 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.