Jump to content

Båtførerprøven


bliss X

Recommended Posts

HAR EN MAIL IFRA SJØFARTSDIREKTORATET DATERT APRIL DÅ.AT DE LA FREM FORSLAG OM AT ALLE FØDT ETTER 1950, SKULLE TA DENNE BÅT FØRER PRØVEN ,MEN ETTER HØRING I STORTINGET FORANDRET DE DENNE MED 30 ÅR .LITT KYNISK,SÅ HAR DET NOK VÆRT EN LITEN HØRING I STORTING OG REGJERING OM NÅR DE FLESTE VAR FØDT OG DE ALLER FLESTE,LENGE FØR 1980.VEDTATT, FERDIG OPPLEST. OG OVER 60 % AV DISSE HAR BÅTER, STOR BÅTER, KANSKJE.MEN NÅ SLIPPER DE DENNE PRØVEN JA JA MEN SHIP O HOI

Link to post
Share on other sites

Alle burde ta det uansett alder!!

Synes regjeringen og Stortinget burde se på den saken en gang til.

 

Hvorfor kan de ikke bare innføre at alle må ta obligatorisk båtførerbevis?

Det er ingen grunn til at de født før 1980 ikke skal ta båtførerbeviset. Hvem som helst over 30 år, kan fra og med 1. mai 2010 kjøre båt opptil 50 fot uten å ha NOEN kunnskaper.

Det er LATTERLIG!

 

Regjering og Stortinget: Skjerp dere! :-)

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alt her i livet som er logisk, det finnes vel også en regel som sier at dem som er født før 1962 kan kjøre lett motorsykkel uten å ha annet sertifikat enn for vanlig personbil, og de som kjøpte haglgævær før en viss tidsperiode kunne beholde dem, de øvrige må ta jegerprøven... Finnes sikkert massevis av tilsvarende eksempler.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alt her i livet som er logisk, det finnes vel også en regel som sier at dem som er født før 1962 kan kjøre lett motorsykkel uten å ha annet sertifikat enn for vanlig personbil,

Og ikke bare det, men vi har også lov å kjøre lastebil opp til 7500 kg...

Så hvem sa at det alltid er best å være ung :giggle:

Link to post
Share on other sites

Det er ganske riktig at man først la frem et forslag basert på en innføring over tre år.

 

Man ville begynne med de største båtene/motorene og så komme nedover til det som nå er fastsatt. Som en del av denne planen var det skissert at båtførere født før 1950 fikk fritak. Vi gamle vil jo dø ut, litt etter litt :saint::saint:

 

Men ved nærmere ettertanke fant visst noen ut at det da kunne dreie seg om ca 400.000 båtførere som måtte skaffe seg båtførerbeviset i løpet av max tre år og at dette overhode ikke lot seg gjennomføre i praksis.

 

Derfor ble grensen for fritak satt til 1980. Da kan det også komme til å dreie seg om ca 100.000 båtførere og vi må regne med "wild west" når det nærmer seg 01. mai . . . . .

 

Det bør vel heller ikke forundre noen om fritaksgrensen som foreløpig er satt til 1980 blir forandret litt etter litt i årene som kommer . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det bør vel heller ikke forundre noen om fritaksgrensen som foreløpig er satt til 1980 blir forandret litt etter litt i årene som kommer . . . .

 

Neida, jeg regner med at det foreligger en nøye gjennomtenkt plan for opprettholdelse av inntekt fremover.

 

Du vet kanskje når årsavgiften på båt kommer også?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Det bør vel heller ikke forundre noen om fritaksgrensen som foreløpig er satt til 1980 blir forandret litt etter litt i årene som kommer . . . .

Hvordan da mener du?

Mener du at om 10 år vil grensen bli justert opp til alle som er født etter 1990?

Det tror jeg ikke kommer til å skje.

Tanken er jo at det etter hvert skal bli obligatorisk for alle å ha båtførerbeviset. Dette blir jo en naturlig utvikling, etter som de fleste av oss gamlekare av naturlige årsaker blir tvunget til å "mønstre av" i løpet av de neste 20-30 årene.

Link to post
Share on other sites

Hvordan da mener du?

Mener du at om 10 år vil grensen bli justert opp til alle som er født etter 1990?

Nei hva skulle hensikten være?

Jeg mente selvfølgelig at grensen flyttes i retning 1970 og 1960 etter hvert som køen av "de helt unge" blir tatt unna . . . .

Skulle ønske jeg hørte noe nytt om å innføre en praktisk del til båtfører prøven.

Ja, det kunne nok hatt noe for seg, men jeg har ikke registrert at dette er noe tema i debatten . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Jeg tror det er sundt for flesteparten av folka som ikke har tatt den på en stund, å repetere litt. Jeg har den, men tok en ny test for noen dager siden, og jeg ble mildt sagt sjokkert. Jeg hadde ikke engang bestått. Dermed fikk jeg meg en liten "støkk" - og fant ut at nå skal jeg melde meg på kurs for å få oppdatere kunnskapene "litt".

 

Oppfordrer i grunn alle som har gått en stund uten repetisjon til å gjøre det samme. Det er en liten pris å betale, for at alle skal få ferdes trygt og sikkert på sjøen. :-)

Redigert av snadrik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er bare til å ta båtførerbeviset nå. Straks du er 16 vil du kunne bruke det til å kjøre større båter. Er du under 16 vil de samme reglene som alltid har vært for folk under 16 år. (maks 10 knop, 10 hk og 8 meter)

 

Altså, teoretisk vil du ikke få bruk for dette før du er 16, men er utrolig greit å få med seg. Tok det selv når jeg ble 14 år og lærte mye nyttig som jeg har brukt de to siste årene. Bra for selve kjøringen, sikkerheten og holdninger :smiley:

Magnus - Rammet av 3 fots syken som 10'åring!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...