Jump to content

Båtførerprøven


bliss X

Recommended Posts

Forslaget går ut på at kravet til båtførerbevis kun skal gjelde for båter som er større enn 8 meter, eller gjør større fart enn 15 knop eller har større motor enn 25 kw (34 hk).

Virker sånn umiddelbart som ganske greie grenser. Det vel er ingenting i veien for å kunne ha et godt liv på fjorden uten sertifikatet med disse grensene?
Link to post
Share on other sites

Det vel er ingenting i veien for å kunne ha et godt liv på fjorden uten sertifikatet med disse grensene?

Går nok bra det. Alle vet jo at en båt under 8 meter,max fart 15 knop og med en 34 hk motor overhodet ikke er istand til å forårsake de store bruduljer når ting går galt. Jøje meg sier jeg.

:eek::nonod:

Link to post
Share on other sites

Lurer derfor litt på hvorfor man ved å kunne dokumentere allverdens nautisk kompetanse bare får et symbolsk avslag i forsikringspremien! :rolleyes:

Et lite spørsmål; Når forsikringsselskapene gir en liten rabatt til de som innehar formell kompetanse så lurer jeg på om de gir denne fordi man har kompetansen, eller fordi man viser gode holdninger ved å ha (formelt tilegnet seg) kompetansen? Eller kanskje litt av begge?

Antagelig litt av begge, men det er viktig å merke seg at effekten av at du har båtførerbevis eller tilsvarende kompetanse er begrenset dersom mange andre ikke har det, i det minste når vi snakker om en kaskoforsikring. Effekten blir større dersom vi kan anta at nesten alle har denne minimumskompetansen.

 

Om teori og praksis stemmer får vi antagelig se i løpet av årene som kommer. :wink:

 

Forslaget går ut på at kravet til båtførerbevis kun skal gjelde for båter som er større enn 8 meter, eller gjør større fart enn 15 knop eller har større motor enn 25 kw (34 hk).

Det høres ut som fornuftige grenser. Kunne gjerne vært litt kortere enn 8 meter for den saks skyld.

 

Det som blir spennende er overgangsordniner og amnestier. Litt kløning her, og det tar mange år før vi vet om obligatorisk prøve har noen effekt i det hele tatt. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som fornuftige grenser. Kunne gjerne vært litt kortere enn 8 meter for den saks skyld.

Jeg er enig i fart og motorstørrelse, men kan ikke se at lengden på båten :confused: spiller en vesentlig rolle her. 15 m er grensen i dag, og denne synes å være fornuftig.

 

Jeg ser ihvertfall ikke argumenter for at båten skal være kortere enn 8 m for at den skal kunne kjøres papirfritt.

 

J

Link to post
Share on other sites

15 m er grensen i dag, og denne synes å være fornuftig.

15 meter er grensen for krav om D5L ("fritidskystskipper") og dette er et annet sertifikat enn det som omtales som båtførerprøve. Dette er en grense som etter all sannsynlighet fremdeles vil eksistere etter innføring av obligatorisk båtførerprøve. For sistnevnte er det derfor snakk om båter mellom 8 meter og 14,99 meter (i tillegg til kravene om fart og motorstørrelse for alle båter under 15 meter).

 

Jeg skriver "etter all sannsynlighet" ettersom det ikke er utelukket at et lyst politikerhode finner ut at det enkleste er å skjerpe kravene til båter som krever D5L. Ikke en god løsning etter min mening, selv om det ikke ville være helt uhørt å skjerpe D5L-kravet til båter over 12 meter.

Link to post
Share on other sites

Nå fant jeg statstikk som ikke akkurat støtter behovet for en slik sak:

 

Til tross for en økning i 20% i antall båter, har antall skader gått ned med 8%.

Politiet har delt ut flere forelegg enn før, men har også økt fra 4.000 til 10.000 kontroller!

På 90-tallet døde 41 i året på sjøen i året, nå er snittet 34.

 

 

Viser til artikkel i båtmagasinet

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forslaget går ut på at kravet til båtførerbevis kun skal gjelde for båter som er større enn 8 meter, eller gjør større fart enn 15 knop eller har større motor enn 25 kw (34 hk).

Dette er KNBF's forslag. Vi ønsker forstatt at det skal være et element av frihet på sjøen for dem som fører en båt som neppe kan forvolde noen skade av betydning. Norges Seilforbund er av en annen oppfatning. De vil ha 10 fot, 10 knop eller 10 hk. Hva det blir til, er det ingen som vet. Justisdepartementet arbeider nå med lovforslaget, men Sjøfartsdirektoratet har så vidt jeg vet ennå ikke begynt arbeidet med forskriften som bestemmer hvordan dette skal gjøres i praksis. Etter min mening burde dette arbeidet ha startet for lengst! Sjøfartsdirektoratet får forhåpentlig ut finger'n før eller siden...

Hilsen Syvert :sailing:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hei.

Hva skulle dere velge?

Gå på kurs på flere dager a 20-25 timer til ca 1300 kr + matriell og eksamensgebyr

Eller å benytte internett, ta kurset når det passer og med alt av innhold som lesebok, kart, delprøve og tentamen til ca 900 kr + å møte opp på et godkjent sted for å avlegge eksamen ?

MVH

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Jeg tok dette via baatplassen og en samlig hos Poseidon i Stavanger... Fantisk opplegg, og ikke minst samlingen. Jeg hadde nok valgt den har et kurs. Dette fordi kompetansen er for meg viktigere enn selve beviset. Derfor tror jeg det er best om en kan diskutere dette i plenum, jeg lærer mest da.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

:flag: Jeg tror jeg tar det på kurssted min kone tar dette på nette.Jeg mistenker att det er mye mer en skal igjennom på nett kunne jo tro en skal kjøre store tankskip.Jeg har ærfaring fra forskjelige kurs og det blir enklere teori og mere samarbeide med kursdeltakerne til felles om eventuelt vansklige temaer.Dette er min teori om dette,men for allverden en skulle tro det er enkler på nett.Mvh Bjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er dette jeg har lurt på lenge. Har ikke somlet meg til å kontakte sjøfartsdirektoratet for å spørre enda. Det har jo vært diskutert her hvor store forskjeller det er i innhold og kvalitet på dagens båtførerkurs, så hvem vet hva vi kan vente av det kommende sertifikatet.

Link to post
Share on other sites

Hva er vitsen med å ta båtførerprøve nå dersom man ikke vet om den vil møte kravene til det sertifikatet myndighetene er i ferd med å utarbeide?

Du kan så si, men det er nok stor sannsynlighet for at ikke nye krav blir så my større, og at de som allerede har tatt den gamle prøven får godkjent dette som tilstrekkelig. Det er heller ikke noen som vet hvor lang tid det tar før nye krav er klare. Da er det like greit å ta den eksisterende prøven og få dokumentert at du har satt deg inn i regler og kan litt om kart.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at dersom man først har båtfører bevis er det godt nok.

Det jeg tror det kan bli diskusjon utav er nok om en som har kjørt båt før må ta det eller om det blir de som ikke kan dokumentere å ha eiet båt tidligere som må ta prøven.

Jeg mener å ha hørt at EU har innført at alle som er på sjøen (med tilbake virkning) må ta det ?

MVH

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

:sailing:

I mange år underviste jeg på Båtførerprøven. Det var undervisning (24 t) en kveld i uka. Stoffet er omfattende og vi hadde god bruk for tiden som var til rådighet. Erfaringen viste at vi måtte drille på sjømerkesystemet, navigasjon, sjøveisreglene og sjøvettsreglene.

Hensikten med å gå på kurset var at deltakerne forsto og kunne anvende kunnskapene på sjøen og ikke bare deltok for å få "lappen."

En viktig forutsetning for å lære og for at læringen skal sitte er repetisjon. Vi la derfor vekt på øvelser i stoffet og deltakerne arbeidet to og to med oppgavene. Tror at dette gjorde kurset mer matnyttig enn kurs med teori som gjennomgås fortløpende på noen timer.

Jeg er dessverre redd for at noen av "lynkursene" som blir arrangert kanskje gir båtførerbeviset, men det kan vel bli knapt med tid for læreren å vise i praksis og veilede individuelt i de enkelte emnene, lærdommen fra kurset kan da dunste fort bort.

Håper jeg tar feil, det vil jo vise seg. Det viktigste er å øve på og praktisere det som kurset, samme hvilket, prøver å formidle, ikke bare å få lappen.

 

 

:wink::seeya:

mvh

Haba

Link to post
Share on other sites

Enig i Haba's beskrivning her........

 

 

sen lär man ju sig lite oxo på de andres frågor o svar......

 

rekommenderar varmt o ta kveldskurser, det viktigaste er ikke att 'ta' lappen utan att lära sig något !

 

i tillegg er det kul o treffes en gang i uken o snakke båt, navigasjon, o allt annet som tillhör,

man har något o se framåt åt, en hel höst eller vår, det tycker jag er positivt !! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

1) Haba gir en meget presis beskrivelse av virkeligheten.

 

2) Det er ennå ingen som vet hva de nye forskriftene kommer til å innholde i detalj

 

3) Vi har som Sydvesten nevner hatt båtførerkurs her på baatplassen; det kan vi for min del gjerne gjenta. Hvis ønskelig kan det også gjøres uten samling og praksistur i Stavanger - nå kan man nemlig avlegge selve prøven ved det nærmeste av de 400 teststeder som selskapet Norsk Test har fordelt rundt i Norge.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...