Jump to content

Båtførerprøven


bliss X

Recommended Posts

Tror denne sommeren kommer til å bli prøven for politikerne i denne saken.

 

Forsikringsselskapene spår katastrofesommer på skadefronten,

mens tyske spåmenn melder utsikt til århundredes sommervarme, -

noe som kan bli en spennende og varm, men farlig coctail hvis scenariet skulle slå til.

 

En sommer med lite ulykker vil ganske sikkert

sende politikerne inn i sin sedvanlige navlebeskuende dvale,

samt en langsomt oppvåknende valgmodus nærmere august.

Dernest langsiktige personlige planer om hva de selv

helst skal sysselsettes med de neste 4 årene.

Mye står således på spill.

 

Båtførerprøven vil i så fall bli forskjøvet et par år til,

samt sysselsette et 50 talls personer med utredninger og planverk,-

som deretter legges til gulning i vinduskarmen

inntil kuløren igjen vitner om tid for videre behandling.

 

Mulig den da vil bli tatt fram igjen,

kanskje ikke...

 

Skulle imidlertid "værstingsommeren" på sjøen slå til,

vil sikkert mange handlekraftige politikere stå klare med Båtførerprøven.

Dette som et håndfast bevis på handling og lynraskt initiativ.

 

Papirbunken i karmen blir funnet fram,

uavhengig av kulør og fargetone,

ispedd noen personlige tillegg som for all fremtid vil

vise hvem som bastant og uredd

handlet for å redde båtstanden fra død og fordervelse.

 

Ut fra det faktum

at flere ambulanser

neppe skaper mindre ulykker,

går vi sådan en spennende tid,

for ikke å snakke om sommer,

i møte. :wink:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har et spørsmål ang denne prøven.

Denne båtførerprøven som kanskje blir obligatorisk , vil det være nødvendig for de som allerede har Dayskipper coastal / watchleader å ta denne prøven eller rekker dette kurset som dokumentasjon istedet for båtførerprøven.

 

Jeg tok dette kurset i 1995 tror jeg det var og jeg kan ikke tenke meg at båtførerprøven dekker er mer dekkende enn disse 6dagene med praktisk kursing i navigasjon,regler og seil/båt håndtering ?

Link to post
Share on other sites

Har et spørsmål ang denne prøven.

Denne båtførerprøven som kanskje blir obligatorisk , vil det være nødvendig for de som allerede har Dayskipper coastal / watchleader å ta denne prøven eller rekker dette kurset som dokumentasjon istedet for båtførerprøven.

Det er tvilsomt om noen papirer det står Dayskipper coastal / watchleader på kan godkjennes sånn uten videre. For de norske skolene dette gjelder hadde det nok ikke vært noe stort problem å bruke teorieksamen for båtførerprøven som en del av kurset, men de har valgt å bruke sitt eget opplegg (eller brukt kursplanen til RYA).

 

Har du derimot tatt Dayskipper coastal / watchleader i utlandet på en skole som har fått ICC-godkjenning på sertifikatene de deler ut så kan det hende at Norge en gang i framtiden godtar dette, men også dette er usikkert.

Link to post
Share on other sites

Den båtførerprøven, er ikke det bare en teoretisk prøve som går ut på sjøvettsregler, navigering etter kart, hva staker og slikt betyr, eller?

 

En tanke som slo meg var at de kunne jo begynne med at en må ta båtførerprøven for i det hele tatt kunne kjøre båt, deretter må man ha en slags "utsjekk" (som de har i fly-sertifikat løsningen) på den båten man skal føre.

Det betyr at man må ha med seg en erfaren person (enten en godkjent person fra butikken, eller fra en av skolene som holder båtførerprøven rundt i landet), Denne personen skal være med på en tur å gjøre div. øvelser, når eleven mestrer dette så kan den personen som godkjenner signere i sertifikatet og stemple at det er gitt opplæring.

Da kan man føre båter i den klassen/størrelsen.

Hvis man senere skal over på en større båt, så må man ha tak i en godkjent person som blir med en tur å ser til at øvelser går bra og at "eleven" mestrer båten.

Igjen signeres det for den båt-klassen i beviset.

 

Med en slik løsning så ville nok mye uhell/skader/ulykker basert på uerfarenhet kunne lukes bort.

Dummhet og hodeløs kjøring vil en aldri kunne gardere seg mot.

 

Hva syns dere om tanken?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Vet ikke om dette er kjent, men her http://batforerproven.cappelendamm.no/ ligger det en demo som er så komplett som jeg tror den kan bli.

Forslag:

Ta den og fortell hvordan det gikk.

Jeg strøk første gang.

Visste ikke hva EC merke var og hvor det skulle stå. :lol:

Leste noen av spørsmålene for fort. :nono:

Ble lurt av spørsmål om radar :blush:

Prøvde å regne ut missvisning og deviasjon i hue :headbang:

Syntes noen spørsmål var litt kryptiske og gjetta feil :discuss:

Hadde et par andre :headbang:

Trodde avholdsfolka hadde jobba hardere :cheers: (men her feilet jeg til sikker side)

Men nå ville jeg ha stått til prøven, som jeg slipper fordi jeg er fosil :smiley:

Link to post
Share on other sites

Etter å ha besvart åtte spørsmål og allerede funnet at testen har hatt to feil så ble jeg ikke velding imponert!

 

Testen påstår at hvis man skal registrere båten så MÅ man ta kontakt med Redningsselskapets småbåtregister (Hva er galt med Securemark?) og også at man må være 16 år hvis båten er mere enn 8 meter , går raskere enn 10 knop og har motor sørre enn 10hk. Det riktige er "eller" og ikke "og"?

 

Men for all del, det blir så flott atte med alle disse glimrende testene!

 

:lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Etter å ha besvart åtte spørsmål og allerede funnet at testen har hatt to feil så ble jeg ikke velding imponert!

 

 

:lol:

 

Da hadde du fått magesår om du hadde fortsatt.

 

Legg forresten merke til hvem som har laget testen, og gjett hvem som lager de ofisielle :nonod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har båtførerbevis, men ville prøve litt allikevel og dere har helt rett.. Denne var helt :headbang:

 

Da anbefaler jeg heller Denne siden

 

Jeg tok Båtførerprøven der og kan anbefale den.

 

Greit forum hvor du kunne spørre om diverse :discuss: som var tvilstilfelle etc.

 

Gå inn på mappa eksempler så er det et par sider dom viser hvordan kurset er lagt opp.

 

Eksamen tar du på hjemstedet ditt igjennom Folkeuniversitetet.

 

Enkelt og greit. :sailing:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

Testen påstår at hvis man skal registrere båten så MÅ man ta kontakt med Redningsselskapets småbåtregister (Hva er galt med Securemark?)

 

Mener du at man kan registrere båten hos securemark?

 

Man er vel ikke pliktig i å registrere en båt i dag, selv om det ikke er mange forsikringselskap som vil forsikre en uregistrert båt.

Men der er vel Redningsselskapets småbåtregister som er stedet å kontakte dersom man vil registrere den.

 

Mulig jeg misforstod utsagnet ditt, men jeg skjønte ikke kommentaren din om registrering.

 

I samme test er fasitsvaret at man må registrere båten, hvilket jeg påstår er feil.

 

Men jeg er ening med deg i at denne testen er for gammel eller har feil fasit.

Link to post
Share on other sites

Mener du at man kan registrere båten hos securemark?

 

Man er vel ikke pliktig i å registrere en båt i dag, selv om det ikke er mange forsikringselskap som vil forsikre en uregistrert båt.

Men der er vel Redningsselskapets småbåtregister som er stedet å kontakte dersom man vil registrere den.

 

Mulig jeg misforstod utsagnet ditt, men jeg skjønte ikke kommentaren din om registrering.

 

I samme test er fasitsvaret at man må registrere båten, hvilket jeg påstår er feil.

 

Men jeg er ening med deg i at denne testen er for gammel eller har feil fasit.

 

Litt OT men; Gjensidige ba om registrering av min båt før kaskoforsikring. Jeg fikk ikke reg. i RSSR pga. manglende salgskontrakt fra en tidligere eier. Jeg sendte øvrig dokumentasjon, inkl. nyfaktura / motordok. osv. fra produsent til Gjensidige, og de ville veldig gjerne forsikre båten min uten reg. i RSSR.

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...