Jump to content

4 takt outboard - kun 8-10 års levetid?


Sjøfalk

Recommended Posts

Ja, ting blir billig når en gjør det selv...

Hadde du tatt servicen på verksted hadde det på de seks årene kommet på mellom 12 og 15000. E-tec har ikke rimeligere serviceprogram enn andre selv om det er serviceintervaller på 3 år.

 

 

Jeg har hatt èn service på disse seks årene. Det kostet 1200,- hos forhandler (for tre år siden). Den skal ha ny service nå (serviceintervall 3 år). Hvordan du kan få dette til å koste mellom 12 000 - 15 000 skjønner ikke jeg. :confused:

Husk; jeg trenger ikke å skifte motorolje... :giggle:

Redigert av Voff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

12-15000 kr i service hørest voldsomt ut, det er nok ikke tilfelle.En som jeg kjenner som har en 75 E-Tec

var inne til førstegangsservice og han betalte nærmere 4000 kr,det er vel det normale vil jeg tro.

1200 kr dekker jo knapt arbeidslønnen,til denne prisen må du ha gjort det meste selv.

Når "VOFF" sier att han slipper å skifte olje har han rett i det ,men han må ikke glemme at han må bruke

rådyr 2T olje i stedet. :giggle:

Redigert av Jonnyrude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min 2003 mod Suzuki 50hk (3syl/4T) står på 16 ft jolle, er meget pent kjørt, har drukket ca 500 l bensin og fått normal service. Den er snart HELT oppspist i festebrakett-delen som står i saltvann. Selv om jeg har skifta zink og har el-anlegg som står frakoblet, så skjer dette. Båten ligger for seg selv (km-vis fra andre båter) og har ingen strømkilder i nærheten.

Tidligere hadde jeg en 25hk Evinrude som jeg kjøpte ny i 1978, og den så ny ut etter 10 års bruk. Det var ikke engang zink-anode på den. Jeg har snakket med verkstedfolka på Evinrude (de selger samme motoren, men da hvitmalt med Evinrudelogo på) og han forteller at aluminiumen japsen bruker blir til pulver etter kort tid. Motorene smuldrer vekk!

I tillegg til dette er motoren håpløst tungstartet og fusker gjerne i 30 min før den får ”rensket halsen”.

Når den først få summet seg og går på 4700 o/miner den billig og støysvak i bruk, men den hakker på tomgang og stopper alltid. Kun 1. sesong var den grei. Det er en drittmotor!

Link to post
Share on other sites

Det var trist å høre,men etter min mening er det noe fundamentalt galt at braketten skal ha store korrosjonsskader etter så kort tid.

Det er svært viktig at området rundt sinken(kontaktflatene)er grundig rengjort slik at det er god metallisk kontakt til sinken.

Det er rett at Amerikanske motorer hadde bedre aluminiumslegeringer tidligere (for 15-20 år siden) , men dette er neppe tilfelle i dag.

Har du brukt noe bunnstoff på selve braketten ??.

Link to post
Share on other sites

Min 2003 mod Suzuki 50hk (3syl/4T) står på 16 ft jolle, er meget pent kjørt, har drukket ca 500 l bensin og fått normal service. Den er snart HELT oppspist i festebrakett-delen som står i saltvann. Selv om jeg har skifta zink og har el-anlegg som står frakoblet, så skjer dette. Båten ligger for seg selv (km-vis fra andre båter) og har ingen strømkilder i nærheten.

Tidligere hadde jeg en 25hk Evinrude som jeg kjøpte ny i 1978, og den så ny ut etter 10 års bruk. Det var ikke engang zink-anode på den. Jeg har snakket med verkstedfolka på Evinrude (de selger samme motoren, men da hvitmalt med Evinrudelogo på) og han forteller at aluminiumen japsen bruker blir til pulver etter kort tid. Motorene smuldrer vekk!

I tillegg til dette er motoren håpløst tungstartet og fusker gjerne i 30 min før den får ”rensket halsen”.

Når den først få summet seg og går på 4700 o/miner den billig og støysvak i bruk, men den hakker på tomgang og stopper alltid. Kun 1. sesong var den grei. Det er en drittmotor!

 

Vi har samme motor i 40hk Evinrude-utgave. Kjøpt ny på tidligsommeren 2000. Utover oljeskift med ujevne mellomrom, byttet jeg plugger på den for to år siden, pga av at den begynte å fuske litt. Ringte etterpå forhandler for å avtale service. Ikke noe vits i, sa de, du har allerede gjort alt vi hadde kommet til å gjøre. (kjenner mekanikeren, så jeg får et ærlig svar). Det er hele servicehistorikken på motoren. Aldri et feilslag uten når pluggene var defekte, starter like lett nå som når den var ny, det er bare å kremte litt forsiktig til den så er den i gang. Og nydelig gange på hele turtallsregisteret, inkludert tomgang. Den har ligget på sjøen fra mai til november hvert år, og har gått 400-500 timer. Har ikke blitt brukt mye de siste tre-fire årene, men starter likevel lett når den en gang skal løs. Kjempemotor!

 

Kan selvsagt ikke utelukke at den har skjulte skader eller problemer, men så er den da også 10 år gammel, så det ville jo ikke vært hverken uventet eller uvanlig.

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel braketten som er oppspist,selv om den er påmontert zink og er i kontakt med vannet uavhengig om motoren er opp-tiltet.Har både sett og hørt om tæring på brakett/tiltsylinder på suzukin.Synd dette,for det er ellers en meget teknisk avansert og fin motor. Alle innsprøytningsmotorer skal ha 10 mikron bensinfilter med vannutskiller for ikke å få vann/urenheter i innspr. systemet. Kostbare saker å reparere. :headbang:

Link to post
Share on other sites

12-15000 kr i service hørest voldsomt ut, det er nok ikke tilfelle.En som jeg kjenner som har en 75 E-Tec

var inne til førstegangsservice og han betalte nærmere 4000 kr,det er vel det normale vil jeg tro.

1200 kr dekker jo knapt arbeidslønnen,til denne prisen må du ha gjort det meste selv.

Når "VOFF" sier att han slipper å skifte olje har han rett i det ,men han må ikke glemme at han må bruke

rådyr 2T olje i stedet. :giggle:

 

 

I 2006 betalte jeg 1200,- for servicen. I fjor høst fikk jeg tilbud på 2000,- for samme servicen. Hvordan noen klarer å betale 4000,- kr for en slik service er en gåte. Det er snakk om å skifte gearolje og tennplugger. Smøre litt her og der og sjekke sinkanoder. Jeg planlegger å gjøre det selv nå til våren og jeg bruker neppe mer enn en time....

Poenget er at denne motoren er svært billig i drift.....Min bruker 11L i timen med marsfart på 23knop og servicekostnadene er som sagt minimale....

Redigert av Voff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis braketten blir angrepet av tæring,kan ikke offeranoden være aktiv. Når det gjelder mitt forrige innlegg,vil slik tæring oppstå på stamme/motordel. I manualen til min DF 115 sto det at hvis ikke hele motoren(unntatt brakett) var over vann,skulle den være nedsenket for beskyttelse fra anodene. Jeg passet alltid på at det var luft mellom gearhuset og sjøen.

Ser forresten mange forhandlere og private som legger bunnstoffet helt inntil brakett/drev. Det er klart feil,og kan gi et uheldig forhold mellom anoder,drev og krypestrømmer.

Link to post
Share on other sites

Med all respekt å melde så henger ikke dei oppgitte service prisene til "voff" på greip. Det er fullt mulig att han skal betale 2000 kr

på neste service,men da kan verkstedet umulig ta en full service til den prisen.

Det skal bla skiftes impeller,da må hele undervannshuset ned og dette vil ta tid. Her er det som skal skiftes på en 75-90 E-TEC.

 

I have put together all the parts you need for your 300 hour/ 3 year service for your 75 or 90 hp ETEC. All parts are BRP OEM and not aftermarket. Kit includes the following parts.

5005440 thermostat

339044 gasket

331188 oring

5007335 fuel filter

Champion spark plugs

778748 HPF XR gear lube kit with pump

311598 drain screw gaskets

306394 cotter pin

5001595 water pump

436745 anode

5007089 anode

 

Dette settet koster ca 1200 kr i USA i Norge vil det bli vesentlig dyrere.

Så moralen er ,undersøk grundig hva som er blitt gjort på servicen og få det spesifisert.(gjelder alle merker) :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, takk for kommentarer ang min 50hk Suzuki. Offeranoden er på plass og har blitt spist av. Den rustfrie (?) skruen som sitter i senter av offeranoden var helt umulig å løsne sist vår, og den var blegg fast. Den sleit av når litt kraft ble brukt - resten av den sitter igjen i alubraketten. Det er ikke smurt bunnstoff på hekkplata og det er god avstand fra bunnstoff til motor/brakett. Jeg har nå montert en 1 kg zinkanode på hekkplata for å se om den blir angrepet.. Motoren er alltid ute av sjøen (opptiltet) men det hender jo at litt skvalp berører nederste girfinne unnder propellen. Også godset der er tæret på. (I forkant av finna, det som berører sjø - av og til...)

En motor til nesten 60.000,- som er behandlet pent er i ferd med å forsvinne mellom fingrene mine! Jeg risikerer at motoren sliter seg fra hekken fordi styrken i braketten er svekket. Fabrikken burde sende meg nye deler og spandert service før sesongen starter. Forhandleren har selvfølgelig ikke dette i sine tanker.

Link to post
Share on other sites

12-15000 kr i service hørest voldsomt ut, det er nok ikke tilfelle.En som jeg kjenner som har en 75 E-Tec.....

Vel, dum er jeg kanskje - i alle fall lite praktisk anlagt og liten interesse for motor. Men fantaserer gjør jeg ikke. Sitter her med en kvittering på 6800 for service på e-tec 90. Dette var første servicen, tatt da motoren var tre år hos Bjordal og Madsen i Bergen.

 

Men dette er nå en avsporing, beklager det....

Link to post
Share on other sites

Uff ikke greit det der. Men det høres litt tvilsomt ut at årsaken skulle være at den er 4T.

Nei, nei! Ingeting med takter å gjøre. Det kunne vært valsetakt for den del, men dette er aluminium som er lite glad i sjøvann (tror jeg..) og som aldri burde vært i en båtmotor. Jeg får heller trøste meg med en billig cognac enn å vente på importør eller produsent som har korrosjon i øra.

Link to post
Share on other sites

Det er nå 2 1/2 uke siden de åpnet og plukket fra hverandre hele motoren.

 

De har ikke funnet lekkasjer eller korrosjon - hverken på blokk, bunnpanne, pakninger eller adapterplate.

 

Anodene på blokken er bra.

 

Forhandleren finner ingen annen årsak til vannet (2 liter pluss) enn kondens. Dette stemmer ikke overens med hva som ble sagt fra Brunswick tidligere i høst (Maks en kaffekopp kunne være kondens).

 

Det er kjent at disse motorene har en feil-konstruksjon som skaper kondensproblemer. Denne gangen har det ikke skjedd korrosjonsskader.

 

Er det slik at jeg må kvitte meg med motoren fordi den ikke tåler fiske (sakte fart) i kaldt vann?

 

Er også nye Mercury-motorer beheftet med denne konstruksjonsfeilen? Fra fiskemiljøet (trolling) er det flere motorer som er vesentlige nyere som er returnert pga kondensproblemer.

 

Brunswick Norway har ennå ikke sett på motoren eller uttalt seg. Forhandleren purret opp igjen i dag. Jeg er spent på hva Brunswick sier og hva de kommer fram til av løsning.

 

Jeg kan ikke benytte denne Mercury motoren til fiske i kaldt vann, høst og vår med fare for 2 liter kondensvann som kan føre til at hele motoren skjærer seg.

 

Håper på svar i morgen Brunswick!

 

Sjøfalk

Redigert av Sjøfalk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har et lite spørsmål "Sjøfalk" ,har verkstedet trykktestet kjølevannskappen?. Det er ikke alltid så enkelt

å finne en sprekk i topp/blokk bare ved en visuell sjekk. Den kan være der uten at den er synlig med det blotte øyet.

Så store mengder vann som du sier var i motoren er lite sannsynlig bare kondens. :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har et lite spørsmål "Sjøfalk" ,har verkstedet trykktestet kjølevannskappen?. Det er ikke alltid så enkelt

å finne en sprekk i topp/blokk bare ved en visuell sjekk. Den kan være der uten at den er synlig med det blotte øyet.

Så store mengder vann som du sier var i motoren er lite sannsynlig bare kondens. :wink:

 

Hei

 

Jeg har ikke spurt dem om det. Forhandler/verksted er Rønsdal. Jeg regner med at de har sjekket det meste. Jeg har et godt inntrykk av dem, men jeg kan høre med dem i morgen. De er store forhandlere+merkeverksted av Mercury + Yamaha.

 

Så forventer jeg at importøren av Mercury bistår nå!!

 

Mvh

 

Sjøfalk

Link to post
Share on other sites

 Det er ikke alltid så enkelt å finne en sprekk i topp/blokk bare ved en visuell sjekk. Den kan være der uten at den er synlig med det blotte øyet.

Så store mengder vann som du sier var i motoren er lite sannsynlig bare kondens. :wink:

 

tenkte det samme, såkalte "hairline cracks" kan være vanskelig å se.

 

2 liter er veldig mye til kun å være kondens....  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Denne tråden ble alt for lang til at jeg rekker å lese hele før påske, så jeg slenger inn et kjapt spørsmål om en liten motor midt i diskusjonen som mest omhandler en flokk med hester.

Jeg har en kompis som trenger ny påhenger til en Junker22 seilbåt. Han trenger en 5HK med lang stamme og jeg har annbefalt han å kjøpe en 4takter b.l.a. p.g.a støy fra disse små hissige sakene som henger bak på en ellers temmelig lydløs båt.

Har jeg da villedet han til å kjøpe noe som varer kun en kort stund og med masse plunder og heft underveis, eller holder en 5HK 4t like lenge som en 2t i samme størrelse?

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Denne tråden ble alt for lang til at jeg rekker å lese hele før påske, så jeg slenger inn et kjapt spørsmål om en liten motor midt i diskusjonen som mest omhandler en flokk med hester.

Jeg har en kompis som trenger ny påhenger til en Junker22 seilbåt. Han trenger en 5HK med lang stamme og jeg har annbefalt han å kjøpe en 4takter b.l.a. p.g.a støy fra disse små hissige sakene som henger bak på en ellers temmelig lydløs båt.

Har jeg da villedet han til å kjøpe noe som varer kun en kort stund og med masse plunder og heft underveis, eller holder en 5HK 4t like lenge som en 2t i samme størrelse?

 

RSL

Umulig å si.

 

Men jeg har en 2 takter 4HK Mercury som bare går og går. Starter som en drøm. Den er 14 år gammel og har aldri vært på service. Kun skiftet olje og plugger selv. Med mine erfaringer ville jeg kjøpt en 2 takter 5 HK om jeg var ute etter problemfri og billig motor. 4 takt går roligere, ryker mindre og bruker mindre bensin - men blir etter min mening dyrere målt over sin levetid.

 

Sjøfalk

Link to post
Share on other sites

Denne tråden er etter mitt syn meget interessant. Jeg hører stadig båtfolk, folk i båt og forhandlere som skryter av at moderne påhengsmotorer er blitt så og så driftssikre og at de varer lenge, og særlig relevant blir dette sett i lys av en del problemer som moderne dieselmotorer med common rail sliter med, eksempelvis Volvo Penta D3, D4 og D6. Men her fremkommer informasjon som gjør at man kan tillatte seg å bli ganske så skeptisk til å handle påhengsmotor.

 

Nå passer gjerne heller ikke påhengsmotor(-er) så godt på båter fra ca. 30 fot(eller mindre for den del) og oppover på grunn av kombinasjonen forbruk av og pris på bensin, i tillegg til rekkevidde og tilgjengelige bensinpumper.

Link to post
Share on other sites

Hmm... må revurdere mitt tips til han da kanskje.

Jeg har selv en eldgammel 4HK til jolla som går av gammel vane og har lang erfaring med gamle 2taktere som har fått lite eller ingen oppmerksomhet mellom hver gang det blir dratt i snora, så de er jeg kjent med og vet varer, men trodde vel egentlig at 4taktere var tilnærmet like robuste, uten at jeg har brukt mange minutter av mitt liv så langt til å tenke på akkurat det da min gamle lille går som den skal enda.

Nå kan det vel hende at de nye 2takterne også trenger mer ettersyn og omsorg enn de gode gamle sliterne, men dette er kaskje noe jeg bør nevne for kompisen.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...