Jump to content

4 takt outboard - kun 8-10 års levetid?


Sjøfalk

Recommended Posts

Hei igjen `Sjøfalk`, bra at det nærmer seg en konklusjon etterhvert. Du nevnte i ditt første innlegg at det var kommet 2-3 ltr. vann i motoroljen. (i løpet av en sesong) Kan ikke tenke meg at kondens alene kan være årsaken til dette.

Såvidt jeg har forstått har de ikke fått sjekket adapterplate/anoder ennå, så korrosjon vil jeg tro er årsaken.

Håper på en positiv løsning for deg. :flag:

 

Hei Chagall

 

2-3 liter vann i oljen kan ikke være kondens alene i følge teknisk direktør i Brunswick Norway tidligere i høst. Det betyr at det må være en lekkasje. Lekkasjen i seg selv er ofte forårsaket av kondensen og korrosjon. Jeg har ikke utelukket at det er kondens alene – men referer kun til samtalen i høst..

 

Verkstedet har ikke gitt tilbakemelding om det er korrodert hull i adapterplaten ennå. De har vært opptatt med kurs og jeg har ikke fått bekreftet at importøren har rukket å se på eller diskutert årsak eller løsning ennå.

 

Korrosjonen på eldre 50-60 HKer var også forsterket av trange kjølekanaler. Nyere motorer har større kanaler. Det betyr imidlertid ikke at problemet med kondens og korrosjon er løst!

 

Sjøfalk

Link to post
Share on other sites

Hallo,jeg hadde en 90 Honda 99modell som etter 8 år med fin behandling fikk vann i oljen.

Jeg var innom på Honda verkstedet i Bergen for å bestille ny toppakning,å kom i snakk med en mekaniker som sa att det nok ikke var toppakning ,men sprekk i topp/blokk.Det viste seg å stemme.Synd for ellers gikk motoren fint,kjørte el hel sesong med hyppige oljeskift men motoren er boss.

Link to post
Share on other sites

Er problemer med adapterplate et problem spesielt for 4- taktere? Er det ikke adapterplate på 2- taktere?

 

Adapterplater brukes der motorblokken fra en annen fabrikant benyttes. Som et eksempel hadde Mercury en tid samarbeid med Yamaha der de benyttet motorblokkene til Yamaha, og satte disse inn i sine motorer. Derav kom adapterplaten inn i bildet, og dette gjelder bare visse 4-taktsmodeller i fra visse årganger.

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Jeg synest kanskje at denne hysteriske kampen mot vekten på utenbords motorer har gått litt for langt,

la firetakteren ha en litt høyere vekt en totakteren,dette er helt naturlig.

Jeg har selv sett skremmende eksempler på syltynn materialtykkelse på diverse komponenter tillhørende

nyere firetaktsmotorer,det lover ikke godt for holdbarheten over tid. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Synes det er utfordrende å se hvilke effekter som henger sammen med motorklassen (4T utenbords) og hvilke som er merke- og modellavhengig. Samt hvor store de aktuelle effektene egentlig er.

 

Hvis det er et (merkbart) generelt problem med kondens på grunn av temperaturforskjell i blokken og sumpen, er det vel nærliggende å tro at problemet er større på motorer som kjøres året rundt og til tider i minusgrader enn på sommerkjørte motorer sørpå? Hvor mye vann i oljen skal til for den blir blass i fargen?

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Vel. Jeg hadde en gammal Yamaga 9,9 2T.

Her ble det tæring i toppen slik at den måtte kasseres.

Anoden på undervannshuset var litt tæret men jeg bytta den og kjørte en stund etterpå.

Inne i blokka satt det også en anode. Den så ut som ny. selv 20 år etter. Mens toppen var tæret i stykker :nonod:

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Vel. Jeg hadde en gammal Yamaga 9,9 2T.

Her ble det tæring i toppen slik at den måtte kasseres.

Anoden på undervannshuset var litt tæret men jeg bytta den og kjørte en stund etterpå.

Inne i blokka satt det også en anode. Den så ut som ny. selv 20 år etter. Mens toppen var tæret i stykker :nonod:

 

 

Var borti akkurat det samme på vår 15hk yamaha fra 1983. Annoden under toppen var uten tæring, toppen og deler av blokka var gåen. Men yamaha fra begynnelsen av 80-tallet hadde visstnok problemer med dårlig legering.

-Min båt er så liten og havet så stort.

Link to post
Share on other sites

Synes det er utfordrende å se hvilke effekter som henger sammen med motorklassen (4T utenbords) og hvilke som er merke- og modellavhengig. Samt hvor store de aktuelle effektene egentlig er.

 

Hvis det er et (merkbart) generelt problem med kondens på grunn av temperaturforskjell i blokken og sumpen, er det vel nærliggende å tro at problemet er større på motorer som kjøres året rundt og til tider i minusgrader enn på sommerkjørte motorer sørpå? Hvor mye vann i oljen skal til for den blir blass i fargen?

 

Hei

 

Etter hva jeg har blitt fortalt er det riktig. Men kaldt vann er relativt. Selv normal sjøtemperatur på kysten i Norge er vesentlig kaldere enn det flertallet av motorer verden over benyttes i. Problemet med kondens øker med bruken i kaldt vann og er større når motorene benyttes ved lave turtall slik at motrene ligger lavt i vannet. Min motor ble siste året benyttet i vann som lå mellom 10 grader og 4 grader. Tidligere år har snitttemperaturen ligget høyere. Skaden har med andre ord skjedd etter ganske normale forhold over noen år. Problemet med korrosjon har vært like stort sør på i Norge som i nord - etter hva jeg har fått informasjon om.

 

En korrosjonsskade oppstår ikke på ett år.

 

Jeg tror ikke det skal mye vann til for å endre fargen på oljen. En "kaffekopp" kondens vil kunne være nok tror jeg.

 

Sjøfalk

Link to post
Share on other sites

blei advart av en eldre motor mekaniker i gata når jeg kom slepende på ny båten med 4t mariner :flag: sannelig hadde gammern rett :headbang:

kjøpte 2t når 4t tok kvelden etter 7år.

 

Etter hva jeg sitter inne på av informasjon, er problemet større på eldre firetaktere. Det betyr imidlertid ikke at problemet med kondens og korrosjon ikke gjelder for nyere motorer.

 

Sjøfalk

Link to post
Share on other sites

Kan du si mer om hvilke motorer dette gjelder? Er det 4T generelt, eller er det merury med japseblokk du snakker om? Variasjoner mellom leverandører på forskjellig tidspunkt? "Problemet" er en statistisk størrelse?

 

Grunnen til at jeg spør, er at vi ikke skal gå i fella og la være å kjøpe greie gamle motorer fra f.eks Honda, hvis statistikken f.eks skulle vise at problemet var merkbart bare på suzuki og mercury. På samme måte ønsker jeg ikke å kvitte meg med min velfungerende (?) Yamaha4T for et problem som noen merker hadde fram til 5 år før min ble produsert.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Kan du si mer om hvilke motorer dette gjelder? Er det 4T generelt, eller er det merury med japseblokk du snakker om? "Problemet" er en statistisk størrelse?

 

Hei

 

Problemet er - slik jeg har blitt forklart det av personer jeg stoler på - et generelt problem som alle fabrikanter er klar over og jobber for å minimere.

 

Når det er sagt, er det forskjeller fra merke til merke og også for hver modell innen samme merke - med hensyn til hvor god konstruksjonen er i forhold til kondens + korrosjon.

 

Jeg har dessverre også hørt om flere nyere motorer (ikke eldre enn 2-3 år) som har fått problemer.

 

Jeg samler inn informasjon fra de jeg er i kontakt med og via ulike forum på internett.

 

Jeg tror ikke det er et enkelt fasitsvar på spørsmålet ditt. Jeg sitter imidlertid inne med et bilde som jeg ønsker å dele med dere - men vil vente litt til jeg har fått mer informasjon.

 

Åpenhet fra forhandlere/verksted og importører er med på å øke tilliten. Det mottsatte er ikke tillitskapende.

 

Sjøfalk

Link to post
Share on other sites

Vann i oljen er noe alle 4taktere kan få uavhengig av merke.Noen årsaker er: 1:Mye kjøring i dorgefart(kondens)2: Defekt thermostat (kan oppleves som misfarget/grå olje,eller også at oljen blir sort og tynnflytende og lukter av bensin-ufullstendig forbrenning)

Begge disse forårsaker kondens og er ikke så skadelig som saltvannsinntrengning i oljen.Ta en smak av vannet for å finne ut hva du har.

 

Værre er det med saltvann i smøreoljen, da dette danner en svært aggresiv syredannelse med eksosen og vil tære spesiellt mye på adapterplata og eksosutløpet til denne. Spesiellt eksosventilene må sjekkes hvis man har mistanke om dette.

Årsaker til saltvannsinntrengning kan være topp-pakning,sprukket topp(relativt sjelden) samt pakninger over og under adapterplata. Har også opplevd at det er tæret hull i blokka i veggen mellom eksos og kjølekanal på en 8 år gml. 100hk 4takter (anoder var fine)

 

Tæring i adapterplata på 50/60 mercury er et velkjent fenomen og kan sannsynligvis tilskrives legeringen i denne,samt at man også merker kjøleproblemer/alarm pga svelling av gummitettning i stigerøret for kjølevannet.Her har de solgt en masse unødige impellere og thermostater før feilen ble funnet. Alle merker 4taktere som jeg har skrudd på benytter en adapter/mellomplate pga. kostruksjonsmessige årsaker.

 

De aller fleste 4takt påhengere er produsert som rene båtmoterer, da de produseres så kompakt og lett som mulig.Avgass,innsug og tenningssystem er ikke sammenlignbart med en bilmotor.Stempel og råder er vel nesten det eneste som kan brukes fra en bilmotor.

 

Ideen med å kjøre/vinterkonsevere motoren med en frostveskeblanding er fornuftig,da dette vil være med på å beskytte mot korrosjon/tæring/frostskader,selv om dette ikke er et krav fra motorfabrikanten.

 

Skift til ny motorolje og filter når du vinterkonserverer motoren din, og kjør den litt med denne før du lagrer motoren.Gammel olje inneholder syrer som tærer.

Link to post
Share on other sites

Vann i oljen er noe alle 4taktere kan få uavhengig av merke.Noen årsaker er: 1:Mye kjøring i dorgefart(kondens)2: Defekt thermostat (kan oppleves som misfarget/grå olje,eller også at oljen blir sort og tynnflytende og lukter av bensin-ufullstendig forbrenning)

Begge disse forårsaker kondens og er ikke så skadelig som saltvannsinntrengning i oljen.Ta en smak av vannet for å finne ut hva du har.

 

Værre er det med saltvann i smøreoljen, da dette danner en svært aggresiv syredannelse med eksosen og vil tære spesiellt mye på adapterplata og eksosutløpet til denne. Spesiellt eksosventilene må sjekkes hvis man har mistanke om dette.

Årsaker til saltvannsinntrengning kan være topp-pakning,sprukket topp(relativt sjelden) samt pakninger over og under adapterplata. Har også opplevd at det er tæret hull i blokka i veggen mellom eksos og kjølekanal på en 8 år gml. 100hk 4takter (anoder var fine)

 

Tæring i adapterplata på 50/60 mercury er et velkjent fenomen og kan sannsynligvis tilskrives legeringen i denne,samt at man også merker kjøleproblemer/alarm pga svelling av gummitettning i stigerøret for kjølevannet.Her har de solgt en masse unødige impellere og thermostater før feilen ble funnet. Alle merker 4taktere som jeg har skrudd på benytter en adapter/mellomplate pga. kostruksjonsmessige årsaker.

 

De aller fleste 4takt påhengere er produsert som rene båtmoterer, da de produseres så kompakt og lett som mulig.Avgass,innsug og tenningssystem er ikke sammenlignbart med en bilmotor.Stempel og råder er vel nesten det eneste som kan brukes fra en bilmotor.

 

Ideen med å kjøre/vinterkonsevere motoren med en frostveskeblanding er fornuftig,da dette vil være med på å beskytte mot korrosjon/tæring/frostskader,selv om dette ikke er et krav fra motorfabrikanten.

 

Skift til ny motorolje og filter når du vinterkonserverer motoren din, og kjør den litt med denne før du lagrer motoren.Gammel olje inneholder syrer som tærer.

 

Velkommen til forumet og takk for ditt svar. Du har tydligvis erfaring med 4-taktere. Slik jeg oppfatter deg, nevner du i din post at hovedårsaken til saltvannsinntregning er lekkasje i foringene og ikke korrosjonen. Stemmer dette?

 

Betyr dette at du mener at korrosjonen i hovedsak kommer etter saltvannsinntregningen og ikke som direkte konsekven av kondensen?

 

Neste spørsmål er om kondensen fremskynder problemet med utette foringer rundt adapterplaten?

 

 

Mvh

 

Sjøfalk

Redigert av Sjøfalk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Problemet er - slik jeg har blitt forklart det av personer jeg stoler på - et generelt problem som alle fabrikanter er klar over og jobber for å minimere.

Når det er sagt, er det forskjeller fra merke til merke og også for hver modell innen samme merke - med hensyn til hvor god konstruksjonen er i forhold til kondens + korrosjon.

Jeg har dessverre også hørt om flere nyere motorer (ikke eldre enn 2-3 år) som har fått problemer.

Jeg sitter imidlertid inne med et bilde som jeg ønsker å dele med dere - men vil vente litt til jeg har fått mer informasjon.

 

Sjøfalk

 

Fint om du i det bildet - når du har fått mer informasjon - legger ved så mye statistikk at vi får et visst inntrykk av hvor stort problemet faktisk er, samt hvordan det fordeler seg mellom merker/modeller/årganger i det utvalget av motorer du har brukt som basis. Etter hvert er det f.eks atskillige Hondamotorer som er blitt mer enn 8 år gamle. Hvordan står det til med dem, og hva fikk dem til å ryke? Såvidt jeg kan se er det interessant om 1% eller 20% av dem nå er defekte, og hvilken prosentandel av det igjen som skyldtes de årsakssammenhengene du planlegger å tegne.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Å gi noe entydig svar på årsak til saltvanns inntrengning er umulig,da dette er sammensatt og vil variere i hvert enkelt tilfelle.Jordfeil i marinaen,ingen vinterkonservering,dårlig kontroll med anoder i motoren + sikkert flere variabler kan også forårsake tæring på motoren. Her sett et skrekkeksempel på en motor som var opphengt i en rustfri ramme på en plastbåt.Der hadde motoren fungert som en gigantanode for rustfriramma.

 

 

(Betyr dette at du mener at korrosjonen i hovedsak kommer etter saltvannsinntregningen og ikke som direkte konsekven av kondensen?)

Jeg mener sjøvannet forårsaker korrosjonen uanvhengig om du har hatt kondendsvann(ferskvann) i oljen.Når du først har fått sjøvann i oljen,vil videre bruk akselerere tæringen i motoren.

 

(Neste spørsmål er om kondensen fremskynder problemet med utette foringer rundt adapterplaten?)

Mener at utette pakninger over/under adapterplate ikke forårsakes av kondensvannet,men kan oppstå bl.a. pga. temperaturspenninger. Eksos/vannkanaler/oljekanaler er det mange av i adapterplata.

 

 

Har inntrykk av at noen av motorprodusentene har tatt innover seg problemet med korrosjon og har begynnt å behandle kjølekanalene innvendig i motor og topplokk for å eliminere dette.

 

Kondensvann i oljen er etter mitt syn ikke på langt så nær så alvorlig som sjøvann,da dette vil la seg løse av bytte av def. thermostat eller endret bruksmønster(mye dorgefart/kald motor) Først må man finne ut hva slags vann man har i oljen,og handle deretter+tilhørende olje og filterskift.

 

Til slutt,sørg for å ta vare på all servicehistorikk på motoren.Den er uunværlig den dagen problemer oppstår,og vil forenkle garanti /reklamasjoner mye. :wink:

Link to post
Share on other sites

De aller fleste 4takt påhengere er produsert som rene båtmoterer, da de produseres så kompakt og lett som mulig.

 

Hei, velkommen til BP. :flag: Enig med deg i det meste av dine påstander , men når det gjelder blokkene som benyttes på 4-takt påhengs er vel disse stort sett de samme som benyttes i bilindustrien. Når det er sagt , så har man omtrent null problemer med korrosjon i en blokk som sitter i en bil (glycolblandet ferskvann, lukket system) i motsetning til en blokk i en utenbordsmotor som blir kjølet kontinuerlig med saltvann. :wink:

Link to post
Share on other sites

...., men når det gjelder blokkene som benyttes på 4-takt påhengs er vel disse stort sett de samme som benyttes i bilindustrien.

Nei det er ikke helt riktig chagall. Som arny sierer en del båtmotor 4-taktere laget fra "grunnen" som båtmotorer blant annet med tanke på å gjøre dem meget kompakte. Dette gjelder blant annet i stor grad Suzuki.

Link to post
Share on other sites

Som arny sierer en del båtmotor 4-taktere laget fra "grunnen" som båtmotorer blant annet med tanke på å gjøre dem meget kompakte. Dette gjelder blant annet i stor grad Suzuki.

 

Betviler ikke det du sier `Helge`, men når det gjelder for eks. Honda`s BF 90 og BF 75 er de basert på de samme motorer som benyttes i Honda Civic.

Håper bestrebelsene etter å få 4-takterne så kompakte og lette som mulig ikke fører til en forringelse av kvaliteten som for eks. mindre godstykkelse i blokker etc.

Link to post
Share on other sites

Betviler ikke det du sier `Helge`, men når det gjelder for eks. Honda`s BF 90 og BF 75 er de basert på de samme motorer som benyttes i Honda Civic.

Håper bestrebelsene etter å få 4-takterne så kompakte og lette som mulig ikke fører til en forringelse av kvaliteten som for eks. mindre godstykkelse i blokker etc.

Er det ikke så Chagall at Optimaxen(75-90-115) har en Ford (focus) motorblokk? Mener å huske dette i fra jeg hadde en 90 Optimax for noen år siden?

Link to post
Share on other sites

Påstanden om at båtmotorer er basert på div. bilmotorer begrenser seg til bruk av enkelte komponenter,som kan være: Stempel-råder-deler av innsprøyningsystemet.Blokk og topp+olje og kjølesystemet er så grunnleggende forskjellig at det ikke kan sammenlignes. Dette er noe alle som har skrudd på bil og båtmotorer vet.Godstykkelsen i blokka er også mye tynnere på en påhenger kontra bilmotor av vektmessige årsaker.Den er heller ikke utsatt for samme type belastninger som en bilmotor. Jobber yrkesmessig med dette til daglig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...