Gtir_man Svart 16.Desember.2011 Del på Facebook Svart 16.Desember.2011 Flott båt... Blir imponert over alle dere som tar på seg slikt arbeid. Ligger båten ved gamle Solberg bil ? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 16.Desember.2011 Del på Facebook Svart 16.Desember.2011 Kjempebra! dtte blir en flott skute! blir den ruigget med seil og greier eller skal du bruke den som motorskøyte? Ser ut som du har bra håndlag og inredninga blir fin. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Svaap Svart 16.Desember.2011 Del på Facebook Svart 16.Desember.2011 Enig med Morten - det ser ut som du gjør et veldig bra arbeid! Blir det gaffelrigg? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
-morten- Svart 16.Desember.2011 Del på Facebook Svart 16.Desember.2011 Det finnes alt for mange selvbygg og halfabrikat! mange veldig fine båter, men når man ser innredningene som bare er klaska opp uten noen mål og mening. klumpete og mange forskjellig nivåer og klisset på alt for mye blank lakk, synes jeg det ødelegger hele båten. Du ser ut til å lage innredninga lit gjennomtenkt med fin fassong og ergonomi! fin kledning og forseggjorte benker. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kaptein Thomas Svart 16.Desember.2011 Del på Facebook Svart 16.Desember.2011 Denne skuta bilr fin! Onkelen min bygget en Colin Archer for mange år siden. Veldig fin båt! Moro å se hvordan du gjør ting, og hvor bra det blir! Med to flotte medhjelpere på laget også, kan ikke dette bli noe annet enn bra Lykke til videre - denne tråden skal jeg følge! Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
godthaab- Svart 16.Desember.2011 Del på Facebook Svart 16.Desember.2011 Veldig hyggelig med flotte tilbakemeldinger! Det er morro å få tilbakemeldinger. Jeg ser også fordelen med flere synspunkter tips og gode råd fra den enorme kunnskapen folk sitter på her på forumet! :) Svaap: rigg spørsmålet er et bra spørsmål. Har sett på gaffelrigg som en selvfølge, og er veldig fan av det! Samtidig så ser jeg gleden ved å ha en rigg som er lettere å seile alene. Men ingenting er finere enn en gaffelrigg under seil, samtidig så bryter designet på denne båten litt med gaffelrigg. Vanskelig avgjørelse. Heldigvis har jeg god tid til å gruble. :) Gtir_man, det stemmer, marinaen ved siden av :) -morten- ja, blir bygd som seilskøyte :) Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
godthaab- Svart 16.Desember.2011 Del på Facebook Svart 16.Desember.2011 Ny oppdatering! Badet står for tur. Valget falt på baderomsplatene til fibo trespo, min erfaring fra tidligere er bra, de kan dusjes rett på og lette og holde rene. Bak dusjhjørnet hellimte jeg de i tilegg med epoxy, bare for å være helt sikker. Som jeg har sagt tidligere så er drømmen å bo ombord for en periode kombinert med litt studier og turer så vi ville ha et litt romslig bad. Badet blir bygd nokså likt et husbad med våtromsnormen og sunn fornuft som retningslinjer da det er det jeg er vandt til fra jobb. Kraftig dimensjonert isolert bjelkelag, med 18mm kryssfiner. Vantett membran gummiduk limt til finer, dupron limt på duk, varmekabler på dupron (landstrømluksus), primer og 9 cm flytestøp, primer flislim - flis. Var en utfordring å finne flis vi syntes passa til baderomsplatene, men etter mye snoking rundt omkring sank tolmodigheten med blodsukkeret og valget ble litt lettere. Valget falt på en marmor stein i 30x30nett. Grei å legge i en båt der rommet ikke er parallelt. Klinte fugemassa godt ut med en slikkepott og fikk heller tåle en real vaskejobb. Fugemassa ble tilført en væske for å gjøre den mer elastisk. skrubbe Baderomsinnredning påbegynt Her skal servanten komme, gjenstår å finne en som vil passe :) Det kommer et lite skap inni kroken der og tenkte jeg. Forsenka dusjhjørne Borti kroken skal toalettet stå helst mot skutesida. marmoren skal settes inn med et overflate stoff som gjør at den ikke suger vann, og da blir den også litt mørkere med litt glans. Phooo, tar tid det her gitt! Kommer med litt mer senere når jeg får tid:) Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
Kaptein Thomas Svart 16.Desember.2011 Del på Facebook Svart 16.Desember.2011 Dette blir bra! Selv jobber jeg som murer, og tenkte, "Nei..! Ikke gulvbeleggfliser på gulvet..!" MEN, du har jo gjort det skikkelig med flytstøp og marmor og greier! Imponert! Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
Faxen Svart 16.Desember.2011 Del på Facebook Svart 16.Desember.2011 Er det bilder fra badet hans hjemme? Utrolig flott finnish. Venter spent på resten. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Arild Iversen Svart 16.Desember.2011 Del på Facebook Svart 16.Desember.2011 Flott båt og flott arbeid! Når det gjelder rigg, har jeg faktisk sett et par skøyter med tilnærmet moderne kutterrigg og aluminium mast. Dette var båter som i utgangspunktet kun hadde skroget til felles med CA designet. Resten var modernisert, eller modifisert alt etter som en ser det. Snakket med en av de på Lovund (husker ikke navn på båt og hvor den kom fra...noen år siden) Han hadde ganske høy alumast med mastheadrigg og genoa 1 på rull samt kutterstag med kryssfokk og sjekkstag som lett kunne flyttes unna når kutterstaget ikke var i bruk. Begge forseilene kunne også stå samtidig (god åpning mellom dem), og med tre rev i storseilet hadde han en meget fleksibel rigg som også tålte hardt vær da han kunne sette liten fokk eller stormfokk på kutterstaget (disse seila hadde stagkroker) I og med at båten din ikke lenger er "original" ville jeg nok vurdert en slik løsning, samtidig som den er lett å håndtere alene med gode wincher. Og det så absolutt ikke rart eller skjemmende ut på noen måte. Den høye masta kledde båten godt Sitér dette innlegget Link to post
godthaab- Svart 16.Desember.2011 Del på Facebook Svart 16.Desember.2011 Helt klart Arild! Det tror jeg også det kunne være en veldig god løsning. Som sagt har jeg heldigvis god tid til å filosofere :) Tar veldig gjerne imot bilder hvis du skulle komme over noen :) Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
Jawik Svart 17.Desember.2011 Del på Facebook Svart 17.Desember.2011 Hei Godthaab. Var ikke klar over denne siden din før idag. S/Y SEBI "forliste" 7. november i år. Hun er/var 45+ fot og godt utstyrt for langfart. Hun tok inn en god del vann, men gutta i nabolaget klarte å holde henne flytende til hun ankom Ulsteinvik Marina hvor hun ble heist opp på land. Muligens utstyret som er plukket av henne kan brukes av deg. Motor - 136 Hk Perkins med gir og aksling, propell intakt (og som startet etter vask), aggregat (diesel 230V), rigg og mye seil som kan tilpasses. Pulpit og rekkestøtter vist karene har tatt vare på dette. Winsjer + ankerwinsj med anker (har flere utgaver av anker til henne). Ja som sagt en god del utstyr til båt hvor noe av dette ble plukket ut av meg selv før jeg returnerte til utlandet. Firmaet som skal destruere skroget er snart klar for oppgaven vist de ikke allerede har begynt med dette. Send meg en IM vist du er interessert og hva du tror du kan bruke slik at jeg kan få gitt beskjed om dette før mye av dette kasseres. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
godthaab- Svart 17.Desember.2011 Del på Facebook Svart 17.Desember.2011 IM sendt :) Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
Møkkalasset Svart 17.Desember.2011 Del på Facebook Svart 17.Desember.2011 men på disse traktene er det ikke mulig å oppdrive furu i den rette dimmen Vel. det er vel 95 mm bred faspanel du leter etter. Jobber selv i Bergene Holm så du kan jo sjekke hjemmesiden vår. Spør på nærmeste Montér, Maxbo, XL-bygg eller Byggmakker-butikk. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 17.Desember.2011 Del på Facebook Svart 17.Desember.2011 Må si æ rett og slett imponert! Badet i båten din ser jo mye bedre ut enn badet i leiligheta mi jo! Og den va nybygd i 98-99! Må bare gjenta mæ selv: Imponerende arbeid! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
JanS/EIR Svart 17.Desember.2011 Del på Facebook Svart 17.Desember.2011 Utrolig hva dere har klart å få til så langt! Dette blir litt av ei skute, skal følge godt med her. Prosjekt-tråder er spennende stoff. Lykke til med videre jobbing! mvh JanS/EIR Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
JGH Svart 17.Desember.2011 Del på Facebook Svart 17.Desember.2011 Hehe, skulle hatt det badet ja, men er redd det hadde vært slagside i min båt med den vekta. Trenger ikkje tenke vekt med det skroget. Ser puslete ut de andre båtene på bildene. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Polarn Svart 17.Desember.2011 Del på Facebook Svart 17.Desember.2011 OMG, konge arbeid Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
godthaab- Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 (redigert) Godt nytt år folkens! Tusen takk for alle hyggelige tilbakemeldinger, det er veldig koselig! Legger ut noen bilder til her. Hadde et sterkt ønske om vedovn for kosens skyld, også så praktisk under byggeperioden nå på vintern. Får varme og blir kvitt kapp i samme slengen. Dessuten er det en veldig tørr båt så tror veden vil holde seg bra. Men jeg har satt av plass til f.eks en refleks ved siden av som kan gå på samme røykrør. Vedkassebenk ved siden av. Var heldig og fikk tak i denne flotte skipsovnen, blei kjøpt for 15år siden men har aldri vært montert eller blitt fyrt i. Noen som har gode tips til materiale som burde benyttes som varmeskjold på flatene rundt? ps. det står en vifteovn oppå, så litt rart ut på bilde ser jeg Her vokser byssa opp. Fra venstre: skuffeseksjon, komfyr, skap eller kjøleboks, og til sist kjøleskap eller skap. Siden vi skal bo ombord og vil ligge mye med landstrøm og et kjøleskap vil være mye mer lettvint, samtidig som det er fyfy i seilbåt. Tenkte da og først sette kjøleskap helt til høyre. Og skap i hjørnet med vask over. Når båten har gjort sin tjeneste som bobåt og skal over til mer ferie og kanskje langtur bytte ut kjøleskapet mot kjøleboks i hjørnet. Hullet fra vasken kan bare skjæres større og bli luka ned til boksen, og vasken flyttes bort til skapet til høyre. Noen glupe meninger folkens? :) (hvis noen hang med da) Her er salongen igjen, eikebordet over døra gav en liten skuffelse etter gjennomfarten i høvelen, men blei hengt opp på nåde. Men blei litt dominerende fordi den var litt vill og rotete. Den blir nok bytta ut Har vært litt liten tid til båtbygging nå i desember men fikk montert doen her i forigårs. Tusen takk til dere som bisto i porselenskjære tråden min. Vant mye plass på dette. Ble veldig fornøyd med det. Veggfestekassa blei kanskje litt husdass inspirert, men det var igrunn det jeg var ute etter også. Blei god å sitte på ihvertfall. Jeg trenger kanskje ikke utdype min lille bekymring, men tenker jo mitt når jeg titter nedi skåla. Sikkert noen her med samme toalett, fungerer dette? Finner den veien ned? uten for mye gris? Hehe.. Hvis noen vet om en passende servant til badet. skrik ut :) Andre tips og meninger tas også imot med takk:) Redigert 1.Januar.2012 av godthaab- (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
waroo Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 imponerende arbeid ! rett og slett utrolig bra. Lykke tiul videre og håper det kommer flere bilder etter hvert. Nydelige linjer på den båten !! Sitér dette innlegget Link to post
KjetilSt Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 (redigert) Slettet Redigert 1.Januar.2012 av KjetilStensholt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Fredrik Svart 6.Januar.2012 Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 Veldig fint arbeide som blir gjort Jeg skal følge denne tråden :flag_bp: Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
godthaab- Svart 2.Mars.2012 Del på Facebook Svart 2.Mars.2012 Hei igjen folkens! Tiden har kommet for å forsegle dørken. Jeg tenkte å utsette det til det siste og legge tepper som var lette å fjerne hvis noen barnesykdommer skulle dukke opp. Men fordi det er god plass under dørken fant jeg ut at jeg heller ville legge opp alt underifra etter at dørken var lagt. Da blir fremtidige reperasjoner og vedlikehold enklere. Luker til inspeksjon og nedgang er lagt opp og alt er klart for å legge dørk. Men for å øke trivselen litt underveis valgte jeg å prioritere vedovn! Platene er skrudd med avstandshylser inn mot skott for god baklufting. Dessuten blir jeg jo kvitt alt avkapp. Ovnen er ikke skrudd fast ennå, men det skal gjøres etter alle kunstens regler. Her er det rotete eikebordet byttet ut med en litt annen løsning. For å varme opp litt begynte jeg med å dørklegge taket til baderommet. Jeg bruker eikestaver 9mm tykkelse med bredde rundt 50mm, samme skal brukes på dørkene. Luka til kartbordet fikk litt eik også. Her har jeg begynt med dørken. De svarte flekkene dere ser er rester etter et mislykka forsøk på å legge dupron isolasjon under skipsgulvet, men det hadde nok blitt for mykt og jeg er redd stavene hadde beveget seg opp og ned av skritt og skruene hadde pressa proppene ut. Fliskryss er fine å legge skipsgulv med for å få rette avstander. Senere tar jeg og skjærer av kantene på lukene og rammer de inn i eik. Hvem sa båt ikke er koselig på vintern? En microbølgovn har også funnet veien ombord. Det er viktig å belønne seg selv litt også :) Så er det bare å manne seg opp til propping God helg! Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
wd200s Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 fy fader for en pen båt!! hvordan går det med prosjektet nå ? Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 27.Juni.2012 Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 Denne tråden har jeg ikke funnet før nå, men dette er spennende! Jeg må si at du gjør flott arbeid! Dette må jeg følge med på! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.