Jump to content

Prosjekt: Colin Archer Bastard


Godthaab

Recommended Posts

Som alltid veldig hyggelig med tilbakemeldinger, takk til alle :)

 

 

Knude: jeg har såklart fulgt tråden din fra dag en. Et utrolig prosjekt av dimensjoner det er vanskelig å forestille seg! Blir litt av et skip :)

 

 

Jeg ble igår far til ei lita jente, og har en liten tass på 3 år fra før. Det er kjempemorro! Men det innebærer at prosjektet blir litt mer hobbybasert enn mange av dere andre racere :) Jeg vokste opp med seilbåt og har fantastiske barndomsminner fra det. Jeg ønsker såklart å videreføre det til mine egne barn. Vi begynner definitivt å vokse ut av vår 24fots vente seilbåt nå, men det funker vel en sesong til eller to :)

 

Gleden med å ha et sånt prosjekt er uansett stor i seg selv :)

Link to post
Share on other sites

Godt at du er tilbake igjen! :yesnod:

 

Jeg ser forresten nå at du ligger på gamleplassen til båten vår... Den lå der fra '93 og frem til vi kjøpte den i 2010.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Takker for interessen og gode ord! Prosjektet har stått mer eller mindre stille siden juni i fjor.

På det tidspunktet var jeg blitt ferdig med lukene, og cockpiten var klar til legging av kebony.

Men så kom finværet og det fristet mer å tilbringe kremsommeren ute på fjorden i ek-kryssaren.


Utpå senhøsten ble det nok igjen tid til litt båtbygging. Men jeg hadde såvidt kommet smått igang,

da arbeidsbilen en natt ble tømt for verktøy. De gjorde dessverre god fangst, det meste jeg hadde av verdi

forsvant. Jeg var litt underforsikra, så det var ikke bare å kjøpe det ut igjen. Men nå har jeg

snart det viktigste på plass igjen. Så når våren blomstrer til, og samboern har fått gjort unna sine siste

praksisperioder. Da bør det igjen by seg litt muligheter for båtbygging! Planene er der, og trua lever!


Hva med deg Ole, har du finni deg til rette på det vakre vestland? :)

Link to post
Share on other sites

Jo, trives bra på Vestlandet. Massiv naturopplevelse!! Bruker båten regelmessig :)

 

Begynt med innredningen i forskipet på SVAAP II

(Så vidt).

 

Ser frem til å se ditt videre arbeide - veldig inspirerende.

Kjipt å miste så mye verktøy, spesielt når det er noens vilje at du blir det frarøvet...

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Takker for hyggelig tilbakemeldinger :)

 

Tenkte prøve på å holde litt liv i denne tråden. Som tidligere nevnt har prosjektet stått litt stille et drøyt halvår. Noe har alikevel skjedd, samt et par gode dager forrige uke. Jeg hadde egentlig tenkt å poste oppdatering igår, men så rota jeg meg inn på Minde tråden til Svaap, også gikk den kvelden.

 

 

 

 

 

 

Jeg kan jo begynne med et bilde av cockpiten jeg allerede har nevnt.

 

bilde

 

Karmene er bygd brede for å være gode å sitte på, sitter man på de ser man godt over styrhustaket. Cockpiten er etter at dette bildet blitt tatt klint inn med x antall liter epoxy og lag med glassfiberduk. I bakgrunnen ser dere også et par pullere som har vokst opp. Disse er laminert av kebony radiata og formet etter skutesiden nedover. De er så boltet med to stk 12x140mm syrefaste låsebolter i hver puller, som går gjennom skroget og pullern. Kanskje ikke så pent, men ihvertfall solid. De er ca 125x125mm, og jeg har fått knekt noen syrefaste beslag som jeg skal ha som beskyttelse på hjørnene. Neste skritt i prosjektet nå er å kle cockpiten med kebony. Her ser man såvidt lukekarmene med beslag har kommet på plass også.

 

Gjennom vinteren har jeg hatt litt fokus på motor og drivlinje, som jo ikke er der ennå. Jeg har kjøpt inn komplett anlegg nytt fra sleipiner, og et cv ledd. Dette har jeg hatt liggende et par år. Så - som i fjorårets vinter, og vintern før der, fikk jeg et gryende håp om å komme på slipp å få borra gjennom også denne vintern. Jeg har alltid funnet no mer "fornuftig" å ta tak i, så propellanlegget ligger der ennå. Men i år tenkte jeg å begynne tidlig i riktig retning, så en kveld dro jeg fram cv-leddet for å sjekke litt. Ekspertise ble kallt inn.

 

bilde

 

 

Vi fant fort ut at overgangen som skal på gearet ikke var helt rekti.. Kransen mot leddet var dreid litt snau. Jeg hadde en trykkplate fra lancing marine som ikke passet på styrepinnene på svinghjulet, men boltsirkelen så riktig ut. Skrudde av svinghjulet og alt ble sendt til maskinering.

 

 

bilde

 

Styrepinnene ble nappet ut, og det ble istedet dreid ned for å passe trykkplata. Boltsirkelen stemte.

 

bilde

 

 

 

 

For første gang var nå alle delene på plass for å få på gearet, og også muligheten til å måle ut skottet til cv leddet. Jeg har lurte litt på hvordan dette skulle konstrueres best mulig, men havnet til slutt på en 12mm stålplate som jeg forankret i fundamentet som er støpt opp til motoren. Å være tolmodig og bruke lang tid på å lage gode maler er noe jeg bør bli bedre på. Men noen lærer aldri.

 

bilde

 

Heldigvis var den heller litt for stor så den lot seg justere i ettertid. Men minuttene jeg tjente på å stresse med mal blei dårlig butikk. Den er et beist å drasse på, og det har blitt noen turer opp og ned i maskinrommet, men andre folk betaler jo i dyre dommer for å løfte jern.

 

bilde

 

 

Her er plata midlertidig på plass, og jeg driver å måler opp og skjærer til betæne (som vi sier i grenland) som skal bli forankring til plata. Når jeg er ferdig med det værste griseriet skal jeg vaske skutebunn skikkelig å gi det et nytt strøk 2komp. Rett ned foran plata ser dere en liten brønn som er støpt, her kommer det en lensepumpe, og alle lekkasjer fra propellanlegg og motor blir ledet hit.

 

bilde

 

Her er "betæne" sveiset sammen, og disse skal som sagt boltes fast i fundamentet motoren står på. Jeg tok de med ut for å behandle de, men som vanlig når jeg gjør det begynner det straks å regne, om så fra blå himmel.

 

bilde

 

Trygt og tørt fikk det tørke ferdig.

 

 

bilde

 

Her er fundamentene ferdig montert, og skottet er prøvemontert. Etter mine ville beregninger tror jeg senter av propellakslingen skal treffe nokså godt på hullet som er borra i stålplata, men jeg venter med å skjære ut for cv-leddet til jeg faktisk får borra meg gjennom og vet. Tenkte å sveise på et ujern på toppen av den også, for å være helt sikker.

 

Jeg handler så i si aldri festemateriell på biltema, men denne dagen gjorde jeg det. Maskinskruer og låsemuttere. 10x50mm rustfri.

 

Når jeg skulle stramme den første knakk bolten tvert av. Pipe på skralle, og fastnøkkel.

bilde

 

Ble skeptisk til dette, disse fikk biltema i retur, og jeg dro til coward.

 

 

 

 

 

Jeg har faktisk litt mer også fra de to dagene i forrige uke, kanskje jeg får tatt resten i morra. Ellers er jeg litt usikker på hvor mye tid det blir til båtbygging fremover, men det blir mer enn det har vært siste tiden. Det tar litt tid å fostre opp mannskap også.

 

 

Guttungen måtte ha ny seng når han vokste ut av sprinkelsenga, det ble fort klart at han ikke kunne ha en traktor eller racerbil seng. Det er viktig med riktig oppvekstmiljø..

 

 

bilde

 

 

 

Og god vår til alle sammen, det er en herlig årstid! :)

Redigert av godthaab- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg klikket meg gjennom det hele. Flott arbeide du utfører!

Et par spørsmål: Hvilken bredde har dine 44 fot? Deplasement? Hvilken motor er det du har? Og et siste, det ser ut som om matrosen griner i den flotte sengen? Noe slikt burde jeg ha laget til barnebarna, men nå har de blitt for gamle.

Link to post
Share on other sites

Hei Hulda, takker! Bredden er inkl fenderbord 415cm, Endelig deplasement er jeg litt usikker på. Den ble ble beregnet til å veie 13 tonn, med ca 7 tonn innstøpt ballast i kjølen, men helt ribba for innredning. Jeg skal få en konstruktør til å tegne rigg og ta en ballastberegning etterhvert. Motoren som står i er en ford 2715e.

 

Matrosen er nok litt arvelig belasta med et bekymringsfullt uttrykk. Så han har en tendens til å se litt bedrøva ut. Men jeg tror han var fornøyd. Kveldsstellet har aldri gått så fort unna som det gikk denne kvelden, første natta i ny seng.

 

Blir man for gammel for sånn seng? Kunne tenkt meg en slik selv jeg :)

Link to post
Share on other sites

Takker for hyggelig tilbakemeldinger :)

 

Tenkte prøve på å holde litt liv i denne tråden. Som tidligere nevnt har prosjektet stått litt stille et drøyt halvår. Noe har alikevel skjedd, samt et par gode dager forrige uke. Jeg hadde egentlig tenkt å poste oppdatering igår, men så rota jeg meg inn på Minde tråden til Svaap, også gikk den kvelden.

 

 

 

 

 

 

Jeg kan jo begynne med et bilde av cockpiten jeg allerede har nevnt.

 

bilde

 

Karmene er bygd brede for å være gode å sitte på, sitter man på de ser man godt over styrhustaket. Cockpiten er etter at dette bildet blitt tatt klint inn med x antall liter epoxy og lag med glassfiberduk. I bakgrunnen ser dere også et par pullere som har vokst opp. Disse er laminert av kebony radiata og formet etter skutesiden nedover. De er så boltet med to stk 12x140mm syrefaste låsebolter i hver puller, som går gjennom skroget og pullern. Kanskje ikke så pent, men ihvertfall solid. De er ca 125x125mm, og jeg har fått knekt noen syrefaste beslag som jeg skal ha som beskyttelse på hjørnene. Neste skritt i prosjektet nå er å kle cockpiten med kebony. Her ser man såvidt lukekarmene med beslag har kommet på plass også.

 

Gjennom vinteren har jeg hatt litt fokus på motor og drivlinje, som jo ikke er der ennå. Jeg har kjøpt inn komplett anlegg nytt fra sleipiner, og et cv ledd. Dette har jeg hatt liggende et par år. Så - som i fjorårets vinter, og vintern før der, fikk jeg et gryende håp om å komme på slipp å få borra gjennom også denne vintern. Jeg har alltid funnet no mer "fornuftig" å ta tak i, så propellanlegget ligger der ennå. Men i år tenkte jeg å begynne tidlig i riktig retning, så en kveld dro jeg fram cv-leddet for å sjekke litt. Ekspertise ble kallt inn.

 

bilde

 

 

Vi fant fort ut at overgangen som skal på gearet ikke var helt rekti.. Kransen mot leddet var dreid litt snau. Jeg hadde en trykkplate fra lancing marine som ikke passet på styrepinnene på svinghjulet, men boltsirkelen så riktig ut. Skrudde av svinghjulet og alt ble sendt til maskinering.

 

 

bilde

 

Styrepinnene ble nappet ut, og det ble istedet dreid ned for å passe trykkplata. Boltsirkelen stemte.

 

bilde

 

 

 

 

For første gang var nå alle delene på plass for å få på gearet, og også muligheten til å måle ut skottet til cv leddet. Jeg har lurte litt på hvordan dette skulle konstrueres best mulig, men havnet til slutt på en 12mm stålplate som jeg forankret i fundamentet som er støpt opp til motoren. Å være tolmodig og bruke lang tid på å lage gode maler er noe jeg bør bli bedre på. Men noen lærer aldri.

 

bilde

 

Heldigvis var den heller litt for stor så den lot seg justere i ettertid. Men minuttene jeg tjente på å stresse med mal blei dårlig butikk. Den er et beist å drasse på, og det har blitt noen turer opp og ned i maskinrommet, men andre folk betaler jo i dyre dommer for å løfte jern.

 

bilde

 

 

Her er plata midlertidig på plass, og jeg driver å måler opp og skjærer til betæne (som vi sier i grenland) som skal bli forankring til plata. Når jeg er ferdig med det værste griseriet skal jeg vaske skutebunn skikkelig å gi det et nytt strøk 2komp. Rett ned foran plata ser dere en liten brønn som er støpt, her kommer det en lensepumpe, og alle lekkasjer fra propellanlegg og motor blir ledet hit.

 

bilde

 

Her er "betæne" sveiset sammen, og disse skal som sagt boltes fast i fundamentet motoren står på. Jeg tok de med ut for å behandle de, men som vanlig når jeg gjør det begynner det straks å regne, om så fra blå himmel.

 

bilde

 

Trygt og tørt fikk det tørke ferdig.

 

 

bilde

 

Her er fundamentene ferdig montert, og skottet er prøvemontert. Etter mine ville beregninger tror jeg senter av propellakslingen skal treffe nokså godt på hullet som er borra i stålplata, men jeg venter med å skjære ut for cv-leddet til jeg faktisk får borra meg gjennom og vet. Tenkte å sveise på et ujern på toppen av den også, for å være helt sikker.

 

Jeg handler så i si aldri festemateriell på biltema, men denne dagen gjorde jeg det. Maskinskruer og låsemuttere. 10x50mm rustfri.

 

Når jeg skulle stramme den første knakk bolten tvert av. Pipe på skralle, og fastnøkkel.

bilde

 

Ble skeptisk til dette, disse fikk biltema i retur, og jeg dro til coward.

 

 

 

 

 

Jeg har faktisk litt mer også fra de to dagene i forrige uke, kanskje jeg får tatt resten i morra. Ellers er jeg litt usikker på hvor mye tid det blir til båtbygging fremover, men det blir mer enn det har vært siste tiden. Det tar litt tid å fostre opp mannskap også.

 

 

Guttungen måtte ha ny seng når han vokste ut av sprinkelsenga, det ble fort klart at han ikke kunne ha en traktor eller racerbil seng. Det er viktig med riktig oppvekstmiljø..

 

 

bilde

 

 

 

Og god vår til alle sammen, det er en herlig årstid! :)

Hvilken strekkfasthet haddde bolten?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Fint å se at det har vært liv i båten igjen[emoji3] har utsikt til båten din og har fulgt med på tråden side båten kom ut av slusene, og ble tauet på plass. Fantastisk håndverk på alt som er utført. Har barnebarn som absolutt kunne tenke seg en slik seng. Pøs på med mer stoff og bilder[emoji106]

Link to post
Share on other sites

Fjord28cs, jeg drar kjensel på avatarbildet ditt. Regner med du holder hus litt lenger ned i elva, og er så priviligert at du har båten din rett utafor stuevinduet? Det må være luksus!

 

 

Det hender det, innimellom, skjer at enkelte løsninger ikke er like vellykka. Når jeg oppdager at noe ikke funker uten å engang ha begynt å bruke båten er det bare å svelge en kamel eller to å gjøre det på nytt. Jeg har hørt mange si at en selvbygger bygger båten sin to ganger før han i beste fall er ferdig. Og det kan jeg vel ikke si meg helt uenig i. En slik fadese ombord hos oss kommer fram fra dette bildet:

 

 

bilde

 

Dørken der feinsag kofferten står, (som nå sikkert befinner seg et sted i øst-europa) burde vært avsluttet mye lenger inn for å lage plass til et nedtrinn så det blir en litt mykere nedgang til akterlugaren. Jeg har en liste over slike utbedringer som jeg har bestemt meg for å endre, men de andre har lav prioritet. Det er tross alt viktigere ting å henge fingra i ombord. Men dette punktet vil jeg ta med engang fordi det henger sammen med motorrommet som skal gjøres ferdig nå. Så hadde jeg utsatt det hadde det blitt mye mer jobb.

 

Dette har jeg hatt lyst til å gjøre en stund men jeg har mangla litt verktøy, og derfor utsatt det litt. Til en vakker dag, da postmannen for engangskyld kom med noe nyttig.

 

 

Jeg var spent....

 

bilde

 

 

 

 

 

Jeg har alltid vært trofast kunde hos Motek. Men når denne pakka ble 10000 NOK billigere fra dorch og danola fra Danmark, alt regnet med, så ble fristelsen for stor. De var såklart ikke helt fornøyd med det, så med noen skrekkhistorier om det ene og det andre, og varer som var stjælt under frakt osv i bakhodet kjente jeg en liten lettelse da alt var på plass.

 

bilde

 

 

 

En velgjører av prosjektet som har veiledet meg gjennom motormekking i vinter, donerte meg etterlengtet eik som jeg lenge har gledet meg til å sette tenna i. Hver plank er for lengst øremerket til de forskjellige prosjekter, og et av de er denne nedgangen jeg allerede har mast om.

 

 

bilde

 

 

 

Dette skal bli en ny avslutning på dørken som skal trekkes et stykke inn. Dette flotte emnet inviterer til et skikkelig breit bord. Men siden avslutninga på andre siden mot "nedre salongen" bare var 9,5cm måtte jeg modere meg litt for å prøve å holde stilen. Jeg strakk den likevel til 10,5, det smyger. Skikkelig spenning i eika, det smalt så jeg skvatt da saga gikk gjennom.

 

 

 

 

bilde

 

 

Den gamle dørkplata som lå ytterst ble skjært ned. Dørken i styrhuset er ennå ikke behandlet og har blitt litt stygge etter olje og limsøl. Jeg vet jo at de bare trenger litt lett sliping så er de like fine igjen, men det har alikevel vært litt vondt å se. Jeg feide fort over den dørkplata jeg skulle beholde med eksentern, for å bekrefte at sølet ikke hadde trekt dypt inn. Det var deilig å se, men jeg venter en liten stund til for å gjøre unna litt mer gris før jeg sliper ned resten.

 

 

bilde

 

 

Her ligger den nye terskelen klar. Den gamle bjelken dere ser som gamle dørkplata lå på skal kappes. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt at den nye luka også skulle bli til å åpne, men jeg fant ut at det var like greit å skru den fast. Da kan karmen fungere som en fast avstiver over motorrommet, siden den gamle forsvinner. De to lukene foran er mer enn store nok til at motoren kan heises når gearet er demontert. Jeg var tilfreds med avgjørelsen, solid og enkelt.

 

 

bilde

 

 

 

Her er ting skrudd sammen og står under press for liming. Den gamle bjelken er skjært. Så var det nedgangen til motorrommet og trappa. Sist jeg var på monter så parkerte jeg kloss oppi hylla til plastmo dryppstopp platene som jeg så nimba her på forumet hadde forvandlet til kunst. Jeg tok med en plate for å eksperimentere litt, og dette var et passende sted å teste den ut. Trappevanger av 18mm kryssfiner kledd med dryppstopp plate.

 

 

bilde

 

 

Platene er fine, og superenkle å rengjøre. Eneste jeg er skeptisk til er at de kanskje er litt myke og lette å ripe.

 

bilde

 

Til liming og snart klart for trappeluke som skal forsegle motorrom.

 

bilde

 

Jeg hadde tenkt å late en lettvind løsning her og bare ha en rett plate med et trinn. Enkelt og greit.

 

 

 

Men god å gå i ble den ikke... Jeg fikk et hode på hver skulder som startet diskusjon, hvor den ene syntes dette blei for fælt og den andre mente det stort sett var ungene som kom til å fly opp og ned her og de er jo halvt apekatter. Jeg tok meg en kaffe mens diskusjonen raste, og i frykt for å i ettertid ende opp med å bygge om denne nedgangen en tredje gang vant han med den minst fristende løsningen.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Ute skinte sola og det var godt og varmt, og det var igrunn helt riktig avgjørelse. Det var tross alt ikke så mye ekstra greier. Jeg skjærte og limte ferdig og tok med hele greia hjem for å teste trikset til nimba.

bilde

Forutenom at det gassa litt når den blei varma med varmluftpistol for å knekke kantene så var dette genialt enkelt. Skal bli spennende å se ann holdbarheten litt.

Trappa er på plass i båten igjen og blei riktig så god å gå i.

Oppdatering følger..... Ha en flott fredag folkens!

Redigert av godthaab- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er jeg i ferd med å sprenge alle personlige rekorder på oppdateringer her. Men det har blitt litt tid til båt siste uka, så her kommer jammen en til!

 

Det ble en litt brå slutt på forrige innlegg, her er et bilde av trappa på plass. Mangler fremdeles et par detaljer på den. Men nå blir det lettere å gjøre unna litt installasjoner i motorrommet.

 

img_1363.jpg

 

 

Jeg fikk også nevnt at legging av kebony i cockpit stod høyt på ønskelista. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å ha kebony oppå styrhustaket, men sånn blei det jo. Jeg var derfor litt engstelig for at jeg ikke fikk nok til resten av dekket og cockpiten, så jeg valgte å kjøpe litt ekstra. I mellomtida hadde kebony kutta ut all produksjon av lønn mot det maritime markedet. Og det de hadde på lager var shippa til Danmark og blitt skjært opp til lameller. Jeg gråt litt inni meg da jeg hørte det.

 

 

Det så mørkt ut, men samme dag fikk jeg tips om at Sandøy båtdekk fremdeles hadde et lite parti på lager, og da jeg ringte inn for å høre dreiv Jarle og lastet opp bilen for en leveringsrunde oppover østlandet. Han skulle derimot kjøre nattestid, men foreslo å slippe av en pakke i nærområdet så jeg slapp å møte ham midt på natta. Han regna med å finne et sted under tak i nærheten av Lasse's på stathelle et sted. På morrakvisten blei fruen med på en kjøretur for å finne pakka. Jeg hadde ikke hørt no mer fra Jarle så jeg kjørte mot Lasse's. På vei, rett før grenlandsbrua fikk plutselig madammen det for seg at hun hadde sett en lang brun sak inni skuret på en bussholdeplass. Særdeles skeptisk gikk jeg med på å snu for å se. Men jammen hadde hu ikke rett, pent plassert ved siden av to trøtte typer som ventet på bussen stod en stabel med plank. Utpå ettermiddagen kom en mms tikkende inn med bilde og detaljert forklaring på droppsted, så den hadde vel hatt seg en runde eller to i systemet til telenor. Men det var flott virke, super service og god pris, så jeg handler gjerne hos Sandøy båtdekk igjen!

 

Rett etter dette blei jo alt verktøyet mitt stjælt, så siden har denne pakka liggi på salongdørken og venta.

 

Men nå, for et par dager siden var det dags! Her står de å nærmest verker etter å bli lagt. Den ekstremt obsvervante leser ser kanskje at leideren har krympa litt? Appropo ombygginger i forrige innlegg, åpningen til nedgangen måtte forhøyes litt i forbindelse med cockpit karmene. Så jeg må lage ny trapp også, men der har jeg en god ide, tror jeg. Mer om det senere!

 

img_1397.jpg

 

 

Ta bilder litt sånn underveis er ikke min sterke side. Jeg går i transe, og dessuten står telefonen stort sett i boomblasteren og spiller av spotify når jeg jobber. Her er stavene limt oppå benkene, men ligger fremdeles løst men ferdig tilpasset nede på dørken.

 

 

godthaab_kebony.jpg

 

 

Disse stavene er tynnere enn de jeg ellers bruker. Så disse blir lagt i, og natet med epoxy. Som vanlig skrur jeg i natesporet med skiver for å holde press under liming. Det samme gjelder der jeg har borret ut for plugg. Ingen skruer blir stående og alle hull blir fyllt opp med epoxy. Jeg la stavene med lukene på plass, og har her bare skjært de løs med et tynt kutt fra "fein" saga. Venter med å finskjære og pusse ned til jeg har nata ferdig. Den gjennomgående dekksbjelken er også plastra inn med glassfiber og epoxy og laminert med kebony.

 

Jeg sa forresten feil når jeg sa pullerne var 125x125mm, de er 145x145mm, disse blir også avslutninga på losrekka hvis jeg glemte å nevne dette sist. Jeg gleder meg til å få nata, sparklet veggene ferdig, og få påført litt maling, da vil det hjelpe seg litt.

 

 

 

img_1402.jpg

 

Det som var litt artig var at jeg la fra senter og ut til styrbord først. Bare for å ha prøvd, kopierte jeg stavene, bare speilvendt. For å så legge de mot babord, til min store forbauselse stemte det på en prikk, både på benkene og nede på dørken. Dette sparte meg for endel arbeid, og det gikk igrunn nokså radig. Greit med litt flaks til en forandring.

 

Forøvrig, når jeg kikker på bildene så ser det ut som en barnehage som har vært her å limt. Og det før jeg i det hele tatt har begynt med nating. Nå må jeg få sveisa meg en kum til dreneringa som skal i enden av styrebrønnen der dørken er lavest. Her har jeg et spørsmål jeg har lurt litt på, dimensjonering? Jeg har et syrefast rør på 39mm, innvendig diameter på 35mm hvis jeg ikke husker feil. Kan noen som fulgte med litt mer i mattetimen enn meg si hvor mange liter to sånne hull vil svelge unna i sekundet? Det er jo en ganske liten cockpit, men fylles den med sjø vil det likevel bli en betydelig vektøkning. Men hvis ingen sier ja, "kjør på disse er mer enn store nok" og begrunner det med et regnestykke vil jeg nok i ekte selvbyggerstil smelle inn to 2" rør for å være på den sikre siden.

 

 

 

godthaab_kebony_2.jpg

 

 

Jeg gikk tom for epoxy, så jeg må vente på mer. Forresten vært en særdeles mild vinter. Har som vanlig hatt en liten skvett igjen på en dunk med epoxy stående på dekk, og hver vår må jeg gi den et skikkelig varmt vannbad for å vekke den til live igjen, men i år var den like fin.

 

Videre framover er det såklart å gjøre ferdig cockpit som står øverst, og deretter få på fenderborda som også har liggi ferdig skjært en stund. De er formskjært etter springet på båten etter mal, så gjenstår det å se hvor rektig det blei. Jeg hadde med meg en kompis i fjor på denne tida for prøve å få montert opp beista. Det er kebony det også med en tykkelse på 25mm er de en prøvelse å vri rundt. Kunne vært en ide og steama de, men etter å ha hatt et prøvebord på bunn av elva i en uke uten å kjenne noen som helst forskjell er jeg skeptisk. Vi klarte å få plass første bordet, som jo er værst, forutenom det helt akterut. Det vil si, vi hadde bordet på plass. Men så kløna vi litt, og hele spennet ble tatt opp på en bolt, som resulterte i at det knakk i to så det sang etter. Da pakka vi sammen og stakk til havs i ek-kryssaren istedet. Og siden har de liggi her og venta. Men nå har jeg mannet meg opp et år og fintenkt monteringspatenten, så ved neste friperiode til en kompis blir det nytt forsøk.

 

 

 

 

 

img_1398.jpg

 

 

 

 

Jepp, dett var dett. Etter litt for mye kaffe blei detta jammen et langt nok innlegg alikavel.

 

Ha en fortreffelig aften videre folkens!

Link to post
Share on other sites

Lensing av cockpit: Jeg mener at Hulda har dia 40 mm innvendig, to rør. Men disse går rett ut gjennom hekken på båten. Altså lite rørfriksjon og rett ut i friluft. Om vannet står opp til cockpitbenkene (nesten knehøyde), så lenses vannet ut i løpet av få sekunder. Antar at volumet av cockpit er nokså likt som i båten din.

Planker i elven: Kjente en båtbygger som brukte samme prinsippet. Da lå 1/2" furubord dykket under en tre ukers tid for at de skulle bli myke nok. Så du må ha langt mer tålmodighet. Steaming vil uansett fikse det. Regn tre kvarter på tommen tykkelse etter at full varme er oppnådd.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...