Jump to content

Prosjekt: Colin Archer Bastard


Godthaab

Recommended Posts

Det finnes alt for mange selvbygg og halfabrikat! mange veldig fine båter, men når man ser innredningene som bare er klaska opp uten noen mål og mening. klumpete og mange forskjellig nivåer og klisset på alt for mye blank lakk, synes jeg det ødelegger hele båten. Du ser ut til å lage innredninga lit gjennomtenkt med fin fassong og ergonomi! fin kledning og forseggjorte benker.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Denne skuta bilr fin! Onkelen min bygget en Colin Archer for mange år siden. Veldig fin båt! Moro å se hvordan du gjør ting, og hvor bra det blir!

 

Med to flotte medhjelpere på laget også, kan ikke dette bli noe annet enn bra :thumbsup:

 

Lykke til videre - denne tråden skal jeg følge!

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Veldig hyggelig med flotte tilbakemeldinger! Det er morro å få tilbakemeldinger. Jeg ser også fordelen med flere synspunkter tips og gode råd fra den enorme kunnskapen folk sitter på her på forumet! :)

 

Svaap: rigg spørsmålet er et bra spørsmål. Har sett på gaffelrigg som en selvfølge, og er veldig fan av det! Samtidig så ser jeg gleden ved å ha en rigg som er lettere å seile alene. Men ingenting er finere enn en gaffelrigg under seil, samtidig så bryter designet på denne båten litt med gaffelrigg. Vanskelig avgjørelse. Heldigvis har jeg god tid til å gruble. :)

 

Gtir_man, det stemmer, marinaen ved siden av :)

 

-morten- ja, blir bygd som seilskøyte :)

Link to post
Share on other sites

Ny oppdatering!

 

 

Badet står for tur. Valget falt på baderomsplatene til fibo trespo, min erfaring fra tidligere er bra, de kan dusjes rett på og lette og holde rene. Bak dusjhjørnet hellimte jeg de i tilegg med epoxy, bare for å være helt sikker. Som jeg har sagt tidligere så er drømmen å bo ombord for en periode kombinert med litt studier og turer så vi ville ha et litt romslig bad. Badet blir bygd nokså likt et husbad med våtromsnormen og sunn fornuft som retningslinjer da det er det jeg er vandt til fra jobb. Kraftig dimensjonert isolert bjelkelag, med 18mm kryssfiner. Vantett membran gummiduk limt til finer, dupron limt på duk, varmekabler på dupron (landstrømluksus), primer og 9 cm flytestøp, primer flislim - flis. Var en utfordring å finne flis vi syntes passa til baderomsplatene, men etter mye snoking rundt omkring sank tolmodigheten med blodsukkeret og valget ble litt lettere.

 

Valget falt på en marmor stein i 30x30nett. Grei å legge i en båt der rommet ikke er parallelt. Klinte fugemassa godt ut med en slikkepott og fikk heller tåle en real vaskejobb. Fugemassa ble tilført en væske for å gjøre den mer elastisk.

 

191120111173.jpg

 

skrubbe

 

191120111175.jpg

 

 

191120111176.jpg

 

 

Baderomsinnredning påbegynt

221120111191.jpg

 

 

221120111188.jpg

 

261120111201.jpg

 

 

 

 

 

 

 

301120111217.jpg

 

Her skal servanten komme, gjenstår å finne en som vil passe :) Det kommer et lite skap inni kroken der og tenkte jeg.

301120111221.jpg

 

 

Forsenka dusjhjørne

 

 

 

191120111179.jpg

 

Borti kroken skal toalettet stå helst mot skutesida.

 

301120111219.jpg

 

marmoren skal settes inn med et overflate stoff som gjør at den ikke suger vann, og da blir den også litt mørkere med litt glans.

 

Phooo, tar tid det her gitt! Kommer med litt mer senere når jeg får tid:)

Link to post
Share on other sites

Flott båt og flott arbeid!

 

Når det gjelder rigg, har jeg faktisk sett et par skøyter med tilnærmet moderne kutterrigg og aluminium mast.

Dette var båter som i utgangspunktet kun hadde skroget til felles med CA designet.

Resten var modernisert, eller modifisert alt etter som en ser det.

 

Snakket med en av de på Lovund (husker ikke navn på båt og hvor den kom fra...noen år siden)

Han hadde ganske høy alumast med mastheadrigg og genoa 1 på rull samt kutterstag med kryssfokk og sjekkstag som lett kunne flyttes unna når kutterstaget ikke var i bruk.

Begge forseilene kunne også stå samtidig (god åpning mellom dem), og med tre rev i storseilet hadde han en meget fleksibel rigg som også tålte hardt vær da han kunne sette liten fokk eller stormfokk på kutterstaget (disse seila hadde stagkroker)

 

I og med at båten din ikke lenger er "original" ville jeg nok vurdert en slik løsning, samtidig som den er lett å håndtere alene med gode wincher.

Og det så absolutt ikke rart eller skjemmende ut på noen måte.

Den høye masta kledde båten godt

Link to post
Share on other sites

Hei Godthaab.

 

Var ikke klar over denne siden din før idag. S/Y SEBI "forliste" 7. november i år. Hun er/var 45+ fot og godt utstyrt for langfart. Hun tok inn en god del vann, men gutta i nabolaget klarte å holde henne flytende til hun ankom Ulsteinvik Marina hvor hun ble heist opp på land.

 

Muligens utstyret som er plukket av henne kan brukes av deg. Motor - 136 Hk Perkins med gir og aksling, propell intakt (og som startet etter vask), aggregat (diesel 230V), rigg og mye seil som kan tilpasses. Pulpit og rekkestøtter vist karene har tatt vare på dette. Winsjer + ankerwinsj med anker (har flere utgaver av anker til henne). Ja som sagt en god del utstyr til båt hvor noe av dette ble plukket ut av meg selv før jeg returnerte til utlandet. Firmaet som skal destruere skroget er snart klar for oppgaven vist de ikke allerede har begynt med dette.

 

Send meg en IM vist du er interessert og hva du tror du kan bruke slik at jeg kan få gitt beskjed om dette før mye av dette kasseres.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Må si æ rett og slett imponert! Badet i båten din ser jo mye bedre ut enn badet i leiligheta mi jo! Og den va nybygd i 98-99! Må bare gjenta mæ selv: Imponerende arbeid! :cheers:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Godt nytt år folkens!

 

Tusen takk for alle hyggelige tilbakemeldinger, det er veldig koselig!

 

 

 

Legger ut noen bilder til her.

 

Hadde et sterkt ønske om vedovn for kosens skyld, også så praktisk under byggeperioden nå på vintern. Får varme og blir kvitt kapp i samme slengen. Dessuten er det en veldig tørr båt så tror veden vil holde seg bra. Men jeg har satt av plass til f.eks en refleks ved siden av som kan gå på samme røykrør. Vedkassebenk ved siden av. Var heldig og fikk tak i denne flotte skipsovnen, blei kjøpt for 15år siden men har aldri vært montert eller blitt fyrt i. Noen som har gode tips til materiale som burde benyttes som varmeskjold på flatene rundt? ps. det står en vifteovn oppå, så litt rart ut på bilde ser jeg

 

301120111212.jpg

 

Her vokser byssa opp. Fra venstre: skuffeseksjon, komfyr, skap eller kjøleboks, og til sist kjøleskap eller skap. Siden vi skal bo ombord og vil ligge mye med landstrøm og et kjøleskap vil være mye mer lettvint, samtidig som det er fyfy i seilbåt. Tenkte da og først sette kjøleskap helt til høyre. Og skap i hjørnet med vask over. Når båten har gjort sin tjeneste som bobåt og skal over til mer ferie og kanskje langtur bytte ut kjøleskapet mot kjøleboks i hjørnet. Hullet fra vasken kan bare skjæres større og bli luka ned til boksen, og vasken flyttes bort til skapet til høyre. Noen glupe meninger folkens? :) (hvis noen hang med da)

 

301120111213.jpg

 

301120111215.jpg

 

301120111207.jpg

 

Her er salongen igjen, eikebordet over døra gav en liten skuffelse etter gjennomfarten i høvelen, men blei hengt opp på nåde. Men blei litt dominerende fordi den var litt vill og rotete. Den blir nok bytta ut

 

121220111240.jpg

 

Har vært litt liten tid til båtbygging nå i desember men fikk montert doen her i forigårs. Tusen takk til dere som bisto i porselenskjære tråden min. Vant mye plass på dette. Ble veldig fornøyd med det.

 

261220111241.jpg

 

Veggfestekassa blei kanskje litt husdass inspirert, men det var igrunn det jeg var ute etter også. Blei god å sitte på ihvertfall.

 

261220111244.jpg

 

 

Jeg trenger kanskje ikke utdype min lille bekymring, men tenker jo mitt når jeg titter nedi skåla. Sikkert noen her med samme toalett, fungerer dette? Finner den veien ned? uten for mye gris? Hehe..

 

261220111249.jpg

 

 

 

Hvis noen vet om en passende servant til badet. skrik ut :) Andre tips og meninger tas også imot med takk:)

Redigert av godthaab- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei igjen folkens!

 

 

Tiden har kommet for å forsegle dørken. Jeg tenkte å utsette det til det siste og legge tepper som var lette å fjerne hvis noen barnesykdommer skulle dukke opp. Men fordi det er god plass under dørken fant jeg ut at jeg heller ville legge opp alt underifra etter at dørken var lagt. Da blir fremtidige reperasjoner og vedlikehold enklere. Luker til inspeksjon og nedgang er lagt opp og alt er klart for å legge dørk.

 

dsc00059.jpg

 

Men for å øke trivselen litt underveis valgte jeg å prioritere vedovn!

 

Platene er skrudd med avstandshylser inn mot skott for god baklufting.

 

 

dsc00065.jpg

 

Dessuten blir jeg jo kvitt alt avkapp. Ovnen er ikke skrudd fast ennå, men det skal gjøres etter alle kunstens regler.

 

dsc00070.jpg

 

 

Her er det rotete eikebordet byttet ut med en litt annen løsning.

dsc00073.jpg

 

For å varme opp litt begynte jeg med å dørklegge taket til baderommet. Jeg bruker eikestaver 9mm tykkelse med bredde rundt 50mm, samme skal brukes på dørkene.

 

dsc00081.jpg

 

Luka til kartbordet fikk litt eik også.

 

dsc00083.jpg

 

Her har jeg begynt med dørken. De svarte flekkene dere ser er rester etter et mislykka forsøk på å legge dupron isolasjon under skipsgulvet, men det hadde nok blitt for mykt og jeg er redd stavene hadde beveget seg opp og ned av skritt og skruene hadde pressa proppene ut.

 

dsc00089.jpg

 

 

dsc00092.jpg

 

Fliskryss er fine å legge skipsgulv med for å få rette avstander. Senere tar jeg og skjærer av kantene på lukene og rammer de inn i eik.

 

dsc00095.jpg

 

Hvem sa båt ikke er koselig på vintern?

 

dsc00111.jpg

 

En microbølgovn har også funnet veien ombord.

 

dsc00124.jpg

 

Det er viktig å belønne seg selv litt også :) Så er det bare å manne seg opp til propping :crazy:

 

dsc00126.jpg

 

God helg! :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...