Jump to content

Prosjekt: Colin Archer Bastard


Godthaab

Recommended Posts

Takker for svar Hulda. Spørs om ikke steaming er tingen, ihvertfall på første og siste bord. Det fenderbordet som knakk har jeg limt sammen med fortykka epoxy. Det skjøtete bruddet ble nesten som en naturlig 1/8dels skjøt, så limskjøten ble bra, og nesten usynlig. Men dersom jeg steamer dette bordet vil vel styrken i epoxyen svekkes såpass at den vil briste i skjøten under montering? Epoxy vil vel miste styrken rundt 60grader ? Kanskje noen ukers opphold på bunn er bedre.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke epoxy og steaming går bra. Sjekk med leverandøren av limet.

 

En gang i tiden limte vi alt med et lim som het Aerolite. Det var en harpiks på ene bordet og en syre på andre. Syren misfarget blant annet eik, derfor var vi ikke så glad i det. Klemte sammen og det tålte alt. Problemet var at den spesifikke styrken var lav. Altså skjøtene måtte passe perfekt sammen. Så kom et revolusjonerende lim ved navn Araldit. Det var to-komponent epoxy (så vidt jeg husker). Vi limte luker over vann og bordganger under vann. Høy spesifikk styrke gjorde jobben lettere. Problemet, viste det seg etter hvert, var at limet ikke var vannfast som lovet. Slik at limfugene sprakk opp. Mulig at det har skjedd noen siden den gangen. Så du må sjekke.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pratet med leverandøren nå. Epoxyen får en svekkelse på 20-25% når selve emnet og limfugen når en temperatur på 70 grader. Han mente bordet burde tåle steaming. Jeg har ingen erfaring med steaming, hvilken temperatur oppnår et emne etter en time i steamern? Jeg ville tro temperaturen lå på rundt 60-70 grader inni der hvis det ikke er spesielt godt isolert? Men det er bare tipping.

 

Limet er forøvrig vannfast så det hadde fint taklet en tur på bunn. Men jeg ser for meg at kryp og strekk kanskje er litt mildere ved steaming? Jeg har ikke mulighet for å sette det med tvinger til det tørker. Det må passe sånn tålig på hullmønsteret som allerede er der.

 

Setter pris på alle innspill her :)

Redigert av godthaab- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, med 100+ går det nok galt. Vil bordet være litt mer medgjørlig dersom jeg steamer det med mindre varme, eventuelt i en kortere periode eller må det opp i 100 grader før den begynner å endre egenskaper?

 

Vi fikk jo tross alt bordet i fasong med ren makt, så dersom den bare blir litt mykere så har vi makta på den.

 

Fenderborda er skjært av emner som ikke lenger er å få tak i, ellers kunne jeg jo lagd ny og ferdig med det.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det limte bordet skjøtet, midt på eller nærmere en ende? Hvis det er skjøtet i den enden av bordet som skal ha minst bøy når det er satt på båten kan du stikke inn den andre enden (den bøyde) i steamkista og la den limte delen få være på utsiden. Da får du steamet den enden som trenger det mest og klarer gjerne å dra til den retteste enden kald. Har praktisert dette flere ganger "ute i felten" ved skifte av lengre bord og med for kort steamkiste. Steamer bare den enden som trenger det mest. Tetter åpningen kista og rundt planken som stikker ut med en stor svamp eller fille, slik at noe av dampen får slippe ut der.

 

Alternativt, senke planken ned på dypt vann ei ukes tid. Hjelper bedre på bøyeligheten enn å legge planken i elva, trykket der nede vil etter noen dager føre til at bordet blir mykere. Bakdelen er at da er bordet trutnet og vil krympe i større grad enn ved steaming, noe som bør tas hensyn til hvis bordet skal inn i mellom andre bord. Blant annet derfor var den metoden tradisjonelt mer populær og hensiktsmessig blant dem som bygde klinkerbygde enn kravelte båter. Nå om dagen steamer vel de fleste etter det jeg kjenner til.

 

Hvis du likevel ender opp med å steame hele lengden av planken er mye gjort på relativt kort tid i kista. Fra gammelt av var en time per tomme tykkelse normen, men nyere erfaring tilsier at det ikke trengs så lang tid for å få planken myk nok til de fleste buer. Selv steamer jeg sjelden lengre enn halvtimen per tomme, avhengig av treslag, tetthet og grad av ønsket bue. Ved kortere steaming blir ikke kjernetemperaturen like høy, så kanskje limen overlever. En annen fordel med å steame kortere tid er at et av treets bindestoff, ligning, ikke blir like nedbrutt. Dermed beholdes styrken i treet i større grad enn ved langvarig steaming. Når det gjelder limen (epoksy) er det et typisk trekk for flere epoksyer til båt at disse svekkes ved høyere temperaturer. Det er vel en av de største bakdelene med epoksy, utenom den voksne prisen :wink:

 

Har ikke lest i tråden din på en stund nå, men ser at det er på tide at jeg begynner følge med igjen! Mye pågangsmot og fint arbeid :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nå er det tredje forsøket, men prøver en gang til. Det er en par triks til som du muligens vil kunne ha nytte av.

 

Triks 1: Hvis du hele tiden fukter planke på den siden som skal strekkes, så blir den slik:

bilde

bilde

Det tar en ukes tid, og planken må være fuktig hele tiden. Gamle laken som er klissvåte e.l. Bordet på bildene er av ask, som er vanskelig å bøye.

 

Ellers, når det var bråttom, brukte vi å sette planken i kraftig press. Kunne eksempelvis kile den under skinnegangen til slippvognen, tung sten ute på vippen. Så varmet vi med grov propanbrenner samtidig som vi smurte planken med linolje. Etter hvert sakk planken i en pen bøy. Fikset både bue og vridning i bordganger på den måten.

Link to post
Share on other sites

Takk for nok et tips Hulda, "triks 1" er iverksatt.

 

Jeg har jo mast litt om dette knekte bordet nå. Men som en del av en ny livsfilosofi så prøver jeg å tenke at det meste skjer for en grunn, og at det kan vris til no positivt. I dette tilfellet fikk jeg sjans til å fiffe opp forstevnen litt, før fenderbordet kom på. Opprinnelig sluttet forstevnen 5 cm under dekk, og de forrige eierne tenkte sikkert å kle den opp med et beslag. Før forrige forsøk på å montere fenderbordgangen, skjøtet jeg den et stykke opp. Den gang beregnet jeg at den skulle gå 2-3 cm over dekk + svinekam, men har i ettertid bestemt meg for å droppe svinekammen. Jeg bestemte meg også for endre profilen på selve stevnen så fenderbordet skulle treffe finere.

 

Rasket sammen litt ymse kryssfinerplater fra vrakhaugen og prøvde å snekre sammen en forskalling.

 

bilde

 

Ikke lagt all verdens vekt på utseende her, men den holder forhåptentligvis formen.

 

 

 

Her ser dere stevnen som var, med min lille skjøt som jeg hadde planlagt å sparkle fin. Like greit jeg aldri kom så langt. Her har jeg borret inn litt armering og klint på med et tjukt lag epoxy som betongen blir lagt vått i vått mot.

 

 

bilde

 

 

En borrhammer til alt under 10mm er fremdeles ikke erstattet etter tyveriet. Under et besøk på jula så jeg en liten borhammer til 159,-. Ikke skjønner jeg hvordan det er mulig å produsere noe så billig, og selv om jeg er veldig imot bruk og kast skikken så valgte jeg å prøve den likevel. Kanskje var det på tide å kurere mine fordommer mot billig verktøy. 

 

 

For å komme til hadde jeg vært å henta en liten flåte som sang på siste verset. Breibent stilte jeg meg godt opp og strammet til det ekstra gripehåndtaket på meec drillen før jeg siktet meg inn på tusjmerkene. Den hylte som en liten demon i det den gnagde seg inn i hull nummer 1. Og selv om det ikke gikk fryktelig fort kjente jeg skepsisen skled sakte avsted. På hull nummer to var jeg nesten i ferd med å bikke over til å bli imponert. På hull nummer tre, med blikket rettet sylskarpt mot merket kjente jeg plutselig tre kjappe rapp over høyrehanda og et dunk i panna.

Festet til gripehåndtaket hadde knekt og sklidd ut over chucken, før den fløy av, inn i skutesiden og videre rett i fleisen på meg. Jaja tenkte jeg, jeg strammet den vel kanskje litt for hardt, min feil.

 

Fikk borret opp andre siden også, til tross for en noe illevarslende lukt. Fornøyd som jeg var så jeg ingen grunn til å stoppe her, og blandet litt betong med den også. Skulle tross alt ikke ha stort mer enn 6 liter, med suppe konsistens.

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Ja.. Overvurderte den kanskje litt, og rett etter at dette bildet blei tatt sto flammene ut fra sidene på den. Konklusjon, til lett borring er den et kupp.

 

 

 

bilde

 

 

Her er mikk makket på plass, og jeg fikk fordelt blandinga broderlig ut på de tre fyllingene, skoa mine og krakken.

Så fikk det stå og godgjøre seg litt i det deilige vårværet.

 

 

 

Har også fått limt og nata ferdig cockpiten. Et tegn på at jeg begynner å bli eldre kom her om dagen da jeg så meg lei på å leite hele båten rundt etter noe å blande i. Og den evige jakten etter pensler. Et lager med pensler og begere fant plass ombord, jeg tørr ikke tenke på hvor mange timer jeg har kasta bort på å leite etter det her før.

 

 

 

bilde

 

 

 

På neste bilde er cockpit ferdig nata, det fine vårværet forsvant, og litt kunstig varme måtte til for å ivareta herdeprosessen. Også her merket jeg at forandring, jeg har jo alltid brukt engangshansker. Men de pleier jo uansett og revne underveis, og jeg ender opp med epoxy overalt. Denne gangen brukte jeg doble hansker og skiftet det ytre laget sikkert 10 ganger underveis.. Ikke en dråpe søl, utenom at jeg til slutt klarte å dyppe håret oppi begeret.

 

 

bilde

 

 

 

 

Jeg klarte forøvrig et annet kunststykke denne uka. Jentungen driver og får tenner, og det går hardt utover nattesøvnen. En morgen så jeg at hiacen var i ferd med å gå tom for diesel, så jeg stoppa for å fylle litt. Diesel prisen var høy denne morgenen, nesten 15 kroner. Så jeg fyllte bare 200kr, det er igrunnen også litt uvane som henger igjen fra den tiden jeg dreiv med gatebil, hvor vekt var viktig. Uansett jeg putret videre og tenkte på den trofaste hiacen min, den bare går og går. Jeg nippet til kaffen og dagdrømte om å marinisere en hiace motor og putte i båten, da jeg kjenner antydning til fusk. Umulig tenkte jeg, og kjørte litt videre før det skjedde igjen. Etter noen sekunder med brainstorming slo det ned over meg som en kald dusj, hadde jeg fyllt bensin?!? Stoppet på en uno-x stasjon og ringte statoilstasjonen for å bekrefte. Joda, jeg hadde fyllt bensin.

 

 

 

bilde

 

 

----------------

 

 

Jeg fikk foresten tatt årets første bad i dag. Men det kan jeg si mer om neste gang. Det er jo snart uttak her i havna også, så jeg regner med at mye av båttida framover kommer til å gå med på å klargjøre den lille ek-kryssaren for nok en sesong som ventebåt. :)

 

 

bilde

 

 

 

God helg og god påske til alle som er innom!

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei Sigmund! Jo takk som spør, men det står dårlig til - som grandonkelen min så lystig pleide å svare på slike spørsmål.

 

Kort forklart, det har blitt lite tid til båtbygging. Men det var igrunn forventet. Jeg må si du gjør en flott jobb med Nidelven din. Til å være så ung har du imponerende ståpå vilje og gjennomføringsevne, bra blir det også! Husker jeg også kikka på båter når jeg var gammel som deg. Men jeg var litt treig på avtrekkeren så det blei aldri no. Plutselig kjøpte jeg gatebilprosjekt istedet og glemte helt båt noen år. Uansett, du får en flott båt, regner med det ikke mangler på venner som vil være med på fjorden til sommern!

 

Forrige økt blei jo avslutta med at jeg datt i vannet. Det var igrunn det som skulle til for å runde av en ellers uvanlig klumsete uke. Jeg fylte jo som nevnt bensin på bilen, datt ned fra en stige og forstua håndleddet, også dette noe ufrivillige badet da.

 

Dette badet må den noe falleferdige flåten ta deler av skylda for. Det var når jeg skulle rive forskallinga på forstevnen at telefonen ringte. Det var en slik samtale jeg skjønte kom til å vare litt, så her måtte det jobbes på si. Jeg la klar drillen og hoggjern på brygga og hoppet ned på flåten. Med hodet halveis inni telefonen tok det litt tid å oppfatte hva som var i ferd med å skje, men en anelse fikk jeg da likevel og heiv fra meg telefonen inn på land før det bar nedover. Flyteelementene til flåten hadde sklidd ut i den enden jeg landet på, og nokså likt titanic forsvant siden jeg sto på ned i dypet mens motsatt side reiste til værs. For å unngå å få den over meg fant jeg det lurest og "abandon ship". Vannet var egentlig ikke så ille, men jeg var glad jeg hadde stilongs. Jeg var også fornøyd med mitt snarrådige telefonkast og lurte på om de skjønte hva som skjedde i den andre enden av linja. Plutselig kom jeg på at jeg hadde et par båtlapper og viktige kvitteringer i lommeboka og forbannet den nye brygga som ikke har fått stige ennå. Jeg fikk klort meg opp og hang med armene og hodet over bryggekanten mens jeg hørte ond latter gjennom telefonrøret. Etter å ha hengt opp litt sedler og papir til tørk kom det eldste medlemet vårt i havna tilfeldigvis innom, som også innehar havnerekorden i å dette uti (3x). Han fant det best å overvære resten av seansen, for jeg måtte fremdeles rive forskallinga og grovslipe stevnen før den fikk herdet fullt ut. Like greit å ta det mens jeg allerede var klissblaut for flåten var mer under vann enn over. Men så lenge jeg holdt meg godt over på go'sia, så gikk det på et vis.

 

 

img_1463.jpg

 

Klissklass og styrofoamen flyter i bakgrunnen.

 

 

 

Men ellers har jeg gjort litt småtteri, lista nedgangen. Ikke lett å omstille seg alltid, fingrene var vandt til å borre propphulla helt gjennom etter å ha kledd cockpiten, så den nederste lista blir skrueløs.

 

img_1454.jpg

 

 

 

 

Også har jeg fått slipt ned dørken i cockpiten

 

img_1497.jpg

 

Det kommer ikke fram på bildet, og det syns igrunn ikke i virkeligheten heller. Men"dollbordet" nede på dørken som går mot styrebrønnen er lagt med noen grader hell inn mot senter for å lede vann bedre til kummen. Derfor er fellingene gjort som de er for å gjøre knekken litt lettere å ta opp.

 

 

 

Her er en kum jeg har sveist sammen støpt inn. Den er av syrefast stål, men jeg skal ha den i samme farge som resten av cockpiten, foreløpig klint inn med epoxy den også. Tror det blir bra etter litt sparkling, pussing og par strøk med maling. Jeg lurte jo litt på dimensjonering av drenering, men endte med å gå opp et hakk til 2 stk 2" rør.

 

img_1539.jpg

 

 

 

 

Jeg begynte med bordbøye trikset til Hulda. Siden jeg var vekk mesteparten av påska har jeg ikke kommet skikkelig igang før nå. Men jeg lagde en jigg med jekkestropper til å justere buen, og på 4 dager har den nå fått korrekt fasong. Det ser lovende ut. Lar den stå våt ut uka, for å så tørke den ut fremdeles oppspent i jiggen. Spent på hvor mye "spring back" den får. Jeg ringte forøvrig inn til kebony her om dagen for å høre om det hadde negativ innvirkning på egenskapene til disse materialene om jeg steamet dem. Fikk prate med en særdeles hyggelig fyr som satt på teknisk avdeling som ikke var bekymra for det. Han trodde derimot ikke at jeg ville få noen særlig effekt av å steame de grunnet behandlingsmetoden. Men han var veldig engasjert og ba meg prøve det ut, og komme med tilbakemelding. Skulle det gå galt ville han sende meg nye bord, og i værste fall bøye råmaterialene til riktig form før de impregnerte de på fabrikken. Jeg skal ta godt vare på nummeret hans.

 

 

Ellers skulle jeg såvidt ta fatt på vårklargjøring av ek-kryssaren, men ble møtt av et trist syn. En innbruddstjuv hadde vært på ferde forrige helg og bryti seg inn i to båter. Blant annet vår.

 

 

 

dsc00337.jpg

 

Dette bildet er riktignok tatt etter en litt rufsete tur ifjor med mangelfull stormsikring. Men synet var mer eller mindre identisk. Endevendt hele båten, og det som var av verdi ombord forsvant. Vi har video av fyren som surret rundt på området en time. Det hadde smakt godt å fått tatt ham.

 

 

Det var så langt, blir sannsynligvis litt dårlig med oppdateringer fremover da dama er ute i praksis igjen, og vi har ikke barnehageplass til minstejenta før til høsten. Da faller båten litt nedover på prioriteringslista en liten stund.

 

Men vi kommer sterkere tilbake, koser meg med å lese andres prosjekttråder så lenge :)

 

Link to post
Share on other sites

Du er nok inne på noe Hulda :) Pga av praksisen til fruen, som hun nå har hatt en liten måneds opphold fra, før hun nå trår til igjen med de siste par månedene. Og det faktum at vi ikke har barnehageplass til den minste ennå, som vi uansett synes er litt for liten til å bli satt bort hele dagen. Så har jeg hengt etter på alt da jeg har gått hjemme. Og i denne "fri måneden" har jeg nok stresset litt, og prøvd å vært overalt på engang. Men jeg skal kose meg hjemme med lillemor nå.

 

Hun har forresten tatt en liten blund nå, så jeg fikk skissert opp en detalj jeg har gått og lurt litt på den siste tiden.

Det er innfestning av rekkestøtter. P.g.a av konstruksjonen med en "limtredrager" som er laminert innvendig i toppen av skroget i overgangen mellom skuteside og dekk som dekksbjelkene er fellt inn i, blir den tradisjonelle metoden med gjennomgående bolt. vanskelig å få til. Det kan gå midtskips, men i akter- og forskipet hvor skroget skrår inn blir det umulig.

 

I tillegg til at det alltid er en liten risiko for lekkasjer i en slik konstruksjon hvis rekka får seg en trøkk, så lurte jeg på en litt annen patent. Sikkert vært gjort før, men jeg har ikke sett det. Her er skissen som viser det jeg skal prøve å forklare med ord.

 

 

 

bilde

 

 

Hadde planer om å nummerere ting og tang med forklaring på hva det var, men lillemor pleier aldri ligge nedpå lenge av gangen, så dette må skje litt fort. Greia er enkelt og greit å få knekt til en del sko med oppkant på to av sidene. Tenkte 3 mm syrefast, da er de kurrante å knekke. Så plasserer jeg de ut, og feller de ned i dollbordet så selve plata ligger flush med dollbordet og ørene stikker opp.I midten av disse skoa skal jeg borre et hull tilsvarende bolten som skal ned gjennom dekk og "limtredrageren". Så sveiser jeg bolten fast, og sliper ned så den blir jevn med skoen. Hullet gjennom dekk blir på forhånd innsausa med epoxy ved hjelp av en flaskebørste. Før skoen med den påsveiste bolten som er gjenget i bunn blir dratt skikkelig til i en deilig guffe av et elastisk lim.

 

Fordelen med denne ideen er at jeg innbiller meg at risikion for fremtidig lekkasje er minimal. Og at denne metoden er gjennomførbar med konstruksjonen med limtredrageren. Skulle jeg få en trykk i rekka vil nok skruene mellom skoen og rekkestøtta gi seg før skoen vil bli berørt, med tilhørende fare for vanninntregning. 

 

En ulempe er at det ikke blir like fint som en tradisjonell løsning der man slipper disse ørene som blir synlig. Men akkuratt det er ikke jeg så opptatt av. Jeg tenkte også å felle de inn i rekkestøtten så de blir litt mindre framtredende. Rekkestøttene blir etter planen 8x8cm i bånn og 8x7 i topp, og skal vinkles inn 4 grader mot senter. Selve rekka tenkte jeg laminere da jeg skal bruke kebony hele veien og det da blir eneste løsningen.

 

Da var "friminuttet" over for min del, nå våknet bebisen her, så jeg beklager på forhånd for en keitete forklaring helt blottet for korreksjonslesning! Hadde vært artig om noen hadde noen glupe ideer eller kommentarer til dette. Er en relativt nyfødt ide.

Link to post
Share on other sites

Vil nok fungere det, men det ser mer riktig ut uten de utvendige vertikale platebitene. Disse vil også kunne bidra til problemområde mht fukt i enden av rekkestøtter.

Hva med å erstatte disse med fastsveisede vertikale rundtjern 10-15cm høyde, bore hull fra bunnen av rekkestøtter, fylle med epoxy, sika etc og tre de på. Gjerne et par bolter pr støtte. Dersom du er redd for å rive opp halve skutesiden dersom du en vakker dag skulle være uheldig kan ev bolter dimensjoneres ned/svekkes slik at det er de

vil gi etter/svikte.

Redigert av fs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Kom hjem fra en ferietur i ek-krysseren forrige fredag og dro nedom båtplassen for å sjekke til prosjektet. Der så det ut som en bombe hadde gått av. Uvedkommende hadde vært ombord og endevendt båten, alt som fantes ombord var dratt ut og lå strødd utover bord, benk og dørk.

 

Tragisk at det skal være så vanskelig å ha ting ifred. Nå har jeg hatt innbrudd i bilen og begge båtene på under et år.

 

Heldigvis lå båten rett under et kamera, så igår fikk jeg tilgang til datamaskina som lagrer alle opptak fra området. La ut klippet på facebook igår kveld med håp om en identifisering og idag har telefonen kimt i et sett med tips. Lokalavisa fattet interesse og la også ut klippet.

 

http://mobil.ta.no/nyheter/battyveri/skien/fanget-den-frekke-battyven-pa-video/s/5-50-100997

Link to post
Share on other sites

Håper du er forsikret. Og at de får fatt i personen før utstyret kommer til samlesentral og blir sendt østover.

 

Vi hadde innbrudd på en hytte for mange år siden. Lensmannens kommentar var: "Det som er stjålet her er typisk for slike som skal innrede hytta si". Vi så aldri sakene våre igjen.

Link to post
Share on other sites

Saken er oppklart alt :)

 

Vi har hatt flaks tross alt! Hun stappet bagen så full at den må ha veid over 50kg. Hun kom ikke så langt før hun innså at hun ikke klarte å få den med helt hjem. Politiet leita etter sakene idag etter anvisning fra tyven, men høy vannstand gjorde at de utsatte det til bedre søkeforhold.

 

Jeg fikk derimot vite hvor de ikke hadde fått søkt ennå og sannsynligvis litt ivrigere enn politiet vassa jeg (under)bryggelangs til jeg etterhvert fant en kjent bag og to poser som vaka i vannskorpen!

 

Endel saker er ødelagt av vannet, mulig el.verktøyet kvikner til etter litt tørking. Men det viktigste oppi bagen tåler vann og er like fint. Så det var en stor lettelse og få det igjen! :)

 

Gleden over å få det igjen var nesten større enn sorgen over å miste det. Har jeg da gått i pluss?

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

bilde


Er litt igang om dagen, første delmål er å få båten uavhengig av presenning. Har slipt ned og klargjort treverket for behandling med owatrol d1 d2. Kebonyen er mørk når den er nyslipt. Og på testfeltet mitt på luka til forpiggen viser det seg ganske klart at den blir mørkere enn jeg liker.

Så spørsmålet mitt er som følger, i håp om at noen som titter innom har erfaring med dette. Vil den falme selv om den er oljet? Passer dårlig med logistikken å utsette oljinga et par uker nå.

Ellers er det morro å komme til en ny fase i prosjektet med olje og lakk!
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...