Jump to content

Prosjekt: Colin Archer Bastard


Godthaab

Recommended Posts

Flott prosjekt! Kjempearbeid og fin lesing. Men som Brannmur rundt ovnen ville jeg nok heller ha valgt en Brannmursplate. Den er godkjent brannmur og er ikke mer enn 5 cm tykk.(selges på de fleste byggevareforretninger) I tillegg skal det være 30 cm fra ovn til brennbart materiale hele veien rundt. ville nok også anbefalle deg å sette ovnen på en stålplate(Denne skal egentilg stikke 30 cm forran ovnen også men det er nok ikke så farlig). Kan ikke mye om skipsovner men jobber med peis og ovn til daglig så det kan jo hende at det er andre regler for disse,

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Heisann! Takk for tilbakemeldinger, ikke lagt merke til de før nå. Kommer kanskje ikke så godt fram på bildet men ovnen står på stålplate. Det kommer en stålplate foran ovnen med tid og stunder også når dørken er ferdig nata og behandla.Brannmursplater hadde sikkert fungert bra, men de hadde stjælt 10cm av plassen og jeg vil ha plass til en pottebrenner ved siden av også. Hadde tilfeldigvis en brannmann innom her og kikka, han tok ikke stand så jeg anser det for å være i orden :)

 

 

 

 

vårens store greie var å få inn glass. det har stått som en milepæl i prosjektet og selve valget av glass har også vinglet litt men valget falt på isolerglass med 8mm herda glass ytterst og 4mm herda inne. Fordelen med dobbelglass er jo naturligvis at man ikke får voldsomme kuldebroer som man ellers ville fått med så mye glasser i en båt, som etter planen skal brukes året rundt. En annen fordel og kanskje like avgjørende for vår del er at man slipper dogging på glassene. Jeg bestilte til slutt gjennom ertec i tvedestrand som driver med glass til båt, og har kun gode ting og si om de.

 

Brukte sutak plate til å lage maler av glassene

 

dsc00151.jpg

Her er åpningene på babord merket opp, sjekket, dobbelsjekket og klar for saga.

 

dsc00152.jpg

 

 

dsc00157.jpg

De utvendige "listen" blir bakt på kahyttveggen med epoxy og danner et vanntett sjikt i tilfelle det skulle oppstå lekkasje en gang i fremtiden så blir skaden på på kahyttveggen svært minimal og lett fiksbar.

dsc00177.jpg

 

 

Ferdig med runda hjørner og freste kanter. Klar epoxy maling. Kom visst med en finger der og

dsc00180.jpg

 

Og etter noen strøk.

dsc00197.jpg

Link to post
Share on other sites

Fra styrbord

dsc00201.jpg

 

dsc00205.jpg

 

 

 

 

Småglassa. Samme prosedyre

20120705_220437.jpg

 

20120723_212707.jpg

 

Glassene måtte holdes innenfor dekksbjelkene, derfor samme lengde på glassene. Det ser foreløpig litt nakent ut før lister, håndrekker og dekksbeslag osv kommer, men det går ihvertfall litt fremover :)

 

 

Her har belistningen begynt å ramle på plass. Under drageren blir det skuffer og skap stort sett hele veien. På babord blir det stikk køye, under en sittegruppe.

 

20120704_161751.jpg

 

En fin ting med den sommern her er at jeg ihvertfall har finni ut at det blei 100% tett!

20120806_151805.jpg

 

20120810_211026.jpg

 

Litt enklere variant under dekk, men kommer eikelister i topp og bunn. Var ikke så nøye med maskeringa på glassa, lettere å prelle av med et knivblad når det har tørka.

 

20120810_210901.jpg

Dørk i styrhuset med masse luker er lagt og klar for nating. Har mista alt av bilder fra legginga da mobil nummer 2 har slått følge og funnet sitt nye hjem under kjølen. Liten trapp som jeg tenkte å ha et brannslukningsapparat under har også kommet og gjort tilværelsen ombord litt enklere:) Deilig å slippe å balansere bortover på bjelkelaget mer.

 

Det var stort sett det, ikke blitt så mye jobbing i det siste, men ser fram til roligere stunder med trivelig innearbeid utover høsten/vintern sammen med min kjære mr.vedovn. Men mye igjen av sommern ennå og satser på å få bygd opp sittegruppa ute før temperaturene daler.

Link to post
Share on other sites

Fra styrbord

dsc00201.jpg

 

dsc00205.jpg

 

 

 

 

Småglassa. Samme prosedyre

20120705_220437.jpg

 

20120723_212707.jpg

 

Glassene måtte holdes innenfor dekksbjelkene, derfor samme lengde på glassene. Det ser foreløpig litt nakent ut før lister, håndrekker og dekksbeslag osv kommer, men det går ihvertfall litt fremover :)

 

 

Her har belistningen begynt å ramle på plass. Under drageren blir det skuffer og skap stort sett hele veien. På babord blir det stikk køye, under en sittegruppe.

 

20120704_161751.jpg

 

En fin ting med den sommern her er at jeg ihvertfall har finni ut at det blei 100% tett!

20120806_151805.jpg

 

20120810_211026.jpg

 

Litt enklere variant under dekk, men kommer eikelister i topp og bunn. Var ikke så nøye med maskeringa på glassa, lettere å prelle av med et knivblad når det har tørka.

 

20120810_210901.jpg

Dørk i styrhuset med masse luker er lagt og klar for nating. Har mista alt av bilder fra legginga da mobil nummer 2 har slått følge og funnet sitt nye hjem under kjølen. Liten trapp som jeg tenkte å ha et brannslukningsapparat under har også kommet og gjort tilværelsen ombord litt enklere:) Deilig å slippe å balansere bortover på bjelkelaget mer.

 

Det var stort sett det, ikke blitt så mye jobbing i det siste, men ser fram til roligere stunder med trivelig innearbeid utover høsten/vintern sammen med min kjære mr.vedovn. Men mye igjen av sommern ennå og satser på å få bygd opp sittegruppa ute før temperaturene daler.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei igjen folkens! Jeg avslutta forrige oppdatering med å si at sittegruppa ute stod for tur, men pga sommel og andre prioriteringer rakk jeg ikke det før værgudene satt punktum for sommern. Istedet har jeg pusla litt innvendig, begynte med å rydde ut eikelageret som hadde hopa seg opp i køya i forpiggen. Det var deilig å få frigjort litt plass. Skal borre opp platene seinere for god lufting

 

 

 

 

 

.1.jpg

 

Fikk også lista skapet, utenom det har det skjedd fint lite i forpiggen siste halve året.

 

 

1,5.jpg

 

 

 

 

Med fuktig årstid på vei tenkte jeg det var greit å få nata dørken, i tillegg samler det seg mye dritt nedi natespora. Etter mye om og men havna jeg på sort natemasse, epoxy med brekkfarge. Her er luker oppe og ting er klargjort for grisejobben. Beklager at noen av bildene er litt skakke.

 

2.jpg

 

 

Var innom apoteket og årna litt sprøyter. Guffa var tung og dra opp og etter en 15 minutters tid så var pakningen i sprøyta en tikkende bombe, skjedde et par ganger under oppsug at pakningen gav seg så ene handa med sprøyta plasket herlig ned i epoxykaret mens andre handa med håndtaket på sprøyta spraylakkerte taket. Jeg gikk etterhvert over til litt mindre sprøyter som var lettere og dra opp, så fikk det heller ta litt lenger tid.

 

3.jpg

 

 

Etter en rekke påfyllinger her og der var dørken endelig klar til å slipes. Det var morro å se en ferdig dørk som åpenbarte seg under griseriet.

 

4.jpg

oppi styrhus

5.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har lenge hatt en rund servant liggende som jeg mange ganger nesten har montert men aldri blitt no. Men så kom jeg over en dobbelkum og monterte heller den. Lurte litt på om jeg skulle gidde å ta jobben med å felle den ned eller montere den vanlig men havna til slutt på å felle for lettere rengjøring osv.

 

6.jpg

 

 

7.jpg

 

v

Så var turen kommet til noe jeg har gått og lurt på en stund og det var sittegruppa i dekkshuset. Både utforming og høyde var ubestemt kvelden jeg satt igang, og ved hjelp av en krakk med som var bygd opp i høyde og en pute i ryggen fant jeg sånn halvveis ut av det. Problemet lå i å få den såpass høy at man kunne se ut vinduene, men unngå å få en altfor høy og ruvende benk. Jeg har sett mange seilbåter med lignende løsninger har bygd opp dørken rundt, men jeg ville gjerne unngå det mtp på dieseltank under og ståhøyde og ekstra jobb. Pga av dieseltanken under så ville jeg også lage den hengsla slik at jeg kunne løfte opp hele delen av benken som befant seg over luka. Her er skroget oppe og hjørnelista i eik er satt til liming

 

8.jpg

 

 

Her er speila malt hvite og litt mer belistning er på plass.

9.jpg

 

9,5.jpg10.jpg

 

 

11.jpg

 

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

 

16.jpg

17.jpg

 

 

 

Det blei mye bilder av samme greia, men for en gangs skyld hadde jeg tatt litt bilder underveis. :)

Link to post
Share on other sites

Hjertelig takk for hyggelige tilbakemeldinger! Euklid: skikkelig spilebunn er helt klart noe å vurdere.

 

Jeg har lenge hatt lyst til å lage trappa til nedgangen, men nå følte jeg det var dags. Ville lage en enkel grei variant så jeg brukte vanlig 48x198mm gran til vannger, de skal uansett males.

 

18.jpg

 

la inn tre trinn pluss et trinn helt nederst slik at trappa skal kunne stå støtt selv med motorluka oppe.

 

19.jpg

 

Jeg synes den ble god å gå i men kommer til å legge inn et trinn til før jeg maler vangene. Begynte også å lage til skapseksjon på styrbord side. Tenkte ha en seksjon med skuffer i midten, skotta gjør også gode knær av seg.

20.jpg

 

 

 

21.jpg

 

 

Tenkte å sette inn glasser der eikespeila stå nå med tid og stunder

23.jpg

22.jpg

 

24.jpg

 

25.jpg

Link to post
Share on other sites

kom meg endelig igang på badet litt igjen og fikk lagt himlinga over dusjhjørnet og lista ferdig

 

 

28.jpg

 

 

Kom også over et baderomsspeil i riktig størrelse til gi bort pris, så ramma det inn i eik. mangler fremdeles litt forskjellig rundt omkring, men det hjelper seg fælt

 

30.jpg

 

 

det var så langt :)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei igjen!

 

 

Glissent med oppdateringer her altså, det er bare å beklage. Noe av grunnen til det, er at omstendighetene førte til at dette prosjektet ikke var særlig prioritert i året som var, og delvis fordi mye av fotodokumentasjonen av det som ble gjort forsvant ned i dypet sammen med min gamle Samsung s2. Men prosjektet er på ingen måte på is, eller død.

 

Her er i hvert fall noen av de bildene jeg sitter på

 

 

Her har noen hyller med gode slingrekanter kommet opp. Under nederste hylle tenkte jeg bare skru opp noen knagger til å ha håndklær på. Dørkarmen er også bytta ut fra furu til eik.

 

bilde

 

Dør til skapet

bilde

 

 

Jeg fikk tak i en del flott eik fra en forsikringsjobb hvor ei dame hadde hatt oppi no kaustisk soda i avløpsrøret på hytta si som var tett. Dette etset seg gjennom plastrøret og ut på det flotte heltre eikegulvet, i dim 22x198mm. Til tross for at kun en liten del var berørt måtte "dessverre" gulvet i sin helhet rives og legges nytt. Det passet meg bra for eikelageret var blitt nokså beskjedent, og tilgangen på tørr eik er som kjent ikke enorm. Dessuten liker jeg når ting er gratis. Eika fikk raskt bein og gå på, jeg har nesten problemer med å huske hvor alt forsvant, men det er rart med det når det mangler en del både her og der.

 

Noe ble i hvert fall brukt som sokkelbelistning under byssa. Jeg hadde en lang avhandling tidligere i tråden om hvordan jeg så for meg løsningen i byssa. Jeg valgte å lage kjøleboks i hjørnet og ha skap under vasken. Her har komfyren kommet på plass også. Kjøleboksen blei på ca 270liter.

bilde

 

Litt forsvant til noen hyller

 

 

bilde

 

 

Og enda en hylle...

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Resten forsvant rundt omkring til ferdigstilling i kriker og kroker.

 

 

 

 

 

 

Et av de virkelig store temaene jeg har gått og grublet på helt siden jeg anskaffa denne "hobbyen" er hva jeg skulle ha på dekk. Jeg tror jeg har snust innom de aller fleste alternativer som er. Selv om treverk fører med seg mye vedlikehold som kunne vært unngått, så fører det også med seg mye sjel og sjarm, Dette er en seilskøyte, og bør ha litt treverk. Selv om jeg også har vurdert syntetisk teak, kiwi dekk osv. En vakker dag slo ihvertfall valget ned som lyn fra klar himmel. Et alternativ jeg ikke hadde tenkt på engang, men som geografisk sett har liggi rett foran nesa på meg hele tiden. Etter et besøk ute på kebony i skien var jeg helt sikker.

 

Jeg regner med kebony er kjent for de aller fleste men kort sagt så er det satsing på å utvikle miljøvennlige alternativer til truede tropiske tresorter og tradisjonelt impregnert tre. De bruker bærekraftige treslag, og gjennom vakuum og varmebehandling bindes væske som er utvunnet fra planteavfall fra landbruk til treets cellestruktur. Det er spesielt lønn som blir brukt mot det marine markedet og det er det jeg skal ha som dekksbord. Jeg følte meg veldig godt ivaretatt som kunde hos kebony, og fikk lov til å sitte på lønnelageret en hel dag og pelle kvartskåret virke.

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

 

Jeg handla kebony i litt forskjellige dimensjoner, 12x75mm lønn som skal brukes til dekksbord, 15x100mm lønn til litt div belistning, 50x100mm lønn til diverse konstruksjoner, og 30x310mm til dollbord og alt mulig annet.

 

 

 

Her kommer sistnevnte gjennom høvelen ferdig skåret ut til styrhustaket, styrbord side:

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Her prøvemontert på tak. (riktignok babord side)

 

bilde

 

 

Min opprinnelige plan var å lime dette med epoxy. Men i og med at det er såpass tykke emner, og at det er beregnet på å kunne stå ubehandlet vil det være et tryggere valg og lime det med et elastisk lim. Underdekket er jo pottetett, og det vil jeg gjerne at det skal forbli, så stavene blir skrudd med skiver i natene for nedpress under herding, og skruene blir fjernet etter herding og alle skruehull blir fyllt opp med epoxy før nating. Dollbord blir borret opp for å få bedre nedpress på midten, men disse blir heller ikke permanent skrudd. Dermed er det ingen fare for lekkasje selv om noen propper skulle gå med åra eller nater slippe. Jeg valgte 6mm natespor, etter boka skulle det vel vært nærmere 7,5mm men jeg regner med at kebonyen er ganske formstabil, så jeg valgte å gå ned litt.

 

 

bilde

 

Limet er dratt ut med 5mm tannsparkel, så det er vel ingen overdrivelse å si det gikk med en del lim. Men her er det dyrt å være gjerrig. Borda suger seg umiddelbart godt fast, så spesielt brede bord er viktig å slippe på plass så riktig som mulig. Siste bordet på styrhus taket klar til montering.

 

bilde

 

 

 

I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å kle hyttetaket, derfor var jo lukekarmene montert. Disse var i eik, og festet for den berømte krigen. Men disse måtte nå vike, og det var ikke gjort på en kveld å få de av. Av en eller annen grunn hadde jeg skrudd og proppa med 20cm mellomrom, så med hoggjern og loddebolt og syl måtte jeg hogge med ned gjennom proppen og renske skruehuet for epoxy for å få ut skruene. Her er emner av 50x100mm kebony lønn som skal skjæres opp til nye. De gamle var uansett noe spinkelt dimensjonert, ikke styrkemessig, men estetisk. Her er dekket proppa og dere ser epoxy søl etter å ha fyllt igjen samtlige skruehull.

bilde

bilde

 

 

 

Jeg synes "gangstercap" kan være fint, og forsøkte meg på det

 

bilde

 

 

Her har jeg begynt å slipe ned dekket, jo mindre ujevnheter jo enklere blir natinga. Nå er jeg stort sett veldig fornøyd med alt verktøy fra feestool, men denne slipern lar jeg meg aldri slutte å imponere av. Den er helt rå, og koblet på støvsuger helt støvfri!

 

bilde

 

En ting jeg selvfølgelig ikke merka før etter at stavene var lagt er at hyttetaket har en liten kul ved fremre luke. Men men... Her er lukekarmene grovskjært og lagt på plass men ikke festet. Her kommer også "gangstercapsen" bedre til syne. Dekk ferdig slipt til nating

 

bilde

 

bilde

 

Her er dekket ferdig nata og kledd over med plast og en termostatstyrt liten vifteovn står og passer på at temperaturen ikke synker no særlig under 10grader.

bilde

 

 

 

 

Jeg har også lagt kebony på luka oppå forpiggen og satt inn dekksluke der. Cockpiten er også på plass, selv om det gjenstår en del. Det har jeg ingen bilder av dessverre. Jeg skal også legge kebony på nedre dekk. Hadde vært morro å kunne kommet med litt hyppigere oppdateringer dette året :) Jeg har ennå ikke bestemt meg for hva jeg ønsker å gjøre med dekket, jeg har lyst til å lakke alt som ikke skal tråkkes på. Men har jo lest en del om behandling av teak og de utfordringene det medfører. Vanskelig å si hvordan dette vil oppføre seg i forhold til teak. Men i forhold til å la det gråne, og de eventuelle uopprettelige skadene man kan gjøre med oljer osv, så er vel teak det nærmeste man kan sammenligne erfaringer med. Tar derfor gladelig imot innspill hvis noen har noen ideer og dele.

Link to post
Share on other sites

Siden det var en stund siden du hadde oppdatert så har jeg godt glipp av denne tråden. Nå derimot så skal det følges! Bra snekker arbeid og båtbygger ferdigheter ser jeg. Det blir lyst å fint alt du har bygget. Jeg går ut i fra at siden du belister og lager alle detaljer i eik så er det fordi dette skal lakkes. Mye finere enn furu og mer stabilt tror jeg.

 

Jeg ser at du har kjøpt et prosjekt som ferdig skrog/dekk i 2009 og startet på våren 10. Jeg startet da mitt prosjekt fra bunnen av på samme tid og nå er jeg kommet så langt som din båt var når du overtok prosjektet.

Det blir innteresandt og følge videre og jeg håper du deler masse bilder med oss !! :yesnod:

 

 

Du kan jo sjekke ut denne: https://baatplassen.no/i/topic/107508-bygge-47-fot-trawler-yacht-fra-cd-til-ferdig-baat/

Redigert av Knude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...