Jump to content

Min verste båt-tabbe...


Batdilla

Recommended Posts

Siden jeg ikke har for vane å gjøre tabber selv :rolleyes: og endra mindre kunngjøre dem på internett, vil jeg fortelle ei historie om en "gubbe i heimbygda". Han kom roende i jolla si og nærma seg land da han fikk øye på ei kveite på bunnen på ca. 3 m. dyp.

 

DEN sku HAN ha, men uten fiskeutstyr i jolla ble ikke dette en enkel sak!

Han vurderte først å ro i land for å hente utstyr, men var redd han ikke ville finne kveita igjen som egentlig var godt kamuflert.

 

Nei, han skulle pinadø sende åra ned i skolten på den, da ville den ihvertfall ikke flytte på seg og mulighetene for å få den på kroken betraktelig bedre.

 

Han sikta in åra og og heva og senka den i sjøen i stadig økende tempo, kneip i gjen det eine auget og sendte åra ned med all si kraft.

Nysskjerrig som han var ville han ikke miste kveita av synet og hang med hauet over rekka i håp om å få med seg om han traff eller ikke!

 

Det han ikke tenkte på var åren som kom opp i like stor fart som den gikk ned!

 

Den dagen bestemte naturens mangfoldighet det slik at 2 relativt brune og halvråtne fortenner ble byttet mot livet til ei kveite på 8 kg.

 

Joda historia e ekte nok! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hadde en båt med 10HK Volvo Penta diesel. Etter en stunds kjøring stoppet motoren tilsynelatende uten grunn. Etter en stunds hvile, kunne den startes igjen. Så skiftet jeg eksos-slange og oppdaget at inne i den gamle slangen - som var av typen forvokst hageslange i armert pvc - så hadde innsiden av slangen blitt ødelagt, slik at eksosen prøvde å finne vei ut der hvor armeringen går.

 

Det var feilen - men hva var tabben? At båten allerede var solgt alt for billig pga at motoren ikke var helt i orden.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Tabbe og tabbe… men historien er likevel god:

 

Lå i fredagskø for å fylle diesel i en herværende marina for å nyte den bebudede solhelgen,

men det hele gikk svært tregt og etter hvert lød små ”horntutter” og høylydte spørsmål å bre seg mellom båtene.

 

Foran dieselpumpa lå en nyere Nimbus av skjærgårdjeep-typen og i denne igjen av dialekten å dømme,

et tydeligvis bedre bemidlet fruetimmer som høylydt kranglet med innehaver og pumpemannskap,

samt etter hvert et anselig publikum som lett flirende tok del i diskusjonen.

 

Til slutt løste det hele seg opp, Nimbusen forlot med diverse førstehjelp marinaen,

dog UTEN diesel, og forsvant ut sundet.

 

Da vi la til, fikk vi kortversjonen av en lettere lattermild betjening;

 

Damen hadde forlangt turbodiesel , og alle andre tilbud om alternative dieselkvaliteter som vanlig diesel,

marinediesel, diesel uten avgift, diesel med avgift, grønn og rød, osv, var kontant blitt avslått.

Mannen i huset hadde nemlig gitt streng beskjed om at i dette motorrommet dreide det seg om turbodiesel

og da skulle det ikke fylles på noe annet!

 

Situasjonen hadde løst seg opp da innehaveren etter en nær 20 minutters tålmodighetsprøve

hadde ymtet frampå om at han trodde marinaen inne byen kunne ha denne drivstoffkvaliteten,

hvorpå damen umiddelbart startet opp og la i vei den 16 km lange veien inn fjorden.

 

Hvordan det gikk der inne vet jeg ikke, men det er mulig innehaveren risikerte et noe anstrengt

fremtidig forhold til sin bransjekollega lenger inne.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For noen år siden var vi 2 venner som hadde vært på fisketur på våren.Han som var med ville til å dra hjem da mørket begynte å falle på,men jeg som var bedrevitende sa at det ikke var nødvendig-hadde jo en håndholdt gps om bord,så jeg skulle lose oss tryst hjem i mørket med den for hånden.Etter hvert ble det så mørkt at vi så ikke fiskestang eller hverandre,så jeg annonserte den "sikre"hjemturen med GPS.(=Gå På Skjær).

Problemet oppstod ganske snart,visste vel ikke hvordan en slik duppeditt skulle tolkes med tanke på grader og referansen,men vi sneglet oss hjemover.10 min.før bryggekjenning kjente vi noe annet,det var en lite hyggelig og meget gyselig følelse.Ikke hadde jeg tatt oss på skjær,men rett inni fjellsiden.......Der sto vi en stund(måtte jo le litt også da)før vi fikk summet oss.

Dette er en historie vi (bare vi to)ler av i dag,for alt gikk jo bra.......

Link to post
Share on other sites

Var alene i båten, skulle legge inntill en flytebrygge. Hadde gjort klar fortøyningstauene både framme og bak. La meg fint inntil, gikk fram på dekk og hoppet i land. Da jeg snudde meg for å ta tauet jeg sirlig hadde lagd til for å forenkle fortøyningen hadde båten drevet så langt fra bryggen at jeg ikke nådde den. En mann så det hele og hoppet i jollen og skjøv båten inn igjen. Flaut, men jeg hopper ikke lengre ned på bryggen uten å holde i tampen.

Link to post
Share on other sites

Hehe.

 

Eg og ein kamerat av meg kjøpte ei gamal 24 fot tresnekke i 16års alderen. Den har sunke 3 gongar i båthavna, hatt 3 havari og gått på grunn ein gong. Det flauaste var nok uansett ein sommar me hadde hatt den opp for arbeid på skroget. Etter lenge på land med uttørking, monterte me ein hageslange på spredning over båten, så den ikkje skulle sprekka opp for mykje. Me passa godt på å ta ut begge nuglene for å ikkje dumme oss skikkelig ut.

 

Då me kom ned i båthavna dagen etterpå, var båten sunke for 4. gong. På land!

Det var forresten st. Hans og båthavna var full av folk som stod rundt båten og lurte på kva luringar som eigde den.

Link to post
Share on other sites

Husker jeg hadde damebekjentskaper med meg i en båt jeg hadde for en stund siden. Kan bli ukonsentrert av slikt så i farten når vi skulle flytte oss litt lenger bort, så glemte jeg å ta opp dreggen. Typen liten dritt dregg med ikke altfor mye kjetting med et relativt tynt tau. Den båten var ikke supergodt utstyrt. Uansett, jeg startet, den gikk litt på tomgang, og jeg trykket gassen i bynn. Etterhvert nappet det godt i båten og bak meg kunne jeg se en dregg som hoppet høyt i vannflaten! tok store høye bykst, inntil den tok skikkelig tak i sjøen når vi passerte 35 knop. Da røk tauet og vi fortsatte i 42 knop til dit vi skulle. Ups.. sånn kan skje.. ikke store investeringen å skaffe en ny dregg, så den ligger der ennå. Båten var for motorsterk til at vi merket at dreggen satt der. hadde vi gitt rolig gass hadde det nok gått bedre, men men.. gjort er gjort.. skylder på damen.

Link to post
Share on other sites

Under sterk tvil, velger jeg å legge til en liten historie. Har lest gjennom hele tråden og ledd godt mange ganger. Takk til alle bidragsytere. Tråden ser heldigvis ut til å være fri for både besserwissere, mobbing og straffeforfølgelse, så er er en liten en :wink:

 

Vel. Det var en aldeles nydelig natt, vi hadde vært ute og fisket. Ikke'no fisk, men vakkert sommervær og vannet var flatt som et stuegulv. Vi finner ut at vi skal flytte oss litt, da det helt sikkert er mer fisk "der borte"... Opp med dreggen, og da vi ikke skal så langt, legger jeg paraply dreggen ferdig oppslått i luka foran i baugen. Tusler bortover, men med flatt vann og sola tittende over horisonten, så går spaken litt lenger fremover og glir bortover i ca. 20 knop. Alt er aldeles nydelig. Ingen andre båter på sjøen, bortsett fra en par-å-20' som møter oss på morrakvisten. Vi hilser pent på hverandre, og jeg titter bakover og nyter synet av båten i pent plan på flatt vann.

 

Båten min slår bitte-litt i når jeg møter bølgene fra den andre båten, mens jeg fremdeles titter bakover. Så kommer en merkelig raslelyd i et kort øyeblikk fulgt av en snodig suselyd... Hva i alle... 1,25 sekunder senere, ÅHPOKKER, dreggen. Jepp, den hadde funnet ut at den ville dregge opp, helt på egenhånd, og like godt jumpet uti. Heldigvis hadde jeg ikke bundet fast dreggen i enden, så jeg fikk akkurat se enden på tauet fyke over kanten før jeg rakk å reagere.

 

Vurderte å la hele greia ligge, men tenkte at kanskje tauet ville vært i veien, så jeg kjørte tilbake, og fikk tak i en liten stump og fikk dratt den ombord igjen. Gjør jeg dette om igjen ? Veeeel, håper ihvertfall ikke det :wink: Det er greit å gjøre feil, så lenge man lærer av dem.

 

Når jeg først har blottlagt og begravd hele æren min i full offentlighet, kan jeg jo like godt fortelle en annen morsom opplevelse samtidig :

 

Var ute på en øy i indre oslofjord, i nærheten av Langåra/middagsbukta for de som er kjent... Godt med båter fortøyd på øya, men, som man sier, alltid plass til en til. Og den kommer sigende inn. Ganske stor båt også, noe over 30' kanskje ? Gubben er sikkert litt stressa, og hoier og kommanderer Frua som står i baugen. Hun ser litt stressa ut selv, og det er aldri noe morsomt å bli skreket til, særlig ikke når man kanskje ikke aner så mye om dette her.

 

Vel, jeg ser at de har nok med seg selv, og Frua ser ikke ut til å være typen som spretter i et 2 meters svev og lander fjellstøtt på land, fra en baug på 1,5 meter over havet. Jeg rusler bort og tilbyr meg å ta i mot tauet, og frua ser betydelig mer lettet ut og smiler, hvorpå hun kaster over tauet til meg. HELE tauet, med begge endene :blush:

 

Da vi delte tauet mellom oss, med hver vår ende, så gikk alt veldig bra til slutt :yesnod:

Redigert av Fusebox (see edit history)
signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Eehhh..... for en del år siden skulle vi en gjeng på guttetur til Bluesfestivalen på Notodden. Da vi kom til Brevik var det tid for en matbit og vi går inn mot en flytebrygge rett på nedsiden av et spisested. Jeg hadde løst ut sikringslinen til dreggen, så denne bare hang på automatutløseren. Det var imidlertid god plass på bryggen, så vi la oss longside. Etter et bedre måltid på restauranten - og muligens et par øl - dro vi videre opp mot Porsgrunn/Skien. Under Breviksbrua la jeg sleiva i parketten og vi suste oppover med ca. 30 knop. Så ropte plutselig en av guttene: "DREGGEN!!!". Et skarpt smell fulgte før jeg rakk og slå av på gassen. Vi bråtørnet og rakk nesten frem til ti kilo dregg, ti meter kjetting, femti meter dreggtau og halve badeplattformen i teak, samt kassen til dreggtaut forsvant på 80-90 meters dyp i Frierfjorden. :rolleyes:

Nei!! Vi hadde ingen reservedregg :blush:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Nyinnkjøpt gummijolle til min nyinnkjøpte bruktbåt. Jomfrutur i gjestehavna i Horten. Veldig glad og fornøyd, venta med lengsel til eg skulle bli ferdig med innkjøring av jollemotoren og prøve full gass.

 

Det var god plass i havna, så om natta la eg jolla på styrbord side av seilbåten. Hyggelig lag om kvelden og utover natta, mens jolla lå og koste seg på sia. Morningen etter skulle eg ut å teste jolla igjen, men ser til min store fortvilelse ett stort brennmerke i sida! Banna og steika over hensynsløse røykere som hadde kasta sneipen over bord. Var ikkje blid! Mått dog svelge mine ord når eg etterkvart fekk sett nærmare på årsaken: Hadde sjølvsagt klart å fotøye jolla så den låg inntil eksosutsleppet fra dieselvarmeren :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hadde for en del år siden en Mørebas 140 GT. Etter å ha vært ute hele dagen skulle jeg legge til i båsen. Kom kjekt og freidig i god fart inn mot båsen, med planer om å stoppe med solid motorbruk. Vel, dette hadde nok gått bra hadde det ikke vært for at motoren fant det for godt å stoppe akkurat når jeg la inn reversen. Resultatet ble at båten klatret godt opp på flytebrygga, jeg måtte ut og dytte den ut i vannet igjen sammen med en lettere sjokkert tilskuer :eek: . Tilskriver dette kontoen for "ungdommelig overmot". Ville aldri nærmet meg en brygge i den farten i dag......... :nonod:

Link to post
Share on other sites

I fjor sommer var eg med som instruktør for Fiks Ferdige ferie, som er et ferietilbud for barn som har foreldre på jobb. Det var seilforeningen som arrangerte og vi skulle lære dem å sele optimist på en uke :smiley:

 

Det var forsåvidt kjempekjet både for barn og "eldre" men eg hadde med meg 4 10 - åringer som var veldig lite vant med båt på en liten tur med følgebåten. Ein gammal GH som er blitt ganske skrøpelig med årene.

 

Jeg snakket lenge om sikkerhet med dem, for de var litt skeptiske. Jeg demonstrerte hvordan dømannen fyngere ol.. Den bruker jeg aldir når jeg er trener, for vi kjører jo bare sakte mellom optimistene og står mye i båten :nono:

 

Jeg sa at så lenge jeg kjører så kan ingenting så galt... Vel....

Jeg skulle skremme dem litt og gi gas mot en bølge, og idet båtenb hopper ser jeg at motoren som jeg trodde hang godt fast hopper opp og blir såvidt hengende. Litt i sjokk dytter jeg styrekulten fra meg, i med der resultat at den 15hks Yamahaen hopper i vannet på fylt turtall. Men jeg ville jo ikkje miste motoren så jeg pinnholdt på styrekulten, mens motoren freser vilt rundt i vannet bak båten. Heldigvis oppdaget jeg dømnnen og fikk drat den ut før ungene rakk så blir helt nervevrak. :lol:

 

For å ikke skremme ungene fra å bli med på sjøen mer, så begynte jeg å le høyt og si at det var morsomt :lol::smash:

En liten løgn kom det også, og sa at det fylt kontrolert for å vise hvor viktig dømannen var :wink:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

En gang i ungdommen var vi skikkelig hekta på vannski, holdt på hele dagene og ikke bare om sommeren, det ble noen turer på vannski i isen også (ikke å anbefale, skiene var bare fliser etterpå :eek: ).

 

Stod på ski til hytta til en kompis og lekte oss en stund rett utenfor kaien der. Foreldrene hans og flere andre fra nabohyttene kom ned på kaien for å se på. De koste seg riktig og snakket varmt om hvor kjekt det var med vannski. Jeg tenkte jeg skulle imponere litt ved å lande "tørrskodd" like ved kaien slik at jeg kunne henge meg på fendrene og krabbe på land uten å bli våt. Som tenkt så gjort, dirigerte båten inn mot kaien, jeg la meg godt ut til siden og feilberegnet farten kraftig. Måtte legge meg skikkelig bakpå skiene for ikke å brase i kaien med det resultatet at ALLE på kaien ble drivende våte. Plutselig var det ikke gøy med vannski lengre.... ikke i det hele tatt :lol: :lol: :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Da jeg gjorde min første tabbe var jeg helt fersk båteier, og selv om jeg hadde vært en del ombord i andres fartøy i all min tid, så presterte jeg det kunsstykke å sette båten i bakk da jeg skulle reise fra øya vi var på. En kompis skulle dra dreggen, og stakkaren dro for harde livet han, men det han rakk ikke å få opp mange centimeterne før dreggtauet havnet i propellen. En halvtimes dykking med maske og kniv gjorde ikke susen, så det ble tauing fra Ildverket til Mågerø den ettermiddagen. Dagen etter dykket jeg for å skjære løs tauet, men da hang taustumpen pent over akslingen, så det var bare å ta den bort. Heldigvs ble det ingen skade på akslingen og dreggen ble reddet.

 

I sommer da jeg skulle selge Fram'en kom det et par østfoldinger over for å se på den. Vi tok den ut på en liten prøvetur, og det hele virket idyllisk og fint. Det jeg ikke hadde tenkt på var at det blåste ganske kraftig østavind den dagen, og i det vi rundet ut fra Mågerø med kurs mot Mågerøflaket, møtte vi ganske skarp sjø. Ikke noe problem for Fram'en selvsagt, men jeg hadde svært kort slep på jolla, og på den ganle haugen er ikke alt like solid som på nyere varianter. Belastningen på jolla ble såpass at hele innfestingsanordningen til tauet slet seg tvert av. Det ble redningsaksjon, og til alt overmål så han ene østfodingen ut til å storkose seg da han hoppet ombord i jolla og fikk festet et tau i den ene tofta. Litt slukøret over min egen dumhet satte vi kursen mot Mågerø Marina igjen, og jammen endte de opp med å kjøpe Fram'en :smiley:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Ikke å legge skjul på at det har blitt en del tabber opp gjennom. Og av en eller annen grunn oppstår de oftest når svigers er med - selvsagt så jeg skal bli minnet på dem i en hver passende anledning i all evighet :lol:

 

Men denne er vel en klassikker vil jeg tro: Var ute med ei av de første snekkene jeg hadde og skulle dregge opp. Kaster dreggen kjekt med svigerfar som tilskuer og forklarer formanende hvordan det skal gjøres. I det jeg er ferdig med skrytet ser jeg tau-enden forsvinne i dypet. Med god fart mot land og noe sidevind ble det selvsagt et voldsomt styr ombord. Men det gikk greit etterhvert med en ekstrad dregg ombord. Gjør aldri tabber når svigers er ombord er moralen :flag:

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg gjør naturligvis skjelden feil men en liten bommert har jeg da klart.

 

satt nede i maskinrommet, der er det fastmontert automatisk slukker apperat med en liten glasskule i front. Den var litt møkkete og jeg begynte derfor å skrape litt forsiktig med skrutrekkeren. Mistet fotfesten og glasskulen sprakk. :lol:

 

Hvordan jeg så ut etterpå kan dere sikkert tenke dere. Synd det ikke var karneval den dagen. :lol::lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Etter et par års fravær er jeg igjen aktiv leser av dette forumet. Hyggelig å være tilbake..

 

Jeg har en historie jeg helst skulle vært foruten.

 

Det var i 2001 at vi var på bilferie nord i landet. Utenfor regnet det og på værmeldingen meldte de sol, sol sol i vestfold. Vi satte strax nesa hjem og kjørte 90 mil i strekk. Vi hadde bestemt oss for å ta igjen et vennepar som hadde satt nesa ned mot den svenske Bohus-Kysten. De lå på Koster og skulle være der et par dager. Vi kom hjem sent og skulle ta båten (en Scand Classic 25 (Ja, en sånn med dassen bak)) neste morgen. Tross sent på kvelden dro jeg ned til båthavnen for å rydde litt og gjøre det klart til avreise.

 

Da jeg åpnet kalesjen slo lukten mot meg... JA,, septiklukt. jeg kikket strax ned i "utedoen" og der var alt i orden. Åpnet da luken og kikket ned der tanken ligger. Og der fløt det rikelig. Jeg hadde glemt å tømme den etter en tidligere tur og nå var det lekket ut relativt mye fra små kurrusjonshull i bunnen av tanken. Dette måtte jeg jo få fikset før avreise. Skrudde løs tanken, stappet hullene fulle med dopappir og startet å løfte. Oi,,, her var det mere enn restene av en gammel munkholm som lå. Det skvalpet og skvulpet idet jeg tok den ut mellom kallesjen og ballangserte bortover dollbordet.. phu,, det gikk bra tenkte jeg ide jeg skulle ta det siste skrittet over på flytebrygga. Da skled benet bak meg og jeg landet i vannet mellom båten og brygga. Ikke helt nedi da. Tanken lå delvis igjen på brygga. Det som lå i vannet var akkurat fra beltet og ned. Bare akkurat så mye at mobiltelefon og lommebok ble ødelagt. Etter et par sekunder kjente jeg en intens smerte i magen. Jeg kikket ned og så blodet silte. Jeg hadde ramlet over tanken og slått lufterøret på septiktanken gjennom t-skjorten og flere cm, inn i magen.

 

Etter noen rare bevegelser og hyl fikk jeg hektet meg av tanken og krabbet meg opp på brygga igjen. Lot tanken stå igjen på brygga, Fant en søplesekk som jeg la i setet og kjørte selv til legevakten. Jeg ler godt når jeg tenker på det i dag. Dette var i slutten av fellesferien, venteværelse var fullt av feriefolk som var milevis fra sin fastlege. Så kom jeg.. Barbent, iført en klissvåt olabukse som var så klistret intill lårene at jeg lignet på en skikkelig rockestjerne fra 70 tallet. Hvit T-Skjorte, eller,, den var hvit. Nå var den hvit på skuldrene også litt brunflekkete og den nederste biten var helt tildekket av blod. Lukten hadde jeg for lengst sluttet å tenke på. Men det merket jeg fort at de rundt meg gjorde. Jeg kontaktet skranken, og en forskrekket dame i midten av 50 årene så forskrekket på meg. Og så kommer det utrolige,,, blodet silte, jeg så ut som jeg hadde overlevd en flykræsj og hva sa hun bak skranken.. Du får sette deg der borte ved bordet og fylle ut dette skjemaet, også kan du sette deg ned å vente.. SETTE MEG NED?? Hvor da? det ville blitt kliss vått og blod over alt. Da jeg forsøkte å si at jeg faktiskt ikke kan sitte ned, i alle fall ikke sammen med andre mennesker og at jeg kanskje trenger øyeblikkelig hjelp da såret fortsatt blør kraftig. Lurte hun på om jeg var frisk nok til å kjøre selv til sentralsykehuset i Tønsberg som ligger 4,5 mil unna.. Norsk helsevesen på det beste..

 

Heldigvis kom den en lege som viste bedre og jeg fikk komme rett inn. Det endte med stivkrampesprøyte, 4 sting, og dagen etter dro vi som planlagt til koster. Dog uten do, men gud for et stort lagerrom vi hadde den uken vi var borte.

 

Så hva kan vi lære av dette? Ingen verdens ting spør du meg.

Men vi fant i alle fall ut at det går ann å feriere 1 uke på sjøen uten do...... Så lenge man har gode venner som vil dele sin do med deg.

 

Nå er Scan'n byttet ut og jeg får håpe at alle mine fremtidige båter har en skikkelig septiktank.

 

God sommer,, Den er her snart nå !

 

Mazo

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ikke min tabbe dette, men jeg synes den er så god at jeg må legge den inn.

Tidlig på 90 tallet jobbet jeg som kjentmann/fokkeslask for en bemidlet skipsreder i Hankø området.

En av mine jobber var å holde båten (en 36 seilbåt i god stand), rein, full med disel osv. Steike det var en fin sommerjobb. :yesnod:

 

En dag da jeg hadde lagt til for å fylle diesel på Hankø Marina, lå jeg i kø bak en stooor ny motorbåt, hvorpå en kar i 50 åra med større lomebok en båtvett. Han svinset rundt på dekk og komanderte mens en av de ansatte på marinan fylte tanken. Etter å ha bladd opp adskillige tusenlapper for drivstoff, skulle han legge fra. Av en eller annen grunn valgte han å starte motoren før han kastet fortøyningene. I sted for å ta turen inn i båten lener han seg over skjermen og starter båten. Dette går bra het til han bestemmer seg for å "ruse" moren litt.!!!! :headbang:

Dette blir tydligvis for komplisert, båten gjør et byks fremmover og drar med seg hele det øverste trinnet på flytebrygga :headbang:

I øyenkroken ser jeg kar komme springende (Hermansen?) han banner så det lyser og gir mannen en lekse han seint vil glemme. Hele resten av brygga holder selvfølgelig på å le seg skakk. Stakkeren måtte pent finne frem lommeboka igjen .... :flag:

Redigert av Andersgh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

hehehe.. utrolig artig tråd..

Og jaggu har tiden flydd mens man har lest også.. er jo svarte natta jo.. hehe.

 

men jeg har et par ting jeg kan bidra med..

Jeg har ikke selv noen tabber å komme med (enda, men de kommer nok)..

Men har sett noen tabber/hendelser som har gitt meg en godt glis i hverdagen..

 

1) En liten båt har ligget for dregg mot fjellet en god sommerdag, når kvelden nærmer seg så bestemmer de seg for å dra.. fruen går bak og drar opp dreggen mens far stiller seg ved rattet og fyrer opp.. Mor får opp dreggen og svinger den litt frem og tilbake for å få av mudderet, akkurat da setter far motoren i gir og det medfører at mor er mm fra å få seg en dukkert, men klarer å slenge fra seg endel gloser som gjør far rimelig lav i hatten.. tipper han får høre den fremover..

Set skal sies at det var endel båter i den bukta den dagen ja.. hehehe..

 

2) Kom kjørende inn i en rundkjøring med bilen, og jaggu lå det ikke en ibiza touring på asfalten, vurderte å spørre om de hadde hatt god fart for å få den så langt opp på land, men ydmykelsen var nok ille nok allerede..

 

3) Joa, har faktisk en liten tabbe selv..

Vår ny-innkjøpte motor skulle kjøres inn, så vi tok oss en liten tur bare.. tanken var over halv full og alt var som det skulle. Tenkte bare på hvor deilig det var med ny motor som det bare var å tilte ned og vri på nøkkelen så gikk den..

Ut av havnen bar det, og vel ute skulle det gis på litt, men motoren bare dør ut.. og jeg ser ut som en spørsmålstegn..

Jeg løfter opp luken/benken bak i terhi'en og der ser jeg at bensinslangen hadde hoppet av tanken, satte den på plass igjen, hørte en god slurpende lyd i slangen (siden det nå var vakuum der) og vrir om og motoren går igjen..

som en drøm også..

 

håper det kommer flere, har ledd godt i kveld ja.. endel historier å fortelle over fremtidige ankerdrammer osv.. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

her var det mye å le av :lol: og jeg kjenner meg igjen i flere av dem. Det er av feilene man lærer :yesnod: Jeg og en kamerat dro ut på seiltur en kveld.. Greit med vind, og lite folk på sjøen. Cirka 1/2 tank med bensin. Vi kjørte et godt stykke før seilene ble heist. Vi visste at det dagen etter var meldt vind fra sør. Da kan vi jo seile hele veien, tenkte vi. Dagen etter våknet vi klokka 7, og var klare til å seile hjem. Vi seilte helt til nord for et fyr ved Kjøkøy. Så krysset vi et par ganger til... Plutselig sier kameraten min: Var ikke det der det fyret vi passerte for 10 minutter siden? :eek: Jo visst f*** er det det, svarte jeg. Jeg koblet bensinslangen til motoren, og pumpet inn litt bensin, og før jeg startet, kjente jeg på tanken. Ja, ja... det holder sikkert, bare vi kommer litt vekk fra all strømmen... Vi kom oss inn til venstre, og stoppet motoren.Så krysset vi x antall ganger godt inne på venstresiden for å holde oss unna strømmen. Utenfor femdal gikk vi ikke lenger fremover.. Vi måtte padle. :nonod: . Ved Alshus klarte vi ikke lenger å gå imot strømmen, så motoren ble startet, i visshet om at vi hadde svært lite bensin- samtidig som fokkeslasken padlet så mye han maktet. Vi kom oss til Kalleraodden, og fortøyde longside der. Vi måtte bite i det sure eplet, og ringe hjem. I og med at det var skoleferie, var det bare småsøsken som var hjemme hos oss begge. De fikk beskjed om å komme til Kalleraodden med to 5 liters kanner bensin. Vi fikk fylt bensin og putret rolig hjem, og konkluderte med at man ikke kan undervurdere strømmen , selv om vinden er der. :wink: Og neste gang fyller vi bensin på Kjøkøysund marina, selv om det kostet 159,50,- for 11 liter bensin sist gang jeg fylte der :crazy:

Redigert av seilærn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Antique var 27 fot, hvalerskøytetype, klinka over vannlinjen og klavert under, byggested ukjent, alder ukjent.

Gaffelrigget, med så utblåst storseil at det subbet hyttetaket, ihvertfall nesten.

Motoren en kliss ny Briggs&Stratton 8hk med kombinert selvstarter/dynamo var montert etter mange ukers arbeid.

 

At avslutning på skoleåret var litt uheldig pga motorrelatert fravær var noe en bare måtte ta med seg.

 

Vi likte heller ikke dekket med seilduk, olja tre var så mye finere, så seilduken ble flerra av, koppertaxen plukket ut en etter en

og med fokka drapert over fordekket lakk det bare på sidene, i midten, og ellers bare noen få andre steder, det var nemlig ikke så mange hull i fokka.

Det fine var jo at båten var så lav at det knapt var sittehøyde, liggende utstrakt i båten var det aldri tvil om vi skulle ut på dekk eller ei,

for regnet det ute regnet det inne og vi visste med en gang hvor mye nedbør det var.

 

En kveld i slutten av Juni dro vi fra Sollerud, lastet med øl og Dire Straits kassetter til spilleren.

Like utenfor Huk kom ikke solgangsbrisen som vanlig, så vi måtte kappseile med Briggs&stratton.

I noen få minutter seilte vi fra snekka som prøvde seg, men noen hadde nok sabotert noe, for settskruen til akselflensen glapp og slipte seg sitt eget spor i akselen. Snekka vant og propellen vår stod stille, helt stille, og Briggs&Stratton ble degradert til kassettspillerlader.

 

In retrospekt ville kanskje skolegang medført bedre dimensjonering.

 

Etter noen timer var vi kommet ganske langt, nesten på høyde med Nesodden.

Vi regnet ut helt selv at om vi hogg innpå en kasse øl eller to ville allt bli skikkelig bra.

Da vi våknet et halvt døgn etterpå var det tydelig at det var et riktig valg,

for vi hadde Slemmestad om babord, bakk fokk og jolla "Oelkassen af Ringnes" (etter størrelse og farge)

hang i slepetauet et par ganger rundt moderskipet.

 

Aldri seilt så flott noengang.

 

Videre ekstremseilas ga ny rekord Sollerud-Drøbak på småsnaue 18 timer, en seanse med Color Line i sundet hvor de mente VI burde se oss for,

han var ikke vanskelig å se han, kanskje han burde sett ned under nesetippen og sett oss, doh ! Makan til bråk.

Forøvrig utrolig så fort en kan padle en slik hvalerskøyte med båtshake, selv i bakfylla.

 

En 6 ukers tid etter med lignende aktiviteter, 2-3 småforelskelser i Kragerø, arrest av gitar i kragerø, juling i Kragerø,

sovning på vakt under kryss på vei ut i skagerak med havvåkning neste dag, slept av gh14 på vann dypt nok for den,

leting etter bakeri for å lese på posen hvor vi var, vi fant ikke bakeri men derimot en elv av grisemøkk bak en driftsbygning,

SAR i grisemøkk, og allt det bare pga. en bitteliten snarvei tilbake til båten.

Noen ramla fra mastetoppen, fikk tak i forstaget og sklei ned etter høyrehånda, damene måtte jo imponeres, og vi var alle imponert av brannsåret.

Dessuten fikk vi isbiter i en pose på Hamna for såret, hånda måtte i vannet til isen var drukket opp og vi måtte inn og grine etter mer.

 

Og tabben, den var vel det at vi gjorde det, 6 uker uten motor, lite penger, mye regn, null fornuft og mer lykke enn fortjent.

For båt, det har det vært i 25 år siden, og jeg vet ikke hva jeg kunne ha opplevd om det ikke hadde vært for Antique og den turen da.

Link to post
Share on other sites

Klarte en gang smelte deler av motoren.. :crazy: Kjørte inn mot land (var stolt og kry pga ny båt, AL 320 med 15 HK Yamaha V-MAX) Skulle teste om reversen og alt funket, og plutselig ser jeg at jeg holder på å gå på grunn i ganske stor fart, og setter den i full revers.. Og så sa det bare POFF og smeltet jeg noe..:D

Redigert av Båt elsker! (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...