Jump to content

Prosjekt: "Jeg har en plan". Utvidet badeplatting på P35


REM

Recommended Posts

platting_4_013.jpg

For å gjøre klar innfestingen mot akterspeilet, og ta mål for å bygge kasser på hver side, begynte jeg i kveld å prøvemontere plattingen. Jeg var litt spent på tilpassningen mellom festebrakettene og akterspeilet, men dette passet faktisk perfekt. Skal vel finjustere litt kanskje når jeg har boret opp og trukket til boltene? Kan jo hende plattingen enten henger eller stikker opp noe? Dette justerer jeg med skims hvis det er lite. Er det mye går jeg på med vinkelsliper, fjerner det nødvendige og legger på et nytt lag eller to med matte på brakettene. Piece of cake når man jobber med glassfiber.

platting_4_014.jpg

Bildekvaliteten er vel ikke allverden da jeg benytter mobil og dårlig lys. Får se i morgen om jeg får tatt noen bedre bilder da plattingen henger på plass og lyset er bedre.

Link to post
Share on other sites

Ser du har gjort en kjempejobb her, men vil allikevel komme med et par tips. Dette fordi jeg har støpt et par badeplattformer "i tidligere tider" - og mener selv jeg har lært av mine feil:

Når du ligger "longside" og skal legge ifra så tar plattforma fort tak i "brygge eller land". Derfor bør plattforma avrundes i bakkkant med en radie mellom 0,5 og 0,8 m - avhengig av båtbredden. Dessuten bør plattformer generelt skrås jevnt oppover fra bakkant båt til bakkant plattform, dette fordi plattforma ikke ska dra med seg vann eller forårsake uønsket "sprut"eller slag - dessuten ser det mye penere ut!

Tenk litt på dette før det er for seint!

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset svee. Jeg vet at moderne båter har plattinger med vesentlig større hjørneradier. Jeg valgte imidlertid å videreføre linjene fra originalen for at det ikke skulle skjære seg med båtens øvrige linjeføring. Allikevel, mulig jeg øker radien noe. Ser jo nå at jeg kanskje vil tjene på det rent designmessig?

Skrå oppover sier du? Mener du fra underkant, der skjørtet på plattingen møter akterspeilet og videre bakover? Har jo skrådd denne noe, men burde kanskje tatt i mer. Skjønner ikke hva dette har med sprut og vann egentlig? Dette vil ligge godt over vannivået i fart.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener høydeforskjellen mellom underkanten av badeplattforma mot båten og mot underkanten av bakkant plattform.

Mulighetene for vanndrag, sprut og slag øker vesentlig dersom plattforma er montert (for) lavt, mange båtfabrikanter er syndere her (skal ikke nevne produsentnavn).

Men kan ikke la være: De som har overnattet i en baktung SB med en svak bris inn bakfra vet veldig godt hva jeg antyder!!

Lykke til med prosjektet!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes formen på badeplattformen passer godt til båten. Det finnes ikke avrundete linjer på denne båttypen, som kan rettferdiggjøre avrundete former på badeplattformen. Å sette en avrundet badeplattform på en rettvinklet båt blir et estetisk øyesår og en merkverdighet som ikke passer med seg selv. Derfor er det mye mer riktig å gjøre som rem sier at han skal, nemlig bare rolig rundete hjørner og ellers et design som tillemper seg til båtens linjer.

Link to post
Share on other sites

I utgangspungtet enig Worse. En Princess fra 80-90-tallet er slett intet såpestykke med myke linjer og avrundinger overalt. Tvert om har den strengt markerte linjer. Det er dette som kjennetegner epoken. Skal jeg legge inn større radier i hjørnene skal disse ha markerte kanter oppe og nede. Større radier er ikke kun en designgimmick. De har en funksjon. Når jeg nå forlenger plattingen, vil jeg få et større "overheng" fra rorene og bak til plattingen. Dette overhenge vil sveipe utover i sving og kunne skape problemer når jeg feks. skal gå fra ei brygge etter å ha ligget longside. Avrundinger i hjørnene vil redusere denne effekten.

Takk for alle gode innspill og tilbakemeldinger forresten. De blir alle nøye vurdert før videre framdrift.

Link to post
Share on other sites

Artig tråd! Spennende å følge fremdriften i et såpass stort prosjekt. Håper forventningene dine innfris. På min ekte halvplaner ble jeg forundret over hvor dypt ned den graver seg under fart. Jeg har ingen stor badeplattform så det skaper ikke noen problemer. Men ut fra det du sier blir din plattform plassert rimelig høyt slik at dette ikke blir noe problem.

Ser frem til videre billedlig reportasje av ditt prosjekt.

Link to post
Share on other sites

Når jeg nå forlenger plattingen, vil jeg få et større "overheng" fra rorene og bak til plattingen. Dette overhenge vil sveipe utover i sving og kunne skape problemer når jeg feks. skal gå fra ei brygge etter å ha ligget longside.

hekktruster kommer kanskje på listen over neste års prosjekter :wink: noe må du jo haå pusle med neste år også

 

Imponert over arbeidet ditt REM. Gleder meg til å se det til sommeren

Link to post
Share on other sites

platting_4_018.jpg

 

Etter prøvemontering og innspill fra dette eminente forum, besluttet jeg å foreta visse endringer i konseptet. Dette går på både funksjon og design/linjeføring. Jeg hadde lagt inn de samme radiene i hjørnene som hva den originale plattingen hadde, og så etterhvert at dette virket for kantete på den nye forlengede plattingen. Tanken var god nok, nemlig å være tro mot den originale linjeføringen. Ved nærmere ettertanke tror jeg ikke at det å øke radien blir et så stort stilbrudd som jeg opprinnelig hadde trodd, og jeg besluttet derfor å øke radiene i hjørnene til 500mm.

 

Det klassiske princessdesignet fra 80-tallet har mange store radier selvfølgelig. Det som kjennetegner designet er en streng og markert linjeføring med tydelige overganger. Bla. ser en nesten ikke såkalte tangensielle overganger fra rette flater og over til kurver og radier. Sealine har her markert seg med slike konvekse kurverte flater som til tider kan minne om anatomiske former. Såpestykker kalles gjerne slike design. Princessdesignet fra 80 taller er absolutt intet såpestykke. Nok om det. Jeg besluttet altså å gå for 0,5m radier, og beholde de strenge markerte overgangene.

Funksjonsmessig vil jeg tjene på dette bla. når jeg skal forklate ei brygge med pålandsvind etter å ha ligget longside.

Overhenget på bakskipet har en lei tendens til å sveipe over et stort areal og skrubbe bortetter bryggekanten. Du kjenner deg igjen, ikke sant?

 

Konseptendring nr 2 går på å lage en jevn avsluttning på skjørtet rundt som går fra begynnelsen av 0,5 meter radien, rundt hele radien, og bakover til det skjørtet møter akterspeilet på båten. Høyden på skjørtet skal her øke jevnt fra 9 cm ved begynnellsen på radien og til 28cm mot akterspeilet. Vanskelig å forklare med ord, men bildet over viser hva jeg mener. Jeg hadde en slik høydeforskjell tidligere også, men denne startet et stykke innpå sideskjørtet, og høydeforskjellen var mindre enn hva jeg går for nå.

 

platting_4_025.jpg

platting_4_035.jpg

Ei loddsnor av stål, messing eller annet som ikke strekker seg er kjekk når man skal tegne inn store radier. Jeg målte meg inn til senter av radien, satte ned en skrue i senteret og festet loddsnøret på skruen. I andre enden surret jeg fast tushpennen, og tegnet så en jevn pen radie

 

platting_4_026.jpg

 

Deretter gikk jeg rundt med stakksaga (30 år gammel blå Bosch) Saga har fått et fintannet blad beregnet for metall. Dette funker fint i glassfiber og gir en pen markert snittkant uten grader og oppflising.

C-momentet under sagingen er å gradvis redusere vinkelen fra 15 grader der radien starter bakerst på plattingen og ned til 0, eller vertikalt der radien avsluttes og går over i sideskjørtet. 15 graders avtrapping på en sirkelbue på drøyt 70 cm vil si omlag en grad pr 5 cm. Ved å holde saga skjevt til å begynne og så redusere vinkelen gradvis kom jeg ganske nære, Avviket justerte jeg etterpå med en plansliper.

Det er viktig at jeg lykkes med en slik vridd flate, da jeg trenger denne til å legge devinycellen på når jeg senere skal bygge opp hjørneløsningen. Mer om dette nedenfor.

 

platting_4_028.jpg

platting_4_029.jpg

Hjørneløsningen er egentlig en ganske så avansert 3D-flate. Avgjørende for resultatet er at jeg klarer å lage en riktig mal for å skjære ut Devinycellen

 

platting_4_031.jpg

 

Etter å ha skåret ut Devinycellen la jeg denne til oppvarming under ei 1000W verkstedsol. Devinycell i den densiteten jeg benytter er rimelig stivt. Svært stivt faktisk når det skal bøyes og formes. Her skal jeg bøye hjørnestykket i en radie på 0,5 meter samtidig som den skal vris 15 grader. Dette er tilnærmet umulig uten å varme opp materialet først. Oppvarminga tar tid da skummet PVC er noe av det beste isolasjonsmaterialet vi har. Ikke blir det så mye mykere heller synes jeg, men mykt nok slik at det ikke knekker.

 

platting_4_038.jpg

platting_4_037.jpg

 

Mens Devinycellen lå på lunk kunne jeg blande sparkel som jeg skulle benytte som lim. Jeg bestilte gelcoat i originalfargen fra Reicholdt, men måtte da kjøpe 20 liter. Da har jeg gelcoat så jeg klarer meg for ei stund. Prisen var 50,-/kg + mva. så kostnadene ble jo ikke akkurat avskrekkende. Glasspulver kjøpte jeg på Biltema, og mikrofiber på Maritim. Glasspulveret til å blande inn til en sterk grovsparkel og lim, mens microfiber skal benyttes for å blande finsparkel. Og sparkel vil det gå mye av. Det har jeg erfart allerede uten en gang å ha begynt med å legge gelcoat.

 

platting_4_032.jpg

platting_4_033.jpg

platting_4_040.jpg

 

Liminga gikk bra ved hjelp av skrutvinger og laaange sponplateskruer med store skiver. Den vridde kurven så riktig så bra ut med en rimelig jevn og ubrutt flate rundt hele veien.

 

platting_4_042.jpg

platting_4_044.jpg

 

Plattingen ble deretter snud på ryggen for å legge på den nedre (nå øvre) vertikale delen av skjørtet rundt 0,5 meter radien. Same procedure as last time når det gjelder kapp av ny Devinycell og oppvarming. Det vil være avgjørende for et bra resultat et den vartikale flaten matcher perfekt mot den vridde. For å sikre dette støpte jeg inn tre hjelpebukker i hvert hjørne som jeg kunne legge an den vertikale delen mot under liming.

 

Delene står nå for å herde limet, og jeg kan nesten ikke vente til i morgen tidlig før jeg drar på jobben, før jeg kan fjerne tvingene og se på resultatet. Trur det blir bra, og bommer jeg litt kan jeg altids fikse det med sparkel. For er det noe jeg har nok av så er det sparkel, ikke sant? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

REM - må bare bøye meg i støvet for hva du får til. Du blir mer og mer avansert her - kanskje du bør få deg autocad slik at du kan leke med formene på skjermen også :smiley: Utfordringen er kanskje å få tegnet inn båten...

 

Da jeg så de første skissene på hjørnene ble jeg litt skeptisk. Etter å ha sett bildene av ferdig limt platform er jeg mindre skeptisk. Er veldig spent på hvordan dette blir seende ut på båten. Mye av det visuelle inntrykket tror jeg du kan jobbe med de kassene/avstiverne som du skisserer på dette bildet. Det vil stramme opp det hele.

 

platting_4_018.jpg

Link to post
Share on other sites

Mye av det visuelle inntrykket tror jeg du kan jobbe med de kassene/avstiverne som du skisserer på dette bildet. Det vil stramme opp det hele.

Takk for ros og tilbakemeldinger.

Når det gjelder kassene er jeg bundet en del av porten bak på Bab. side som slår utover. Dette begrenser høyden og vinklingen på avstiverkassene. Tror det kan bli rimelig bra alikevel?

Forøvrig, AutoCad er et 2D tegneverktøy og vil komme til kort her er jeg redd. Jeg er vant til å jobbe med Pro/Engineer, og dette hadde vært et nyttig verktøy her. Har imidlertid ikke tilgang til Pro/E for tiden. Får klare seg uten. Det blir litt å prøve og feile, justere, og så prøve på nytt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...