Jump to content

Prosjekt: "Jeg har en plan". Utvidet badeplatting på P35


REM

Recommended Posts

5 båtpenger Tine. 5 båtpenger :rolleyes: Hyshh, ikkesiretenon :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Konefaktoren blir en del brukt ja. Den kan variere etter dagsformen på kona.

Ellers er kursen: 1 Båtpenge (BP) = NOK 1000,-

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Utrykket "Lunkert" blir anvendt i støperibransjen for innesperret luft i støpet. Mest vanlig kanskje ved sandstøp og presstøp i stål og aluminium, men også i termoplaststøping hvor vegger av ulik tykkelse møtes.

Lunkerter er alltid uønskelig da det svekker støpet styrkemessig og forårsaker synk og ujevnheter i overflaten.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg vil støpe inn tre muttere, en i hver ytterkant mot platting og akterspeil, og en i midten mot plattingen. Går med gjennomgående bolter fra under/-innsiden. Hullene forsterkes med innlegg av vannfast finér slik at jeg kan trekke til skikkelig uten at devinycellen fjærer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Pusler og pusler B´liten. Så vidt jeg husker fra tiden da vi leiet ut konstruktører var dere relativt store på en del avanserte termoplaster. I tillegg hadde dere hyggelige produksjonsvolumer. Nok om det.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

platting_4_101.jpg

Nå har jeg holdt på med denne hersens plattingen hver eneste kveld og hver eneste helg etter båtopptakk i slutten av oktober. I tillegg tilbrakte jeg hele romjula i kjelleren. Begynner å bli litt lei nå, og merker at jeg har lett for å styre unna og utsette de kjedelige jobbene. En sak jeg har utsatt er tilpasning av fenderlista. Etter mottak fra Weberg AS i Fredrikstad og prøvemontering har jeg sett at jeg har uoverensstemmelser i geometrien som gjør at lista gaper og ikke følger radiekonturene i hjørnene. Jeg har en stooor R6000 i bakkant av plattingen og R500 i hvert hjørne. Skal en få en pen overgang mellom slike radier er det viktig med sk. tangensielle overganger. Lista som kom fra Weberg manglet slike overganger og gikk relativt brått fra R500 til R6000. Resultatet ser en over, ei spalte som er vanskelig å trekke inntil plasten.

 

Jeg kan redusere mye av det ved å dra til skruene tett og hardt, men det er egentlig uøskelig da jeg da bygger inn spenninger som etterhvert vil kunne medføre sprekkdannelser i gelcoaten. Å prøve å bøye til og tilpasse lista i skrustikka, er ikke mulig uten å gløde. Ei rollformet profilert list i syrefast 316 er stiv, svært stiv. Å gløde tør jeg ikke da jeg er redd for å ødelegge. Jeg har derfor snakket med Weberg, og overlater problemene til de jeg kjøpte av. Jeg betalte tross allt 5BP for lista og burde da kunne forvente ei list som passer.

 

Weberg var svært imøtekommende og vi har nå avtalt at jeg tar med meg list og platting ned, og lar de justere der slik at den passer bedre. Låner Hi Acen til A-Joda og drar nedover i morgen ettermiddag, og henter den igjen mandag kveld etter jobb.

platting_4_120.jpg

 

Fenderlista var smalere enn hva jeg hadde beregnet på forhånd. Jeg måtte derfor, for å få det til å se pent ut, trimme av ca. 2 cm i underkant på skjørtet hele veien rundt. Benyttet BlåBoshen og var innom Biltema på forhånd og kjøpte to pakker med fintannet sagblader. Glassfiber sliter på sagblader, noe jeg tok høyde for når jeg kjøpet 2 pakker a 4 blader.

Med friskt blad kom jeg ca 5 cm før bladet knakk tvert av. "Uflaks" tengte jeg og bytta inn et nytt. Denne gangen kom jeg 7 cm, så knakk bladet tvert av igjen. Jeg byttet til et gammelt velbrukt Piranhablad og saget resten av plattingen, ca 5 meter hele veien rundt uten problemer.

 

Moralen må være. Tja? Ihvertfall, Biltema sagblader er noe dritt en skal styre unna. Ikke dermed sakt at allt fra Biltema er noe dritt. Jeg har god erfaring med andre varer derfra. Noe er bra, annet er no dritt. Ingen sammenheng eller mønster i dette så vidt jeg kan se.

 

platting_4_092.jpg

Noe som er mer morro å jobbe med enn å slite med gjenstridige fenderlister og sparkling/smergling/sliping er tilpassing og montering av detaljer. Derfor gøyv jeg løs på montasje av hengsler til luka over badestigen. Hengslet er av en sk. flush-type, som ikke bygger meg hengselpinnen over nivået. Etter montering og innfelling i teak (Aikona) -dekket, vil hengslene ligge flush med overflaten.

 

platting_4_098.jpg

 

Divinycell er et skummateriale som er dårlig egnet til å skru i. Skal du skru med sk. treskruer, altså ikke gjennomgående maskinskruer, er du avhengig av å felle inn et materiale med bedre hold enn Divinycell. Jeg skal ha gjennomgående i plattingen, og skru med ikke gjennomgående i luka, da jeg ikke ønsker synlige skiver/muttere når jeg løfter opp luka. Sjøl om jeg skal gå for gjennomgående i plattingen velger jeg også her å felle inn et stivt materiale. Grunnen til dette er at jeg da unngår spenninger i plasten som vil oppstår når jeg trekker til skruene og komprimerer Divinycellen.

 

platting_4_104.jpg

 

platting_4_107.jpg

 

platting_4_105.jpg

 

Biltema :rolleyes: har verktøy til formålet, som benyttes til å skjære ut plugger i feks. teak, og til å ta ut huller som passer til den pluggen du har skåret ut. Jeg har masse teakmaterialer liggende som jeg kjøpte opp fra et konkurslager i sommer. Mye av listverket her er på 15mm og da passer det bra å benytte 2 plugger a 15mm til å fylle opp et hull i 30mm Devinycell. Jeg benyttet West system epoxy til å lime med, og bli litt forundret over at det tok relativt lang tid til å herde. Det herdet ikke over natta, noe som vel kan tilskrives at jeg har lav temperatur i garasjen på natterstid?

 

Jeg benyttet samme metode på festepungtene til badestigen, og vil også her gå for gjennomgående M6 med skiver og muttere på undersiden.

 

platting_4_122.jpg

 

platting_4_128.jpg

 

platting_4_129.jpg

 

Fikk Aikonaen fra Høcom tidligere i uka og var spent da jeg pakket opp. Har nå grovtilpasset mye av ramma rundt. men vil ikke lime før jeg har foretatt en ny prøvemontering med sidekasser mot akterspeilat på båten. Tar vel det senere i uka etter at jeg får plattingen tilbake fra Weberg på mandag. Håper på noe mildere vær.

Til helga er det tur til Gøteborg og Båtmesse, på onsdag er det begravelse så det er ikke mer enn tida av veien skal jeg bli ferdig til Påske og Koster.

Gonatt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Skal ikke spore av tråden men må bare nevne det ,hadde jo is som vi måtte få skøyta fra Bastøy til å ta for oss et år.Skal mye til at det ikke blir Koster ja,men går det ikke så går det ikke da . REM legger du slik ferdig teak / miljø ,trudde du hadde handla inn masse billig teak i høst jeg.Men du vil heller legge slik vedlikholds fri , eller er den ikke det ? Hva skal du lime den fast med og nate med ? Hadde vel vært ok med epoxy der kansje ,men du har vel en plan .Det blir kjempe fint ,frister mye å lage større selv ja.Men trur jeg strekker meg til å legge teak på plattforma mi.

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Og når du endelig er ferdig og har montert det hele, kommer det en kronidiot av den typen jeg såg i forfjor sommer. En fyr i en halvstor rask båt skulle ut fra ei brygge. En liten halvmeter fra brygga og båten som lå bak, legger han helt over og legger gassen flatt. Vi hører bare et vræl fra motoren og et kjempesmell i det han smeller hekken på sin båt inn i badeplattformen på den nesten nye, store båten som lå bak ham. Han stoppet et sekund for å se hva som smalt, når han oppdager at det er han som er skyld i det hele, legger han flatt igjen og stikker. Vi manglet 2 knop på å klare å ta ham igjen. Følte vi måtte prøve å stoppe ham, da eieren av den store båten stod igjen og virket noe fortvilt...

 

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg legger vedlikeholdsfri "Aikona" Ser ut som teak, og holder seg uten vedlikehold. Spesiallim følger med og planken er ferdig natet. Må allikevel nate endeveden på planken inn mot ramma. Skal bruke Sika.

Kom akkurat hjem etter en tur til Weberg i F´stad. De skal trimme inn den syrefaste fenderlista mot plattingen for meg. Drar ned og henter den igjen i morgen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ikke noe "must" for oss å dra til Koster i Påska. Er det mye is eller drittvær blir vi i indre fjord istedet. H-øya/Sætre har mye å by på også i Påska.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

sdc10225.jpg

 

sdc10223.jpg

 

sdc10081.jpg

 

Så har jeg kommet så langt at jeg kan begynne å montere detaljene. Gelcoatren er polert opp og blei svært bra. Jeg har slipt gjennom noen steder, men takket være sparkelen under som har samme farge som gelcoaten er det umulig å se noen forskjell.

Montering av stige og handtak gikk greit å montere, skulle bare mangle, da det jo bare er å skru på plass. Værre var det med fenderlista, som jo måtte ned til produsenten Weberg for justering. Fortsatt er jeg ikke helt fornøyd, så lista skal ned igjen og justeres/tilpasses ytterligere. Dette kan jeg ta seinere, da det jo ikke er noen krise. Det er vel bare meg sjøl som vet om feilen som er istand til å se det.

 

2010_02_003.jpg

 

2010_02_004.jpg

 

Ellers måtte jeg enda en tur ned i båthavna for prøvemontering. Denne gangen gjaldt det plassering og fintilpassning av kassene på siden. Disse måtte finne sin endelige plass nå, før jeg kunne begynne å legge teaken. Jeg tok med vinkelsliper med raspeskive og justerte kassene til akterspeilet, og tegnet opp konturene eller fotavtrykkene av kassene mot plattingen. Nå gjenstår å støpe inn braketter for mutterfeste i bunn sv kassene og mot akterspeilet. Alle slike sårflater i Divinycellen som oppstår feks. når jeg trimmer inn geometrien som dette, forsegler jeg med epoxy. Er det på synlige flater er det ikke noen annen vei en å legge på glass, polyester og så gelcoat.

 

sdc10235.jpg

 

sdc10230.jpg

 

Jeg skal ha ei ramme med bredde på 46mm som går rundt hele plattingen. Aicona kommer i sk plank i forskjellig bredder. Jeg har valgt 46mm, og denne kommer med not/fjær og er ferdig natet. Denne skal jeg benytte til å fylle ut innenfor ramma. Til sjølve ramme som jo er buet og kurvert hele veien, benytter jeg 140mm plank uten nating. Her skjærer jeg ut kurvaturen, og legger inn skjøter på de stedene som er naturlig. En annen utfordring her er jo å prøve å utnytte materialene så godt som mulig. Får jeg plank til overs kan disse returneres til Høcom.

For å skjære kurvatur kommer man langt med ei god stikksag. Sjøl med fintanede sagblader må rammestykkene alikevel slipes i sagsnittet etterpå. Her har jeg benyttet en plansliper med grovt slipeband som jeg har spent fast opp/ned på et bord. Dette fungerer utmerket for utvendig kurvatur som jo stort sett består av konvekse flater. Innvendig kurvatur er konkav, og har har jeg benyttet et sliperondellsett som jeg kjøpte på Biltema. Settet består av et utvalg slipehylser som en trer nedpå gummisylindre. Disse sylinderne monteres i drillen, og blir et meget godt hjelpemiddel for å slipe og justere innvendig kurvatur. Settet består av 4 forskjellige gummisylindre og med slipehylser i forskjellig diameter og korning. Anbefales. Kosta ikke menge kronene heller. Det som derimor koster noen kroner er ei god benksag med sleideføring. Dette trenger du for å skjære plank i rett bredde. Stikksaga blir for vinglete og kommer her for kort. Da jeg ikke hadde noen slik sag fra før benyttet jeg nå anledningen til å skaffe meg ei rimelig bra sag for et par BP.

sdc10242.jpg

 

Etter å ha kappet allt ferdig, og faset utvendige kanter med 45 grader, valgte jeg å gå hele runden med maskeringstape. Jeg tapet både inn og utvendig, og var glad jeg gjorde dette etter å ha begynt å applisere limet. De som synes Sika ol. er noe klin veit ikke hva de snakker om før de har prøvd det dette limet.

 

sdc10247.jpg

 

Jeg la på limet med en tannet sparkel, vannet etter instruksjonsboka, og så var det bare å legge ramma på plass, med avstandsstykker i skjøtene. Limet er en-komponent og tar lang tid for å gjennomnherde. Det trenger vann for å herde, så limflatene må sprayes med blomstersprøyte før en legger på Aikonaen. Jeg fjernet tapen etter et par timer, og dette fungerte bra. Alikevel er det ikke til å unngå at en søler, både på gelcoaten og på overflaten på Aikonaen. Dette gikk greit å vaske av med rødsprit

 

sdc10250.jpg

 

Neste blir å legge ramme på lokket, og tilpasse hengslene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vi i Princess kjenner ikke til noget annet en koldt oppskåret og Champagne. Finnes der noget annet? :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...