Jump to content

Prosjekt: "Jeg har en plan". Utvidet badeplatting på P35


REM

Recommended Posts

Riktig Thorlyn. Det var tanken ja. Sjekket ankerplasseringen når jeg var i båthavna på søndag, og ankeret smatt fint innunder og ble liggende ute av syne fra alle vinkler. (Bortsett fra undersiden da.)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Karnapeer og hvitvin da mann......... :cheers_wine::cheers_wine::lol::lol::lol:

Jo, det er jo klart. Jeg glemte frokosten i farten. :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Njaeei, vi snakker vel om det nivået Svenning. Legger du til "Heia Norge" slips bør vi vel være der tror jeg. :cool:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har du forslag til antrekk for å bestige denne platform ? Holder det med KNS Blazer / matchende lyse bukser (med press), eller sikter du høyere? :cool:

 

På Hankø er vel antekket i seilforningen KNS Blazer og røde benklær.........Det må vel passe bra her også.. :cheers_wine:

Det skal vel også være sjerf/tørkle i halsen ikke slips.....litt spory bør det da være... :giggle::giggle::giggle:

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne er fra Båtsystemer og tar greit 20 kg ifølge leverandøren. Sjøl har jeg 15 Kg Bruce. Med kjetting hele veien holder dette godt på en 8500 kg båt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ok da blir det båtsystem sin :yesnod: Holder vel strengt tatt med 15kg på min også vil en tro. veier 6900 tørr og ca samme som din turklar. Det var flott og se bildene av avstand rulle/hekk.. nå er jeg sikker på at dette blir en meget bra løsning hos meg også.. Ubetalig og slippe og har vanlig rulle i veien ved tillegging med hekken og ikke minst ute av veien for jolla. :yesnod:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Må bare henge meg på i aplauderingskoret og hylle deg for en særdeles godt utført jobb så langt. Liker også meget godt hvordan jobben er forklart trinn for trinn. Meget lærerikt og informativt, her er det mange som har mye å strekke seg etter. Ut fra hva mann kan se av bilder virker det som om du har truffet midt i blinken hva gjelder utforming, størrelse og tilpassing. Gleder meg til å se alt helt ferdig.... Lykke til med inspurten, dette blir helt Konge..... royalt eller kansje en skal si Princess :flag::flag::flag:

Link to post
Share on other sites

Ok da blir det båtsystem sin :yesnod:

Norsk agent for Båtsystemer er Swang. Jeg handlet min gjennom Swang på lysaker. Ække billig. 4,3 BP trur jeg at jeg betalte, men skikkelig bra kvalitet. Kraftig konstruksjon og en utmerket finish.

Du kan nok spare noen BP hvis du handler direkte fra Sverige vil jeg tru, eller på feks. "Sjøen for alle"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

2010_02_007.jpg

Nå kan dere jo gjette hva dette er? Joda, det har seg slik at jeg har en hoffleverandør på Bjerkås som kan lage det meste i syrefast og stål. Aluminium også for den sakens skyld. Bestillingsprosessen er rimelig ukomplisert. Jeg lager ei skisse med nødvendige mål, tar bilde av skissa med mobilkamera, og sender bildet og nødvendige tilleggsopplysninger på MMS. Ofte har jeg bitene i handa dagen etter. Denne bestillinga gjelder mutterankere som jeg skal støpe inn i bunnen av kassene på siden for å forankre kassene til platting og akterspeil.

 

2010_02_009.jpg

Noe av det jeg synes er morro med slike prosjekter er å improvisere. Det aller meste kan vel fås kjøpt, men ofte koster det mye penger, og det kan gå lang tid til du trenger det neste gang. Her skal jeg tilskjære Aikona til å følge kurvaturen på plattingen mot akterspeilet.

 

2010_02_010.jpg

Jeg skrur så fast Aikonalista på riktig plass og tegner av riktig kurvatur ved å benytte anlegget på kanten av plattingen.

Noe av verktøyet jeg bruker for å tilpasse Aikona:

2010_02_011.jpg

Krakktrimmeren. Vanlig Boshdrill med Biltemas pusserondeller som jeg beskrev forrige dagen. Uvurdelig for å trimme og tilpasse innvendig (konkav) kurvatur. Jeg liker å feste (tape) fast verktøyet når mulig. På det viset får man begge hendene frie og får en mye bedre kontroll på jobben.

 

2010_02_012.jpg

Samme her, plansliper som jeg har montert opp/ned på et bord vha. skrutvinge. Super til å fintrimme konveks kurvatur.

 

2010_02_013.jpg

Ei helt vanlig billig nikkesag. Fin til å gjære hjørner og kappe i vinkel.

 

2010_02_014.jpg

Bordsak med sleideføring. Brukes til å trimme plank i riktig bredde.

 

2010_02_015.jpg

Fein Vibrasjonssag. Al-roundverktøy og utmerket for vriene oppgaver hvor det ellers er umulig å komme til. Foreløpig ikke mye benyttet til Aikona.

 

2010_02_016.jpg

Blåboschen. Må vel være nærmere 30 år, men still going strong. Presis og fin til å skjære kurvatur i Aikona. Benytter fintannet blad.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har jo sagt det før ,dette blir helt rått,Ser ut som det er rett fra fabrikken eller hva jeg skal si,er som det pleier når du lager noe.Flott utført å flotte bilder med fine forklaringer.Kansje ikke rart at en annen fattig f ikke tør å legge ut prosjektene sine her,du for heller se dem live til påsken ( eller på FB ) :lol: .Men nå håper jeg at jeg blir ferdig snart,pga av kulde så har det tatt litt tid kan du si.Bare jeg får montert den nye D4 nå så ,da begynner det å bli i vater her også:wink:

Gleder meg foresten til å se dette live også REM ,sees jo når isen går.

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Etter anbefaling fra Høcom benytter jeg limet også til fuging. Mangler bare en pistol til å applisere. Noen som vet hvor jeg får fatt i det. Pistolen skal lades med limpølser på 600ml. Har lite lyst til å kjøpe pistol fra Høcom til 0,7BP.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

2010_02_28_016.jpg

Sist gang hadde jeg vel gjort meg ferdig med ramma rundt i ytterkant. Denne laget jeg i 140mm Aikonaplank, hvor jeg utnyttet bredden til å lage kurvatur, og sitte igjen med en rammebredde på 46mm. Det samme bredde som de natede plankene jeg skulle benytte innenfor ramma.

Å fylle ut innenfor ramma med rett 46mm natet plank er naturlig nok mindre arbeidskrevende, og med mindre tidkrevende pirk enn jobben med ramma rundt

2010_02_28_001.jpg

Jeg begynte på midten og kappet planken nøyaktig i ene enden slik at denne passet eksakt mot ramma. I andre enden satt jeg igjen ca 1 cm, og så linjet jeg opp denne enden med planken ferdig sammensatt for å få et pen og nøyaktig nategap mot ramma på begge sider på 6mm, forøvrig det samme som tykkelsen på Aikonaplanken.

2010_02_28_002.jpg

2010_02_28_017.jpg

2010_02_28_018.jpg

2010_02_28_007.jpg

Så var det bare å fortsette helt ut til kanten, ved å tilpasse plank for plank. Det letter jobben betydelig selvfølgelig med ei god gjerdingsak og ei god bordsag.

2010_02_28_020.jpg

Etter at all plank er tilpasset må denne legges tilside i nummerrekkefølge. Begynner man å rote her får man lett dårlig tid da limet ganske fort begynner å herde og danner overflateskinn.

Å unngå limsøl på Aikonaen er nærmest umulig. Limet hefter til allt, men er relativt greit å fjerne igjen enten med rødsprit før det har herdet, eller med slipekloss med grovt slipepapir etter at det har herdet. Slip i "vedens" lengderetning med 80 papir eller grovere.

2010_02_28_021.jpg

Limet som jeg benytter er en type Bostikklim og kommet i 600ml "pølser". Denne er bare å klippe hull i å presse ut på ei plate i passelige porsjoner. Limet legges på vha. en tannet sparkel i V-form, ca 2mm høyde.

2010_02_28_010.jpg

Etter å ha lagt ut limet i et avmarket område, skal limet vannes før en legger på Aikona. Vannet speeder opp herdeprosessen da limet er avhengig av relativt høy fuktighet for å herde. Kald vinterluft som vi har nå om dagen inneholder svært lite vann, og prosessen går følgelig sakte uten tilførsel av vann.

2010_02_28_011.jpg

2010_02_28_023.jpg

2010_02_28_039.jpg

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...