Jump to content

Prosjekt: "Jeg har en plan". Utvidet badeplatting på P35


REM

Recommended Posts

Nå har jeg jobba med plattingen hver eneste dag i hele romjula, men er fortsatt usikker på hva jeg egentlig har fått gjort. Framdriften er ikke alverden, i hvertfall tilsynelatende. Jeg er vel inne i en slik fase hvor resultatene av forrige økts innsatsen ikke akkurat slår imot en når jeg kommer for å starte ei ny økt.

 

For å si det kort har jeg brukt mye tid på å sparkle og slipe. Jeg har blandet så mye sparkel at jeg allerede har brukt opp omlag halvparten av den 20-liters gelcoatdunken jeg kjøpte. Og det før jeg har startet å legge gelcoat i det hele tatt. :rolleyes: Det går med mye sparkel ja. Sparkling, sliping, mer sparkling og mer sliping. Jeg benytter en rettholdt med lys i bakkant for å kvitte meg med toppene. Blir jeg kvitt topper, og får slette jevne flater å jobbe med vet jeg at det er mye lettere å unngå å slipe gjennom gelcoaten etterpå.

platting_4_003_1.jpg

Teken for å lage fine hulkiler er å benytte et rør. Plast eller metall- spiller ingen rolle. Legg på sparkel på forhånd med en pinne eller lignende. Pinner kjøper du på Biltema.

 

platting_4_053.jpg

5Kg pinner for en femtilapp eller to er billig og et skikkelig varp når du driver med glassfiberjobbing som dette. Pinner bruker du til all ting. Til å røre ut sparkel og gelcoat selvfølgelig. Til å applisere sparkel der du vil ha den, til å bygge opp klaringer og til å kontrollere avstander og glipper.Og tru meg, det går med mye pinner.

 

Vel vel. Jeg la altså på sparkel i hjørnene med en pinne. Legg på så mye at du ikke "går tom" før du når enden. Da må du gjøre jobben om igjen. Gni sparkelen inn i underlaget slik at du er sikker på at du får god vedheft. Det at du må ha på rikelig med sparkel resulterer naturlig nok i at du da må skrape bort overskuddet etter at du har dratt røret og formet hulkilen. Til dette bruker du, ja, en pinne selvfølgelig.

 

platting_4_004_1.jpg

platting_4_056.jpg

platting_4_055.jpg

Det blir ikke alltid like pent etter første (eller andre eller tredje) forsøk, da det ofte kan være vanskelig å komme til. Etter noen forsøk får du teken på det og resultatet blir etterhvert så bra at etter litt sliping og lapping etter herding, skulle en tro at en skikkelig proff hadde vært på ferde.

 

platting_4_006_1.jpg

Jeg kjøpte meg tidligere en slik Dremmelerstatning fra China for en hundrelapp eller to. Skikkelig varp tengte jeg, med verktøy og det hele. Gleden varte i tre kvarter, da var "Dremmelen" gåen. Sperrepinnen til kjoksen, som antagelig var lagd av gaudaost la seg flat. Jeg fant en annen løsning på problemet, men ikke før dette var gjort røyk bryteren. :headbang: Jeg nevnte dette for gutta i lagelig tid før Jul,(Simen 28 og Ola 26) helt uten baktanke selvfølgelig :rolleyes: og vet dere hva. Til juleaften fikk jeg en aldeles flunkende ny Dremmel, electronick 10,8V med ladestasjon, verktøy og det hele. Gjett om jeg ble overrasket.

Dremmelen inngår nå blandt samlingen min av favorittverktøy. Slikt som du ikke klarer deg uten du vet for spesielle oppgaver. Øverst på den lista ligger nok fortsatt Fein vibrasjonssaga, men Dremmelen kommer hakk i hæl.

 

platting_4_008_1.jpg

To andre favorittverktøy er min gamle blå Bosch stikksak og en grønn Bosch overhandsfres av nyere fabrikat. Begge disse fikk jeg bruk for til neste oppgave, nemlig å skjære ut rektangulært hull for montasje av ankerrulle.

 

Sist jeg var nede i båthavna og prøvemonterte merket jeg av der hvor jeg ville ha ankerrulla. Det vil si at jeg hadde egentlig ikke så veldig mye valg. Skal du unngå at kjettingen gnager på utgangshullet i skroget kan rulla kun sitte på ett sted.

 

platting_4_009_1.jpg

Jeg merket i hverfall senterlinja for kjettingen og avstanden, og benyttet dette når jeg skar hull. Boret først opp et 10mm hull i hvert hjørne, og gikk så rundt med blåboschen.

 

platting_4_013_1.jpg

Etter dette fyrte jeg opp overhåndfresen og freste ut spalter i hvert hjørne. Skarpe hjørner som du får når du sager ut rettvinklede huller som dette er stresspungter og vil lett forårsake sprekker hvis hjørnet ligger på et område som er utsatt for belastninger. Ankerrulla er definitivt et område som fra tid til annet blir utsatt for store krefter. Romslige radier i hjørnene og pene avrundinger reduserer her faren for sprekkdannelse. Skal du ha tight fit nede i hullet dit har du normalt ikke plass til romslige radier. Tvert om kreves det ofte spisse hjørner. Da kan det være greit å ty til løsninger som dette.

platting_4_015_1.jpg

Ankerrulla (Båtsystem.se) ferdig prøvemontert.

 

platting_4_027_1.jpg

 

Jeg hadde grublet i noe tid hvordan jeg skulle utforme avstivningskassene i hjørnene. Mange selvbyggerprosjekter avsløres nettopp at de er selvbygget av hvordan disse kassene eller avstiverne er utført. Ofte ender det opp med enkle, rette, kantede løsninger. Det enkleste er jo å lage slike primitive kantede løsninger da det da bare er å sage opp Devinycell i egnede biter, lime sammen og plaste. Det gjør jobben de er tiltangt for all del, men bærer ofte preg av å være hjemgjort.

 

Jeg ville forsøke å unngå slike rette kantede løsninger. En metode å benytte da er å brekke rette flater ved å gi de en aning konveks form. Det skal ikke så mye til, ofte er det nok at du kan ane en radie. Sjøl valgte jeg en radie på 6.75 meter. Å velge akkurat 6,75 meter er ikke mer videnskapelig begrunnet en at det tilfeldigvis er hva lengden på garasjen min er. Jeg festet en ståltråd til håndtaket i vippeporten til garsjen, la ei papplate i den andre enden av garasjen og tegnet en R6750 vha. en tusj som jeg surret fast til ståltråden. Perfect. Du måtte se etter for å oppdage at det var en radie og ikke en rett linje. Det var hva jeg var ute etter. Jeg saget så ut radien i papplata og hadde dermed skaffet meg en mal på hvordan jeg skulle forme kasseradien i båtens lengderetning.

 

Å forme eller bøye ei Devinycell eller en annen plate for den saks skyld til en anngitt radie er ikke noen kunst. Problemene oppstår når du samtidig også skal bøye den andre veien, altså vinkeltett på den første radien. Da har du noe som industridesignerne kaller en dobbeltkrom flate.

Skal jeg altså ha en hjørneradie den andre veien på kassa mi, og det ønsker jeg jo, som fra før har en radie vinkelrett på denne, ender jeg da opp med en slik dobbeltkrom flate. For proffene er dette ingen kunst. Båtprodusentene produserer et større antal, og da kan man koste på seg et støpeverktøy. Jeg skal kun produsere en stk (to ulike) og da blir det værre. Ta et papirark og bøy en pen radie i lengderetningen. Det går greit. Prøv da samtidig å bøye en tilsvarende radie den andre veien. Det går ikke greit.

 

platting_4_016_1.jpg

Jeg fant ut at en måte å gjøre det på måtte være å skjære ut et antall remser med 30mm Devinycell vha radiemalen jeg lagde på garasjegulvet, og deretter lime disse remsene sammen etter et visst mønster.

Skissa over viser målene jeg må trappe ned eller forskyve remsene i forhold til hverandre for å danne en hel radie den andre veien og bygge opp en kassebredde på 21 cm. (3cm x 7 remser gir bredde på 21 cm.) Etterpå var det egentlig bare å slipe av toppene som da ville dannes. Hadde jeg vært nøye med avtrappningene mine kunne jeg ved å slipe vekk materialet slik at jeg nådde bunnen i V-kilene, kunne lage meg en perfekt dobbeltkrom flate med radie R6750 den ene veien og R200 den andre. Først benyttet jeg en maskinhøvel for å ta det grøvste, deretter eksentersliper.

platting_4_021_1.jpg

 

platting_4_024_1.jpg

 

platting_4_025_1.jpg

Jeg lagde meg så en ny mal, på R200 denne gang som jeg benyttet til å sjekke og justere inn formen seksjonsvis i hele lengderetningen.

Det hele fungerte forbausende bra, og jeg endte opp med en, kanhende ikke perfekt, men alikevel svært så bra dobbeltkrom flate synes nå jeg. Om denne vil passe inn i formene på båten og den nye plattingen er en annen sak. Det ser jeg ikke før jeg får montert det hele.

 

Etter en ny runde i båthavne fant jeg imidlertid ut at jeg måtte redusere bredden på kassa til 170mm. Jeg har nå saget vekk to plater @ 30mm og laget et nytt endestykke. Foreløpig velger jeg å alikevel å beholde R200, så for vi se etter hvert hva jeg ender opp med. Jeg føler som sakt behov for å se det hele i samenheng, og da må jeg prøvemontere plattingen igjen. Prøving, justering, feiling, ny justering og prøving igjen. Produktutvikling kalles vel dette, og i mitt tilfelle en ganske så ustrukturert og ad-hoc sådan.

 

platting_4_028_1.jpg

Innen jeg kan prøvemontere på nytt igjen og justere inn kassene må jeg legge på gelcoat. I kveld la jeg første strøket. Det tar tid å herde da det nok er noe kalt i garasjen. Ei verkstedsol på 1 kw blir for snaut, og i morgen skal jeg ned i båten å hente parafinkaminen som gir 2 kw i tillegg. Det burde vel holde tenker jeg.

Hadde tengt å legge 3 strøk meg Gelcoat + ett strøk Toppcoat (med voks) Trur nå kanskje at jeg bør øke antal strøk til 6. Noen som har erfaringer her? Er redd for å slipe gjennom.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Både ja og nei Komodo. Jeg har i svært liten grad drevet med glassfiberstøping. Det lille jeg kan om dette har jeg plukket opp her på BP, spurt kjente som har mer erfaring enn meg, og forespurt i fagmiljøene. Jeg laget en forlenging av vannlinja på min P35 i høst (se egen tråd om dette) og det var faktisk den første støpejobben jeg har gjort.

 

Ellers har jeg kunskaper om plast generelt, og da særlig termoplaster, herunder styrkeberegninger, flatemodellering, utforming av detaljer, produksjonsmetoder osv. etter å ha jobbet som plastkonstruktør i en årrekke.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

sdc10078.jpg

 

sdc10074.jpg

 

sdc10075.jpg

 

Tok med plattingen ned i båthavna idag for å sjekke og justere.

Det er håpløst å forsøke å notere seg de mål man trenger når man er ved båten, og så reise hjem å foreta justeringene. Problemet er at du mangler referanser å forholde deg til. Ingenting er rett, ingenting er vertikalt og ingenting er i vater. Eneste muligheten du har er å ta med betane ned i båten og tilpasse på plassen.

 

Nå skulle jeg tilpasse kassa på bab. side inn mot akterspeilet. Jeg hadde satt igjen romslige mon slik at jeg hadde mye å justere på. Jeg tok også med meg vippesaga mi, motorhøvel og plansliper ned i snøhaugen, og har nå fått justert inn kassa slik at jeg kan starte på kassa på styrbord side. Så er planen å støpe gulv og vegg i kassene slik at jeg kan bolte kassene til badeplattingen og mot akterspeilet. Mer om dette senere.

Til uka kommer fenderlista, og jeg gleder meg som en unge.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ubetinget enig med deg OLPI. Det er slike ting som er vanskelig å avdekke før du prøvemonterer på båten og får mulighet til å se det hele i sammenheng. Jeg synes egentlig at bab. kasse, som jeg har jobbet med i lang tid, virket voldsomt stor og klumpete når jeg så den alene. Etter at jeg prøvemonterte, og så den på plass har jeg endret mening.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Å få inputs er vel en av fordelene ved å legge ut en slik tråd. Andre kan lære av hvordan du utførrer jobben, og du kan høre hva andre mener om det du gjør.

En vinn-vinn situasjon så lenge alle stiller med åpent sinn og kommentarer er skrevet i god mening.

 

Jeg innrømmer gjerne at badeplattformen ble smekrere enn jeg hadde trodd etter å ha sett førsteutkastet. Avrudning av hjørner hjalp enda mer enn jeg hadde sett for meg.

Støtter opp på hver side gjør også det hele mer harmonisk.

 

Som sagt et godt resultat.

Link to post
Share on other sites

Se her ja. Her strømmer det på med smarte og velprøvde metoder. Det liker jeg. Slikkepotløsningen i hjørner hvor to eller tre hulkiler møtes gir nok et mye bedre resultat enn min løsning med et rør, som det fort blir vanskelig og komme til med i slike situasjoner?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kan fortelle at jeg jobbet på en plastbedrift (Brødrene Aa) i Nordfjord, med ca 100 ansatte på slutten av 80 tallet.

Den lokale kjøpmannen (som også leverte slikkepotter til Br Aa), ble kontaktet av Jordan - hvordan kunne en liten landhandler i en fjordabygd på Vestlandet være landets største utsalgssted på slikkepotter?

Kritisk -men stabilt.....

Link to post
Share on other sites

platting_4_060.jpg

 

Å få glasset til å følge hjørner og profiler kan være problematisk. Uten press vil glasset sige fra under herding og skape luftlommer og lunkerter. Dette er uønskelig da det svekker støpen, og en lett sliper gjennom i ettertid. Dette medfører reparasjoner, sparkling og sliping. En kan relativt enkelt gjøre som proffene, ved å lage seg en vakuumbag vha. byggeplast, tape og en støvsuger. Pakk in delen i buggeplast etter at glass/polyester er lagt på, tape igjen alle åpninger og sett inn støvsugerslangen. Støvsugeren trekker ut all luft, og atmosfæretrykket sørger for et jevt og stabilt ytvendig trykk på alle overflater. Resultatet blir en fin homogen støp uten luft og sjeggete hjørner.

 

platting_4_061.jpg

Etterpå er det å legge på sparkel for å dekke glassfiberstrukturen og ujamnheter forøvrig. Jeg har fått kjøpt meg skikkelig fyllstoff av en profesjonell støper, og kan nå lage meg sparkel i eksakt rett farge. At du benytter sparkel i rett farge er viktig da du garantert kommer til å slipe gjennom under den påfølgende slipejobben. Sliper du gjennom ned til glassfiberen eller ned til sparkel i feil farge er det bare å begynne på nytt.

Jeg legger på 6 strøk gelcoat med rull. De 5 første med kort opphold mellom leggene, og det 6. og siste med innblandet 5% voks. Ikke glem voksen på det siste legget ellers får du et h..vete når du skal slipe.

 

platting_4_090.jpg

 

Det går med myyyye slipepapir. Jeg har dårlig erfaring med Piranha slipepapir da det fester dårlig til borelåsen på Bosh eksentersliperen og løsner. Det beste slipepapiret er etter min erfaring Biltemas. Sitter godt og selges bla. i pakker på 25 stk. Velg mixstruktur i K40-80-120 og 180eller. K240 må du hjøpe utenom. Ved større jobber som det her er det mest praktisk å kjøpe "singelgrade" dvs pakker på 25 stk i K120, K240 osv.

 

platting_4_066.jpg

Etter siste sliping med 240 papir med eksentersliper er det å begynne å slipe for hånd med slipekloss. Jeg har benyttet 400 våtslipepapir etterfulgt av 800 og til slutt 1200. Etter 1200 har jeg gått over med sliperondell og Autosol. Resultatet blir bra, men jeg vil alikevel legge inn et nivå til med 1600 papir.

 

platting_4_069.jpg

Etter 1200 har jeg gått over med sliperondell og Autosol. Resultatet blir bra, men jeg vil alikevel legge inn et nivå til med 1600 papir. Etter Autosol er det en omgang med Sea Jet Acrylpasta. Den fant jeg ikke i farta, og er redd jeg har glemt begge flaskene i båten på fly. Gjennomfrossent og ubrukelig. Vel vel, man får kjøpt nytt hos Sea-Sea til NOK 400 pr flaske.

 

platting_4_065.jpg

På lørdag var jeg en tur i Fredrikstad og henta fenderlista. Måtte hente den sjøl da ei slik stiv U-forma list med 3 meter mellom vingene ikke går i posten. Lista er lagd etter tegning og passet ikke. Relativt mye justeriing måtte foretas, og tro meg; ei profilert list i 1,25 syrefast er ikke enkel å ha med å gjøre. Jeg benyttet det jeg hadde av tvinger og skruer og fikk tilslutt tvunget liste på plass slik at den ligger an hele veien rundt. Benyttet M6x50 gjennomgående skruer med store skiver på baksiden.

Til uka kommer Aiconaen. :yesnod:

 

platting_4_071.jpg

 

platting_4_072.jpg

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette er morsomt å følge med på. :flag:

 

Slipejobben og tipsene om pusserondeller var nyttig, for jeg har vært i tvil om BT sine var ok nok. Jeg har en h...... slipejobb foran meg selv nå, og trengeer nok endel.

 

Gratulerer med nydelig :flag: arbeid!

Link to post
Share on other sites

Ja, det kommer ei gummilist i sporet i midten som også skjuler skruene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kjempe morro å følge denna tråden ,lærer mye når det er så bra forklaringer med bilder .REM den fender lista er lik den som er på båten den vel ? Ser kjempe billig ut foresten :wink:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...