Jump to content

Prosjekt: "Jeg har en plan". Utvidet badeplatting på P35


REM

Recommended Posts

Solid Works hadde dugd ja. Bruker det på jobben jeg også, men for de riktig trickye jobbene må vi ty til Pro/E :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Da heter den vel Inventor?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Litt OT, men bare et tips!

 

Når det gjelder 3D tegneprogram, hvorfor ikke prøve gratis programmet Google Sketchup?

 

Med programmet kan du på en enkel måte lage 3D tegninger av f.eks. båten.

Du kan enkelt vrenge bildet for å se skuta i forskjellige perspektiver.

Du kan til og med lage små animasjoner når du snur og vender den ferdige tegningen!

 

Vedlegger noe Sketchup-bilder av egen skute som jeg har forsøkt å sette på ny badeplattform:

 

gammelplattform.jpg

Slik den ser ut i dag!

 

plattformmontert.jpg

Slik jeg ser for meg en evt. ombygning, engang laaaangt frem i tid!!!

 

Har lagt prosjektet "på is" på ubestemt tid !!!

 

:santcheer1:

Bjørrn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg skal fortykke noe gelcoat for å lage sparkel, og trenger fortykkelsesmiddel. Stoffet heter Aerosil, eller Carbosil og selges fra forhandler i min. 10 kg sekker. Stoffet veier nesten ingenting og 10 kg blir en sekk på størrelse med et traktoregg. Jeg hadde klart meg lenge med en kg eller to. Noen som vet hvem som kan selge dette stoffet i småvolumer?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Neida, jeg trenger langt fra 10 kg. Minimumsuttaket fra leverandør er 10 kg, og dette kan jeg langt fra anvende. Jeg er på jakt etter noen som selger i mindre volumer. Er på sporet nå. Bla. selger apotekene uparfymert talkum som vist nok skal fungere utmerket. West sitt fortykkingsmiddel til epoxy kan også brukes og selges av bla. Maritim i én liters beholdere. Sea-Sea på Rud skal vistnok også ha noe i samme duren. Takk for hjelpa alle sammen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Microglass har jeg prøvd, men synes den ferdig herdede sparkelen blir svært hard og vanskelig å slipe/bearbeide. Mulig jeg bør tilsette voks?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Poenget med å blande selv Ingar er at da får jeg sparkel med riktig farge. Skulle jeg senere slipe gjennom gelcoatlaget vil det ikke synes.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

platting_4_046.jpg

Framdriften for slike prosjekter som det her er av naturlige årsaker ikke alverden i Juleinnspurten selvfølgelig. Litt har jeg allikevel fått gjort, og nå i romjula går det skikkelig unna da jeg har hele dagen og kvelden fri til å jobbe båt.

 

Etter å ha gått noen runder med stikksaga sist, og etterpå skjøtet inn ny Divinycell, har jeg nå plastet inn hele den innvendige formen, dvs, undersiden eller den som ikke vil synes. Jeg la to lag med 600 gr sydd matte og overlappet romslig mot gamle ferdig plastede flater. Slike skjøter vil synes tydelig etter jeg har lagt gelcoat, men siden dette er på undersiden bryr jeg meg ikke med å sparkle.

 

platting_4_047.jpg

Endeflater som er dårlig tilpasset mot hverandre og mangler polyester vil danne luftlommer i det ferdige resultatet hvis man ikke gjør noe med det. Får man stappet inn glass i slike smale spalter, og etterfylt med polyester, skal dette gi et bra resultat. Mye enklere er det å benytte Epoxy. Epoxy uten fortykkelsesmiddel er lettflytelig og finner vei ut gjennom de smaleste spalter. En enkel og effektiv måte å forsegle slike luftlommer på er å benytte modellkitt eller Plastalin. Plastalin fås kjøpt i leketøy og hobbyforettninger og tetter svært effektivt fra utsiden. Så heller man Epoxy i spalten og lar det hele herde. I motsetning til Polyester er det tilnærmet ingen krymp i epoxy, og epoxy er strekt i seg selv og trenger ikke, i motsetning til polyester å armeres med glass for å oppnå styrke.

 

platting_4_048.jpg

Ettersom jeg har endret ganske så mye på geometrien og felt inn nye stykker med Devinycell, trenger jeg å sparkle overgangene før jeg legger på glass. Man kan sparkle etterpå også selvfølgelig, men har skal man være forsiktig da for tykke lag med uarmert sparkel kan sprekke opp i ettertid. Sparkler man før man glasser, og gjør unna de store høydeforskjellene nå, vil man få en lettere jobb etterpå, og man unngår i stor grad at delene vil sprekke i ettertid.

 

Etterhvert har jeg funnet ut at det finnes et uttall av fyllstoffer til gelcoat og epoxy. Du får det i 10 kg sekker til lav kg-pris og i mindre forpakninger til en (svært mye) høyere kg-pris. Vi som driver på hobbybasis har skjelden bruk for svært mye og er vel mest tjent med å kjøpe i småvolumer. Jeg kjøpte microfiber på Maritim og betalte vel omlag 130,- for en litersboks. Stoffet veier next to nothing, og en sekk på 10 kg, må jo minst fylle opp en bilhenger?

Vel vel, for å blande sparkel mixer du inn microfiber til gelcoaten blir tykk som en graut. Det går mye microfiber til å tykke en liter gelcoat, så dat hadde kanskje ikke vært så dumt å kjøpe i større volumer alikevel? 3/4 boks gikk med før jeg fikk en sparkel jeg var fornøyd med.

Når dette var gjort blandet jeg inn voks. Ca 5% voks vil gjøre sparkelen smidigere og lettere å slipe i ettertid. Voks gjør at overflaten blir sk. tørr og ikke-klebelig, noe som er et must når du skal slipe for ikke å tette slipepapiret umiddelbaret.

Når dette er gjort blander du inn herder. Nemlig, du blander inn herder til slutt og ikke før da det å tykke gelcoat til sparkel tar lenger tid enn du tror. En annen ting er at det kan være smart å la sparkelem få stå en tid for å kvitte seg med luft som automatisk blir blandet inn under mixingen.

 

platting_4_049.jpg

Luftbobler får du uansett. Skal du helt bli kvitt luftnboblene må sparkelen vakuumeres. Jeg bryr meg lite om bobler og grov struktur nå da sparkelen jo skal slipes, før jeg legger på glass

 

platting_4_051.jpg

Før jeg begynner med utvendig sliping og plasting gjør jeg unna innvendig finish med å legge to lag gelcoat. Det første laget uten voks, da jeg ikke skal slipe imellom. Gelcoat uten voks heter, nettopp gelcoar. Tilsetter du voks heter det Topcoat. Det andre laget med 5% voks som sakt slik at overflaten herder skikkelig og blir ikke-klebelig.

Har du malt i kjøkkenet før med rull og kost er det å legge gelcoat ingen heksekunst. Litt tykkere kanskje i konsistensen, og lukter litt mer intenst, men ellers er det som å male stueveggen.

 

platting_4_050.jpg

platting_4_052.jpg

 

Ferdig resultat etter første strøk. Gelcoat dekker ganske så godt, og siden det er to-komponnent, kan du legge på ganske så tykt også. Slikt sett kunne jeg vel egentlig ha blandet inn voks og latt det bli med dette ene strøkert? Spiller ingen rolle egentlig. Gelcoat har jeg nok av. Kjøpte jo 20 kg, og har vel omlag fortsatt 18 kg igjen?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...