Jump to content

Prosjekt: "Jeg har en plan". Utvidet badeplatting på P35


REM

Recommended Posts

2010_02_28_044.jpg

 

Man er aldrig oppråd når man har Baatplassen. Jeg etterlyste i et tidligere innlegg om noen viste hvor man kunne få kjøpt appliseringspistol for 600ml limpølser. Dette er proffutstyr og ikke å oppdrive i vanlige byggvareforretninger. Sjøkua meldte seg sporenstreks på tråden og, joda, han hadde en slik pistol liggende, aldeles ubrukt og til fri avbenyttelse. Dette er skikkelig proffutstyr som koster mellom 4 og 6 BP.

 

2010_03_08_010.jpg

Her er den blide agent rem in action "with licens to fill" etter at jeg plukket opp pistolen hos Mee-Rim på Sætre forrige helg. Pistolen skulle vise seg å fungere aldeles utmerket etter at jeg hadde lært meg å stille inn riktig nivå på mengdepotmeteret.

 

2010_02_28_045.jpg

 

Først skulle det maskeres. Vannlig blå maskeringstape fungerer utmerket også her. En skalpell er et utmerket hjelpemiddel når man driver med slik maskering, da det å få lagt tapen nøyaktig inntil fuga skulle vise seg vanskelig. Mye lettere ble det etter at jeg rett og slett begunte å legge tapen rett over fuga og så skjære ut fuga med skalpell etterpå.

 

2010_02_28_046.jpg

Skalpeller får du kjøpt på Apoteket.

 

2010_02_28_047.jpg

 

2010_02_28_048.jpg

 

Jeg gikk tom for blåtape rimelig raskt, og måtte fortsette med vanlig gul. Denne var bredere, og passet egentlig bedre da den dekket et stort nok areale på sidene av fuga etter at jeg hadde skåret ut spalta med skalpellen.

 

2010_02_28_052.jpg

 

Her er spaltene fyllt opp med natemasse.........

 

2010_02_28_055.jpg

 

.......og her har jeg trukket ut overskuddet med en gummisparkel. Jeg fjernet tapen ganske så raskt etter at jeg hadde strøket ut fugene, Var vel bare snakk om noen minutter, og helt klart før massa hadde begynt å herde. Lett å begynne å søle her, og da sitter du med limklin på Aikonaen. Ingen katastrofe da, fordi det relativt enkelt lar seg fjerne med rødsprit, men irriterende alikevel.

 

2010_03_08_003.jpg

 

Vel, her er det ferdige resultatet. Det skal bemerkes at jeg noen steder hadde vært litt for brutal med gummisparkelen, og fjernet for mye slik at natenivået kom under Aikonaen. Her måtte jeg tape opp på nytt og legge på et lag til.

 

2010_03_08_001.jpg

 

2010_03_08_006.jpg

 

2010_03_08_007.jpg

 

2010_03_08_008.jpg

 

Det er mye jobb egentlig å slipe natefuger. Jeg begynte med slipekloss og 125 papir, og følte et jeg ikke kom noen vei. Natemassa bare flekset unna tilsynelatende uten å bli påvirket av min sliping. I tillegg farget natene av og missfarget områdene rundt.

Jeg byttet til sliperondell og 80 papir. Dette fungerte bedre, men allikevel tok det uforholdsmessig lang tid, syntes jeg.

 

Vel jeg blei nå ferdig til slutt og rimelig fornøyd med resultatet.

 

Takk til Sjøkua og Mee-Rim for bistand til limpistol, til Komodo for røret jeg trengte for å forlenge støttestaget under (fikk det idag Komodo) og til A-joda som holdt bøtta når jeg la på fenderlista.

 

Neste etappe nå blir å montere plattingen på båten. Den øvelsen starter til helga etter at jeg var nede i båten i ettermiddag og måket plassen.

Link to post
Share on other sites

REM:

 

Dette er virkelig et flott arbeide!!!

 

Det blir deilig å ta en "klikk" (øl) på ny platform når sesongen er igang..

Inspirerende!!

 

Ser at det allerede er kommentert, men jeg likte godt lagringen av skruer som jeg så på et av bildene :giggle:

(Gjenspeiler vel din kreative person)

 

Lykke til med innspurten :flag:

Link to post
Share on other sites

Til sommeren softneck kommer vel ikke jeg til å sitte på land i det hele tatt tenker jeg. Den blir å tilbringe på badeplattformen. :wink:

da falt brikkene på plass med det svære trimplanet ditt også. f¨orstår nå at hensikten med det var å få nok bæring i skroget til å ha hageparty på terassen :lol:

flott arbeid rem :yesnod:

 

det å koke relingslister har jeg hørt fra båtbransjen før. De putter hele lista i ei tønne med kokende vann, så løper de som rakkern rundt båten og får på lista.

Link to post
Share on other sites

Men Rem...jeg har montert helt maken til de henglsene du har brukt på luka til badestigen, men da med hengslingen ned. De har det i Watski-katalogen. Ville bare nevne det, siden du alternativet ditt var 3-leddet? Da blir det jo helt plant med resten..

 

 

Forøvrig, og igjen...for et fantastisk fint arbeid du har gjort...virker mer proft enn av de proffe! Rart med det, når en går i gang med slike orsjekter...det blir mye endringer underveis, og tiden går og går....nesten så en kan 5-10 doble først antatt tidsforbruk.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset Nimbuster. Av Båtutstyrsforretninger her til lands er det vel Watski som har størst utvalg av hengsler. Skal sjekke med målene og bytte hvis det er mulig. De må være eksakt på mål, eller større siden jeg jo har fellt hengslene ned i underleget.

Link to post
Share on other sites

2010_03_10_015_2.jpg

 

2010_03_10_019.jpg

 

Joda, gassdemper har jeg, og den fungerer bra. Luka blir stående i rett opp/vertikal stilling, samtidig som den låser luka nede når lukket. Etter hva jeg kan se av sortimentet til Watski har de ikke det hengslet jeg benytter med låsepinne på undersiden, så jeg får vel leve med det hengslet jeg har.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...