Jump to content

Veteranpåhengstråden

Mossmann

Recommended Posts

• 1 måned senere...

Dette er en trehester, og årgang 1958 kan stemme. De ble produsert fra tidlig femtitall og til sent sekstitall en gang. Logo og farger ble endret en del ganger, men mener denne må være produsert omtrent midt i produksjonsperioden en gang. Om du ser foran så står det Lightwin Three under på hver side av Evinrude merket. Lightwin navnet spiller forøvrig på at den er lett og tosylindret :)

Takk for god info ? artig sak dette. Startsnor går ikke inn, sikkert en fjær e.l. som er dårlig i toppen. Skrudde litt på den, og fikk av hele deksel lett, ser ikke ut til at det er fast størnet. Hadde vært flott å fått den i stand og en tidsriktig båt til ? 

• 1 år senere...

Heisan.

Jeg har fått en Johnson 3 hk motor, overtatt etter svigerfar. Trolig 1960-modell. Jeg har testet den og den gikk!

Jeg har im. ingen bruk for den og heller ikke plass til å ta vare på den. Er det noen som har noen formening om hva en slik kan være verdt? (Skal legge inn bilder etterhvert)

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

• 2 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Heisann! Noen nye motorer i samlingen siden sist. Mercury 9,8 hk fra 1978. Skiftet snorstart og coil, samt et par pakninger i undervannshuset. Spent på hvordan denne kommer til å gå, har ikke hatt en sånn 9,8 bak jolla siden 2015. Da gikk det som et lyn!!

20240403_223002.jpg

Denne motoren startet som en 1975 Mercury 7,5, lang stamme, men er nå en 1982 7,5 med blokka fra 1975 modellen. Blir også jomfrutur med denne som kortstammet versjon. Var en del rust i kjølekanalen på denne sist jeg brukte den i 2021, så forhåpentligvis er det i orden nå. Later til det hvertfall...

20240405_164905.jpg

1968 (?) Chrysler 6 hk. Denne mangler lokk og har defekt bensinpumpe og snorstartmekanisme. Full girskift. Hadde ligget under ett hus i 35 år, så startet den jammen opp i tønna med bensin rett i gassern. Olje i undervannshus var perfekt og den pumpet vann som bare rakkern. Denne har jeg ikke tid til nå, så den ligger på Finn. Ferdig prutet pris 200,- om noen er interessert?

20240404_151609.jpg

Her er en 1984-87 Evinrude 8hk. Den har ordentlig forgasser i metall. Denne går også som et lyn etter jolla! Fornøyd med å sikre meg et eksemplar av 8 hesterne, de er jo langt mer uvanlig enn feks 6 hk. Regner med denne blir backup motor i sommer da disse herlige Mercuryene alltid krangler litt :'D og Chrysler 9,9 hestern nå kun brukes ved "spesielle anledninger".

received_1129166895153952.jpeg

• 2 måneder senere...

1964 Big Twin 40hk som går på ett sylinder. Dårlige gjenger til pluggen på det ene sylinderet, så der skal det gjenges opp og repareres.

En defekt plugg er sannsynligvis grunnen til at den kun gikk på ett sylinder.

(Har ikke prøvestartet motoren selv, men så video fra da forrige eier hadde start på den, noen dager før jeg kjøpte motoren)

Noen tips på norske leverandører av rep-kit til forgasser på denne?

Tenkte å gi den en lett overhaling, men sliter litt med å finne deler.

Videoer rundt reperasjon ligger det heldigvis masse av ute på nettet.

Planen er å bruke denne på en gammel Trifoil GT.

20240630_155742.jpg

• 1 måned senere...

Min tidligere 9,8 hester Mercury fra 1978 har fungert utmerket i sommer. Denne er avbildet lengre oppi tråden. Her om dagen snublet jeg over enda en 9,8 Mercury annonsert i Drammen. Dette var en 1984 modell som jeg kun ga et par hundrelapper for. Overhalt tenningsystem, gjenget opp og skiftet en pakning i undervannshus med impeller og renset forgasser og denne går nå som ei klokke. Tidligere eier hadde hatt den siden 1989 og syntes det var gøy å høre at den fikk et liv videre i Drammensfjorden?

Snapchat-1778010626.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...