Jump to content

Veteranpåhengstråden


Mossmann

Recommended Posts

Ingen utfordring. Totaktere trenger ikke bly(for smøring av ventiler), så vanlig 95 blyfri med totaktsolje for påhenger (merket TCW3) er alt den skal ha. På en såpass gammel motor hadde jeg skiftet stifter og kondensator for å gjøre det behagelig for meg selv, utenom det er det stort sett tut og kjør.

Link to post
Share on other sites

Har nettop kjøpt meg en gammel suzuki 7.5hk 2 takt fra 79 :D Dritkul motor i konseptet og vanvittig sprek. Ser for meg at den skal brukes på jolla i mange år. Starta på 2 draget etter jeg hadde hentet den.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50693/img_0427.jpg

 

Beste motorn jeg har hatt som er snart 40 år :D

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Hei

Er ny på båtplassen. Så kult med en slik tråd! Har selv noen eldre påhengser. Har en 6 hk Chrysler fra 1967 (bilde under) samt en 9,9 hk Chrysler (1971, går bra, men drikker en del bensin). Har også en 1980 Evinrude 7,5 hk, men den er vel kanskje litt ny for denne tråden.

 

 

bilde

 

bilde

Redigert av Sunwin1980 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Er ny på båtplassen. Så kult med en slik tråd! Har selv noen eldre påhengser. Har en 6 hk Chrysler fra 1967 (bilde under) samt en 9,9 hk Chrysler (1971, går bra, men drikker en del bensin). Har også en 1980 Evinrude 7,5 hk, men den er vel kanskje litt ny for denne tråden.

 

Artig med flere gamle påhengsmotorer :thumbsup:

 

Men jeg er helt uenig i at din Evinrude fra 1980 skal være for ny for denne tråden... nei den passer helt utmerket inn! Når denne tråden ble startet i 2009 (altså for 7 år siden) skrev noen at de syntes skillet burde gå på årsmodell 1975. Nå 7 år senere burde i så fall skillet gå på 1982 modell. Jeg for min del er for øvrig enig med han som tidligere i denne tråden foreslo at man bør forholde seg til veteranpåhengsmotorer (og båter for den saks skyld) som til veteranbiler... når de har passert 30 år :)

Link to post
Share on other sites

Artig med flere gamle påhengsmotorer :thumbsup:

 

Men jeg er helt uenig i at din Evinrude fra 1980 skal være for ny for denne tråden... nei den passer helt utmerket inn! Når denne tråden ble startet i 2009 (altså for 7 år siden) skrev noen at de syntes skillet burde gå på årsmodell 1975. Nå 7 år senere burde i så fall skillet gå på 1982 modell. Jeg for min del er for øvrig enig med han som tidligere i denne tråden foreslo at man bør forholde seg til veteranpåhengsmotorer (og båter for den saks skyld) som til veteranbiler... når de har passert 30 år :)

Da er den jo godt innafor? Får poste et bilde av motoren senere. Den er i temlig god stand, 110 psi kompresjon i begge sylindre. Betalte bare 500 kr for den og går som ei kule på en 10 fots alujolle? Redigert av Sunwin1980 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fått rota fram 1971 9,9hk chrysleren og tatt et bilde. Har "restaurert" (spraylakkert den) samt skiftet impeller. Motoren går topp! Kan umulig tenke med det er mange slike igjen, med det ryktet chrysler visst nok hadde i sin tid.

 

bilde

bilde

 

Har aldri eid en chrysler, men har brukt dem. Synes de går pent, og er greie å skru på. Tror ryktet var noe ubegrunnet. Kanskje pga utseendet ?

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en 5hk som så nøyaktig lik denne ut. Startet lett og gikk pent. Husker ikke helt hva som skjedde med den men har hørt rykter om at girhuset ikke var veldig robust.

 

Jeg synes de ser ganske ok ut. Rekke-6 motorene er jo knallfine.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en 5hk som så nøyaktig lik denne ut. Startet lett og gikk pent. Husker ikke helt hva som skjedde med den men har hørt rykter om at girhuset ikke var veldig robust.

 

Jeg synes de ser ganske ok ut. Rekke-6 motorene er jo knallfine.

Jeg er enig i at designet er retro og kult. Mange vil nok kalle det rett og slett stygt, men er klassisk 70-talls. På denne motoren tror jeg undervannshuset er ok, da den går fint i gir og på full gass. Girolja som kom ut så ny ut uten tegn til vanninntrengning. Motoren hadde nok stått nærmere 15 år før jeg kjøpte den.

Link to post
Share on other sites

Noen som er kjent med Evinrude 7,5hk 80-talls motorer? Samme som 5, 6 og 8hk. Har en nesten strøken, prøvde den på båten, men den hoppet ut av gir ved full gass over lengre perioder? Girvelgern ble stående i forover selv om motoren ikke hadde noe fremdrift og ruset seg kraftig? Hva er problemet?

Redigert av Sunwin1980 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Shipahoy: Ser du vurderer å gå i gang med prosjekt som ligner på mitt. Min motor er 1960-modell 3 hp Lightwin. Hva er full betegnelse på din?

 

Jeg lurte forresten på om jeg skulle flytte tråden min inn under denne, men velger likevel å la den være en egen tråd. Dersom det skulle bli prosjekt ut av det, tenker jeg det er ryddigere med en egen tråd.

Link to post
Share on other sites

Shipahoy: Ser du vurderer å gå i gang med prosjekt som ligner på mitt. Min motor er 1960-modell 3 hp Lightwin. Hva er full betegnelse på din?

Har lyst, men det spørs om jeg får tid med det første...

 

Vet ikke full betegnelse, bare at det er 3 hk modell 3606E, som skulle bety at den er fra 1966.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei

 

Blåser litt liv i denne flotte tråden.... ønsker selv å bidra da jeg samler på små motorer .

Har alltid vært svak for motorer , spesielt til maritimt bruk ., skrur og fikser mye selv ,så planen er resturering når tiden for det tillater (pensjon ??) 

Fikk i hus noen små snekkemotorer , men det blir rett og slett for stort og tungt og krever for mye plass , så

jeg gikk over til små påhengser som er langt lettere og håndtere . De gir meg jo selvsagt kjekke minner fra en svunnen tid....

 

Har vel en ca 26-27 stk tror jeg , 4 av dem har jeg ikke fått hjem enda men til våren er dem på plass , har selvsagt flere av samme type

men tenker jeg kansje har 10-12 forskjellige merker . mange av dem er ganske vanlig og noen av dem er heller sjeldne.

Ingen med unntak av 1 er over 4 hk .

Jeg er åpen for bytting og kjøp&salg av deler

 

 

 

 

 

Denne motoren tror jeg er ganske vanskelig å få tak i , det er den ene jeg har over 4 hk , er 4.5 :smiley:  ? , jeg mangler desverre gearhuset , og driver å kommuniserer med en i UK i håp

om å få tak i noe ?

Ellers går den rundt med både gnist og komp , så her er det muligheter.... har og kopi av orginal instruksjonsbok .

 

 

 

Perkins Outboard 4.5 hp

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Ikke akkurat noe lekker motor , men kansje så stygg at den er fin :smiley:

Enten 1962 eller 63 mod. 2 sylindret på 154 ccm  som skal surre rundt med 4000 rpm.

Noen som kjenner til den ?

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Artig å se at det er flere som har den gamle Evinrude Mate 1.5 HK. Fikk tak i en som hadde stått parkert i mange år. Etter en enkel gjennomgang startet den lett som bare det. Etter en finjustering av plugg & stift fikk jeg den til å gå med svært lavt turtall. Har også en "makan" i Johnson-utgave. Nærmest strøken motor som jeg ennå ikke har testa. 

 

Her en smakebit av første test av evinruden: 

Link to post
Share on other sites

Artig motor det der , min går tilsvarende .... at flere "produsenter" hadde like motorer har jeg flere eksempler på I samlingen min

Det skyldes konkurser , oppkjøp og sammenslåinger . 

 

Denne feks. finnes som jeg har sett I flere  utgaver 

  • Crecent 
  • Monarch-Cresent  
  • Archimedes
  • Archimedes penta  
  • Volvo penta

Alle med samme data

 

Year built / model 1972 - 1974 Crescent 3.9 Monarch 3.9 a / Archimedes Penta 39a
Power Class 3.9 hp 3200/4000
Engine 1 cyl. 2-stroke (no engine cowl, från1972, mid engine hood)
Displacement 70 cc
Ignition Flywheel Magneto. Generator 6V 17W
Cooling system Air cooled
Propeller Diam. / pitch 2 leaves 210 / 140 mm
Weight 13 kg
Built-in tank Tank capacity 1.9 liters
Other Omsvängbar 180 degrees. Die-cast rig

 

 

 

 

Her er mine 2 , Cresenten har jeg ikke fått testet , men Archimedesen går som en drøm

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har flere Evinrude motorer.....kansje den mest vanlige og den letteste oppdrivelige her til lands

Samtlige er 3 hk , og har faktisk 2 sylindre , så er litt golyd i disse , årstall 1959-1968 

Tenker noen av disse kan byttes bort visst noen har noe spennende liggende 

 

 

 

 

 

Lightwin 1959 mod.

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lightwin 1962 mod.

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Yachtwin 1964 mod.

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 stk Yachtwin 3 hk1965 mod.

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lightwin 3 hk 1968 mod. 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...